marți, 26 iulie 2022

„De întomnare” - (cartea de poezie)

„Clipa cea repede”… ce ne întomnează

 

     Ca preot, slujitor în Casa Domnului pentru sufletele noastre, Alexandru Pripon cunoaște mai bine decât oricine că tot ceea ce este rupt de Dumnezeu nu este de pe lumea aceasta, iar cel care se situează în afara Lui, se află într-o mare eroare și la mare depărtare de a-și găsi un echilibru sufletului său. Cartea de poezie a lui Alexandru Pripon, cu un titlu sugestiv: „De întomnare” (apărută la editura Rafet, 2021), este volumul unui creator de rondele ce „zvârcolesc cuvintele în vers” și au structura unor autoportrete ale sinelui său prins în drama unor trăiri exterioare, invocate mai mult decât intens trăite. Într-o vreme când „zălude vânturi bat prin călimară”, poetul, pozând în continuator al acelora care au inventat așa-numita poezie de concepție, e acel scormonitor de metafore, ce „numai noima ne-ar mai fi salvat”. El scrie dintr-un labirint al simbolurilor, încercând cu pana sub stele poezia cu plăcerea de a trăi printre întrebări și bucuria pe care ți-o poate da muzicalitatea rondelului și când doar pentru o clipă suntem aproape de misterul divin. Din nevoia de comunicare cu propriul eu poate fi perceput ca un poet care priveşte lumea prin smerenia celui ce i se dezvăluie, căutător şi el de drumuri ascunse ochiului, înțelesul unr taine din lucruri, pentru a fi resorbită în imagini substanța a tot ceea ce noi numim viață reală. Natura cvasipesimistă/alteori optimistă a poeziei (atât cât poate fi stâlpii de credință a unui suflet căruia Dumnezeu îi sprijină cerul), macină fiinţa unui poet capabil, încă, de un „optimism” interior ascuns și pornit să înfrunte această imagine dezolantă a unei perspective de „anotimpuri în infern”: „Dormim neliniștiți. Se înserează/Și ne trezește orice zgomot fin,/Prea multă frică azi ne întomnează,/Începem să trăim tot mai puțin. (De întomnare).

      Din tușele autoportretistice ale unor versuri, nu puține, desprindem chipul omului atras de ideea eului scindat, golit de sine și iluzoriu în relația dintre suflet și destin: „De ce am vrea o alta, când aceasta -/Păzită de sălbatici lăncieri,/Amenințând să ne zdrobească țeasta -,/Deja s-a îmbarcat spre nicăieri?/Nicicând nu va mai fi o zi ca asta!” (De zi). El scrie despre despărțire, veșnicie, dor, iubire, speranțe, timp, emoție, simboluri, poveste, luptă, aparențe... etc, dar nu întâmplător, multe gânduri apar creionate fragmentar, confesiv, sub forma unor notații pe aripa clipei într-o formă neîncheiată. Tristețile/singurătățile/deziluziile și speranțele ce creează oscilaţii între pesimismul și optimismul poetului-preot, resimţite în cartea sa de poezie scrisă în „dulcele stil clasic”, nu reprezintă altceva decât puntea misterioasă a ființei spre poezie, pentru a afla ascunsele „porți spre suflet”. Lumea (după cum ni se destăinuie) ce are ca țintă țărmul unde să poată visa la creația lui Dumnezeu devine subiect și liman (totodată) al unor experienţe trăite deja, și peste care survin înțelesuri noi ale interpretării ale acestei lumi deschise spre noi întrebări și opțiuni de iubire și credință: „I-am dat iubitei soarele și luna,/I-am oferit cercei de aur, grei/O vom păstra în suflet totdeauna,/Doar să ne dea puțin din timpul ei./Miza e dublă, viața e doar una.” (De timp).

      Muzicalitatea unor versuri din rondele ar putea să acapareze cititorul în detrimentul unei mai bune concentrări asupra mesajului pe care îl are textul liric, dar într-un registru armonic de vibrații ale sentimentelor prinse în tablouri vizionare, aceasta nu poate fi decât o dovadă de virtuozitate. Rima, ritmul, măsura impecabile asigură calitatea de cântec: „Sunt altfel, căci un simplu visător/S-ar mulțumi cu șoaptele uitate/Abandonate ieri pe norul foșnitor/Pe care eu îl știu, căci, din păcate,/Mi-e dor să cred din nou că pot să zbor,/Dar nu se poate. (De dor).  Însă nici nu neglijează conţinutul semantic, ceea ce relevă faptul că stăpâneşte tehnica acestei specii de poezie cu formă fixă.

Demersul liric din poemele ce pudrează din când în când melancolii vindecătoare, atunci când pune în ecuație emoțiile și sentimentele cu noi conexiuni ale cuvintelor, e unul de remonetizare a discursului, prin pendularea continuă între uimirile cotidiene şi căutările civice, cu scopul de a găsi noi uimiri, rostogolind cuvinte „odată cu povestea (sa) de iubire”: „Nu vreau să cred că noaptea și tăcerea/Mă vor ascunde într-un vers mizer/Despre căderea-n spaima și durerea/Unui final. Privind către mister...” (De mal). Cu această imagine şi acest crepuscul prin care se văd simbolurile ce par a rămâne nedescifrate și doar „înlăuntrul fenomenelor” din sfera sensorial-emoțională a poeziei, pe care noi o întrezărim în plachetele sale viitoare, credem că părintele-poet din Buzău ne va arăta drumul curat al poeziei, până la capăt.      

 

                                                                        Tudor Cicu

* cronica a apărut în revista PLUMB/iulie 2022

             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu