luni, 23 ianuarie 2023

deși ploua


 


deși ploua

 

ca în basmele cu împăratul Roș’

citeam Villon și mă gândeam la Kafka

la streșini însă ploaia, o ce reproș!

cădea în picuri ca un vers de tanka.

 

tu uiți că trebuia, să-mi spui de atunci

ce pași sunt de urmat în poezie

că nu e timpul nici ca Proust să arunci

în Mona Lisa o vină târzie.

 

mai știi tu ce ne ziceau unii la geam

(ploua ca în Bacovia... întruna)

când noi, doar ca Gretel și Hӓnsel eram

iar în codru bătea surdă cătruna.

 

vezi că nu e totul, cum pare în zbor!

ca Maiakovski scriind despre sine

norul cu pantaloni, dar nici măcar nor

sau un covor zburător prin destine.

 

dar frig, vântoase și ploi încă mai sunt

prin cea pădure cu elfi la furie

culcând copaci după copaci la pământ

până când basmul... finalul își scrie.

miercuri, 11 ianuarie 2023

aș fi vrut...

 


aș fi vrut...

 

aș fi vrut să îți spun cât de iarnă mă tem

când voi fi nins ca un om de zăpadă

și cu luna printre fulgi, la grămadă...

să rămân până-n zori ca să-ți scriu un poem.

 

de-ai ști și ce gânduri pe furiș îmi dă ghes

cum în copacii din geam, ce minune!

strânse în stol, păsări mii, fără nume

pe tine te cereau printre vise mai des.

 

cu mâinile-a noroc m-am legat ca de scut

(nici n-a contat că ploaia nu mai stătea)

sub rugul unde taina nopții plutea,

să mă fi înțeles, doar atât aș fi vrut.

 

și-n altă ninsoare, alți copaci făcuți ghem

sub norii dezlănțuiți la fereastră

printre talazuri de zare albastră

peste vise gonaș, încă scriu la poem.

 

duminică, 8 ianuarie 2023

Ergogetica (de Ioan Nicolae Mușat)

 

Ergogetica: o carte pentru suflet, minte și învățătură

  1.   Despre speranță și lumea interioară a omului

   După lectura unei astfel de cărți Ergogetica Împărăției Cerurilor (schița 1) – lucrarea maximizării adevăratei slujiri - de Ioan Nicolae Mușat, apărută la editura Teocora/2022, nu ai cum să nu te urmărească în „liniștea” interioară lăsată, ca efect al lecturii, fraza sa care aduce foarte bine cu o rugăciune: „Binecuvântat ești Doamne, învață-ne și pe noi îndreptările tale!”. De la fraza aceasta, gândul mă poartă spre Sfânta Scriptură cu al ei cap. Geneza (32), unde Iacov, în fuga sa din Mesopotamia spre țara  Canaan, rămas singur pe malul Iordanului, după ce și-a trecut slugile, turmele de oi și familia numeroasă dincolo de râu, s-a luptat cu Cineva până la revărsatul zorilor. Și văzând că nu-l poate birui, Acela s-a rugat lui Iacov să fie lăsat să plece și îi va da binecuvântarea Sa. Apoi Acela l-a binecuvântat zicându-i: „Numele tău nu-ți va mai fi Iacov, ci te vei chema Israel, căci te-ai luptat cu Dumnezeu și cu oamenii și ai ieșit biruitor”. Astfel Iacov l-a văzut pe Dumnezeu față în față și mântuit a fost sufletul său. Și atunci îți pui întrebarea: oare nouă oamenilor, popoarelor acestei lumi, ne va fi dată șansa izbăvirii și mântuirii, vreodată? Dumnezeu, în Mare Mila Sa (spune autorul) ne-a mai dat o șansă ca prin Sfânta Scriptură să ne arate calea zidirii acestei lumi, dar nu oricum. „La Dumnezeu găsim toate răspunsurile” spune Ioan Nicolae Mușat. Și așa cum Iacov a visat o scară rezemată de pământ, al cărei vârf ajungea până la cer, iar acolo era Poarta Cerurilor, autorul reîntregește scara trimisă de Dumnezeu pentru ca oamenii, popoarele, Lumea... aflată deocamdată la o răscruce să știe încotro s-o apuce. Cartea Ergogetica (schița 1) are 13 capitole și fiecare capitol e o treaptă de urcat spre Poarta Cerurilor, pentru a fi parcurs și înțeles Planul lui Dumnezeu făcut cu oamenii și totul va fi în Voia și Planul lui Dumnezeu, chiar dacă, acum, nu știm în amănunt ce și cum. Oare ca să-l poți investiga, nu trebuie să crezi că există? Iată de ce, simțind că mulți dintre noi am abandonat lupta, autorul reaprinde lumina credinței amintindu-ne că Lucrarea Tatălui continuă și astăzi, să nu ne credem părăsiți, fiindcă El și-a luat doar fiul trădat de oameni, lângă El, spunând: „Șezi de-a dreapta Mea până voi pune vrăjmașii Tăi așternut picioarelor tale!”. Prin propagandă și represiune, satrapii acestei lumi (vânduți Satanei), o nouă ideologie aduc în fața oamenilor și vor să instituie în societate și mentalul comun o pseudo-realitate. Cunoscător al Bibliei și atent cititor al Sfintei Scripturi, autorul vine, în această Ergogetica (viitorul model de civilizație), să ne spună: „Dacă mi s-a dat ceva să spun, apoi chiar trebuie s-o spun și să nu țin lumina sub obroc”. Mesajul lectorului către cititori e de a extrage din multitudinea cărților apărute, această carte aparte și a o face cunoscută cititorilor, pentru a arăta truda acestui autor, care treaptă cu treaptă reface scara și o ridică la Poarta Cerurilor (ca în visul lui Iacov), pentru realizarea acestei treceri: „intrarea oamenilor și popoarelor în Biserica lui Dumnezeu, zidindu-se astfel Ortodoxarea Lumii, Omenirii”; întrucât (spune el) „Pâinea cea spre Ființă, nu mai este numai hrană pentru pântece ci și pentru suflet și minte... întru salvare și mântuire”.  

     Din nefericire, asistăm azi la extreme căderi în ideologie ale religiilor, dar și ale capilor bisericii, iar învățăturile Sfintei Scripturi (presărate ca perlele, ici-colo în această lucrare șțtiințifică, unde ingineria „nu este separată... este argumentul conducerii societății pe Calea Domnului”), vin asupra noastră ca „o strigare și o străfulgerare pentru mai buna înțelegere a vremurilor în care trăim, a modului în care trebuie să reînțelegem, pentru aceste vremuri, Cuvântul lui Dumnezeu ca să slujim mai bine, mai eficient, mai rodnic toți și fiecare în parte, viața, adevărul, Voia și Planul lui Dumnezeu, într-o lume potrivnică total vieții, oamenilor...”. Pentru cei indiferenți ori nepregătiți, vălul aruncat de acești satrapi actuali e piedică, un zid ridicat să induce frica în oameni și să-i manipuleze cum vor. Și, subtil, autorul evocă cele două totalitarisme care au pariat pe moartea cel puțin a Dumnezeului creștin, comunismul și nazismul și în context intelectual (azi epoca fake-news a teoriilor conspirației, vremuri în care realitatea este pervertită în atâtea scenarii), pe acei manipulatori neomarxiști ce au permis încrucișări și contaminări sub stindardul religiei civile toatalitare. Mesajul autorului cărții se îndreaptă și spre reprezentanții Arhieriei (sfințirii) în Biserica lui Dumnezeu „în Biserica Integrată Ortodoxă, capabilă să susțină Casele, Curțile, Grădinile Arhieriei, cu cele Diaconale Duhovnicești ale Regalității (conducerii) și Academiei (învățăturii) cu ajutorul Mesei Apostolice”. Păcatul care ne face să trăim la suprafața ființei noastre va trebui îndepărtat de arhiereii sfințirii, iar Biserica (dincolo de cazuistica teologico-politică), trebuie să devină expresia curajului credinței și a asumării fără tăgadă a poruncii christice: „calea sfinților pare mai grea decât moartea” iar schimbarea trebuie să cheme iarăși schimbare, căci „schimbarea lumii, de la ale morții la ale vieții nu este instantanee, ci prin conlucrarea oamenilor și popoarelor”, spune autorul. Ca oamenii să devină „oamenii” pe care și i-a dorit Dumnezeu pe pământ, Biserica Integrată Ortodoxă (adică Civilizația Maxima) e „singura capabilă să îl facă pe om ajutor omului și nu distrugătorul său”. În acest război al omului contra omului, vedem cum sub ochii diavolului care se bate pe pântece, noi omorâm planeta, n-avem o gândire corectă și o simțire morală, și firesc îți pui întrebarea: „Oare unde mă situez?” Cum în societatea de azi informația nu mai înseamnă neapărat cunoaștere, cine ne paralizează libertatea de a face propriile alegeri? „Trăim într-o plasă de iluzii” se aude strigătul disperat al autorului, militând treaptă cu treaptă spre scara către cer pentru „o civilizație creștină autentică, Civilizația Ortodoxă, după Legea Dragostei lui Dumnezeu”. Ca lumea de azi să nu mai fie pecetluită prin trei cuvinte: (criză, frică și nesiguranță), autorul descrie MODELUL arătat de Dumnezeu lui Noe în salvarea speciilor, care încă este „o metodă de lucru științifică aplicabilă în toate domeniile slujirii, mirene, monahice, diaconale, preoțești, arhierești, ARHI, cu atât mai mult în domeniul învățăturii ACAD, sau al conducerii REGA”, iar pentru asta autorul propune ca cele 333 de canoane ale Legii Dragostei să constituie structura de credință și acțiune pentru acestea. Iar „colaborarea MAGOG-GOG (împărăția lumii necreștine cu împărăția creștină), pe categoriile ACAD și REGA este esențială pentru supraviețuirea oamenilor, popoarelor și umanității”, iar „separarea Gog de Magog nu se face cu lumină (înțelepciune) de la oameni, ci doar cu Lumina Pascală, cu Învierea Domnului, cu Sfânta Evanghelie luminând toate ale oamenilor și popoarelor” (scria în note explicative la o carte de imne și glose). Și așa cum Hristos le-a spus ucenicilor săi: „Vouă vi s-a dat să știți!”, tot astfel autorul se îndreaptă către cititori „ca să știe ce-i așteaptă”, când aleg o cale sau alta, pentru că satrapii lumii au creionat „în amănunt” și-n zeci de variante tipul de civilizație satanică, iar pornirea către un nou tip de civilizație planetară este chiar imposibilă dacă omenirea nu va alege să plece doar pe Calea Domnului. Dar din ce perspectivă trebuie să privim tot și toate ca să ne îndreptăm viața? se întreabă autorul. Nu cumva cădem în capcană și vom constata și această lucrare o utopie a unei societăți perfecte? Utopii au ocupat mintea umană cu Republica lui Platon, cu Utopia lui Thomas Morus, Noua Antlantidă a lui Bacon și până la serialele Star Trek care introduceau în povestea lor și tehnologia, știința... așa cum și Ioan Nicolae Mușat își argumentează lucrarea sa cu baze moderne științifice aplicabile la Sf. Scriptură. Autorul demontează această speculație prin reașezarea pe noi coordonate de înțelegere a celor două forme de civilizație enunțate de Sf. Scriptură, spunând că Procesul Marii Treceri o omului și omenirii de la moarte la viață va avea ca finalitate drumul spre Apocalipsa Bucuriei: „Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui” prin înțelegerea că totul e relativ aici pe pământ și NUMAI la Voia și Planul lui Dumnezeu (Liturghia Oamenilor și Popoarelor), să alegem calea iertării (un canon extrem de complex), să cerem doar ajutorul bisericii pentru a găsi Calea Adevărului și Izbăvirii noastre așa cum o cerem prin ruga Tatăl nostru: „Căci iată, împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru” (Luca 17,21).  Apostolul Pavel, în Epistola 2 către  Tesalonicieni (2, 6-7) arăta că nimeni nu trebuie să ne amăgească și să așteptăm Cea de-a Doua Venire a Mântuitorului ca niște neînțelepți, cu frică sau nerăbdare: „Căci taina fărădelegii a și început să lucreze; trebuie ca numai cel care o oprește acum, să fie luat din drumul ei”. Prin urmare un nenumit întârzietor va împiedica venirea sfârșitului (opera răului) și pe care binele îl va învinge. Și aceste trepte ale lucrării pe Calea Domnului ni le semnalează și autorul în cartea sa (deci: trandafira spre cer o scară), iar transmiterea lor către cititor presupune altruism, respect, empatie, înțelepciunea cărții cărților (Biblia) și multă încredere în cei care vor alege DOAR această cale. Așadar, la Dumnezeu găsim toate răsăpunsurile și pentru asta trebuie să ne rugăm în Biserica Sa: „Să nu ne lași măicuță să ne doboare Lumea!” Așadar să luăm aminte la cuvântul Scripturii, la cuvântul rugăciunii, fiindcă doar în el se găsește ascuns izvorul vieții.

 2.     Ieșirea din cele două parabole.

     Spuneam ceva mai sus că autorul reaprinde lumina credinței amintindu-ne că Lucrarea Tatălui continuă și astăzi, să nu ne credem părăsiți, întrucât tot mai mult se vehiculează ideea că Dumnezeu și-a întors fața de la lume și ne-a părăsit. „Fără lumina credinței noi nu am fi ca popor, de aceea noi nu ne luptăm pentru adevărul și dreptatea cuvintelor noastre, ci o vor face aceia care văd de la Dumnezeu adevărul și Dreptatea” spune autorul. Cuvintele lui mă trimit la cele două parabole care îți dau posibilitatea să te gândești la o ieșire din acest labirint numit viață. Prima îi aparține pictorului Van Bruegel cel Bătrân și este zugrăvită pe o pânză în tabloul Orbii. Bruegel imortalizează un șir de orbi care se țin de mână, unii pe alții, care urmează „cu încredere” călăuza ce se ghidează de un toiag. Dar, privind cu atenție ne dăm seama că pânza de pe ochii călăuzei simbolizează tot un orb. Și firesc șirul orbilor se oprește în spatele călăuzei care „pipăie” cu toiagul un zid imens, ridicat deodată în fața tuturor. Mângîierea transmisă nouă de orbul călăuză, mirat și el de ivirea pe neașteptate a zidului, nu este zadarnică? ne întrebăm și noi, așa cum o face și autorul lucrării cu prima frază din cap. 3 (înnoirea înnoirii). Oricine analizează cu discernământ ce se întâmplă în lume (spune autorul), realizează că se petrec în lume, cu o rapiditate extrem de suspectă, evenimente menite să ducă omenirea în întunericul menit să buimăcească diabolic oamenii: „riscuri amplificate de vești și amenințări privind un nou război mondial, cataclisme de tot felul, foamete, sete, distrugeri inimaginabile, pandemii diverse, venirea extratereștrilor, etc”.  Și, de cele mai multe ori, în spatele lor se află lucrarea satanică a satrapilor lumii. Perspectiva ieșirii din acest labirint e una singură: „să căutăm, după porunca Domnului mai adânc... Calea pentru noi toți... în, prin întru Biserica lui Dumnezeu și numai ORTODOXIA ne poate arăta Calea pentru toți”.  A doua parabolă îi aparține lui Maxim Gorki și am desprins-o din povestirea Inima lui Danko, cel care, mai tânăr și înzestrat, își asumase răspunderea că își va scoate poporul din pădurea întunericului în care căzuseră cu toții pradă Diavolului. Ajungând la o răscruce în acel labirint al pădurii, nemaivăzând calea de ieșire, Danko a recurs la un ultim gest final: și-a smuls inima din piept și cu ea arzând ca o torță, și-a scos poporul din labirintul capcană întins de Diavol. Știind că o făcea cu prețul vieții. Lumina credinței din pieptul lui Danko învinsese Diavolul. „Deci, pe deoparte avem lucrarea satanică a satrapillor, de spurcare, satanizare, distrugere, subordonare și cotropire a oamenilor, familiilor, adunărilor, ținuturilor, neamurilor, popoarelor și lumii prin Noua Ordine Mondială a întunericului, morții și deznădejdii și, pe de altă parte avem lucrarea dumnezeiască a Bisericii lui Dumnezeu de sfințire, îndumnezeire, înnoire, eliberare și împuternicire a oamenilor, familiilor, adunărilor, ținuturilor, neamurilor, popoarelor și lumii prin Noua Ordine, așezare a toate în Lumina adevărată, în viața și nădejdea adevărată, nu oricum, ci în, prin, întru Biserica Ortodoxă Una a lui Dumnezeu” – stă explicația autorului cu privire la cele două tabere: răul și binele. Vă dați seama până unde s-a ajuns, în ofensiva Diavolului de a-l înfrânge pe Om? Aceasta este și contribuția lucrării de față, în a le lumina adevărul, oamenilor, pentru a adera la o eventuală formă de civilizație ortodoxă. Și pentru care aduce și argumente. Și da, e un argument solid (cele redate mai sus, din cartea lui Ioan Nicolae Mușat) în a decripta cele două parabole amintite de mine. Iar învățătura pe care ne-a dat-o Hristos în viață, dacă alegem calea adevărată, este înainte de toate ceea ce doar inima ne dictează. Fiindcă nu există alte lucruri mai tranșante, în cultura inimii, și care se exclud una pe alta, decât adevărul și rătăcirea. Nici filozofia, nici științele cele mai exacte, deși au sondat tărâmuri necunoscute cu intuiții de cele mai multe ori extraordinare, nu au luminat cu claritate Calea Omului spre Apocalipsa Bucuriei (de care vorbește autorul), ci adevărul deplin care, negreșit, duce la mântuire, la izbăvirea noastră și la înfrângerea fricii inoculată de sataniști, deoarece „frica noastră de ei și de puterile lor le întărește puterea lor asupra noastră, asupra tuturor, puterea de a-și impune sclavia demonică...”. Mesajul lucrării e ca Biserica lui Dumnezeu, prin cei mai instruiți monahi, preoți și arhierei e să „pescuiască” dintre noi pe cei mai buni pentru diferitele sarcini, cât și pentru diferitele învățături „astfel încât să vedem clar și fără dubii, prin lucrarea Duhului Sfânt (după modelul „vino și vezi”) roadele dreptei noastre slujiri”. Și nu exagerăm, spunând că autorul Ergogeticii din marea dragoste pentru toată omenirea, pe care o dorește salvată de sub sclavia puterilor satanice, se zbate să găsească, să descopere în Sfânta Scriptură soluțiile date de bunul Dumnezeu pentru ieșirea din acest labirint în care ne vor rătăciți capii idologiei neomarxiste care s-a năpustit asupra oamenilor ca un tăvălug. Și fără soluțiile care trebuie să vină de la oamenii luminați, ori slujitori demni ai Bisericii lui Dumnezeu, „salvarea oamenilor, popoarelor și lumii nu vine de la sine, nu vine oricum, oricând”. Oamenii vor ceva extrem de concret, auzim din toate glasurile. Spuneți-ne ce să facem? Doar Biserica nu face politică! ne strigă ei. Vor să se salveze dar nu știu cum. „Dar Biserica lui Dumnezeu face (are credință autorul lucrării), este obligată să facă Politica lui Dumnezeu, care cuprinde și asigurarea hranei, adăposturilor și toate necesare vieții și izbăvirii, este obligată să nu facă filozofia lumii, filosofia întunericului, subjugării și morții, dar este obligată să facă Filosofia lui Dumnezeu, a Luminii, a demnității umane, a Vieții... etc”. De aceea ne rugăm la Dumnezeu să nu ne ispitescă, să nu ne încerce credința, deși unii pe alții ne ispitim. Se poate face asta? ne întrebăm. Ce argument mai bun, avem (spune autorul), e „că Hristos, pornind doar cu 12 Apostoli (Masa Apostolică), a schimbat fața lumii și în, prin, întru Biserica Sa, prin Duhul Sfânt va schimba duhul conducător al lumii pentru izbăvirea și mântuirea oamenilor, popoarelor și lumii, pentru ca lumea să-L primească în slavă la a doua Sa venire.” O spune Biblia, fiindcă de cer pământu-i legat și indiferent ce facem, mersul lumii este în Voia și Planul lui Dumnezeu și nimic nu-l poate schimba. E și convingerea autorului. Iar un sondaj publicat de presă, recent, arăta că 77% dintre respondenți consideră că religia înseamnă adevăr, iar 96% cred în Dumnezeu. Sondajul are însă o mare lipsă: nu pune nici un fel de întrebări privitoare la lectura Bibliei sau a cărților sfinte. Nu aflăm câți dintre respondenții care au citit părți din Sf. Scriptură le-au înțeles fundamentalist și literal. Iată că prin Ergogetica, acest concept novator, au un bun prilej să o facă.

 3.         Semnele din sf. Scriptură care duc spre Împărăția Cerurilor

      „Nici oamenii, nici adunările, nici popoarele nu cunosc ce vine și a venit peste ele...” – spune autorul. Fiindcă, zice tot el, nu poți cunoaște realitatea și nici să o modifici „fără să aduci lumina Domnului în toate”. Mulți și-or fi pus întrebarea (înainte de a citi Biblia): și dacă înțelegem ce este, ne vom îndrepta noi, vom ști să alegem adevărul? Și dacă nu înțelegem, nu ne-am pierdut timpul în zadar? Din câte știu, foarte mulți au o cunoaștere confuză și adesea eronată asupra multor semne și pilde, întâmplări povestite în Sf. Scriptură, cât despre Vechiul Testament mulți cred că „poveștile” și personajele de-acolo sunt pur și simplu imaginare ca în oricare poveste. Iar dacă-i întrebi pe tinerii de azi, dacă au citit vechiul Testament îți răspund cu „nu”. Din acest punct de vedere, sigur, ignoranța tinerilor din ziua de azi este păguboasă. De aceea ne-am declara mulțumiți dacă am găsi în lucrările viitoare ale lui Ioan Nicolae Mușat câteva capitole aplecate pe însemnele și pildele din Sf. Scriptură (pe care oamenii dacă nu o citesc, nici n-au cum a le înțelege), deci nu numai explicații făcute pe simbolistica cuvintelor unor termeni și pe a căror semnificație insistă cu precădere: așa cum o face cu Potopul din timpul lui Noe (aratând că a însemnat o pedepsire globală și a celor buni și a celor răi pentru păcatele generale). Și uite așa să aducă lumina Domnului în toate! Ar fi de dorit, cu aceleași argumente, o aplecare asupra pedepsirii locuitorilor Sodomei și Gomorei, asupra cărora Domnul a aruncat foc și pucioasă până la a nu mai rămâne om sau fir de iarbă, ca urmare a nelegiuirilor care se petreceau acolo. Semne și pilde precum: pilda „Fiului risipitor”; a „Rugului aprins” din Vechiul Testament; pilda „Înmulțirii talanților”; a bărbatului înțelept care a clădit casa lui pe stâncă; a surpării Babilonului cel Mare (împărăția lui Nabucodonosor cel cu legea fărădelegii lumii); a rugii lui Iisus în Grădina Ghetsimani; semnele arătate în Curtea Judecății lui Pilat, acest model al minciunii, fățărniciei, necredinței, înșelării  și distrugerii după care cei puternici, azi, conduc lumea; apoi întâmplarea cu acea turmă de porci în care intrase necuratul și Domnul o împinsese de pe stânci în mare, și multe altele asupra cărora amintește doar în treacăt. Pesemne astfel de semne și pilde ar fi atras cititorul tânăr spre citirea Bibliei și a Sf. Scripturi. Și atunci nu ne-am mai întreba dacă după tot ce ni se lucrează și cercetează de către un cunoscător al Bibliei, mai este un creștin care să nu vadă satanismul acestei lumi cum duce ofensiva asupra noastră, întrucât ar înțelege de ce (așa cum bine explică): „într-o disciplină de fier (toiagul de fier), de o conducere duhovnicească stabilă, autoritară și eficientă (ARHI, ACAD și REGA), doar așa am rezista provocărilor”. Pentru că (trebuie s-o recunoaștem) omul este un conglomerat solid, ceva nemaipomenit, între ce poate fi mai sfânt și drăcesc. Și calea este Sf Scriptură, dar mai ales, văzând că Dumnezeu este cu Biserica Ortodoxă care este de neînvins, adică trăirea când se descoperă în duh și adevăr. Cu un astfel de suport venit din partea unui cunoscător, cititorul n-ar mai avea trăiri neînțelese și va găsi în paginile unei astfel de abordări o explicație logică. Și doar așa va ști cum „Cheile Împărăției Cerurilor sunt (chiar aici) pe pământ, date sfinților Apostoli și, prin aceștia, arhiereilor și preoților lui Hristos Domnul”, căci (bine spune autorul) „toate sunt legate de toate”. Dar pentru a le înțelege e necesară instrucția „încă din pruncie până la finisarea pregătirii pentru intrarea deplină în slujirea semenilor, dar și instruirea adăugată după aceea”. Toate sunt sunt procese extrem de necesare spunem noi.

       Ceea ce lectorul și-ar fi dorit în continuare, e de a trece de la nivelul de informație la cel de comunicare directă către cititor, de trăire, reunind Nașterea, Botezul și primul miracol de la nunta din Cana Galileei... până la Cina ce de Taină, ruga din Grădina Ghetsimani și Crucificarea Mântuitorului, urmată de Înviere, convins că mergând pe urmele semnelor Sf Scripturi, cititorul va realiza cum Cuvântul provine din energii dumnezeiești (căci prin cuvânt a făcut el Cerul și Pământul). Dumnezeu a spus „să fie” și a fost, întrucât cuvântul Lui este o energie creatoare, și deci, înțelegem că trebuie să ne strângem în Biserica Lui pentru a-i duce Creația mai departe pentru a lucra împreună, toți, după Voia și Planul Domnului, chiar dacă nu știm în amănunt ce și cum. „Pe modelul ceresc este și noua arcă, Biserica lui Dumnezeu pentru izbăvire și mântuire a noii Familii, Poporul lui Dumnezeu” – concluzionează Ioan Nicolae Mușat. Că se vor trezi, sau nu se vor trezi oamenii citind și recitind această carte, cu atât de multe ipoteze și explicații necesare, îndemnul lectorului de carte e asemeni cu cel al tatălui din pilda „Fiului Risipitor”, adică: „...să ne veselim şi să ne bucurăm, pentru că acest frate al tău era mort şi a înviat, era pierdut şi a fost găsit” (Luca 15-32).

 

                                                   Tudor Cicu