duminică, 14 septembrie 2025

poveștile au mereu un final fericit

 


poveștile au mereu un final fericit

 

sfârțitul lumii vine la zeci de ani

și atunci depărtarea îți va părea un pod imens între noi

pesemne că nu de iubire m-am temut,

pesemne mai pipăi iluzia unei alte vieți

ori cum eram biruit... am înțeles

ca unul care a văzut tot ce trebuia să vadă;

dar mereu cu ochii spre acele tărâmuri de poveste

uite, îmi amintesc

cum spuneai că rătăcești lângă unul

pus să joace la zar iubirea

oare cum ar fi, ți-am zis!

să ne trăim viața

ca și cum din stele ar porni să ningă cuvintele încă nespuse

ori să ne așezăm povestea,

fiecare sub mărul de aur al prințului

ca în o mie și una de nopți?

îmi vine să arunc oglinda și să se facă o apă mare în urmă

o mare pe care Solomon a despărțit-o cu judecata,

să citesc în ochii tăi

cât din tine eu

sunt în prelungirea drumului pe care ai plecat.

știu că în noaptea asta o să te caut din nou în așternut...

dar ca mine sunt o mie de visători

ei sunt cei care mă privesc cum șovăi

de parcă acesta ar fi destinul meu.

O carte de George Bratu (orbul campion național la șah în România).

 


Lumina care vine din interior *

                                              Tudor Cicu

 

     Cartea de povestiri autobiografice „Puterea voinței” (apărută la ed. Editgraph, 2012) de George Bratu, buzoianul orb care trăiește într-un sat de deal/munte, numit Vârf, îi oferă cititorului, la lectură, o lecție despre viață și dăruire, despre supraviețuire și speranță, în narațiuni desfășurate între ficțiune și realitatea pe care o străbate cu lumina care vine din interiorul omului nevăzător ce o așterne pe coala de scris. Și încearcă să descopere, cu puterea cuvintelor, la prima lui bătălie cu vasta creație a Celui-de-Sus, cine și unde se poate afla la ieșirea din această frumoasă confruntare cu scrisul. Autorul îmbină, în povestirile din această carte, diegeza scrierii cu introspecția și cu analiza psihologică, ca element de studiu, pentru a surprinde narațiunilor sale subtilitățile sufletului unui personaj care își păstrează până la sfârșit luciditatea, voința proprie, asociată cu îndrăzneala învingătorului, sporind și dramatismul acțiunii fiecărui text narativ.

      George Bratu ține să ne arate că viața poate fi și frumoasă, chiar dacă Biblia ne amintește că, de cele mai multe ori, ea este o mare deșertăciune. Autorul ne conduce și la ideea că traumele vieții pot fi și vindecătoare, atunci când faci totul din dragoste și rațiune, iar cel mai bun mod de a dezamorsa conflicte, emoții etc., e să îți depeni povestea în desfășurări epice, autobiografice, cât mai logice. Povestind despre trecutul său autorul pare a ne reaminti că trecutul găsește, mai mereu, astfel de situații parșive cu ființa umană, gata să ne arunce într-un labirint fără ieșire, în care nici strigătul cu mâinile ridicate în sus să nu ne aducă acel dram de speranță. Scrierea acestor povestiri ne aduce aminte de pilda celor doi drumeți, unul tânăr și celălalt bătrân care, voind să treacă un râu, întâlnesc o femeie care le cere ajutorul să o treacă dincolo de mal. Cel bătrân o ia în cârcă și o trece râul, iar aceasta nici măcar nu-i mulțumește pentru binele făcut, ba mai mult pleacă sfidătoare după trecerea apei, ceea ce îl face pe tânăr să îi reproșeze celuilalt că gestul lui a rămas fără nicio recunoștință din partea femeii. Raspunsul bătrânului e surprinzător: „Eu am pus-o jos după ce am trecut-o râul, m-am descărcat de povară, tu de ce ții morțiș să o duci cu tine în spate, pe mai departe?” În prefața cărții lectorul ei, Marin Ifrim, scria: „Actuala sa percepție asupra lumii e, de foarte multe ori, mult mai acută decât cea a unor artiști obișnuiți” - și îi remarca, „categoricul său talent de narator”. Dacă nu și-ar fi scris povestirile de viață, ne-am fi întrebat, pesemne, ce ar însemna libertatea de a scrie, dacă am păstra-o doar pentru noi și nu dăm și altora din astfel de rostogoliri ale unor traume în care viața ne-a împins pe nedrept și care pot da un sens unei vieți strivite fără vină.

     Povestirile „Coșmarul din codru”; „Hoinar” sunt primele însemnări din copilărie când lumina ochilor încă mai distingea în jur, au acea aură a narării din amintirile lui Ion Creangă, dar țin să ne vorbească și despre frumusețea salvatoare a lui Dostoievski. Și au acea zvârcolire a ființei care nu-și găsește niciodată soarele aducător de speranță pentru a ne oglindi în fântânile binecuvântate ale meritatei bucurii pe pământ. „Abandonați pe fluviu” e povestirea unei călătorii uimitoare într-o barcă ce avea să-i ducă pe tinerii aventurieri, de-a lungul Deltei până la revărsarea Dunării în mare, oferind și cititorului pagini încântătoare în descrieri de locuri, situații, fapte și locuri care te obligă să le parcurgi cu sufletul la gură. „Întâmplare sau providență” e povestirea în care „doar rodul hazardului” îl va arunca, în adolescență, pe autor, într-o mare cumpănă cu singurul ochi cu care mai vedea „cam la 20 la sută”. Un șir de întâmplări neașteptate îi vor părea și cititorului un calvar pe care îl începe autorul acestei narațiuni, de acolo de la accidentul de pe stadion. „A fi dependent (de ajutorul cuiva, de care să depindă la orice pas altcineva) înseamnă a nu fi liber și încă mai rău decât atât” – spune el. Ajutorul dat de o familie binecuvântată dintr-o țară străină, acolo la marginea Atlanticului, chiar e de natura providenței. Ca și povestirea „O probă de curaj”, ori povestirea „Românii și Eta”, le citim ca pe niște narațiuni menite să-ți arate că „Dumnezeu nu te lasă să înduri mai mult de cât poți răbda”. Iar descrierea unei călătorii de întoarcere spre casă din „O călătorie de pomină. Întoarcerea românilor” ne evocă acel „sentiment de tristețe atunci când ne gândim la dramele care s-au născut din fenomenul de emigrare și din speculanții care au roit în jurul acestuia”.

     Această carte nu reprezintă doar o narare aproape jurnalistică dar, preocupat de ființa umană, cu toată valoarea sa morală și etică, ea nu este spovedania unui învins, ci povestea unuia care a trebuit să se confrunte cu indeferența semenilor și incapacitatea unui sistem de a oferi șanse de supraviețuire tuturor cetățenilor săi. Și totodată mesajul venit din partea unui nevăzător ce înseamnă respect pentru timpul cititorului.      

 

 * Cronica a apărut în revista LITERE nr 7 -8 /iulie-august 2025. (la pag 101)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

duminică, 7 septembrie 2025

tu spui că e timpul


 


tu spui că e timpul

 

uneori prin ochii aceștia trece tristețea

ori teama de a te pierde

și doar fusesem cu toate visele mele legat de cer

și fericit că măcar aveam vise.

fericit ca și cel care a deschis fereastra

strigând că aici lucrurile nu sunt fără speranță

atât de mult am iubit eu semnele ivite pe cer

după plecarea ta.

dar acum poposesc, iată, pe un anume țărm

tot aud glasul celui alungat de talaz

ori pe mare asudau ca niște orbi, la vâsle, ai mei.

mâine, domnule, mâine, spui tu

e vremea să ne întoarcem viscoliți de amintiri,

să mă uit în ochii tăi

ca singura pasăre stingheră din vârful copacului

ce se uită prin fereastră la mine

și pare că ar povesti cuiva

ce se întâmplă cu noi.

martoră și ea spaimelor din atâtea zile

și atâtea nopți întregi

că nu m-am văzut în mijlocul cerului

așteptându-te sub zarzărul de lângă gard

nici soarele nu mai e, demult, la locul lui;

sub castani e doar cea care ne-a ghicit în cărți

își frânge degetele în orașul tăcut.

sâmbătă, 16 august 2025

pe când niște ploi


 

până când niște ploi


 

am tras cortina poveștilor să te găsesc

goală în așternuturi

cum văzusem într-o pânză de Modigliani

și să cred că azi ești a mea

că avem în față câte o carte

iar ziua aceea trebuia să fie marea noastră descoperire

ne înțelegeam deja fără cuvinte

de aceea m-am rugat să dai tu prima filă

eu o să trag după aceea o linie

și să număr zilele care au mai rămas.

până când niște ploi

te vor aduce la mine.

știu că îmi vei cere să citim la lumina stelelor, amândoi

poate așa

prințesa adormită din povestea ta ne va spune

secretul sărutului care va trezi în mine

cei doi lupi flămânzi ce încă mai întorc filele cărții...

dar să te strâng în brațe

să-ți vorbesc de Estela

enigmatica marilor speranțe din Dickens

asta chiar m-ar fi salvat de la multe.

știi?

mi-ai spus ceva asemănător în podul cu fân

când pescărușii pe acoperiș țipau atât de îngrozitor;

dar abia ieșit în ploaie

am deslușit, că pentru a înțelege

trebuie să-ți amintești tot.

vineri, 15 august 2025

o, cum aș vrea să fiu...

 


o, cum aș vrea să fiu...

 

dincolo, spuneai – arătându-mi zarea,

dospesc poveștile în jurul unei iubiri

ce ar fi putut să aducă ploaia peste un oraș care cântă

și eu încă visam

se stârnise vântul în acel octombrie

mult prea viclean.

tu erai în dialog cu cerul

vedeai cum niște năluci se scăldau sub razele lunii

în lac. m-ai făcut să mă uit

luntrașul, ori nu avusese nici un regret

ori ne lăsase la mal

mirați de câtă înstrăinare băteau clopotele în depărtare.

dar nimeni nu era pregătit

să dea glas acelor cuvinte temătoare de intrigi.

azi te știu hălăduind prin pădurile unor iluzii

cu toți copacii pe urmele tale obosite de gânduri

vânând încă o poveste de dragoste...

ți-aș pune o întrebare

pe care doar foșnetul de frunze pe drum

mi-l va putea răstălmăci. și

o, cum aș vrea să fiu un șoim pe această bucată de cer,

în dialog cu poemul la care scriu

doamne, câte umbre mă vor legat la ochi,

că nici lumina acestor candele aprinse

nu ne va așeza de-a dreapta, ori de-a stânga

celui care va judeca povestea

și să ne declare

pierduți într-o filă de carte.

marți, 12 august 2025

vorbeau ursitoarele

 


vorbeau ursitoarele

 

acele cuvinte, sigur mi-au fost spuse

și mie la naștere:

când îți vei scrie poemul

o beznă se va lăsa, un vânt va urla

cum ai să poți îndura, tocmai tu, urgia frigului,

mi s-a spus.

primii pași sunt însă, cei care te pun la încercare

și dacă n-ai găsit drumul cel bun

nu vei găsi nici calea de întoarcere.

(vorbeau ursitoarele):

iată, cel venit se zbate la ușă

până când se va auzi și cântecul cocoșilor în depărtare

abia atunci înțeleseseră ai mei

cum e să te zorești ca să cioplești piatra

să-i faci un chip

dar urma vulturului pe cer n-ai să poți

nici măcar pune într-un poem.

aici fiecare rămâne singur cu Dumnezeu

și totul atârnă de puterea cu care te rogi;

căci lumea e ca focul

te arde

cum insiști să o descoși.

duminică, 10 august 2025

trag de cuvinte de dimineață până seara

 


trag de cuvinte de dimineață până seara

 

când ai spus:

„ce bine ne stă nouă cu spicele de grâu în păr”

am tresărit în mine

până și în lacul în care ne-am privit

stelele în urma noastră se uimeau

cum de acei miri,

care își puseseră inelele în catedrală

nu înțelegeau

cum vom ști să îngenunchem noi înaintea durerii.

uneori nu mă înțeleg nici eu

trag de cuvinte de dimineață până seara

ca soarele să nu mai treacă

peste podul unde, legat la ochi

am încercat să mă mint c-am fost iubit.

însă așa cum veneai

cu cel trup, plutind,

(ce dumnezeiască apariție!)

aproape că m-aș fi lăsat răstignit,

stihuind în iarba în care ne-am lăsat

de fiecare dată învinși.

sâmbătă, 9 august 2025

cât gol e acum în mine

 


cât gol e acum în mine

 

era dimineață cred

dimineața când am uitat

cheia de la lada unde am închis amintirile

deși, ți-aduci aminte, îți spuneam

că voi scrie totul despre noi

dar a rămas un singur cântec să-ți scriu

când  lunei, printre brazi

îi zăream amândoi, chipul

cum ne făcea cu mâna.

vezi, gândul meu, acum, e învăluit de iubiri noi

îmi face și el cu mâna, șovăitor

ca zborul unei păsări.

dar toate aceste minuni dau și ele semn

c-ar fi trebuit să beau și ultimul pahar la masa ta

deși prietenii îți tot vorbesc:

„chiar să fi iubit și el marea?”

păi, unde aș fi încercat eu să mă mint

de la o vreme încoace?

uite, chiar nu voi vorbi mai nimic,

deși știu cât gol e acum în mine

însă azi, o zi să fi fost poetul...

nu cel căruia din ficare rană îi curgeau cuvinte

ci simplu așa, stând în drum

să-mi fi spus: „e târziu și nu e nimeni

să ne unească strigătul...”

acum nu mi-ar fi vorbit despre tine, doar frunzele.

marți, 5 august 2025

Ei și? - îmi zâmbești

 


Ei și? – îmi zâmbești

 

Vine noaptea

și deasupra nu-i decât cerul acesta cu dinți

și apele coboară, mamă, de fiecare dată

învolburate și repezi, că ne-am întoarce

ca orbii lui Bruegel

mirați că dinaintea zidului

nu îi așteaptă nimeni.

De la o vreme încoace

am încercat la ușă să-i spun gardianului ce mă ține închis

că pe deasupra mea încă mai gonesc nori amenințători

și se tot duc spre țărmul unde am cunoscut odată iubirea

până acolo...

și apa tot crește, mamă, de când sunt singur

dar am cântat pentru tine

și lumina ochilor tăi, mamă 

deși mai mult mă luminează el cântecul

căci  aici, frigul acestui poem

e ceva care mi-a amintit

cum era în ziua aia când ai murit

și doar această mână o am

ce ți-o întind și nu mai crede în nimic

Ei și? – îmi zâmbești

când nu vei mai fi

cel care va dechide cartea

se va face dintr-o dată

un pod salvator.

 

luni, 21 iulie 2025

Așa începe totul (memorii)

 


Așa începe totul *

( sau cum mi-a pregătit bunicul valiza pentru acest război nemilos)

 

      Bunicul Stoenciu Gheorghe, înainte de cooperativizare, avea cai, căruţă și făcea negoţ cu gaz, sare, cherestea, etc. Nevrând a intra la CAP i s-a înscenat că deţinea o armă în casă. Au venit „băieţii – cu zel de la celula de partid”, prin ’52, şi i-au băgat un pistol în haine, în vremea când doar bunica era acasă. Apoi au descins la locuința bunicului şi l-au arestat, dar în loc de judecată l-au trimis direct la Canalul pe care îl construia DEJ. A stat aproape doi ani. Când s-a întors de la Canal, familia i se destrămase. Cum tatăl bunicului, Stoenciu Cicu era pe moarte, moșu' l-a chemat la căpătâi pe fiul lui și ultima dorință a fost ca tata (primul copil), să-i poarte numele și la notar i-a schimbat numele în Cicu.

        Panait Istrati mă învățase că pe coala de scris trebuie să-ți picure sufletul. Eu cred că sufletul mi-a rămas picurat în cărțile ce le-am scris. Am scris poezie, proză, critică literară și parodii. Am început cu proză (debut literar cu povestirea „O felie de pepene” în revista Tomis, nr. 4/1972) și am continuat cu poezie (debut în volum, 2005 –„Cu marea în suflet”). Îmi spuneam: ca să zbori e nevoie de aripi, dar ca să trăiești poezia e nevoie de un cer de aripi. Doar cuvântul care stârnește emoția mișcă cititorul, nu fixația ori amețeala cuvintelor întoarse și secate ca păstăile ce vor da sămânța unui „vrej de fasole” care l-a dus pe Jack până la ceruri. Pe acest tărâm e și multă suferință și mulți vor căuta să-ți dea la picioare. Dar așa e întotdeauna: lângă greier stă încolăcită și vipera. Însă asemeni bătrânului neînvins de furia unei mări potrivnice, din nuvela lui Hemingway, scriitorul își învinge, de unul singur, moartea prin scris.

           Mircea Cărtărescu spunea că „totul se construieşte pe suferinţa de a nu şti cine eşti de fapt” şi înţelegea durerea vieţii ca pe o poartă care ne aşteaptă pentru a ne introduce şi, mai apoi, pregăti pentru lumea ce va urma după noi. Poate la fel vedea lumea și Lișca lui Fănuș Neagu, cu ochii mari, înfrigurați de patima tinereții. Și, în mintea scriitorului, Lișca era mai mereu colindând ulițele cu ghiocul și cărțile ei soioase, „amețind cu vorba de o potrivă femei și bărbați”. Cititorul meu a înţeles deja, că acest dialog în tăcere, purtat cu cel care i-a scris povestea, despre universul celei care le vorbea mereu de „bucurii ce nu se arătau”, era singurul său prilej de spovedanie lăuntrică. Și dezamăgit că odată va spune ca Lișca: „Nu mai e să vă dau...”  Și, peste muțenia cerului, deodată s-a pornit să bată toba cu piele din capră și să joace, pocnind din degete și mlădiindu-se din mijloc, însăși ea, Lișca. Ca mai târziu să fie prinsă între liniile frontului căutându-și bărbatul fiindcă îndrăznise să creadă în visele tălmăcite în propriul ei ghicit. Așa începe totul... Pentru că (şi eu), asemeni lui Ismail Kadare, așezat la masa de scris „nu am descoperit decât muţenia nesfârşită a cerului”. Și am visat în tăcerea mea, ani la rând. E răscrucea de unde e posibilă intrarea în destin a cărţii. Altfel, rostul lui Oedip pe lume şi înţelegerea noastră despre acesta n-ar mai avea niciun sens. Pentru că și omul-care-scrie, ca și Oedip, va fi în cele din urmă judecat. Kafka însă spunea că „povestea nu-i dă nimănui dreptul să-l judece pe paznic”. Pentru ca omul-care-scrie să fie scos de sub judecata omenească, am să spun Tatăl Nostru de o sută de ori şi Înger, îngeraşul meu, tot de o sută de ori, până când pescarul din „Bătrânul şi marea” al lui Hemingwai se va ridica în picioare în barca lui, victorios, înfăşurând toată funia pe care i-o aruncase peştelui cel mare. Şi, ar fi zis, abia atunci când îl va fi prins: „O să mă odihnesc data viitoare, când o să iasă afară”. Pentru că El ştia că peştele se afla într-adevăr acolo, în mâinile lui, iar spinarea peştelui care se ridica deasupra valurilor nu era un vis. Și visele ne vin, de cele mai multe ori, pentru a ne pune în gardă cu viitoare întâmplări și trăiri. Despre cea despre care scriam în romanul „Enigmatica Ema” o poveste (totul era în vis), nu rețin decât o frază pe care căuta să mi-o transmită: „Vei cunoaște la început o dragoste mare, pe care o vei pierde, dar care te va aduce foarte aproape de moarte”. Fugea râzând și nu reușeam să o pun în povestea mea. M-am trezit rostind versurile lui Homer: „De trei ori mă săltai spre-a o cuprinde/De trei ori însă ea-mi zbură din brațe/Ca umbra sau ca visul...” Am căutat apoi în Odiseea  lui Homer și am dat de aceste versuri în acel cânt în care Ulise coborâse în Tărâmul morților după ființele dragi. Oare nu și poetul Dante Alighieri îl purtase pe Orfeu în sălașul lui Hades după Euridice, în cântul al IV-lea a Infernului? Orfeu, se spune, a fost cel mai celebru dintre poeţii care au trăit înaintea lui Homer și era fiul lui Eagru (sau al lui Apollo) şi al muzei Caliope şi a trăit în Tracia în epoca argonauţilor, pe care i-a însoţit în expediţia întreprinsă în căutarea lânii de aur. Apollo însuşi i-a dăruit lira. Prima călătorie a lui Dante A., pare-se a fi fost Infernul: „Înduri captivitatea, însă vei dărui acelui poem un cuvânt”.

     Aflat sub nucul de lângă poarta casei de la țară, acolo unde mi-am imaginat multe din scrierile mele, cu ceva vreme în urmă, priveam pădurile de deasupra dealurilor (dincolo de care se ridică vârful Penteleului) și mă gândeam la moșii mei. Parcă îl auzeam pe Gala Galaction, spunând: „Auzi cum se frâng moșnegii pădurii?” M-am uitat bine: nu era pe nicăieri ceea ce mai rămăsese din „Moara lui Călifar”, dar de ce auzeam topoarele tătarilor cum cădeau ca grindina, asta n-am de unde a-mi aminti, chiar dacă m-ar purta spre o altă destinație tramvaiul lui Mircea Eliade din „La țigănci”. De obicei, când te afli la masa de scris, ești într-un rond de noapte continuu. Ca rondul de veghe al lui Călin file de poveste şi al fraţilor săi – care s-a petrecut pe parcursul celor trei nopţi, fără ca acestea să se fi încheiat vreodată, așa cum spune povestea. Așadar, nu-mi cereți să fi reținut cam totul, chiar dacă am stat de veghe la poalele pădurii aceleia. Mulți dintre noi facem parte din poveste. Dar o fi și povestea ta? Când pui întrebări ai sentimentul că înaintezi, iar răspunsurile, fiindcă au rămas mult în urmă, iată, nu mai vin. Iar când privim în urmă avem senzaţia că noi am mers înainte, mereu înainte, dar ceva din sufletul nostru a rămas pironit de locurile din care ne-am desprins şi chiar ne urmăreşte cu mirare, desprinderea. Cum bine știți domniile voastre, tot așa i-o fi fost și lui Onică (din „Ningea în Bărăgan”, povestirea lui Fănuș Neagu), atunci când o luase din loc, iar Vica plecase de-acasă de la Căpălăi, înfruntând viscolul și ninsoarea din Bărăgan pentru a lua trenul și a se pierde-n lumea largă? Și asta, pentru a nu mai ști nimic despre dragostea ei ascunsă pentru Onică, cel care nu vroia să pună piciorul în prag și să fugă împreună în toată lumea. Poate tot așa cum i se întâmpla și moșului ce i se arăta lui Creangă, în drum spre casă: „Ei, moșnege, ce mai știi de pe le târg?”. Cititorul meu mă poate privi mirat cum, arămind pe-un caier de fus, povestea de dragoste dintre Vica și Onică mă fascinează acum, ca şi poveștile citite în copilăria mult lăsată în urmă. H. C. Andersen mărturisea că în „O mie şi una de nopţi” găsise subiectele pentru piesele sale care, zicea el, au salvat la vremea aceea teatrul. Tâlcul poveştilor din piesele sale era pus să rostească acel adevăr simplu: sănătatea, voia bună, pacea sufletului şi iubirea celor apropiaţi sunt întotdeuna de preferat arginţilor şi aurului. Tot citind în adolescenţă, cam tot ce îmi cădea în mână, bucuria descoperirilor mele trecea printre cei dragi „precum plugarul poftitor de cină,/când ziua-ntreagă-n ţelină-i trag boii” (Odiseea, C.13, v. 47-48). Și bunicul a tras ca la jug, în viață. Dar a și petrecut în ea. Că bine o mai aducea din condei Creangă povestitorul: cică o cucoană și-a luat fiica și s-au dus la biserică. Pe drumul de întoarcere o femeie a întrebat-o: „Ei?! Cine a mai fost la biserică?”  „De! a răspuns cucoana. Eu am fost și fiică-mea, de acolo 'nainte tot prostime!” O, cititorule! Nici nu ştii câte frumuseţi „şi preţuri noi” iscat-au autorii, dar acum ştiu că ea este un lucru obişnuit şi ne pândeşte în întâmplătoarele momente ale vieţii, ori în nu ştiu ce dialog firesc, desfăşurat pe stradă. Dar numărul pildelor, al fabulelor, al metaforelor pe care e capabilă viaţa să ni le ofere, e neînchipuit de limitat pe lângă aceste nenumărate invenţii livreşti care, atenţie! pot însemna pentru toţi câte ceva – precum faptele Apostolilor. Mereu m-am tot gândit la acea fantastică discuţie surprinsă de Raskolnikov în acel local de mâna a treia. Scena are loc după prima vizită la cămătăreasa Aliona Ivanovna, când amanetează, în schimbul a două bumăşti, inelul dăruit de sora sa Dunea. Discuţia aceea nu e mai puţin fantastică decât convorbirea nocturnă a câinilor cervantereşti din „Don Quijote”. Căci, dacă e straniu să auzi patrupedele vorbind cu glas omenesc, nu e mai puţin straniu să-ţi asculţi propriile gânduri rostite, aşa ca din senin, de gura altuia. Spune autorul: „Cât de ciudat se împleteau aceste vorbe cu gândurile lui”. Ei, bine! Ce-l făcea atunci pe Andersen să susţină cu tărie, că din durerea cea mai aprigă, poate ţâşni bucuria? Ar trebui să-i verific susţinerile lui Bulgakov, sau poate să-i mai întreb şi pe alţii. Sau mai bine să procedez ca Trigorin din „Pescăruşul” lui Cehov, cel care la vederea pescă-ruşului ucis de arma lui Konstantin Gavrilovici a exclamat: „Ah, da... Mi-a trecut prin minte un subiect... Un subiect pentru o scurtă povestire”. Şi urmează să spună povestea cu malul unui lac „al codrilor albaştri” şi fata care şi-a petrecut acolo, copilăria. Dar întâmplător (şi în povestea asta) apare un om şi „din plictiseală” îi distruge viaţa ca şi a acelui pescăruş. Şi aici, cititorule, trebuie să cădem amândoi asupra unui aspect al discuţiei noastre: e viaţa un obiect de contemplaţie filosofică sau unul de investigaţie ştiinţifică? Aici va trebui să mai reflectăm şi noi, ca acel Ivan Bezdomnâi - poetul din „Maestrul şi Margareta” – căruia nimeni nu-i putea lămuri, în singurătatea sanatoriului în care fusese adus cu forţa, cele deja întâmplate: „...şi totuşi, individul ştia dinainte că lui Berlioz i se va tăia capul?! Cum să nu intri la idei?” Dar tocmai aici e sarea şi piperul! Profesorul acela misterios (și care prevăzuse toate acestea) era un om care îl cunoscuse personal pe Pontius Pilat, din ceea ce chiar el spunea.

     ...În curând va înflori floarea de salcâm și peste dealurile mele din Muntenia, ca în Bărăgan. Și mi-ar fi drag să ies în pragul casei și să aud flăcăii satului strigând obiceiuri ca cele descrise de Fănuș: „Olelie lie/Cine pe Vica n-o știe?/Și iarba de pe câmpie/Și floarea de păpădie/Si cărarea din lăstar,/C-așa muiere mai rar...” Că-mi vine și mie a spune, după ce moșul lui Creangă, abia sosit de la târg, dă a nedumerire din umeri: „Vezi, moșule, în ce timpuri am ajuns?”... Că așa începe totul: „Vezi bunicule la ce război nemilos mi-ai făcut valiza?”

 

* schiță apărută în revista HELIS (nr. din aprilie- mai-iunie, 2025).  

                            

  Tudor Cicu

joi, 17 iulie 2025

Trec și eu ca tu să dăinui

 



 

 Trec şi eu ca tu să dăinui *


„Strigi ca orbul (spui tu doamnă), ca cel rătăcit de turmă,

azi, chiar până și ecoul îți întoarce şoimii-n zbor”

  Doamnă, prin țărâna gliei, trec, dar nu şi cel din urmă

peste care ghimpii biblici, căzut la pământ îl vor .

 

Dacă trec şi eu pe ape… cel născut în astă viață,

cu icoana poeziei ținută la pieptul său…

Iată, păsări de o vreme vin cu aripe de ceaţă

picurând în ploi de aur sângele lui Dumnezeu.

 

Şi-mi spun, surd: tu ochi de vidră, leagă-ţi rana din clepsidră;

(timpul îşi retrage colţii din movile de nisip)

Cine rostul întrebării va ciopli ca-n piramidă,

să dezvăluie pe cruce, adevărului un chip?


* o poezie de a mea de pe vremea liceului (trimisă de un coleg pe email, care o avea în revista GAUDEAMUS, a Liceului)  

marți, 8 iulie 2025

să fi primit vestea la timp

 


să fi primit vestea la timp

 

spre mirarea mea

nevinovat te pot declara numai cuvintele

asta mi-ai spus deunăzi, crezând că dragostea

îmbunează sufletele oamenilor:

„trebuiesc doar folosite,

pentru a reda viața atât cât a fost”

părea o răutate tot ce ai spus

și mi-e teamă că nu o să ajung vreodată să-ți spun:

„omul nu mai este,

dar povestea lui a rămas într-o carte;

ca să înțelegi trebuie să-ți amintești tot”

de multe ori memoria ne ascunde cam totul

și asta

fiindcă mereu m-am întrebat de ce,

de ce nu-mi amintesc că am fost fericit?

și rețin doar ce spuneai:

„moartea pare o ieșire,

dar acum cred că e o plecare,

o lume care să-ți ascundă alte mistere;

așa se vor petrece lucrurile totdeauna”

printre gratii îți voi spune și eu adevărata poveste a vieții

dar îți las să descoperi

fiecare cuvânt rostit atunci

în noaptea fără lună și fără stele

când despre tine au vorbit frunzele.