luni, 24 octombrie 2022

Cartea de poezie (Georgeta Muscă-Oană)

 


  Căutări, gânduri, nostalgii... viscolite în penița timpului

   

      Pe Georgeta Muscă-Oană, aflată în aria câmpului liric al nostalgiei și a unor fugare visări ce nu pot fi decât melancolice, trăind (în poezie) o „viață la superlativ, cronică a unui cotidian personalizat în note lirice...” - după Ionel Bota, mai presus de gânduri și simțiri, cititorul o va găsi „într-o iarnă de poveste”, scriind poeme de iubire în momentele de extaziere dinaintea acestui univers, „cu arome de santal”. Secretul acestui „soare din suflet” (bucuria versificării), pe care și-l dorește deslușit în elegii, ne este supus atenției în volumul de versuri intitulat „simili-cromatic” „Culorile trăirii”, volum apărut la ed. StudIS, 2020. Titlul volumului surprinde sinteza poeticii sale în secvențiale rostiri lirice și rostuiri în vers modern contrastante, ce se derulează în nota optimistă a unui eu liric cu obsesia luminii și a „curgerii prin timp”, a fericirii de a „scrie psalmii iubirii”. Că „inima-i deschisă spre lumină” și culorile ei nu mai sunt o taină pentru cititor, o recomandă propria rostire: „Lumina/Ce-mi este de o vreme hrană!”; „Îmbrățișând Lumina... (de) simt culorile pulsând”; „În armonia de culoare,/Lumina,-n unduiri rotunde”; „Lumina scrie pe ferestre/Sărutul ei înrourat”; „În privirea serii se răstignesc culori”; „fluierul luminii cântă-n rouă”; „Să-mpletesc trăirea serii/Din săruturi de lumină” etc.

     A-ți explora eul liric din perspectiva poetului-observator cât și a artistului plastic, în poezia autoarei atât poetul-pictor cât și poetul-spectator, în labirintul căutărilor sale, va zugrăvi doar acel decor în care se ascunde, în nălucire, norocul. Topind în matrița poemelor secvențe de poezie concretă, poeta găsește („în inimă de zări”, când „privirea e spre zări”), calea de comunicare cu cititorul. Dar, din realitatea concretă, la visul aspirant, distanțele acelei lumini izbăvitoare sufletului nu sunt doar spirituale, ci și fizice, acolo unde eul lăuntric caută cărări nebănuite spre tămăduirea sufletului: „Las tocul în cerneală și-ntrezăresc în pagini/Vâslind idei cărunte pe râul de imagini,/Iar flacăra dulceagă, în tresăriri blajine,/Îmi amintește drumul parcurs până la Tine...” (Sub pavăza voinței) –sau– „În acorduri de chitară,/Toamna bate la ferestre/Și-n parfum de crizanteme/Scriu trăirile terestre.” (din Surâsul patimei).

      În labirintul acestor trăiri și stări poetice poeta se expune, uneori prea deschisă și înclinație spre pastel, în notații de natură descriptivistă. Paradoxal, în poezia cu fragmentarii lirice autobiografice (vezi: Cântecul anilor; În mine apusul zâmbește; De-aș fi...), o găsim în ipostaza unei poete descriptiv-crepusculare, iar când își exteriorizează, în cele „hanuri cu vise” trăirile, (vezi: Sete galactică; Atingeri astrale; La hanul dintre vise; Poem matinal; Sunet de final), ea devine mult prea solară. Ne-am fi așteptat ca împlinirile unor momente trăite, venite uneori din gesturi simple, să producă un oarecare impact emoțional în biografismul atins în treacăt, deși în poezia cu dedicație: aleșilor țării (Avem puterea să vă spunem frați),  mamei (Ești liniștea de dimineață, mamă!), copilului drag (De ziua ta), poetului nepereche (Eminescu, ne e dor!”, copilăriei (Dimineață de ajun; Parfum de violete), satelor noastre uitate parcă și de Dumnezeu (Secetă; Să ne întoarcem către sate) - iubirea și sufletul poetei se concretizează într-un sincer mod de viață. Melancolia foarte frecventă la clasici, astăzi doar la poeții ce continuă a scrie versuri fără a simți revelația clipei de dincolo de orice precaritate a vieții („Ți-amintești cum dansam prin perdele de ploi,/Iar pădurea-nfrunzea începuturi de drum?/Cât de dură era nerostirea din noi/Când furtuni se-abăteau peste sacrul parfum!” – din Trup de apă cântând), e melancolia acelor copii ce se visau în „zbor spre stele”, gândită pe metoda deconstructivism-ului, sub forma unor notații textuale. Teme precum viața, destinul, singurătatea, tristeţea, misterul clipei trăite, speranţa, visul, iubirea, dorul, aplecarea spre povestea mitică, durerea, timpul, sufletul etc: sunt ipostaze poetice care-i vor aşterne poteci de străbătut dinspre gândul ce aleargă (vezi: O rugă-mi este poezia!) spre poezia care îi induc și cititorului drumul spre acele cuvinte cheie (cer, lumină, destin, suflet, lună, stele, soarele, ploaia, noaptea, muntele, câmpia, marea... etc), pentru a sugera starea euforică trăită de un eu ce-și caută destinul între pământ și cer. Într-un anumit fel trăirile poetei sunt mai mult exteriorizate, decât interiorizate, iar privită cioranian, fraza filozofului de la Rășinari: „Doamne m-am prăbuşit în inima mea!”, ne duce cu gândul că poeta Georgeta Muscă-Oană își dibuiește soarta, visând mereu alte ieșiri însorite, din acest labirint al prăbușirilor noastre. Poezia ei rescrie ceva din nostalgia unei iubiri din care durerea, dar și iubirea, smulg așchii... („Și firul ierbii plânge, și apele scâncesc,/Trec notele pe clape și-n lacrimi se-adâncesc – din E cântecul mai trist), ca acele „răcori iluzorii” rispite cu pulberea stelelor pe pământ, pentru a povesti celor care o citesc, despre durerile unor clipe capcană ce țin să păstreze-n vers „parfumul din anii ce trecură”. Dar când contrastele dintre tristețe și dragoste, singurătate și dorință, vise și iubire, sunt transpuse în versuri integrate în universul numit viaţă (și te pot cuceri), atunci, poezia feminină e ca o perdea trasă peste o oglindă în care tristeţea, ori singurătatea, sub vraja unei taine percepute, devine o urzită nuntire: „De multe ori aș vrea să tac, dar tocul/Alergă prin pădurea cu ispite,/Ca un mustang ce nu-și găsește locul/Și mușcă din cuvinte nerostite” (De multe ori aș vrea să tac...).

      Pentru Georgeta Muscă-Oană poezia este, totuși, tărâmul ei de vis unde se retrage pentru a-și descărca sufletul de povara unor trăiri zbuciumate și duse pe firul vieții trecătoare, luptând cu încăpățânare cu morile de vânt ale unei lumi invocate în vers („o rugă-mi este poezia!”. „Mă lupt cu noaptea, o înfrâng” (după cum ne mărturisește). Și o face până la granița de trecere al unui suflet ce trăiește în constelația risipei de metafore, pentru a lupta cu nerostitele cuvinte, într-o sumă a căutărilor prin care își dorește reprezentată însăși ființa.        


Notă! Cronică apărută în revista „Litere”/ nr. 9 (270), septembrie 2022

 

                                                                         Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu