luni, 20 septembrie 2021

Din nou... poezia Luminiței Zaharia

     O poetă în „dialog” cu inspirația *

 

     Apărută la ed. SITECH/2018, poezia din Bogații nu visează niciodată scoici de Luminița Zaharia, pare scrisă într-o stare de hipnoză, în cheia jocului barbian, având și constanta ironic-implicată, astfel încât tensiunea poemelor să treacă de la lirismul clasic la un „antilirism” îmbrățișat ca revanșă asupra lexicului, dar în timbrul grav al mesajului decodat din răzvrătirile poetei vizionare cu tumultul vieții de zi cu zi. Iar după cum arată Ionel Bota în postfață, la Luminița Zaharia „nimic nu e gratuit așezat în magma textelor, promisiunea unui spectacol fascinant se împlinește fiindcă, nu-i așa, recursul la memorie este și el sărbătoare”. Ea e „fata care vede timpul” (într-un receptacol de frumos) și în implicarea afectivă îi găsim un limbaj înnoit cu care, iată, poezia forțează o nouă realitate poetică și deopotrivă, și-a adăugat sieși o dimensiune nouă ce face posibilă (în interpretarea criticii) apariția unor legături noi cu funcționare regenerativă pentru percepția poetică: „bogații n-au biblioteci în casă/cultivă ode pe-o tabulă rasă/cacofonii consumă la cafea/și smulg metafore din carnea ta...” (bogații nu visează niciodată scoici). Sub apanajul unui discurs liric, de ușoară revoltă asupra narărilor evocate, are voluptatea poetei prinsă în vâltoarea vieții, chiar de acolo de unde ne evocă aceste zbateri sociale, fiindcă „la filmul ăsta se joacă viața ta”: „(clar, ceva trebuie să fie trucat!)/că dorm și acum, fată mare/c-un bob vrăjit de mazăre în pat/că am inventat un joc de luminițe” (blockbuster). Împrumutând din propriile trăiri („și faci conexiuni cu basmele copilăriei”) unele clișee cinematografice, nu exclud o aură a noului ei stil în poezie, centrul de greutate în catharsis-ul poeziei: „acum închidem paranteza/zâmbim hlizim facem mumos/făt-frumos, ai cont în bancă?/vii călare sau pe jos?” (dragă făt-frumos). Sub acest impuls al nevoii de confesare, cititorul se simte electrizat, ca prins în cușca lui Faraday și acest nou simțământ estetic trebuie înțeles ca o nouă DETERMINARE în peisajul interior al poeziei. Sinceritatea ei confesivă o găsește mereu în răzvrătire cu sinele pus să se descurce în fastul mincinos al zilei în care este împinsă ca un cobai: „Numai eu rezist aici/în butoiul meu cu melancolie/cu pana de poet la pălărie/fără haine de împărat, vechi sau noi/mă apără doagele de butoi/și iau ca Demostene pietre în gură/discursul să nu-mi fie acritură” (toată lumea poartă kitsch). Sinceritatea (în metamorfoza limbajului poetic – firește!) este și calitatea de bază a poeziei din acest volum, iar scrisul a devenit pentru ea o terapie sufletească: „o cowgirl cu plete lucii/exersa la tir cu arcul/să se apere de tauri/când îi zgâlțâiau hamacul” (western cu peripeții). Iar alteori însuși absurdul e alternativă la o pură întâmplare pusă pe note poetice: „poezia formă superioară/m-a încercat cu iarba mîței chiar/cu hai în usr, cu caviar/dar toate-toate fuseră-n zadar.../m-a întrebat, ca sfinxul, ce contează/să fii pitecantrop sau titirează?” (vezi: staying alive). Pentru a ironiza cu rafinament realitatea înconjurătoare, folosește, ca strategie, implicarea gestuală în discursul evocator al cotidianului: „țara mea frumoasă, tu meriți mai mult/surle și trâmbițe să-ți poarte hramul/ca să ne-ntorci, îți cerem doar atât:/râul ramul/și salamul...” (râul ramul și salamul).

      Rețin doar (de pe unde?) că J.L.Borges trăsese concluzia că s-ar fi înțeles din Evanghelia după  Ioan, că poetul este o făptură „întraripată și sacră” care nu poate compune nimic dacă nu se află în acele momente de inspirație străină unei stări de normalitate, adică un fel de nebunie căreia îi cade pradă. Asta poate să fie adevărat. Doar că poeta, coborâtă la starea de moment a divinității, în momentele de înălțare în Cerul Inspirației sale, le și rostește.Visul poetei Luminița Zaharia este și acela (prin umorul liric), de a cuceri fericirea vieții, dincolo de orice strigăt interior și să caute prin orice „dialog” cu sinele inspirația acelor clipe trăite, deși dureroase, dar care pot fi socotite ca izbândă a ispitei de a scrie parcă vrăjiți, de parcă am vedea „un fel omenesc” de a privi irealitatea: „circari sau spectatori, totuna/împărțim aceeași arenă rotundă/că și columb, nu-i așa... viitorul/e un cadou-surpriză, și cu fundă/trăim într-un circ și nu știm/ne strâmbăm apaludăm și murim” (într-un circ).

   O carte înțeleasă ca binecuvântare a rostirii poetice, însoțită de o lectură frumoasă, incitantă.

 

* Cronica a apărut în revista CALIGRAF nr. 232/septembrie 2021

                                                                        Tudor Cicu

 

 

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu