Copiii din „țara dorului”... din nou la
drum
(cuvânt înainte)
Când scrii un text scurt în proză, în care ceva însemnat ți-a
atras atenția din viața și copilăria ta (ceva în care ai crezut) și simți
nevoia să împarți trăirile tale cu cititorul tău, să fii sigur că cititorul va
simți în povestea ta firul întins care să-l scoată din acel labirint emoțional.
Când unul mizează pe simplitatea rostirii, vorbind despre trăirile sale, făcând
loc și dezolării și spaimei difuze a timpului, care s-a scurs în relatare,
celălalt preferă adesea să lase versurile să comenteze, singure, nelămuririle
celuilalt. Și uite așa unul accentuează tragismul unei viziuni expresioniste în
scris, celălalt lasă zborului imaginației lirice, să explice. Socrate spunea:
„O viață neexplorată nu merită trăită!” Iar Omul-care-scrie o face în scris, cu
toate gândurile lui aflate deasupra unei coli de hârtie. De aceea spunem:
povestea care rămâne este un produs al vremurilor trăite. Dacă nu înțelegi ceva
din ce ți s-a întâmplat la un moment dat al vieții, asta nu înseamnă că
încercând să explici asta în pagina de scris, acest dans între inducție și
deducție nu te poate conduce la deslușirea misterelor, ori a unui înțeles din
noianul de gânduri care ți s-au părut, la vremea lor, atât de complicat. Ne
oprim uneori pe pagina de scris asupra unei idei din care vrem a descătușa un
tâlc al întâmplării, asemeni lui Oedip, cel care avusese pe buze exclamația
plină de pathos asupra țesăturii
destinului menit să-i scoată în cale tâlcul sorții implacabile a omului: „Sunt
un copil al Întâmplării!” deslușise el în cele din urmă. Pentru că în scris, ca
și în viață, suntem mereu sub imperiul întâmplării. Din toate cele ce i se
întâmplă, într-o viață, omul surprinde evenimentul în sine ca pe-o mirare, apoi
îi dă semnificație și îl integrează în propria sa existență, preluându-i
greutatea.
Cu alte cuvinte, la masa de scris - de-o parte lumea cu
realitatea ei, de alta, imaginația noastră, iată cum îngredientele prozei:
acțiunea, neprevăzutul, suspansul și imaginația, dar mai ales personajul
(sinele, ori unul imaginar) care i se lipește de retină și cititorului (fără de
care nu se poate scrie proză) -, suntem pe tărâmul marilor reculegeri, în care
Gândirea va trebui să cerceteze o altă lume şi să nu tremure în această nouă
lumină. De aceea realitatea și imaginația, cu ceva între posibil și închipuire
(cele văzute și cele nevăzute) nu se mai opun, ci devin subansamble sudate, un
„aliaj sui-generis”, până acolo unde „personajul din rama narațiunii sale” nu-i
conferă autorului deplina libertate de a face ce dorește cu destinul lui, dar
își acceptă povara care i se pune în spate. Mulți dintre acești copii ai
scrisului simt că locul veșniciei (în copilărie) e la țară, lângă bunici și
părinți. Misterul acela blagian ar fi (nu-i aşa?) o teză respinsă, când de bună
seamă, noaptea/nevăzutul e în acest caz, numai în acest caz, doar o auroră de
gânduri și nimic din acele trăiri. Vedeţi? Ne punem firesc şi întrebarea:
aceste întâmplări „vis în vis” care, vrăjite sau nevrăjite, sunt ca nişte
fiinţe care „îşi dau drumul pe frânghie pe lumea cealaltă”, s-au întâmplat ele
vreodată?
Aflat la prisaca mea de la munte, cu gândul la textele
trimise de organizatorii acestui concurs, îmi spuneam: „Stau
acum în șezlong la masa de sub nucul din ograda casei de la țară și sunt mâhnit
că pe deasupra mea nu mai trec cu vuietul cunoscut, în șuier, albinele. Nu mai
merg la cules, nu mai au în stup populația necesară unui raid continuu spre
pășunile din jur. Până și albinele au un cult al lor. Nu se zbat în zadar,
atunci când vremurile le sunt potrivnice. Acești copii (mă gândeam) cunosc oare
drumul aventuros pe care pornise Oedip în speranța că va găsi Omul, cu
frumusețea lui, așa cum spera și Diogene cel pornit, în miezul zilei, cu
lumânarea aprinsă, în căutarea lui? Mă gândesc aici, sub umbra nucului de la
poartă, ce ar fi însemnat ca Dionysos (care venise la Delphy să afle răspunsul
din gura Oracolului) să nu fi ghicit înaintea Pythiei, ce ascundea surâsul
misterios al Sfinxului din Delphy?” Să nu fi avut Socrate dreptate când spunea
că doar acea „clipă” trăită merită explorată și „trăită” în scris? Pentru că
mulți copii încearcă să-și pună în evidență imaginația, înaintea faptelor
firești și real trăite. Și n-am cum să nu-i dau dreptate lui Dostoievski care
spunea că nu învățătura lui Hristos poate salva lumea, ci doar credința în
Cuvântul (creația lui Dumnezeu) care,
iată, în ființa celui care scrie, s-a făcut trup. În lupta cu morile de vânt, Don Quijote n-a ieşit învins, dar nici
învingător. Dacă ar fi fost acele mori de vânt nişte monştri adevăraţi, apoi
haida-de! Se rescria altfel istoria. Numai că a fost prea cutezător, cum spunea
Sancho. Așa cum ar trebui să fie și cel pus la masa de scris pentru a-și depăna
povestea. În lipsa lor ce alt erou cu care a ne măsura uneltele literare mai
rămâne? Păi nimeni altcineva decât să ne travestim noi într-un nou Don Quijote
al scrisului și să ne războim cu lumea. Așadar, la drum!
La mulți dintre copiii care au
participat la concurs se observă că scriu o poezie ca de începători școlari,
multe dintre ele ar fi trebuit discutate înainte de trimitere, cu cineva care
are un bagaj poetic deja format și e competent să-și spună părerea (primii:
profesorii îndrumători), întrucât a-ți explora eul liric din perspective opuse
unei iubiri ce s-ar fi dorit împlinită (ca în tematica unora dintre poezii), e
o alegere fericită, în sensul că astfel de oscilații lirice pe sinusoida vieții
îți pot căli armele luptei cu poezia. Dar, din realitatea concretă la visul
aspirant, distanțele acelei lumini izbăvitoare sufletului nu sunt doar
spirituale, ci țin și de ani mulți de lectură a poeziei adevărate. Căci fraza
spusă de un critic: „suntem ceea ce am citit” nu e
întâmplătoare. M-aș fi așteptat ca împlinirile unor momente trăite (uneori
alături de bunici, alteori din lumea mirifică a copilăriei, sau a naturii
etc.), venite uneori din gesturi simple, să producă un oarecare impact
emoțional, dar acesta nu vine în poezia lor: multe versuri sunt inegale, cu multe naivități poetice, copilărești chiar (ce par
neserioase într-o poezie ritmată). Merită amintit micul autor Drăguşin Adrian-Ştefan cu poezia „De găsit”, o poezie evocatoare, uneori
mult prea încărcată epic (prin versuri narative, prea lungi și asemănăatoare
textelor prozaice). Amintim și pe Ionescu
Sebastian cu poezia „Țara noastră”,
căruia i-am simțit avântul din acel sentiment de patriotism firesc. Ne oprim la
două texte moderniste: primul, Pripon
Victoria Maria cu poezia „Încoronând
opera” ne-a atras atenția și cu acel mesaj despre acele suflete golite de
sentimente asemănătoare cu a statuilor fără viață, de cultură și trăiri
adevărate. Apoi cu „Săracă noapte” în
care cultivă o poezie a notației cu trăiri sugerate și prinse ca într-un
„tablou” fără speranțe în „tărâmul misterios” al vieții. Lecturăm cu plăcere pe
Untea Mara Elena în poezia „Copilărie”, care deși versifică ceva mai
naiv, surprinde nostalgia copilăriei în versuri simple, săltărețe. Iar Ungureanu Eliza, cu poezia „Tradiția cea uitată”, privește cu
înțelepciune la tradițiile trecute ce aveau loc în casa bunicilor de la țară,
azi mai aproape de uitare și aduce în final un mesaj de păstrare și continuare
a ceea ce este frumos în obiceiurile strămoșești. Prinși în această antologie,
care ne-au „mișcat liric” sunt și Mihalache Daniela, Sîrbu Sofia Elena și Pițigoiu
Andreea. Poezia,
genul, forma, stilul ei, este acceptat de cititor doar dacă și convinge. În
rest... vorba lui Hamlet: „a fi sau a nu
fi”! Dar e interesant tot ce scrii, ca acele esențe din sticluțele cu
parfum.
Cât privește textele în proză,
aici e de reținut că în viaţa unui copil, mai ales „colindat” de „ursitele
scrisului” încă din leagăn, nu se află doar un singur fir narativ, în tematica
abordată, ci mai multe, însă amestecate, întretăiate, reînnodate. Greutatea,
chiar imposibilitatea, de a alege ceea ce este mai aproape de sufletul
cititorului, este de a-l alege pe cel semnificativ, dintre cele multe, fără
vreun înţeles venit anume în viața lui. Retrospectiv, pasiunea pentru lectură a
copilului din zilele noastre, asociată cu viața semenilor săi, capătă în timp o
semnificaţie şi o încărcătură narativ-evocativă pentru tot ce va urma, putând
fi materializate, inițial, în câteva subiecte de proză scurtă. Între amintirile
unora, despre oamenii din satul copilăriei, şi ceea ce reprezintă ele pentru
traseul lor în viață... mi s-ar fi părut firesc ca măcar unul dintre cei prea
mulţi care au plecat să se bată cu LUMEA şi pleacă mereu... mereu gata a porni
o nouă bătălie cu armele scrisului (în proză, dar și în poezie), să se ridice
desupra tuturor. Unii dintre acești micuți autori mi-au atras atenția prin
texte scurte, concise și cât mai restrânse, dar care au înțeles că, chiar și
mai succint, textul poate surprinde dispoziția naratorului față de temele
existențiale (viața, copilăria, iubirea, năzuința de a visa, lumea
înconjurătoare cu magia ei etc.), ceea ce aduce textului acea notă de
meditație, de contemplare și melancolie care îl prinde, altfel, de „gulerul
hainei” și pe cititor, demonstrând că și în proza cât mai scurtă poate fi
surprinsă arderea lor lăuntrică. Iată câțiva dintre ei: Săpunaru
Cosmin Daniel,
cu textul „Bucurii și amintiri: o
retrospectivă a copilăriei mele”, a găsit în milocul naturii „mijloacele de
comunicare” cu lumea din jur, văzând în expresia acestora „adevăratele comori”
pentru a regăsi un „echilibru interior”. Sârbu
Sofia Elena vine cu schița „O zi
magică” despre ziua minune când, descoperind niște „chei magice” cu care se
putea intra pe ușa magică a imaginației, își poate îndeplini visul de a putea
face „călătoria noastră prin viață”. Iar Ionescu
Sebastian, cu schița „O noapte la
hotelul viitorului”, își închipuie că a descoperit mașina timpului, care
însă nu întotdeauna are acea utilitate necesară în viața noastră. Urmează apoi
să întâlnim și acele proze scrise cu sinceritate, despre trăiri închise în
tainiţa sufletului, cum sunt toate poveştile unor copii imaginativi; cu
bucuriile, secretele şi viaţa care le-a fost pusă dinainte, spre a înţelege că într-o
bună zi vor uita visele, copilăria şi, deschizând cufărul adevăratelor
nelinişti, se vor trezi cândva oameni mari şi toate vor fi pesemne uitate. Popescu Larisa în povestirea „Pe când eram lângă bunica”, ne redă
povestea Sofiei, fetița rămasă doar în îngrijirea bunicului după dispariția
bunicii, o fetiță care întâmpină necazuri în scrierea unei compuneri. După
moartea bunicii (singura ființă dragă căreia îi citea compunerile și care se și
îngrijea de toate, astfel încât compunerile ei să aibă o finalitate), rolul ei
este luat de bunic. Bunicul este acum cel care îi înlocuiește iubirea pierdută
și devine primul ei „cititor”. În „Casa
mea”, Alecu Maria Teodora
povestește cu empatie despre casa copilăriei și cartierul unde și-a făcut mulți
prieteni, dar a și cunoscut „cele mai multe amintiri”. Bivolu Sara, în „Arta de a
spera”, vine cu o poveste imaginară, bine construită, cu un mesaj clar
despre odiseea unui copil de evreu în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
și, totodată, despre tragismul multor altor ființe plăpânde supuse ororilor din
lagărele de exterminare naziste. Este o „poveste” din trecut, cu imaginație,
bine scrisă. Denisa Elena Cristian
ne prezintă în „O poveste epică despre un
final de copilărie – Absolvirea”, impresiile firești și emoționante ale
unei eleve în prag de absolvirea liceului. E un text în care emoția și
gândurile Denisei, prinse în febra pregătirilor pentru festivitatea de
absolvire, sunt surprinse cu nostalgia și bucuria momentului, iar discursul
copilei, ținut la eveniment, este edificator. Stana Alessia Maria, cu „Solilocviu,
inițierea prin nostalgie”, ne face o introspecție prin gândurile sale
pozitive (cu puncte de vedere pertinente), arătând cum se poate imagina viața
„ca pe un basm”... dar numai dacă ne dorim asta. Pentru a și reuși trebuie să
credem în visele noastre și să contribuim cu trup, și suflet, la îndeplinirea
lor. Burlacu
Anais Elena, cu
schița „Amintiri din copilărie”,
surprinde în câteva fraze adevărata frumusețe a naturii, farmecul pădurii și
izvoarelor la o cabană de munte unde petrece câteva zile alături de părinți.
Liniștea firească din sufletul copilului, apoi toată durerea lui, se revoltă
abia când vede, la întoarcere, locuri pustiite și distruse de nesăbuința
oamenilor care au tăiat pădurile, de-a valma, lăsând golași munții noștri
măreți. În „Puterea unui vis” Ciopîrtac
Ianis Ștefan
redă visul unui copil de a practica jocul de fotbal pentru bucuria mulțimilor
care îndrăgesc acest sport, bucurie pe care și el o are, ca spectator,
deocamdată, pe un teren de fotbal. Crezând în visul său, copilul e încrezător
și de izbândă. În „Zile colorate”, Lazăr Radu
Cristian ne
vorbește despre sărbătoarea Paștelui, undeva la țară, la bunici, dar și despre
bucuria darurilor, după cum e obiceiul. Spînu Maria Antonia vine cu
schița „O zi de neuitat”: ziua
onomasticii, după cum se știe, este o zi deosebită pentru fiecare, deși este o
zi ca oricare alta, dar când prietenii fac totul, înfruntând ploaia năprasnică
pentru a-ți fi alături, atunci ea devine o zi de neuitat. În fine... și nu
ultimul, Gheorghe Alexandra cu
povestirea „Dansând cu fluturii” mi-a
adus în memorie versurile poetului Serghei Esenin: „Nu regret, nu mă jelesc, nu
strig,/Toate trec ca floarea spulberată...” Este cea mai emoționantă și,
pesemne, cea mai bună proză de la acest concurs. E povestea fetei rămasă cu
gândul la mama ei (dispărută din viață), cu acele tulburătoare chemări și
gânduri rostite „pe canapeaua albastră din grădina cu mulți salcâmi”, o poveste
impresionantă despre „dansul” închipuit al iubirii dintre o mamă și o fiică.
Să-i amintim și pe Tarnovețchi Ioana
cu „Arta fericirii când nu putem zâmbi”
și Alessandriu Raissa cu schița
tehnică „Concurs cu parfum de excursie”.
„Copiii din țara dorului”/ediția a IV-a pe 2024 (din antologia
cu același nume, editată de Asociația Liga Scriitorilor Filiala Buzău), își
asumă această experiență a vieții care le stă înainte prin proza acestor copii
(unii menționați mai sus), dar și prin versuri îndrăznețe, importantă fiind
doar „tăria” condeiului cu care autorul/autoarea își duce, până la final
scrierea, așa cum înțeleg ei că scrisul devine măsura și expresia unei
existențe. Unii o caută prin scris (eseu, schiță, gânduri ori poezie) și pe mai
toți îi stimulează imaginația și credința-conștientă că scrisul are mai întâi
un rol terapeutic și mai apoi o cuprindere a realității din cele mai puternice
trăiri ale noastre, o confirmare că viața nu e doar un vis, iar copilăria nu e
doar o etapă din viață, ci chiar viața. A venit vremea să dăm copiilor
azi (și noi cei din juriu, alături de organizatori, cu sfaturile noastre), ceea
ce alții ne-au dat și nouă: Totul depinde de ce fel de copii am fost şi noi
cândva. Şi noi chiar ascultam ca fermecaţi, pe lângă fusul şi fuiorul mamei,
poveştile care ne-au încântat copilăria. Şi, atunci, ce ne lipseşte? Poveştile
lui Andersen? Ale Fraţilor Grimm? Ale Șeherezadei din „O mie și una de nopți”?
Parcă, povestea familiei de şoareci „Roade-Mult”, care trăia sub patul unei
cotoroanţe de babă, într-un bocanc descleiat, ne fermecase mai mult! Ne-am
amestecat în acea copilărie cu lumea lui Jonathan Swift din călătoriile lui
Guliver şi cea a piraţilor plecaţi în căutare de comori din cărţile lui Robert
Louis Stevenson, ori a călătoriilor fantastice din cărțile lui J. Verne. Între
mulți alții mi-am petrecut și eu copilăria. Ei, noua generație, trec tărâmul
(în scris) într-o altă lume decât a noastră. Ceva mai fantezistă: dar e bine că
scot stiloul „de mareșal” al scrisului și pornesc la drum.
Tudor Cicu
(membru al USR Filiala Dobrogea)
Eu n-am crescut cu povești, nu-mi amintesc să-mi fi spus/citit cineva; ei sunt copii din părinți care și-au dorit o altfel de copilărie pentru pruncii lor și se pare că roadele nu întârzie să apară, astfel încât viitorul sună bine! :) E de apreciat că există astfel de concursuri pentru copii și bine ar fi să apară cât mai multe!
RăspundețiȘtergereFelicitări pentru jurizare!
Au ajuns la ediția a IV-a! Da, e foarte interesant că Liga Scriitorilor din Buzău continuă seria concursului pentru copii din clasele gimnaziale și liceu pe tema aceasta. Că le acordă diplome, cărți din Antologia în care textele lor apar și alăturat reviste, cărțile unor autori etc. Totul într-o atmosferă de gală cu prezentări din atmosfera concursului, făcute de membri juriului.
ȘtergereSă nu uităm că s-au definitivat lucrările și la concursul „Lăsați copii să vină la mine!” (cu tema f. interesantă „Povestea mea va vindeca lumea?” - concurs ținut de preotul Alexandru Pripon de la biserica Sf Mina/Buzău. Mai are de scos Antologia și se va anunța și data ținerii. Buzăul ține la tradiția lui: „să aducem copii la masa de scris” prin aceste concursuri.