vineri, 7 noiembrie 2025

Cartea de memorialistică (Dinu Săraru) - de Stan Brebenel.

 

     


Dinu Săraru – ultimul țăran sau ultimul boier/de Stan Brebenel – ed.Hoffman, 2025

 

     Cartea memorialistică a lui Stan Brebenel despre viața și opera lui Dinu Săraru poate fi citită și ca un roman biografic fiindcă este povestea devenirii unui scriitor/om într-o lume plină de convulsii, cu întâmplări și răsturnări de destin care depășesc cadrul unei simple viețuiri. Autorul ei a lecturat atâtea documente strânse într-o viață de om și a scris cartea cu gândul că orice popor care își onorează trecutul are un prezent și un viitor cu care să iasă demn din istorie. Acest roman biografic, scris într-un cadru de scenariu cât se poate de realist, parcurgând viața, opera portretistica lăsată atât de autor, cât și de cei care l-au cunoscut, corespondența deosebită a lui Dinu Săraru (păstrând o amprentă analitică a trăirilor, de multe ori duse până la granița unor imaginații suprarelist-magice), vine să ne arate că literatura există doar atunci când cititorul crede în adevărul ei. Când faci o reconstituire de genul acesta, ești pus într-o poziție dificilă, pentru că trebuie să pui dinintea cititorului lucruri din trecutul omului biografic care să-l convingă și pe cititor de adevărul tău. Construcția romanului ne amintește de acea contopire a planurilor pe linia sondării intime de tip proustian cu o mare capacitate de sincronizare între romanul modern psihologic şi romanul epic de acțiune, vădind o grijă aproape pedantă pentru o competiție browniană a lumii întrebărilor hamletiene despre oferta destinului. „Romanul (ne sugerează autorul) este o meditație asupra condiției artistului, dar și o cutremurătoare poveste despre dragoste, pritenie și trădare”. Supranumit „cel mai mare romancier politic din România”, Dinu Săraru, în opera sa, fără îndoială, este un povestitor cu har, un fin observator al naturii umane „și ne îngăduie să fim părtașii unor întâmplări tulburătoare”. „Martor mi-e Dumnezeu (scria D.S.), mi-am făcut datoria față de omenire, cu pana și cu cuvântul”. Stan Brebenel îi prezintă mai întîi viața: o viață de om așa cum a fost. După terminarea liceului, la 18 ani tânărul Săraru ajunge reporter la Radio și apoi mutat la secția „Teatrul radiofonic” unde întâlnește mari dramaturgi, renumiți scriitori ai vremii, apoi lucrează în redacția revistei de literatură universală „Secolul XX” împreună cu prietenul Mihnea Gheorghiu. După doi ani și jumătate la revistă, când a venit vremea să își satisfacă stagiul militar, datorită originilor boierești ale bunicului și tatălui, este dat afară, chiar trimis exemplar, sub pază, la Mila 21 Medgidia, de  la „Canalul Dunăre Marea Neagră”. „Aici a îndurat umilințe după umilințe, a îndurat foamea și tot atunci l-a cuprins Frica”. Este reabilitat, lucrează la Radio-Televiziune, dar după o neînțelegere cu Dumitru Popescu-Dumnezeu își dă demisia și a plecat la Teatrul Mic, iubirea sa de o viață. Dar și de aici, cei care mai înainte i-au pupat mâna, se unesc, imediat după revoluție, în 1990... și îi cer să părăsească teatrul. Era deja perioada când în locul profesioniștilor încep să se cocoațe toate nulitățile, iar „delațiunea și denigrarea devenise sporturi naționale”. Trece o perioadă și pe la redacția revistei Luceafărul, alături de Eugen Barbu și începuturile sale literare sunt în „Gazeta literară” cu o povestire, în 1963. S-a consacrat ca prozator o dată cu publicarea romanului „Niște țărani”/1974. Cel care l-a determinat să nu renunțe la proză a fost Adrian Păunescu care îi dăduse o rubrică la „Flacăra”. „Ce n-am putut trăi în viața mea adevărată (scrie D.S.) am trăit în poveștile mele, și ce e inventat în ele tot trăit este, de fapt, căci sunt eu în mai toate personajele”. Prima trilogie scrisă de Dinu Săraru este „Trilogia țărănească” (din romanele: Niște țărani; Iarba vântului și Crimă pentru pământ), cu care a completat în mod fericit și corect tabloul țărănimii românești. O a doua trilogie „Dragostea și revoluția” e constituită din romanele: Toamna roșie; Cei care plătesc cu o viață și Speranța. Trilogia ciocoilor, constituită din romanele: Ciocoii noi cu bodyguard; Ultimul bal la Șarpele Roșu și Carnavalul cătușelor încheie cea de a treia trilogie despre încrengăturile de tip mafiot instaurate în țară, amprentă care a acaparat și sugrumat până la sufocare țara după revoluție, când se dăduse startul Marelui Jaf Național, iar noii ciocoi joacă un fel de „alba-neagra” cu poporul român. În romanele scrise înainte de 1989 (ne spune autorul) Dinu Săraru a zugrăvit lumea așa cum era și a anticipat transformările care vor veni, deși Nicole Manolescu l-a bănuit pe nedrept (necitindu-l), o viață întreagă, că a scris „numai elogiind comunismul”. Dacă în primele romane, dominantă era Frica (trăită la Canal), în celelalte dominantă a devenit Ura, spune autorul romanului biografic care i-a citit cu atenție toată opera. Dinu Săraru a mai scris „Ura dinaintea vulpii” (romanul unei mari dezamăgiri în dragoste, dar la baza scrierii a stat ura celor care l-au destituit de la Teatrul Mic); „Corrida” (o meditație asupra condiției artistului); Marele premiu la Monte Carlo sau Dedublarea (rodul unei experiențe ca membru în juriu la acel Festival). Un capitol 5 („Portretistul Dinu Săraru, din... cuvinte”) scoate în evidență nedumeririle scriitorului cu privire la toți cei care l-au abandonat în timpul vieții și l-au lăsat singur  ori s-au alăturat celor care îl arătau ca „singurul vinovat de ceaușizarea culturii române”. Abandonat și singur, cu această tristețe, Dinu Săraru, un romancier important al literaturii noastre, s-a stins din viață la 5 martie 2024 și înmormântat în curtea casei din Slătioara, între mestecenii pe care îi plantasee în timpul vieții.

     Cu această carte Stan Brebenel ne-a demonstrat că scriitorul ajunge la adevăr doar atunci când privim două laturi distincte ale vieții, mai multe izvoare (texte scrise), le vede conexiunea și ridică puntea pe care ne-o întinde de dincolo de cuvinte pentru a păși și noi odată cu el, că nu cuvintele, totuși, sunt aici forma de cunoaștere, ci structura de adâncime în nerostirea în întregime a gândurilor așternute (de alții) pe hârtie.

 

                                                             Tudor Cicu             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu