vineri, 5 mai 2023

„Copiii din Țara Dorului” - a ajuns la ediția III-a

 


Copiii din „țara dorului”... se întorc la poveste

               (cuvânt înainte)

    

       În satul meu natal, în vremea copilăriei mele, pe când trăia, bunicul dinspre partea tatei ne spunea totdeauna povești, sperând că, peste ani, careva, măcar unul dintre nepoți, îi va căra traista cu basme prin lume. Dintre toți cineva trebuia să le ducă în lume, iar eu am fost ales dintre acei nepoți ai bunicului. Așa cum, și peste câțiva ani buni, unul dintre cei antologați în paginile acestei frumoase cărți „despre copilăria ca o poveste”, va fi ales de sorții ursitoarelor să ducă lumea lui, într-o altfel de poveste, mai departe. Viața unui scriitor seamănă cu căile unui labirint. Fiecare cale întortocheată din acel labirint ascunde o poveste. În memoria-labirint a unui scriitor se ascund multe povești. Mulți dintre cei antologați în carte ne povestesc despre dragostea mamelor și bunicilor lor. Citindu-i, cu nostalgia copilului de odinioară, m-am lăsat și eu purtat de amintirea anilor de odinioară când alergam la mama ori de câte ori mă fugăreau gâștele și cocoșii din ograda părintească, crezând că au să mă înghită cu ciocurile lor. Nu avusese făcute decât două clase primare, dar uite că mama știa de Greuceanu, Sur-Vultur, Șperlă voinicul, Triști-copil și Inia Dinia sau Omul de piatră... de parcă le citea pe o carte nevăzută. Dragostea cu care „omul care scrie” a așternut câte ceva despre satul său natal, despre ulița copilăriei și casa bunicilor dragi, e cel mai frumos basm care s-a spus vreodată și pare el a fi pe aceeași lungime de undă cu părintele basmului și al lui Sur-Vultur: Petre Ispirescu. Mama îmi spunea acest basm, de pe la patru-cinci anișori, când mă adormea. Adormeam și visam, în brațele mamei, la isprăvile feciorului de împărat. Mai apoi am descoperit, dincolo de casa noastră, câmpia cu lanurile ei de grâu și porumb. Și că, după furtună și trăsnet, tot grâul avea să fie trântit la pământ ca după un nor al hrăpărețelor păsări. În vis pusesem pândari lanului zi și noapte, chiar lăsasem poruncă să nu doarmă vreunul, să nu lase nicio mișcare a vântului, ori urmă și semn că vulturii au să-mi ia spicele-n gheare. Visam așa cum trebuie că visează fiecare copil care a fost inclus în această antologie. Iar copiii din această frumoasă carte visează la rândul lor la o lume pe care simt că au pierdut-o odată cu trecerea spre adolescență. Uite că (deși mai rar) eu continui să cred, că dacă Șeherezada a visat că va învinge moartea prin povestea ei, nu văd, de ce nu m-ar crede și pe mine, cititorii (și acești micuți), care mai cred în magia scrisului! Îmi amintesc și acum de nucul ce trona falnic, tânăr, viguros, în mijlocul viei noastre de la țară. La umbra lui plănuiam cărţi care să îmi aducă gloria, cândva; iar nucul din grădină era şi copacul în care plesneau visele peste noapte; și eu nu aveam decât să dau fuga, dis-de-dimineaţă, să scutur pomul şi să mă acopăr de glorie. Oare de ce mi se arăta el în vise, făcându-mi semn cu crengile, de parcă ar fi spus: „Lasă, nu fi trist, ne mai întâlnim noi”…

      Citind acum lucrările copiilor antologați în această carte, nu ai cum să nu te întrebi: alta să fie dispozi­ția poetului (ori) a prozatorului față de temele existențiale (viața, copilăria, iubirea, năzuința de a visa, lumea înconjurătoare cu magia ei etc), ceea ce aduce textului liric (sau) prozaic o notă de meditație, de contemplare și melancolie care îl prinde, altfel, de „gulerul hainei” și pe cititor? Cu siguranță, doar frumusețea creaţiei va trebui să impresioneze pe cititorul care se va apleca asupra textelor din această carte, a prozelor și poeziilor acestor micuţi autori care îşi încearcă în eseu, poezie, proză scurtă... arderea lor lăuntrică. Alții își radiografiază trăirile interioare și își pun în ecuație sentimentele și emoțiile pe acel anotimp din viață, numit copilărie. Teme precum singurătatea, tristeţea, bucuria, misterul clipei trăite, speranţa, visul: sunt umbre care le vor aşterne poteci de străbătut în scrieri care vor veni. E un început care promite să aştearnă câteva note grave pe portativul unor fiinţe care îşi trăiesc cu intensitate propriul destin creator. Prozele micuţilor autori, scrise cu sinceritate, fără simfonia culorilor din poezia ori proza pe care au închis-o în tainiţa sufletului, sunt poveştile unor copii; cu bucuriile, secretele şi viaţa care le-a fost pusă dinainte: spre a înţelege că într-o bună zi vor uita visele, copilăria; şi deschizând cufărul adevăratelor nelinişti, se vor trezi cândva oameni mari şi toate vor fi pesemne uitate. Uneori, în încercările lor de a ajunge la acel binecuvântat tărâm al tinereții fără bătrânețe, copiii recurg la poveste, ca prim șiretlic al atragerii cititorului către textul scris.

      Cuvântul meu (prefațator antologiei) este un îndemn către cei care încă nu au uitat de lumea fantastică a poveştilor, iar îndemnul către aceștia este cât se poate de sincer: „Duce-ţi povestea mai departe!”. Cititorul va simţi și el această retragere în lumea poveştilor ca pe o furişare în „agora” lor, de unde meticulos construiesc şi se alcătuiesc, imaginează dar şi brodează întâmplări şi personaje fericite (vezi: Coșmarul din miazănoapte; Realitatea unui vis; Bunicii sunt părinții mei; Hai să fie bine! etc). În cazul altora, mai puțin înzestrați, înţelegem: acesta-i începutul, calea nu-i deloc uşoară, darul acesta profeţit de ursitoare e de asemenea primejdios, dar Frumuseţea pe care o va lăsa în urmă un autor adevărat, este a tuturor, iar dacă au îndrăznit înseamnă nu numai că au visat frumos, dar s-au înscris pe acest front, în tranșeele scrierii, ca niște luptători. Hai să vedem:

      Pornim la drum cu Dor de mamă de Alexandra Iulia Zecheru, care vine cu un frumos și interesant eseu despre ceea ce, în sufletul fiecărui copil, reprezintă „dorul de mamă”. Cităm: „Dar urmele lăsate de acestea (rănile cumulate în timpul vieții - n.n.) nu pot fi șterse și nici el nu poate duce cu el toate poverile lumii, așa că ne lasă un singur dor, cel mai profund, de care se atinge cu o mare băgare de seamă, parcă temându-se să nu se ardă. Ne lasă DORUL DE MAMĂ, care să ne poarte toate amintirile, nostalgiile și regretele...” Copilăria, o boltă de amintiri” de Bianca Andreea Nica e schița scrisă cu nostalgia copilului care a pierdut „ulița copilăriei” pe care a trăit momente magice, dar și cu optimismul celui care a înțeles calea ce trebuie urmată de fiecare în parte: „Pornesc cu dreptul spre tot ce mă așteaptă... Pentru că sunt un copil al dorului pornit pe drumul spre viitor și niciun obstacol nu mă va face să renunț la ceea ce sunt: un copil al României. Și noi, copiii, suntem viitorul țării! „Stele de pe cer” a elevei Voicu Livia-Andreea este o pledoarie pentru copilărie și sufletele celor dragi (acum „stele pe cer”), scrisă cu o doză de credință în convingeri: „...știu că Dumnezeu mă iubește, pentru că mi-a oferit totul, în primul rând doi părinți extraordinari și un loc unde să mă întorc mereu cu drag, care poartă numele de acasă.” Cursa în timp. Lupta pentru istorie” a elevei Cristina Andreea Morogan e povestea unui grup de copii (având un organizator: Alex) care pornește într-o călătorie în timp, cu scopuri profund umaniste. Călătoria lor, nu cu puține provocări, va avea un final cu un mesaj ce îndeamnă la optimism.  Tainele existenței” a elevei Victoria-Maria Pripon – e acel eseu în care atacă teme interesante: ființa omului, lumina, ploaia, războiul, necunoscutul de dincolo de noi... etc. Mesajul final: „E stupid și lipsit de sens, dar nu putem comenta, deoarece suntem și noi prinși în acest mare nimic, alegând să rămânem astfel pentru totdeauna. Doar acum, zburăm cu aripi de catifea până ajungem în valuri. În adevăr se ascund adesea taine care nu pot fi deslușite vreodată.” „Coșmarul din miazănoapte” a elevei Cristian Denisa-Elena – ea vine cu un mic scenariu, dintr-o poveste mai lungă, în care eroii se regăsesc și încearcă a descoperi adevărata față a iubirii. „Gloria copilăriei” de Ayanna Vasile este o pledoarie pentru bunici, în special amintirea bunicii Ana: cu vorbele, sfaturile ei înțelepte și „multe lecții de viață” care „mi-au deschis primele mele orizonturi și așteptări în ceea ce privește viitorul.” „Realitatea unui vis” de Stîngă Denisa este povestea, desfășurată pe tărâmul realismului magic, a unei fetițe rătăcite (în vis) prin lumi paralele și ținuturile unui vrăjitor, dar, în cele din urmă, cu un final fericit: „Eram bucuroasă că totul fusese un vis, iar eu eram în siguranță lângă părinții mei, abia așteptând să le povestesc ce peripeție am avut în acea zi.” Ne oprim la „Copiii curcubeu” de Alexandra Gheorghe, cu o istorisire suprarealistă în care copiii pământeni primesc vizita copiilor care vin din viitor, cu scopul de a le îndrepta cunoștințele despre lumea viitorului și rolul copiilor pe Planeta Pământ, întrucât: „Au văzut că suntem într-o permanentă competiție unii cu alții, că nu știm să ne bucurăm de reușitele celor din jur și ușor, ușor am ajuns să ne îndepărtăm unii de alții, iar, în acest fel am ajuns să preferăm singurătatea, să căutăm un refugiu în lumea virtuală și pare că nimeni nu ne arată calea corectă sau nu ne atrage atenția că această direcție este greșită.” Apoi Bunicii sunt părinții mei” de Irina Ștefania Mihai: o istorisire cu iz curat de poveste, frumoasă și atractivă. „Argint în păr și inimă de aur” a elevei Francesca Cristoloveanu este acea întâmplare petrecută la bunici care îi prilejuiește să își spună sincer: „Se spune că bunicii au argint în păr și aur în inimă. Se întâmplă ceva minunat când oamenii devin bunici.” își începe povestea autorul. Nu-i așa că ne-a făcut curioși? „Hai să fie bine” a lui David Ciulin, scrisă cu ceva umor și ironie, e cam ceea ce ne arată că acest condei are un „oarecare ce” viitor. Să remarcăm și scrierile eseistice ale unor copii ceva mai precoci din clasele primare: „Bucuria unei zile de vară” de Maria Antonia Spînu; „Timpul liber” de Paul Alexandru Mănăilă și „Viața la țară” de Andra Nedelcu. Toate întâmplările fericite (sub forma unor amintiri), copilul le ține acum, într-un echilibru fragil peste toate cele reținute, la trecerea prin viață, doar în trecătoarele tranșee ale memoriei.

      Copiii din țara dorului”/ediția III-a pe 2023 (din antologia cu același nume, editată de Asociația Liga Scriitorilor Filiala Buzău), își asumă această experiență a vieții care le stă înainte prin proza acestor copii (unii menționați mai sus), dar și prin versuri îndrăznețe, importantă fiind doar „tăria” condeiului cu care autorul/autoarea își duce, până la final scrierea, așa cum înțeleg ei că scrisul devine măsura și expresia unei existențe. Unii o caută prin scris (eseu, schiță, gânduri ori poezie) alții prin pictură, dar pe mai toți îi stimulează imaginația și credința-conștientă, că scrisul are mai întâi un rol terapeutic. Și nu e doar un exercițiu doar terapeutic scrisul ca atare, ci mai curând o cuprindere a realității din cele mai puternice trăiri ale noastre, o confirmare că viața nu e doar un vis, iar copilăria nu e doar o etapă din viață, ci chiar viața. „În ziua când nu reușești nimic, lumina care-ți cade pe mâini te mâhnește”, spunea un poet, convins că doar acele cuvinte buchisite de-un copil, ascultându-le, le vei și simți ca pe razele de lumină ale galaxiilor rotindu-se prin spații. Unii fac această coabitare între lyric și epic în versuri cât de cât capabile să te teleporteze în viața lor. Iată câteva asupra cărora ne-am oprit în mod deosebit:

     În poemul „Întru adevăratul sens” de Victoria-Maria Pripon găsim mature reflecții despre viață și moarte, la amintiri și clipele trecute într-o oglindă care reflectă interiorul, nu exteriorul oamenilor: Trecând anumite granițe/În oglinzi eliptice/Ale emfazei/Ce prinde vântul într-o fereastră,/ Tânjind pentru eternitate.” În „Singurătatea” de Bocioc Bianca ni se vorbește despre ființa omului, speranțe și dorința de a vedea „lumea prin ochii unui copil”. Frumos! „Ce n-aș da...” de Maria Stîlpeanu (cu un poem minunat) ni se spune: „Eu aș da tot ce-aș avea!” (firesc întoarcerii în copilărie, invocând o întoarcere la copilăria de pe timpul său și „pe ale sale meleaguri”). „În aceste vremuri grele” de Prună Elena, eleva autoare (poem cu un mesaj de atitudine) e acea poetă măcinată de soarta viitorului și firesc are „o întrebare” „o tristețe”, dar și un sfat și o rugăminte: „stați în calea celor răi/și curajul cel dintâi/capul să nu vi-l plecați/chiar trebuie să-ndurați!” Iar în poezia „Doar tu”, de această dată Victoria-Maria Pripon se va adresa cititorului cu un poem imnic dedicat Mamei România! În fine, poeta Gheorghe Roxana Gabriela, în „Ecou fără răspuns”, aruncă în eter ecoul unei iubiri pierdute, dar și reflecții interesante, cu convingerea că acel cântec al său îi poate lumina drumul mai departe: „Oamenii-s păpuși cu ațe/ Într-un teatru mărginit/ Și pe scenă mă ții-n brațe,/Dar piesa...tocmai s-a sfârșit...”. Și închipuiți-vă numai, acel om, rămas singur, pe scena vieții!

      Spuneam cândva, că aceia care au tot crezut că mâna cu care scriem e prinsă de pământ printr-un simplu joc de degete, nici nu știu cât de singur ești atunci când te afli la masa de scris. Nimeni nu se bucură în zadar când inspirația te-a ales pe tine, cel care scrii, nimeni nu se întristează în zadar când inspirația te-a ocolit, fără să cunoască toate cântecele și poveștile celor mai curajoși și talentați dintre participanții la acest concurs, plecați fiecare pe un drum al lor. Cineva spunea că picătura străpunge piatra nu prin puterea ei, ci prin cădere repetată... așa și cu poezia/proza unora dintre cei antologați aici, care de la o vreme, va face galerii și prin cel mai stâncos lanț de munți. Să le urăm succes!

 

 

 

                                                                           Tudor Cicu

                                                          (membru USR Filiala Dobrogea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu