joi, 15 mai 2025

Ediția a V-a a concursului „Copiii din Țara Dorului”

 

Cuvânt înainte

(opinii de lector și impresii) la ediția a V-a

 

„Arta nu poate ieşi decât din mulţimea detaliilor... din descrierea migăloasă a lumii” (îl citez aici pe Th. Mann). Dar, cel puţin, toţi învăţam, că „scrisul este cea mai însingurată meserie din lume. Şi cea mai grea”. Cei plecați din casa copilăriei, ori de pe băncile școlii, cum sunt acești participanți la concursul organizat de Liga Scriitorilor din Buzău („Copiii din Țara Dorului”/ediția a V-a), se întorc mereu, fie și în vis, acolo. Socrate spunea: „O viață neexplorată nu merită trăită!” Iar Omul-care-scrie o face în scris, cu toate gândurile lui aflate deasupra unei coli de hârtie. De aceea spunem: povestea scrisă este un produs al vremurilor trăite. Depănată astfel (aproximativ ca pe o pildă, sau o întâmplare), povestea făuritorului de povești are sens atâta timp cât spunem povești pentru a trăi. După ce și-au spus povestea și oamenii pleacă dintre noi, povestea lor rămâne, dar nimeni nu se mai întoarce la fel în copilăria lui. Și mă gândesc că relația noastră, de prozatori/poeți, cu lumea ori natura, este spațiul care ascunde atâtea sensuri ale limbajului. De fapt, ocolind ceea ce ne desparte de lume și natură, e comunicarea care ar putea fi intens marcată de tăcerea ce ne ține împreună înlăuntrul misterului care învăluie locuirea noastră cu nevăzutul și nespusul pe care l-a vrut rostit Luca (9.58): „Vulpile au vizuini și păsările cerului au cuiburi, dar Fiul Omului n-are unde-și odihni capul”.

O știre venită din statistică deja mă pune pe gânduri: zice că procentul românilor care citesc o crte pe lună este sub 4%. Și întrebarea firească, vine și ea: nici elevii nu citesc? Sau, dacă au renunțat la cartea scrisă, recurg tot mai asiduu la A.I. Și atunci, înțelegem că dacă elevii încep să se bazeze pe aceste tehnologii pentru a-și rezolva sarcinile școlare, nu cumva riscă ei să piardă din dezvoltarea abilităților esențiale: atitutine critică față de lectura unui text, analiza și sinteza informațiilor puse în comentarii, iar toate nu cumva conduc la formarea unui mod greșit de a gândi și a înțelege lumea? Elevii trebuie să înțeleagă că tehnologiile trebuie să completeze procesul lor educațional nu să-l înlocuiască cu totul. Atunci când scriu un eseu sau un text în proză ei trebuie să vadă că acest scop trebuie să le ofere o perspectivă profitabilă de a reține un alt cititor asupra celor redate de el în acel spectacol al gîndirii proiectată pe un fundal al receptării imediate. Acesta este și scopul organizatorilor de concursuri literare, de a descoperi o nouă generație de îndreptățiți ai scrisului pe care să-i legitimeze într-o antologie supusă unei lecturi estetice. Fiindcă te poți uita în două feluri când privești pe o fereastră: dinăuntru, ori dinafară, depinde unde te situezi. Fiindcă, să nu ne temem să rostim vorbe mari: capodoperele artistice ale umanității au arătat că o lume ficțională propusă de scriitor ar fi soluția la cea prezentă, că acolo, la masa de scris, omul-care-scrie își pune întrebări și se frământă să găsească soluții pentru o lume mai bună. Ne întrebăm: oare scrisul cărților poate alunga suferința popoarelor rătăcite, masacrele și războaiele? Poate că nu. Insistența, însă, e ca picătura care sparge stânca. Iar scopul vieții oricărui om este să-și descopere propria identitate. Iar noi, organizatorii, să-i descoperim pe cei care au în bagajul cu care au pornit la drum, au o lectură solidă și, odată porniți la drum, nu vor abandona pe parcurs. Fiindcă literatura se naște din literatură nu din contexte oarecare. Câtă trăire, atâta literatură – îmi spunea cineva.

Și din tot ce am ținut să le spun în acest cuvânt înainte am vrut să redau povestea celui-care-scrie la masa de scris și că odiseea lui e una asemănătoare cu povestea lui Oedip cel urmărit de un destin al suferinței, un destin care nu acceptă că din suferință se va naște, poate, un timbru al speranței, doar că așa și-au dorit zeii. Iar pe măsura scrierii acestor „întâmplări” reale din viață, întâmplări închipuite, S.F., ori gânduri răzlețe, ficționalitatea se produce treptat, acumulând în mod gradual senzațiile și povestea celui-care-scrie, în singurătate, precum și drama vieții lui (sau a eroului creionat) pornește de la reperele unei realități identificabile.

Trecând, acum, direct la textele celor mici, aici e de reținut că în viaţa unui copil, mai ales „cutezător și îndrăzneț să își depene povestea”, să precizăm că nu se află doar un singur fir narativ, în tematica abordată, ci mai multe, însă amestecate, întretăiate, reînnodate. Greutatea, chiar imposibilitatea, de a alege ceea ce este mai aproape de sufletul cititorului, este de a-l alege pe cel semnificativ, dintre cele multe, fără vreun înţeles venit anume în viața lui. Între amintirile unora, despre oamenii din satul copilăriei, despre întâmplările lor, despre chipul mamei, al tatei ori al bunicilor şi ceea ce reprezintă astfel de momente pentru traseul lor în viață... mi s-ar fi părut firesc ca măcar unul dintre cei prea mulţi care au plecat să se bată cu LUMEA şi pleacă mereu... mereu gata a porni o nouă bătălie cu armele scrisului (în proză, dar și în poezie), să se ridice deasupra tuturor. Și chiar unii dintre acești micuți autori mi-au atras atenția prin texte scurte, concise și cât mai restrânse, care au înțeles că, chiar și mai succint, textul poate surprinde dispozi­ția naratorului față de temele existențiale (viața, copilăria, iubirea, năzuința de a visa, lumea înconjurătoare cu magia ei etc.), ceea ce aduce textului acea notă de meditație, de contemplare și melancolie care îl prinde, altfel, de „gulerul hainei” și pe cititor. Iată câțiva dintre ei: Anais-Elena Burlacu cu textul „Dincolo de cuvinte”, ne redă povestea Sofiei, o fetiță tăcută, dar care avea un cățeluș, două pisici alintate și un hamster pufos, cărora le vorbea. Într-o zi s-a trezit că și animăluțele îi vorbeau pe limba lor și se înțelegeau de minune, fiindcă toate erau făcute din iubire. Acest fapt nu a trecut neobservat într-o excursie cu școala la un parc cu lacuri, unde Sofia a auzit „glasul” mut al unei lebede care îi cerea ajutorul pentru puiul ei prins între trestii. Plină cu tâlc, fantezia lui Tudor Colda din textul „Îngerul meu păzitor” ne dă un frumos eseu dedicat mamei. Se simte iubirea pentru ființa care seara îi spunea nelipsitele povești și reținem fraza: „Niciun loc nu e mai cald și mai sigur decât lângă mama”. Cu alte cuvinte, mama este „cea mai frumosă poveste pe care o trăiesc zi de zi”. Radu-Cristian Lazăr cu „Vreau să fiu fericit”, scrie povestea unui băiețel pe nume Luca, tare mofturos și nemulțumit cu școala. Ideea de a scrie pe o bucată de carton, în grădina sa, „Vreau să fiu fericit” este salvatoare: De aici încolo toți păreau că îi știu taina și voiau să-i intre în voie. Și asta, fiindcă, în fapt, Luca „fugea de o lume care uitase să întrebe ce simte un copil”.

La secțiunea reportaj, după părerea mea, proza pendulează între arhetipul animus al rațiunii și spiritului autobiografic, și mai reținem că „din acest tangaj”, pe apele mișcătoare ale reportajului literar, autorii îi conferă și cititorului sentimentul coparticipării la interpretare şi imaginaţie. Și în acest domeniu al genului, mulți vor fi aceia care au tot crezut că mâna cu care scriem e prinsă de pământ printr-un simplu joc de degete și că se poate reda oricum priveliștea oferită într-un reportaj, chiar fără prezența lor directă la acțiune, ori cunoștințe deosebite pentru cei care te citesc. Și înțelegem că nu-i așa. Nimeni nu se bucură în zadar, nimeni nu se întristează în zadar fără să cunoască (dintre toți cei cuprinși în această antologie), toate tainele scrisului unui reportaj, dar celor mai curajoși și talentați dintre ei, plecați fiecare pe un drum al lor se cuvine să amintim. Astfel Alexandra Gheorghe  cu „Visul regal, pierdut printre dealurile Buzăului”, ne duce „undeva, între pădurile dese ale Ciolanului”, locul pe care Carol I voia să-l caute pentru reședința regală de vară în anul 1866. Apoi, mai la 50 km de Buzău pe Valea Slănicului e Meledicul, muntele de sare cu lac și apă dulce, unde regina Elisabeta ar fi dorit ridicarea unei construcții, care nu s-a mai ridicat ca urmare a trecerii în neființă a arhitectului Savigny. Când îmbini documentele istorice, micile întâmplări nedorite de epocă cu frumusețea descrisă a locurilor, reportajul are tot ce-i trebuie. Maria Iosana Ghilea cu „Scrisori pentru mama, semnate cu dor” este un duios reportaj despre copiii rămași acasă în România și crescuți de bunici, fiindcă părinții au plecat să lucreze în străinătate pentru a le oferi o viață mai bună. E un reportaj în care sufletul i-a lăcrimat autoarei pe coala de hârtie. Pentru că cei rămași prizonieri în „Țara Dorului” (acasă) „nu se se vindecă cu bani... se vindecă cu întoarceri acasă și promisiuni ținute”. Mara-Elena Untea cu „Viața oamenilor în timpul războiului ruso-ucrainean”, pare un reportaj scris chiar în orașele dărâmate și bombardate de nebunia oamenilor. Elevul de 15 ani Ilia arată în discuția cu cel care scrie reportajul, că războiul și grozăvia lui l-a maturizat prea devreme și nu i-a mai lăsat timp de copilărie și adolescență, că până și visurile copiilor din Ucraina „poartă veste antiglonț”.

În proza elevilor de gimnaziu observăm că încercările lor de a zări de-o parte și alta a ferestrei de care aminteam, umbrele celor ce trec încolo și încoace, fericiți că rămân în scena ridicată de  micul prozator, în lucrarea prezentată aici... e visul celor destinați să rămână singuri, dar neînvinși, la masa de scris. Ana Maria Baniță cu „O candelă aprinsă-n întuneric”, ne pune dinainte povestea tristă a lui Alex care și-a pierdut mama într-un accident, tatăl îl părăsește și rămâne în grija bunicii, care îl lua cu ea la biserică. Aici în fața icoanei Mântuitorului, Alex a simțit căldura mamei (de dincolo de Ceruri), trimisă de îngeri să-i „aline toate durerile”. Legătura lui Alex și Dumnezeu e descrisă ca fiind „adânc înfiptă în sufletul acestuia”. Andra-Elena Caloean cu „Lumea de dincolo de somn” e povestea unei fete de 14 ani care a găsit o carte în podul bunicilor și acolo, notată, fraza: „Nu uita niciodată să crezi”, frază care îi va marca viața. Această credință îi va purta visele prin lumi magice. Emilia Manole cu „O întâmplare neprevăzută” ne oferă o lecție de bunătate și bună-purtare între semeni de vârste diferite. Daniel Pașcalău cu „Sub cerul de acasă” ne aduce povestea la fel de tristă a unui copil crescut la țară la bunici, iar dorul de părinți îi este alinat doar de scrisorile care circulă dintr-o țară în altă țară. Se simte tristețea din întrebarea copilului: „când se va întoarce cineva acasă?” Eliza Rosanna Tiu cu „Speranța de catifea” ne poartă prin descrieri de epocă într-o povestire s.f. cu personaje de epocă și durerea unei copile rămasă printr-o întâmplare nefericită a vremurilor de atunci, orfană și crescută la orfelinat. Acolo devine vedeta prichindeilor cărora le spune povești și, cu ajutorul unei cărți de bucate găsită în podul orfelinatului, gătește copiilor bucate alese de Crăciun. Povestea are un hapy-end fericit, copila e salvată din orfelinat de tatăl ei dispărut pe timpul ciumei și întors abia acum, își recapătă statutul dinainte și devine o scriitoare celebră. O poveste la granița dintre s.f. și realismul magic, și scrisă cu talent.

Amintim doar în treacăt despre proza elevilor de liceu întrucât, pe vremea când erau în clasele gimnaziale, mare parte dintre ei au participat la aceste concursuri și s-au remarcat încă de pe atunci. Cronicarul acestor rânduri se încumetă în analiză pe spaţii mai mici despre ei, aici: dar creionarea eroilor (în cazul prozei) devine un joc pe care autorii îl joacă cu plăcerea narării și asta a şi fost dorinţa autorilor, ca mesajul să ajungă la destinatar. De exemplu: Alexandra Gheorghe cu „O inimă în valiză” își spune povestea care a început ca un vis și „visul pare să se împlinească”. În acest text confesional e lumea celei care scrie tot ce simte într-un jurnal și lumea cărților dintr-o bibliotecă. E și un mesaj către prietenie și salvarea sufletelor prin lumea cărților. O povestire scrisă cu inima. Anamaria Silivestru cu „Inteligență și rațiune” atrage atenția asupra frazei rostită de un profesor la lecție: „Nimic nu e întâmplător în această lume”. E o lecție despre cunoștințe în fizica cuantică, iar ideile desprinse din acea lecție îi va schimba modul de a gândi și se purta cu semenii din jur. De altfel e confesiunea unei eleve destul de silitoare, dar nu prea încrezătoare în credința cu care mama ei încearcă s-o aducă pe un drum sigur și corect în viață. Mai amintim aici pe Maria Iosana Ghilea cu textul „Cine sunt?”; Bianca Andreea Nica cu „Pierduți fără speranță”; Alexandra Pantole cu „Copiii din Țara Dorului” și Alexandra-Iulia Zecheru cu povestirea „Unde ești copilărie?”... dar sunt și alții elevi merituoși și îi veți găsi în antologie, spre a vă încânta.

În încheiere, trecând la poezie, doar amintim pe Ștefan Radu cu poezia „Primăvara”; Marian Radu cu „Vara”; Amedeea Breazu cu „Țara inimii mele”; Filoteea Ciobanu cu „Fulgi de nea”; Mihaela Ciumacenco cu „Leagănul dorului”; Bianca Bocioc cu „Speranțe deșarte”; Diana Călinoiu cu „Dor de tine copilărie”; Maria Iosana Ghilea cu „Leacul din primăvară”; Iancu Mălina Rianna cu „Atât de multe lucruri știu, și-atâtea de puține”. Dar aș menționa și cele spuse de poeta Nora Iuga (undeva), că „poezia este asociată cu visul”, cam ceea ce arătam odată și eu, pornind de la o cugetare freudiană a delirului și viselor care se nasc din astfel de refulări. Percepția poeților trebuie să aibă ca precondiție totalitatea unor trăiri responsabile de un astfel de mister, dacă ținem seama că omul chiar se naşte îngrădit şi îşi trăieşte continuu zădărnicia unei aspiraţii către viaţă. Ne face plăcere să gândim poezia ca pe una din fugile muzicale ale lui Bach, muzician cu virtuţi şi îndeletniciri muzicale îngerești. Altfel, lăsate slobode în ghilotina întâmplării, cuvintele şi-ar putea pierde orice individualitate semantică. Pentru că, prin alegerea formei pe care o dau înrămarea cuvintelor în matricea poemului, poetul are o a doua tendinţă de a oferi cititorului un şir de imagini vizuale, intuite, prin cuvintele care îl exprimau, în accepţiunea sa. Altminteri, fluxurile şi refluxurile pe care le poate transmite, această rostuire în pavaj versic a cuvintelor, nu fac decât să transmită, fără să semnifice, limitele codificate ale limbajului poetic şi, par a depinde mai curând de simboluri decât de nevoia noastră de mister.

 

Președintele Juriului,

Tudor Cicu

membru în Uniunea Scriitorilor din România

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu