luni, 11 septembrie 2023

Rețeta scrierii unui text literar... într-o carte de eseuri

 


Schimbăm realitatea prin povața poveștilor

    (cuvânt înainte)

 

     Vocaţia de a îmbina epicul şi liricul într-un text eseistic, sau o proză semiscurtisimă,  nu poate să fie decât o vocaţie îngerească, precum vocația acelor creatori care și-au putut lăsa imaginația să zidească cetăți de vis, să umple golurile lor cu o nouă lume și să dea o nouă viață pentru toți. Pornind de la această constatare, ne punem, firesc, întrebarea: „Cum e scrisă această carte?” Fiindcă se pot întreba și unii dintre cititorii ei. Ca o poveste, ori precum „Învățăturile părintelui Neagoe către fiul său Teodosie”, pentru a defini, în adâncime, realitatea reală?... Ori plasează confesiunea sub auspiciile sincerității între rațiune și sentiment? Iată ce ne spune chiar autoarea acestei cărți asupra căreia ne-am aplecat: „Acum schimbăm realitatea, că a venit vremea să facem ca Harap-Alb și să-i dăm posibilitatea lui Gerilă să sufle mai tare acolo unde locul este încins ca arama, că așa ne simțim confortabil împreună cu toată creația.” (și) „Am acceptat să venim în această lume pentru a trăi experiențe care să ne ajute să creștem spiritual și să ne înălțăm.” Dar oare în acest act al creației, e proza scurtă doar un concentrat emoțional din cuvinte? Și poate găsim și un răspuns cu tâlc la această întrebare, citind acest pasaj din carte: „Cred că acești „oameni de știință” ar trebui să citească povestea lui Ion Creangă, „Prostia omenească”, altfel vor repeta și ei, ca și omul din poveste care „ţinea puţin un oboroc deşert cu gura spre Soare, apoi răpede-l înşfăca şi intra cu dânsul într-un bordeiu”, cu speranța că-l va lumina.” Ironia e uneori necesară. Rețeta scrierii unui text literar seamănă foarte bine cu rețeta unui preparat de bucătărie. Ca la bucătărie, rețetele după care poți prepara un text literar sunt nenumărate. Trucul la care recurge autoarea e benefic îndreptării cititorului. Așadar: ca să reușești trebuie să ai har scriitoricesc, care produce literatură, nu? Iar eseurile din prezentul volum sunt niște exemple de viață reală „exemplificate” cu tot felul de imersiuni în lumea literară a poveștilor: „prin care propria realitate s-a schimbat și am văzut că este bine” (mărturisește autoarea pe undeva). Cu alte cuvinte, astfel de imersiuni în lumea logosului scot în relief măiestria autoarei şi trezesc curiozitatea cititorului dincolo de limitele a ceea ce, prin eseul în speţă, şi-a propus să descifreze ori să clarifice.

      Cartea intitulată de Elena Căpățînă „Schimbăm realitatea” (apărută la Ed. Alchimia cuvântului, 2023) este o carte de proză constituită din „firimituri” de proză: schiţe, impresii, evocări, alegorii, eseu şi alte întâmplări sub forma unor povestioare-eseu. Autoarea împletește în această carte două tipuri de discurs: un discurs de tip eseistic-jurnalier cu unul didactic-educativ. Structura narativă există peste tot, nu doar în povești. O astfel de asociere ar părea un paradox, sau cum ar fi spus Solomon Marcus despre paradoxurile artei: „arta este prin natura ei paradoxală pentru că ea foloseşte o ficţiune ca să spună adevărul”. Deci, înapoi la basm, că înainte mult mai este! Dar chiar și atunci când autoarea oferă realitatea așa cum era, eseistul/pamfletarul/povestitorul creează propria ficțiune, fie decupând cinematografic detalii semnificative, fie mișcând focalizarea într-o proză de atmosferă și de observație, fiindcă misiunea literaturii nu e să îndrepte, ci să reflecte lumea în care trăim spre folosul cititorului.

     Astfel, eseul „Vremea schimbării” e despre începuturile „școalelor”: mai întâi, pe lângă biserici, apoi în cetățile oamenilor și inima fiecăruia: „Pentru că cel mai greu este să descoperi biserica din inima omului și pe Cel care ține liturghia acolo.” În eseul „Românii refuză să-și mai ceară osânda”, convingerile autoarei despre o direcție sau alta a temei abordate este argumentată cu pasaje din Sf. Scriptură, fapt ce dă o și mai mare atenție textului. Exemplu: „Cine este omul acela dintre voi care, dacă-i cere fiul său o pâine, să-i dea o piatră?  Sau, dacă-i cere un pește, să-i dea un șarpe? Deci, dacă voi știți să dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl vostru, care este în ceruri, va da lucruri bune celor ce I le cer! Tot ce voiți să vă facă vouă oamenii, faceți-le și voi la fel” (Matei 7: 9-12) Şi apoi pe cât de furtunos şi interogativ începe fiecare eseu din această carte și apoi, tot autoarea aruncă curcubeul înţelegerii, în finalul eseului, printr-un distih lămuritor. Într-un alt eseu („Verbele au intrat în grevă”) ni se vorbește despre rolul cratimei în text: „Că liniuța de dialog, cratima, minusul, luând rolul în serios ne atenționează: „Desparte, leagă,  înflorește/ In dialogul dintre noi/Și, unică, ea ne unește/ Când țese pacea în război./ Verbelor le dă viață,/ Să creeze, afirmând/Că „e bine!” Și-n povață/Blestemele dispar pe rând.” Și cititorul (uneori) pare că se amuză, dar înțelege că dincolo de tonul grav al autoarei, aproape nimic din ce se narează nu ține de senzațional, deoarece ea vede totul derulându-se cotidian sub ochii ei și chiar dacă i se conturează o lume bizară care reprezintă imitația burlescă a unei lumi întoarsă „cu josul în sus”, mai există undeva și o cale a Adevărului biblic. Că parcă românului atât îi mai lipsea, „tichia de mărgăritar” și umorul, hazul de necaz, în vremuri de schimbare, reformă, meritocrație, alea alea... dar pot fi și un îndreptar de povețe. Mai ales când și tu, cititorule, ai fost contemporan cu astfel de personaje care s-au umplut de penibil, fiindcă oglinda în care ne privim cu toții nu-i deloc confortabilă. Iată un îndemn pentru noua generație, în eseul intitulat „Iubesc noua generație”: [Iubesc noua generație! Că, asemenea fiului de crai, curăță și lustruiește „virtuțile” înaintașilor, aflate în cufărul uitat în pod, descoperă Calea, dând „jăratec” acelui cal răpciugos, uitat într-un colț de grajd și atrage tărâmul lui „tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”, fără să mai treacă prin încercări și să greșească drumul, așa cum au făcut generațiile anterioare, care au nimerit în „Valea plângerii”, căci prea des s-au folosit de zicători ca: „ferească Dumnezeu de mai rău”, „tot răul spre bine”, „rău cu rău, dar mai rău fără de rău” și s-au complăcut în a înghiți soluțiile altora ca pe niște hapuri bune la toate.] Scrisă într-un stil narat-platonician, dar și ceva (mixtum compositum), care este și trebuie să fie comunicarea - (așa cum începeau poveștile spuse la gura sobei), cum avem în schița „Prometeu a fost dezlănțuit”. Această schiță are ceea ce noi, cei care citim ceva care ne atrage ochiul, spunem: „frumusețe textuală”: „Cui îi este frică de Prometeu? Poate celor care au pierdut Lumina, celor neglijenți și celor care au pus-o sub obroc, din egoism. Cei care și-au păstrat focul interior și l-au lăsat să poată fi văzut, luminând în întuneric fără ca întunericul să-l poată cuprinde, au posibilitatea ca, fiind conștienți, să transforme emoțiile în sentimente, pentru a le aduce un aport de Viață, fără întristare și suspin.” În alegoria cu tentă mitică numită „Urșii își schimbă bârlogul”, vrând-nevrând intrăm în lumea poveștilor lui Creangă pentru a da de înțeles micilor ascultători că: „Din păcate, unii și-au căutat asemenea modele. Poate fuseseră în altă viață ursari și cunoșteau tehnici de dresare pe care își doreau să le pună în aplicare pe oameni, pe câți mai mulți oameni, să-i sperie. Că așa este ursul sau... ursula. Să ne amintim cum craiul, îmbrăcat în blană de urs, „i-a vârât în toţi spărieţii” pe feciorul cel mai mare și pe cel mijlociu, porniți către Împăratul Verde, pentru a împărăţi peste o ţară mare şi bogată, dar care s-au întors rușinați acasă, de frica ursului...”

      Spuneam cândva că într-un pamflet este atâta sarcasm, câte „ghiulele” sunt în praful de pușcă, ne sugera Balzac vorbind despre pamflet. Ca formă de exprimare artistică, ori gen literar, pamfletul este unul dintre punctele în care scriitura literară și cea jurnalistică (cu amprente autobiografice) se intersectează. DEX-ul ne explică și el cum „pamfletul este o specie literară (în versuri sau în proză) cu caracter satiric, în care scriitorul înfierează anumite stări morale, concepții politice, aspecte negative ale realității sociale, trăsături de caracter ale unei persoane etc.” Dar în pamflet, făcând o radiografie cu umor și ironie a societății, cu cât inspiri o simpatie mai generală pentru o anumită cauză, cu atât inspiri o „bunăvoință” mai puțin înțeleasă din partea susținătorilor acelei cauze. Susținători care nu sunt convinși că se poate face și un dialog cu pietrele, cu vântul, cu stelele... etc. Și asta pentru că ironia, caracteristica de bază a pamfletului, a constituit încă de la începuturile acestei specii literare un mijloc eficient (speculând cu violență aspectele negative ale realității), de atragere a atenției asupra anumitor probleme sociale și politice, anumite vicii ale unor persoane sau grupuri de persoane etc, în unele situații, de eradicare a acestora (vezi: Viermii din cireșe s-au răzbunat; Soacra își iubește cele trei nurori etc). Iar câteva titluri ale textelor cuprinse în această carte de eseuri atrag, firesc, prin caricatura, anecdoticul, poanta și alte artificii literare atenția cititorului. Și nu avem cum să nu ne oprim oleacă și la proza semiscurtisimă și satirică, chipurile fără intenții moralizatoare, dar parcă scrisă în colb alegoric de cronici vechi: Gerilă dejoacă programul de încălzire globală; „Racul, broasca și o știucă” au urnit sacul; Greierii prea răsfățați ajung să fie mâncați; „Gândăceleul” Elenei Farago reintrodus în cărți etc... proze semiscurtisime ce cad ca o mănușă peste cele spuse mai sus. Parodiind cu talent o lume în degradare (când mai malițios, când mai îngăduitor), autoarea Elena Căpățînă pudrează discret cu armele pamfletului și satirei de moravuri, reflecția morală în corpul narațiunii cu accent povățuitor și de îndreptare a unor tare lumești prost înțelese (vezi: „Fiarele și lighioanele din cufărul Sfintei Vineri s-au învechit și-și urmează calea spre topit”).

      Nu putem încheia fără a atrage şi cititorului atenţia asupra cărţii, prin chiar cuvintele autoarei: „Vreți ca Dumnezeu să vă ajute, să vă apere, să vă scape de situații grele... Și voi? Voi, ce faceți? Cu ochii în calculator și în telefon, cu mintea pe frecvențe aparținând altor benzi decât cele ale Creatorului vostru, cum vreți să fiți ajutați?” Fiindcă o schimbare a realității (cum ne sugerează în schița „Ținutul lui Nano”), poate să înceapă (de ce nu?) cu teleportarea, poate să înceapă cu orice, în alte forme de viață, în alte medii, ca un fel de „remodelare a realității în sensul creației”. Toate acestea conduc doar la o singură întrebare: „Cum să construim noua realitate?” Calea este între puntea făcută dintre oameni și ce au de gând ei să facă (dar toți!) cu această planetă plămădită de Dumnezeu. Răspunsul este numai la EL. Însă, dacă „fiecare (ar) încerca să-și amintească unde și cum a greșit, de au  ajuns la acel final de care erau și ei răspunzători”, atunci vom ști (ca în „Oda bucuriei” de Beethoven) să ajungem cu toții la acel cântec care ne vorbește despre frumusețea acestei lumi.

      Închei, spunându-vă că dacă nu v-am convins de cele spuse aici, atunci nu-mi rămâne decât să vă recomand să citiţi întreaga carte. Merită efortul în a descoperi acel cântec despre frumusețea acestei lumi, întrucât nu ştim niciodată cât de lungă este călătoria noastră prin lume şi nici când şi unde se va termina.

 

                                                                      Tudor Cicu

                                                         (membru USR Filila Dobrogea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu