Lecții de
viață, modele de urmat
Recentul
roman al lui Tudor Cicu, „Pierduți prin Siberia”, încearcă, în
stilul obiectiv, punctat cu inserții lirice, cu care autorul și-a obișnuit
cititorii, o reconstituire a unei perioade tulburi din istoria omenirii: Al
Doilea Război Mondial și impactul lui asupra traseului existențial al
personajelor. În bună parte operă de ficțiune, dar având la bază o amplă
documentație privind strategiile geopolitice, desfășurarea de trupe, situația
de pe front, dar și amestecul toxic de ideologii, ambiții și interese, romanul
are toate ingredientele unei lucrări de succes: intrigă bine susținută,
personaje viabile și precis conturate, acțiune care nu trenează, ci se desfășoară
alert într-un timp și spațiu al morții și al terorii. Despre război și despre
deportarea în Siberia au fost scrise suficient de multe volume pentru ca
cititorul să înțeleagă cât de monstruoși pot fi liderii politici ai lumii, atunci
când nimeni și nimic nu li se opune cu vehemență, de la bun început. Trenurile
înțesate cu civili nevinovați, mai mult țărani scoși de la muncile câmpului și
complet neștiutori în privința tehnicilor de supraviețuire în vreme de război,
foamea, setea, mizeria fiziologică (păduchi, râie, haine murdare, boli datorate
lipsei de igienă din vagoanele mai potrivite să transporte vite la abator),
aceste trenuri ale pedepsei capitale au fost pomenite de mulți autori și se
pare că ele au existat cu adevărat. Tudor Cicu nu insistă prea mult asupra
acestui subiect, preferând relatarea mijlocită: cel care suportă calvarul este
sublocotenentul Costea P. Duminică, un țăran care, după ce scapă din
închisoarea de la Râmnicu Sărat, unde a fost închis fără vină, ajunge carne de
tun, alături de mulți alți tineri, într-un război a cărui miză, mincinoasă,
este apărarea patriei și un trai mai bun. Alianța cu Germania și apoi ruperea
acestei alianțe nu ne-a adus niciun avantaj, precizează autorul: nici patria nu
a câștigat (dimpotrivă, a pierdut teritorii și apoi, vreme de 50 de ani, a stat
sub ocupație sovietică), nici populația nu a fost tratată altfel decât o mare
mulțime de sclavi. Discursurile înflăcărate ale regelui și ale mareșalului
Antonescu (pomenite în jurnalul de front al sublocotenentului Duminică) au reușit
să miște inimile și să convingă recruții, numai că, odată ajunși pe front și
prinși în capcana hărțuielilor de tot felul, oamenii încep să înțeleagă diferența
tragică dintre vorbe și fapte.
Paginile de jurnal (Tudor Cicu folosește
motivul manuscrisului găsit și tehnica povestirii în ramă) amintesc, pe
alocuri, de romanul „Ultima noapte de
dragoste, întâia noapte de război” al lui Camil Petrescu, numai că lipsește
tonalitatea ironică; personajul lui Tudor Cicu scrie pentru că vrea să supraviețuiască
fizic și emoțional, să evite prăbușirea, dezumanizarea, să-și păstreze, cu alte
cuvinte, mintea limpede. Scrisul devine hrană spirituală, la fel ca lecturile
din Biblie ale acelui preot încarcerat în lagărul Tambov și devenit mentor
pentru deținuți. Când i se încredințează manuscrisul (neterminat), naratorul
renunță la perspectiva obiectivă, relatarea, la persoana întâi, a demersurilor
necesare pentru încheierea poveștii și reflecțiile (filosofice și religioase)
asupra paginilor citite fiind un răspuns emoțional, peste ani, la realitatea pe
care textul o conturează. De fapt, romanul are mai mulți naratori, unul dintre
ei fiind Costea P. Duminică, plus povestitorii incluși în jurnalul lui de
front, iar altul fiind Tudor Cicu însuși. Punctul de pornire al aventurii
narative este un fapt ieșit din comun, petrecut în prezentul unui târg de
provincie (un adolescent scăpat de la balamuc îi determină pe cetățeni să creadă
că pe la ei bântuie fantome și alte întruchipări diabolice). Vizita pe care
autorul i-o face lui Costea P. Duminică, capul limpede al întâmplărilor
relatate de tabloide, marchează trecerea din prezent în trecut, dintr-o
realitate postcomunistă/ postrevoluționară într-una a războiului care a
prilejuit instaurarea hulitei dictaturi comuniste.
Nivelul de înțelegere al autorului (hrănit
cu lecturi solide din literatura universală, incluzându-i aici și pe clasicii
ruși, dar și pe Soljenițîn ori Bulgakov) este superior celui demonstrat de
personaje, deși Tudor Cicu evită afișarea omniscienței/ omniprezenței. Din
perspectiva autorului, a scrie și a citi ceea ce au scris alții (chir fără
statut de mari scriitori) reprezintă o datorie, o misiune, un scop decis în
ceruri: „Dar, pe poeți și scriitori,
Dumnezeu i-a ales tot dintre muritorii de rând, ca și ființa mea, cu un anumit
scop. […] tot ce i se întâmplă unui mare scriitor, chiar și umilințele,
necazurile, nenorocirile, toate acestea i-au fost date ca material pentru ca să-l
folosească în opere, și viața lor să semene cu a sfinților… ori a martirilor.
Putem spune și așa: toți au pornit în lume și s-au retras din lume cu o
misiune. Au pornit la drum ca și noi, în urma unor porunci divine, și s-au
retras din lume abia după ce au făurit o alta, un model de urmat” (pag.
176).
„Pierduți prin Siberia” este un roman
de război, dar și unul despre condiția umană. Personajul principal, Costea P.
Duminică, reprezintă o chintesență a omului simplu, pe care norocul, Dumnezeu
ori, pur și simplu, inteligența nativă îl ajută să supraviețuiască și nu doar
atât. Memoria personajului este o parte importantă din memoria colectivă, acolo
unde se află stocate lecții de viață și modele de urmat.
Valeria MANTA TĂICUȚU
*Tudor Cicu, „Pierduți
prin Siberia”, Editgraph, 2022 (cronica a apărut în revista SPAȚII CULTURALE/nr
83- 2022.)
O cronica exemplara! Ma bucur ca reactiile sunt atat de bune, romanul merita din plin, si dvs. la fel!
RăspundețiȘtergereȘi pentru mine a fost o surpriză. Cred că e prima cronică a doamnei VMT despre o carte de-a mea. Mulțumesc!
Ștergere