marți, 6 iunie 2023

Antologia: la concursul ed a II-a „Lăsați copiii să vină la Mine”

 



Slujitorii Templului „salvăm împreună lumea” s-au așezat la masa de scris

 

Dumnezeu, în marea Lui înțelepciune, după ce i-a alungat pe Adam și Eva din grădina raiului edenic, i-a dăruit, tot El, doar omului o infimă parte din forța și puterea creației Sale, pentru a face față greutăților care aveau să-l întâmpine la fiecare pas în această viață. Iar flacăra care îi menține trează forța creației sale, cu care își va rostui convingerile despre lume, noi am numit-o imaginație, în artă, respectiv inventivitate, în știință. Pentru niște micuți care se întrec să scormonească, prin propria gândire, LUMEA, „flămânzi de gânduri și de lume însetați”, a rămâne doar „niște scormonitori printre cuvinte”, fără a pipăi cu sufletul tot ce-i înconjoară în univers, e ca și cum ar privi fascicular universul, uitând să și aprindă, când și când, fitilul unor căutări obsedante spre a găsi răspunsurile de care noi, ca cititori, avem nevoie. Pornind de la încercarea de a înțelege și de a interpreta „rostul acestei lumi”, fiecare dintre participanții din această antologie, deslușind în felul său semnele „bolii” de la un mers firesc și constructiv al societății din jurul său, a creat, prin intermediul informațiilor din mintea sa, o cale în structura comunicării solicitate: „Pot eu, cu forțele proprii, schimba Lumea în bine?”. Iar rostul lectorului, care s-a oprit asupra acestor texte, a fost de a căuta sensul și dimensiunea etică a narațiunii lor. Și miza acestor texte (mici eseuri/sau poezii) e, cum se vede, puterea de impact a concretului surprins pe viu, riscând prozaizarea și un mic artificiu de diminuare a lirismului. Marginile, particularitățile, lucrurile care îi aduc împreună, dar și cele care îi despart, din eseul/poezia acestor copii care își pun întrebări cu privire la salvarea planetei, nu trebuie ignorate, ci privite în față, discutate... și acesta a fost rostul acestui concurs de creație. Și cum literatura nu e niciodată în afara lumii, ci într-o relație foarte strânsă cu tot ce freamătă într-o societate, acești copii au înțeles un lucru cert: scriitorul poate crea o lume nouă, o poate îndrepta pe cea strâmbă și veche; el deține în ranița lui de scriitor bagheta magică cu care poate face minuni, așa cum Cervantes l-a zămislit pe eroul său, Don Quijote, care, în lupta lui cu morile de vânt, cu nedreptățile unei societăți bolnave, ne-a arătat că această luptă nu poate fi și zadarnică. La rândul său, Dostoievski ne arăta că Frumusețea poate salva lumea, iar credința Soniei Marmeladova din Crimă și pedeapsă avea să-l salveze prin iubire până și pe studentul criminal Raskolnicov. Ca să nu mai spunem despre puterea poveștilor lui Andersen, fraților Grimm sau Creangă al nostru, care le-au dat eroilor lor însușiri supraomenești din dorința de a arăta că binele va ieși întotdeauna învingător, spre folosul tuturor. 

Cu noua antologie a ediției a II-a/2023 a concursului Lăsați copiii să vină la Mine, toți cei înscriși în această carte se plasează într-o stare de confort spiritual specific eseului și poeziei pentru adolescenți, adică acei autori care vin în fața cititorului pentru a-i împărtăși din bucuria unui suflet îndrăgostit de „arderea” ca o torță a tuturor cuvintelor ce transmit imaginație într-un text. Și nu în zadar mulți dintre ei „trag” după propriile puteri câte un semnal de alarmă, întrucât totul a devenit azi foarte periculos, pentru că tinerii nu mai au modele în eroii cărților scrise de înaintași, nici în rândul artiștilor sau sportivilor performanți, ci văd mai degrabă modele în „influencerii” care cultivă o lume a drogurilor, infracțiunilor și „norocului” fără muncă. Acest aspect este remarcat de Zecheru Alexandra Iulia, autoarea textului În rândul patru, care are ceva nobil de transmis generației tinere: „Când voi fi mare, vreau să ajut oamenii să fie mai buni. Așa cum am mai spus, aș vrea să urmez o carieră în teatru, considerând că arta reprezintă un refugiu în care spectatorii uită de gândurile negative și de grijile zilnice, se reculeg și își adună forțele pentru a păși cu dreptul înainte, cu speranța și dorința de a ajunge acolo unde își doresc”.

Nici agresiunile asupra naturii nu trec neobservate de acești copii, ci se întrec în discuții și soluții despre criza climatică etc. Autorul Grigore Stefano, în Fără putere, se revoltă asupra lucrurilor mizere lăsate alandala oriunde pe această planetă: „Cu puterea pe care o am eu, copil fiind, m-am  hotărât să schimb ceva pe planeta prietenilor mei care, la rândul lor, au decis că vor schimba în bine planeta familiei lor. Alege și tu această cale! În curând, o să putem  trăi  mai bine pe această planetă minunată”. Tot despre poluarea planetei și soluția exemplului personal de a contribui la combaterea acestui pericol ne vorbește și autoarea Ion Antenolia-Maria, în O lume mai bună: „Sper că mă veți lua ca pe un exemplu și atunci când veți dori să rezolvați o cauză, dar nimeni nu vă susține, nu vă dați bătuți și continuați până vă veți atinge scopul propus!”. Același țel îl are și Tudor Andrei Mario, în Curățenia cuvântului și a tot ce ne înconjoară. În concluzie, spune acesta, „eu doresc să particip cu toată ființa mea la metamorfozarea lumii. Cred în mine, în dorința mea de a trăi într-o lume bună și, cu ajutor de la bunul Dumnezeu, îmi voi îndeplini visul”.

Pentru unii internetul, nu constituie doar un loc social pentru creativitate, ci un mare pericol care îi paște și în care societatea îi împinge pe copii fără ca ei să și știe să se păzească de pericolele pe care acesta le generează. Voineagu Nectaria, în Lumea prin ochii unui copil, înțelege (așa cum spuneam mai sus) de ce scriitorii au vegheat, prin lumea din cărțile lor, la salvarea în bine a planetei prin informațiile lor: „Pentru mine, o lume ideală înseamnă să petrec toată viața în cea mai mare bibliotecă din lume, care să aibă toate cărțile, unde să pot găsi toți autorii mei preferați, pentru a discuta cu ei, să-i întreb de unde le-a venit inspirația”. Iar Beldimănescu Ioana, în Viitorul stă în mâinile generației de azi, o spune răspicat: „Ideea mea este să găsesc o metodă prin care să conving copiii să citească, întrucât majoritatea și-a pierdut interesul pentru lectură, preferând să-și petreacă timpul pe gadget-uri”. Așadar, pericolul asupra căruia și atrăgeam atenția, numit internetul folosit excesiv.

Mulți au înțeles bine că li s-a cerut o scriere concentrată cu mesaj puternic, ceva scurt, la obiect, un vis ori o idee, sau un text scurt cu impact emoțional, cât o privire asupra lumii printr-un monoclu. Autoarea Nica Bianca Andreea, în Noi putem schimba lumea, participă sufletește la îmbunătățirea vieții oamenilor prin credință. Arată că, ajungând un medic bun, va contribui personal la viața semenilor săi. Concluzia ei: „Noi suntem viitorul României și doar noi putem aduce schimbarea! Suntem născuți la umbra Carpaților și am crescut cu povești despre eroii care ne-au apărat țara”. În Vis la pace, Rînciog Maria argumentează cum eroina sa, prin exemplul personal, sacrificându-se pe sine, poate transmite o educație adevărată alor săi: „Oricât de greu ar fi în viață, nu trebuie să renunțăm, pentru că o să vină și ziua în care va fi liniște și pace. Totul o să fie bine, atâta timp cât credeți în visul vostru de pace, deoarece aceasta este soluția”. Autorul Costache Florin Lucian, în O lume mai bună, amintește de educația școlilor din țările avansate, dar și de exemplul personal: „Îmi doresc să poată exista un om care va schimba lumea după cum am gândit eu. Dar acum e rândul meu să mă implic în viața mea, e rândul meu să mă schimb”. Tot prin educație și exemplul personal crede și Urmuzache Mara-Elena, în Cum aș putea schimba lumea?, că o societate nu are cum s-o ia razna când noi înșine suntem exemplul cel bun: „Nimănui nu trebuie să îi fie frică să se încreadă în propriile sale puteri! Poate că lumea nu se va schimba radical, dar, dacă credem în puterea exemplului și nu ne lăsăm descurajați, cauza noastră va însemna pentru noi toți un imbold în plus ca să luptăm și să învingem”. Autorul Puczi Rafael-Valentin, cu poemul Societatea, are mesaj și chemare într-o frumoasă poezie patriotică. Redăm două strofe: „E deprimant când stai și capitulezi/Că în așa fel nu ai cum să te mobilizezi.../E deprimant când un copil se maturizează prea devreme,/Pentru că în familia sa există mari dileme./Cititorule, tu ce crezi?/Oare în lumea asta să te mai încrezi?/Dacă vrei o schimbare, hai să o facem împreună,/Pentru că uniți ca națiune putem ajunge și pe lună”. La o educație exemplară se referă și autoarea Nan Andreea Bianca, în Schimbarea începe cu noi: „Sunt conștientă că nu voi putea face totul, dar pot să fac ceva. Îmbinând partea profesională cu cea personală, am de gând să ajut, să îmi arăt generozitatea, să dăruiesc celorlalți ceea ce pot și să fac ceea ce reușesc pentru binele cuiva”. Tot despre educație, dar și relația părinților cu copiii, în familie, vine și Gheorghe Alexandra, în Derapaj. Și ea crede în puterea ființei umane: „Dar știu că lucrurile se pot îndrepta, că din greșeli putem învăța și că important este să îți dorești schimbarea și să înțelegi că viața are un farmec aparte și că poți să te bucuri de tot ceea ce are ea mai frumos dacă asculți sfaturile celor care te iubesc, dacă alegi calea simplă și firească a lucrurilor și dacă ajungi să conștientizezi că în viață este important să fii OM”.

În alte texte e vorba, aici (firescul-nefiresc al momentului), de violența și atrocitățile războiului care prin traume umane a înspăimântat lumea. Și poate doar inspirația, în cazul unora, ori intuiția textului scris, ne-au arătat nouă că fluxul câmpurilor magnetice ale creierului uman le dau și acestor copii sentimentul că se identifică singuri „cu spaimele și arderile” chimice interne ale unui popor. Doamne, și ce popor! Dacă nu chiar acela uitat de Dumnezeu, care atâtea îi promisese, în opera sadoveniană Baltagul,ca fiind cel mai binecuvântat și ales de pe Pământ. Și nici nu aș face, aici, pledoarie pentru un autor sau altul, dar când își scria textul, fiecare dintre ei s-a străduit, după „puterea creației”, pentru a povesti și altora, în „gânduri de taină”, despre căile de salvare a unei lumi în pericol, pentru că doar „interiorul durerii”, a fiecăruia în parte, e lăcașul din care le vin cuvintele. Să nu ne ferim, așadar, de durere, pentru că „ea este gura de sânge a cântecelor” – spunea Nichita, îndemnând cititorul spre intensitatea trăirilor din scrisul vreunui autor și, abia în al doilea rând, către precizia exprimării sale. Un sfat de memorat. Să le dorim să nu renunțe la visul lor.

 

Tudor Cicu

(membru USR Filiala Dobrogea)

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu