miercuri, 17 septembrie 2025

Într-o singură carte (cronică)

 



Într-o singură carte - cheile participării cronicarului la un ceremonial al lecturii *

 

 

O carte de comentarii literare este acea carte care, pe lângă stilul autoarei/autorului, împrumută din personalitatea acestuia tocmai esențele din scrierea celorlalți, amănunte cu care cel care o scrie ține să vină în întâmpinarea nevoii cititorului de cunoaștere afectivă a esențelor lumii noastre închise în cartea lor. Fidelitatea față de cartea supusă analizei și o evidentă dragoste, soră cu evlavia, pentru eseu, proză și poezie, fac din Urme de condei IV, semnată de Camelia Ardelean (Editura PIM, Iaşi, 2024), o carte care este rodul unei mai îndelungate acumulări intelectuale și culturale din spațiul și orizontul literar-cultural de pretutindeni. O carte de cronici de carte, unde temeritatea autoarei se asociază cu perspicacitatea și cu simțul rigorii și continuă cu analize încărcate cu o anumită blândețe și melancolie (a receptării), care ajută ideile să se îndrepte spre o viziune critică.

Cartea se deschide cu Ionel Necula, autorul volumului Eseuri cioraniene (2023). Impresia autoarei este că acela care va crede că are vreo părere sigură despre lucrurile din univers dovedeşte a nu se fi apropiat de niciuna dintre tainele fiinţei ce se desfăşoară în acest univers, așa cum ne sugera Emil Cioran. După cum vedem, Ionel Necula nu este nici trist, nici cuprins de temere, ci temerile şi tristeţea i-au stratificat gândurile. Ceea ce ne poate transmite nouă, celorlalţi căutători prin universul cuvintelor sale, e să-i înţelegem decriptările ideilor. Ori el încearcă să ne avertizeze sau să înlăture zidul din faţa abisului care tinde să ne absoarbă la prima citire: 1). ...este necesar a adjudeca aforismul ca o formă ideală de exprimare”, în situaţia în care scepticismul este „filosofia cea mai potrivită nebuniilor lumii moderne”; 2). este indispensabilă înclinaţia pentru “ideea de individuaţie” şi pentru alte “concepte şi direcţii de gândire” – ni-l decodifică autoarea pe Ionel Necula. Cititorului i se arată mai limpede acum atitudinea marelui sceptic referitoare la progres, ca nefiind „una constantă”, cum credea. Într-unul dintre eseuri, Necula dezvoltă „apriga dispută” dintre Aristotel și Platon, în altul ne vorbește despre reflecțiile lui Cioran privitoare la democrație (ca libertate iluzorie înainte de dictatură), în altele despre conceptul de cultură, despre ofensiva naturii întoarse împotriva omului, despre viața acestuia trăită în exil și despre o seamă de personalități din perioada sa, precum și regretul lui Cioran că „am uitat să trăim, gândind prea mult viața”.

Radiografiind trăirile interioare ale fiecărui poet/poetă comentat(ă), Camelia Ardelean caută (pe tărâmul poematic, în registrul lor liric) noutatea adusă de aceştia, dar și versuri care să rezoneze cu propria sa frecvență: David Valentin și Teodora Pascale sunt surprinși cu șarjele lor de umor în formă fixă, din volumele Florete și sonete, Dueluri vesele cu pisici și căței şi Ronset în cuplet. Cronicarul le scoate în evidență „tonul autoironic, limbajul îndrăzneț și diversitatea temelor de viață... menite să binedispună”. Mirelei Cocheci (cea aflată „în concert cu fluturii”), Camelia îi prezintă detaliat tematica scrierilor din poezii, punctându-i aproape fiecare trăsătură de personalitate şi redând versuri aproape din fiecare poem descris, cu scopul de a o prezenta cititorului „cu plusurile și minusurile aferente”. Lui Dumitru Tâlvescu, autorul volumului Arcana Animae, îi face o „intruziune voită prin tainele sufletului”, afirmând că este poetul cu un anumit har și o vădită îndemânare poetică în redarea unor ipostaze dure, neplăcute ale vieții, care folosește imaginația ca salvatoare în poezie. În prezentarea acestuia, autoarea face și unele trimiteri la dizertațiile filozofice ale lui Heidegger și la poezia lui George Trakl ori Bacovia, pentru a evidenţia atmosfera apăsătoare de „dezolare și lipsă acută a speranței” din versurile poetului.

Elvira-Aurica Tomuș este prezentată ca una dintre iubitoarele poeziei populare românești (amprentă pe care cronicarul caută să o scoată în evidență) și tot așa Ileana-Cornelia Neaga (cu Pazâtura ca la buna), fiecare dintre cele două poete folosind versificația cu trimitere la poezia populară, cu farmecul, simplitatea și muzicalitatea specifică. Nicolae Crepcia, un autor de haikuuri, este poetul „tatuat cu rănile luminii”. Ajunși aici, ne punem întrebarea: este suficientă o astfel de tratare lirică a relației dintre un poet și opera sa, adusă de cronicarul de întâmpinare într-o carte de comentarii critice? Răspunsul nu poate fi decât afirmativ, dacă ne gândim că dansul sacru al poeziei ar deveni un fel de pantomimă deşartă printre cititori, dacă cronicarul nu ar fi explicat detaliat orice ecou şi orice zumzet al vieţii adevărate din poezia fiecărui autor comentat.

Fără doar și poate, Camelia Ardelean, o poetă risipitoare cu darurile sale, vede lucrurile la modul contemplativ și sim­te poezia în simbioza dintre trăire și fantezie, păstrând (totuși) distanța dintre închipuire și trăire şi punctând pe dispozi­ția poetului/poetei față de temele existențiale (viața și moartea/iubirea și dezamăgirea). Acest lucru aduce însemnărilor din volum o notă de meditație, mai ales că un alt instrument de analiză și comparație este și cel utilizat de cronicar atunci când face referințe la fascinația, magia și universul lecturilor acumulate în timp.

În fine, din carte nu lipsesc debutanții: Cristina-Florina Țăndău („o romantică la porțile Parnasului”) și Paul Vețan cu volumul Alb (un nonconformist ce ține să atragă atenția cititorului printr-o poezie încărcată de simboluri), care încearcă nu doar „să biciuiască rima”, ci și „să rupă versul în două”. Fiecare dintre cei doi debutanți este prezentat „în bula lui de (ne)fericire, unde visează, meditează, își face planuri de viitor..., încercând să panseze rănile trecutului cu ajutorul muzei”.

Cu aceste ultime cuvinte, am încercat să descifrăm odgoanele/legăturile acestei punţi de trecere: dinspre poeți spre poezie, dinspre fiinţa lor materială spre fiinţa lor spirituală, adică acolo unde privirea cronicarului care ştie să-şi valorifice cuvântul și-a făcut loc în acest prim capitol intitulat Note de lectură. Cu alte cuvinte, să facă din el clopotul său de ceremonie, la care ne adună dinaintea paginii scrise.

Cu acestea intrăm și noi, odată cu autoarea, în lumea celui de-al doilea capitol al cărții: Editoriale și eseuri. Vorbind într-un editorial despre „Poezia modernă – între nonconformism și tradiție”, să nu uităm a-l aminti tot pe Cioran (cu care și-a început dizertația cronicilor), care spunea că „pentru a fi fericit, ar trebui să avem mereu vie în minte imaginea nenorocirilor de care am scăpat”. „Ideile îți vin mergând”, spunea Nietzsche. Așa și cu poezia: te înalță, pe măsură ce citești tot mai multă și diversă. Că este ea „o călătorie în lumea emoțiilor și a gândurilor”, cum spune Camelia Ardelean, că funcția ei educativă și estetică a fost un deziderat al trecutului (cum spune Al. Mușina, cel amintit de autoare), a-i căuta un sens anume, în zilele noastre, e ca și cum te-ai înfățișa dinaintea Oracolului din Delphy, ca Diogene, ca să-l întrebi ce trebuie să facă poetul pentru a ajunge cât mai faimos. Oracolul, se pare, i-ar fi arătat lui Diogene că OMUL pe care-l căuta nu stătea în flacăra unei lumânări care să-i dezvăluie chipul, ci în pana de scris. În ea va simţi cel-care-scrie acel gen de devotament pe care trebuie să-l aibă şi naufragiatul pentru pluta lui. Ce-l pândeşte pe scriitor? se întreabă autoarea. Ar fi de menţionat pierderea limbajului (unul limpede, care să ajungă la cititor) și un răspuns neașteptat pe care şi-l poate da un cititor la întrebarea: „Mai e poezia o oglindă a sufletelor noastre?” Din păcate, poetul nu este creatorul, ci martorul lumii prin care trece. Dacă lumea ar fi fost creată de poeți, ea ar fi arătat cu totul altfel. Dar cu siguranță este nevoie uneori să existe câte un Diogene înlăuntrul nostru, care să ne arate, fie şi la flacăra lumânării, frumuseţea omului. Fiindcă poezia este o artă a omului care trebuie privită doar pe verticală și este despre sondarea adâncimii sufletului uman. Poezia (sugerează autoarea) trebuie să fie reflexivă, psihologică, coborând cu precădere în substraturile eului uman, un fel de spectacol cu umbre care intră în alte umbre și acelea în următoarele umbre, un fel de Matrioșka a um­brelor. Iar ceea ce-i apropie aproape pe toţi, în accepţiunea criticului, este atmosfera, misterul, căutările fiecăruia, scormonelile lingvistice, taina rostirii şi modul de a atinge veşnicia din absolut.

În Lacune și poezie în critica literară, autoarea pornește de la o constatare a teoreticianului/criticului american Harold Bloom, şi anume că o primă idee în discuția unui text ar fi „decriptarea” lui. Decodificarea unui text nu poate fi pusă dinaintea cititorului fără vaste cunoștințe livrești. Cunoașterea este o chestiune de revelație (pe care scriitorii o au), nu de zbatere empirică. Socrate observa că doar prin cunoaștere (educația ca scop în sine, nu ca instrument pentru ceva iluzoriu) ai șansa de a transmite fericirea și celui care te citește. Adică, suntem ceea ce am citit. Sau cum se spune în popor: „Ai atâtea vieți, câte cărți ai citit!”.

Vorbind, într-un eseu, despre scriitor ca „element” al societății, înțelegi că acolo, la masa de scris, scriitorul își pune întrebări, caută soluții pentru a găsi o lume mai bună; iar dacă, prin poezie, își construiește lumea din care să iasă ceva mai întărit, criticul trebuie să vină să construiască în textele sale doar narațiuni interpretative, critica nefiind decât o confesiune indirectă.  Dar (tot după o sugestie cioraniană), singura confesiune sinceră pe care o face indirect este cea în care vorbește despre ceilalți. Sau poate scriitorul are obsesia că a moştenit, printr-o minune, miracolul unui hotar dintre lumi, hotar la care va detecta, el însuși, o întreagă rețea a detaliilor semnificative din lumea aceasta mare. Iar această menire a înțeles-o și Camelia Ardelean, dăruindu-i cititorului o carte care nu se putea scrie decât citindu-i pe ceilalți.

 * cronica a apărut în revista Dunărea de Jos/nr. 282- septembrie, 2025

                                                                                                            Tudor Cicu

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu