Cuvânt înainte,
(sau: micuții condeieri sub lupa cronicarului)
Am urmărit cu
interes (ca președinte al juriului) aceste texte înscrise în Concursul literar „Nașterea
Domnului – prilej de bucurie sfântă”, organizat de Parohia „Sfântul Mare Mucenic Mina”/Buzău, la ediția I-a, întrecere
care pare a se fi
petrecut pe tărâmul situat între realitatea vieții și fantezia ei, dar într-un
spaţiu tangibil unui anumit segment existenţial, ori în asta constă măiestria micilor
creatori: să pipăim cu simţurile noastre iluzia creată, să ne convingem de
substanţa şi învelişul întâmplărilor, ca făcând parte şi din mister, dar şi din
realitate. Şi poate ar fi de remarcat bogăţia luxuriantă a epicului,
calitatea observaţiei, forţa de iradiaţie a cuvintelor împinse spre magia unor tradiții
a poporului, acest Crăciun ce aduce mereu și mereu un prilej de bucurie și
magie la noi. Iar dacă în ultima vreme se vorbește tot mai intens de prăbușirea
lecturii în rândul cititorilor, ce mai poate să facă un copil care ne pune
diniante o poveste despre cum a înțeles el sărbătorile de iarnă și Crăciunul,
ori învierea Domnului? Să vorbească în șoaptă (că oricum nu e ascultat), să
privească în gol la masa lui de scris (că oricum nu va fi băgat în seamă), ori
să spună rugăciuni de trei ori pe zi pentru a-i da viață și speranțe, doar ea, povestea,
ori poezia? Uite că (deși mai rar) aproape toți continuăm a crede că dacă
Șeherezada a visat că va învinge moartea prin povestea ei, n-aș vedea de ce nu
m-ar crede și pe mine, cititorii (care mai cred în magia poveștilor din
copilărie), că scrisul e o continuă mărturisire, o spovedanie a sincerității
noastre! Când i se adresează cititorului, ori își lasă să-i picure sufletul pe
coala de scris, alta e dispoziția copilului față de temele existențiale
(viața, iubirea, lumea înconjurătoare etc), ceea ce aduce textului liric o notă
de meditație, de contemplare și melancolie care îl prinde de „gulerul hainei”
și pe cititor. Cele
spuse mai sus mă duce și pe mine, cu gândul, înapoi la anii aceia când asemeni
celor din prezenta antologie, trăiam, în direct, Crăciunul. Încerc să-mi
amintesc: „ <<păi, să fi avut cam cinci anişori, acolo. Priveam cu
năsucul lipit de geam în afară, spre curtea casei, acolo unde mama vorbea ceva
cu Lina, vecina noastră de dincolo de garduri. Zăpada era aproape cât gardul.
Ninsese toată noaptea ce tocmai trecuse. Noi, copiii, ne culcaserăm devreme şi
nu văzuserăm nimic. Se vedea că totul se petrecuse în lipsa noastră. Stăteam
lipit cu nasul de geamul ferestrei și priveam afară. Mama stătea la gard, de
vorbă cu vecina, despre ale lor. Nu prea înţelegeam eu, din cele ce-şi spuneau
femeile. Între timp, a apărut pe poartă şi tata. Ducea pe umăr lopata cu care
tăiase un şanţ prin zăpadă, pe mijlocul drumului. Cum a intrat tata în casă,
după ce şi-a scuturat, mai întâi, opincile de zăpadă, în tindă, i-am sărit
dinainte:
– Ai făcut pârtie,
tată? (La şanţul tăiat pe mijlocul drumului, prin nămeţii de zăpadă, noi îi
spuneam pârtie).
– Am făcut,
copile… mă linişti tata.
– Până la
bunicul?…
– Până la
bunicul.
Şi nu l-am mai întrebat nimic. Am fugit sub plapumă, unde mi-am ascuns
năsucul pe care îl izbise frigul intrat de afară, odată cu tata, ori din cauza
îngheţului strâns în zăpada de pe căciula lui miţoasă. Până la bunicul, pe
vreme bună, făceam cam cinci minute. Stătea cu o uliţă mai încolo de casa
noastră. Asta, pe vreme bună. Dar tata tăiase pârtie şi abia aşteptam să dau o
fugă până la bunicul, să-l mai întreb încă o dată când vine Moşul, cu sania
trasă de cai albi ca neaua, şi pe la noi. Bunicul era cel care le ştia pe
toate. După cum ne povestea câte şi mai câte, se vede treaba, veştile despre Moşul
ce trebuia să vină de Crăciun, nu-i erau, pesemne, străine. De obicei, de
Crăciun, mama era cea care dădea cea dintâi vestea: „Gata, copii, hai de vă
îmbrăcaţi bine şi să mergem la taica-moşu’ şi mă-ta mare”. Se făcuse aproape
seară şi, de acum, simţeam eu că mama nu are să ne mai ducă la bunicul. Ce-o fi
fost în capul meu, nu ştiu. Cert e că am luat atunci totul pe cont propriu și
m-am furișat aproape gol-goluț pe ușă, în afară, cu gând să dau o fugă până la
bunicul și să-l întreb dacă nu cumva Moșul a trecut pe acolo și n-a mai găsit
și casa noastră.
Spuneau ai mei că m-au găsit o oră mai târziu, în picioarele goale, cu
izmenuţele trase peste o cămăşuţă de casă, căzut în zăpadă pe pârtia făcută de
tata, cam pe la mijlocul drumului până la bunicul. Eram vânăt la faţă, dar încă
în viaţă. Mi-au frecat, cu oţet şi ţuică, tot corpul, până mi-am revenit.
– Mă prostule…,
mi-a zis tata, într-un târziu. De unde să ştie bunicu-tău când vine Moş Crăciun
cu sania! Ce, au făcut ei armata împreună? Se cunosc ei de undeva? Să nu mai
crezi tot ce spune bunicul tău… Zice şi el, nişte basme, colo…” >>
Vedeți dumneavoastră? Uneori, în această lume
de poveşti a copilăriei se întâmplă numai lucruri, fapte, întâmplări la „umbra
cuvintelor” (sugestie venită de la Nichita Stănescu), iar cel care scrie
împletește doar ghemul poveștii care ne/îl scoate pe cititor din labirint. Când scrii un
poem (sau o poveste) e ca și cum ai citi o carte despre viața ta și te poți
întreba dacă nu cumva povestitorul ți-a deschis perspectiva reală a unei
„ferestre” prin care privim viața (pe de o parte), dar și nota fantastă ce dă
realului percepția unei lumi posibile în sfera imaginației (pe de altă parte).
Noi știm că aceasta e fereastra la care dă târcoale acea haită de lupi
(gândurile sale), care-i prăduiesc viața și dragostea, atât cât au mai rămas
din ele.
Demersul acesta liric din
poeziile și povestirile ce pudrează din când în când melancolii vindecătoare,
atunci când pune în ecuație emoțiile și sentimentele cu noi conexiuni ale
cuvintelor, e unul de remonetizare a discursului, prin pendularea continuă
între uimirile cotidiene şi căutările civice, cu scopul de a găsi noi uimiri,
rostogolind cuvinte odată cu povestea de suflet. Și aici trebuie să o numim pe Alecu
Maria Teodora cu schița „Acasă de Crăciun”,
care face o incursiune benefică celor care n-au călătorit în toate zonele
țării, povestind despre frumoasele noastre tradiții românești de Crăciun: din
Banat, Ardeal, Maramureș, Oltenia, Dobrogea și până în nordul Bucovinei.
Povestea ca de vis a Raissei Alessandriu din „Acasă de Crăciun” are farmecul ei tocmai prin neîncrederea
copilului Andrei, în „moșul” care vine noaptea de Crăciun și dă buzna în casele
oamenilor. Tot ce i se întâmplă în noaptea cu pricina i se pare a doua zi că a
fost doar un vis, însă la trezire, urmele de ciocolată de pe mâiniile sale
lăsate pe tocul ușii, îl pune în derută: „Oare chiar a fost un vis? Sau totul a
fost adevărat? Oare moș Crăciun chiar există?” Uite o întrebare la care încă
„nu știm” (sic!) a da și eu, un răspuns cert. Andronache Sabina Ștefania cu
proza „Locul în care mă simt în siguranță”
ne spune povestea unui copil care are nevoie de un miracol pentru a-i aduce
bucuria frățiorului mai mic. Și se roagă „moșului” să-i aducă frățiorului,
într-un sac, zăpada mult dorită. Cu „Acasă
de Crăciun” și Androne Cristian Gabriel, elev în clasa VII-a, scrie
povestea zguduitoare a unei copile născută fără picioare și care, în trauma ei,
nu pare a fi încrezătoare în minunile „moșului”. Prietena ei, un sfetnic bun, o
asigură, dar îi și dovedește că minunile se pot înfăptui cu ceva mai multă
credință. Cojocaru Ioana, o elevă de
clasa IV-a, așterne pe hârtie povestea unui fulg, în povestirea „Un fulg”. Niște zgubilateci de copii pun
la cale atragerea într-o cursă neplăcută, a „moșului”. Apariția imaginară, ca
prin farmec, a „moșului”, apoi sfaturile bune date copiilor îi fac pe aceștia
să-și schimbe apucăturile rele și faptele lor bune conving îngerii să le aducă
pe pământ prima zăpadă cu fulgi adevărați de nea. Cristian Denisa-Elena din
schița „Dorință de Crăciun” pune pe
tapet povestea unei fete alungate de acasă de către părinții care credeau că
luase calea unor apucături rele. În cele din urmă, prin efortul, iubirea și
voința băiatului Marco, se va întoarce acasă și-și recuperează părinții. O
poveste emoționantă. Iar Toloiu Popa Denisa, cu „Minunile Crăciunului”, își încheie astfel povestea educativă: „ Cu toate
acestea, pot spune că minunile chiar există și că dacă ne rugăm lui Dumnezeu,
El nu ne va părăsi niciodată și ne va ajuta atunci când vom avea necazuri.”
Citindu-i pe acești copii n-ai cum să
fii supărat pe iarna asta că, încă, nu a venit cu ninsoarea „moșului” aducător
de daruri, sau că cineva ne-a tras zăvorul la cuvinte și ne-a lăsat singuri în
casă. Noi știm că sufletul acestor copii poate sta la cârma unui convoi de
gânduri îndreptat către tine cititorule, mimând într-un singur vers/ori frază o
amintire, o speranță. Și dacă nu intrăm în povestea lor, atunci e de vină
fereastra ta, cea care nu îți poate arăta și ție minunea imaginației lor. Copilul,
cel care ne tot pune sufletul pe hârtie când își scrie povestea, e vocea de
departe pe care am vrea să o auzim, uneori, bătând în poarta cetăţii zămislită
de mintea lor. Și care este o cetate ferecată cu lacătul copilăriei. Posibil ca fluxul câmpurilor magnetice ale creierului
unui copil să multiplice şi să deformeze realitatea. Visul nu le încearcă
imaginaţia la cine ştie ce iscodiri ale minţii, dar sunt semne că cel care
scrie îşi asumă acel coeficient de risc în a nu strivi legătura lăuntrică a
unui „eu reîncarnat” viețuind în ființa sa. Și, firesc, îți pui întrebarea:
suntem la limita dintre relatarea exactă a clipei şi lumea ficţională a
închipuirilor? Ori mentalitatea fabuloasă a copilului acţionează cu alte
elemente şi semne asupra cititorului său spre a-l determina să-şi pună şi el
acele întrebări menite să redescopere lumea? Fiindcă în poveștile copiilor din
această antologie, cele două planuri îmbinate frumos (real şi fabulos), dacă
răscolesc în cititor un amestec de imagini privind desăvârşirea unui vis cu
aspiraţii în iubire (pe de o parte) şi suava inocenţă (pe de altă parte), asta
înseamnează că povestea și-a atins scopul. Iată o concurentă pe nume Dănilă
Bianca, cu schița „Acasă de Crăciun”,
schiță bine scrisă, inteligent construitră între vis și realitate, dar
încrezător că dorința de a ajunge la familia sa de Crăciun se va realiza. La
polul opus Dedu Amalia cu povestirea „Acasă
de Crăciun”, departe de părinții ei plecați la muncă în străinătate, o fetiță
pe nume Maria (rămasă acasă doar cu bunica ei) suferă de sindromul despărțirii
și lipsa părinților din preajma ei. Bunica înțelege și, cu telefonul în mână,
își somează proprii copii să vină acasă în România, de Crăciun, la nepoțică. Dincă
Alexandra Elena, în povestirea „Crăciunul
acasă”, face ca minunile să se înfăptuiască în noaptea de Crăciun. Nu ne
vorbește despre un Crăciun al darurilor, cât de un Crăciun al deschiderii
inimilor noastre și al dăruirii din suflet, daruri către alții. Cu aceeași emoție
pot fi citite și povestirea „A răsărit
soarele” de Duman Leonard Petruț, precum și poeziile: „De Crăciun” a lui Dumitrescu Ruxandra Maria și „De Crăciun... acasă” de Ghinea Iulia
Maria. Ingenios scrisă e și povestirea „Singură
acasă, în România” (de Dumitru Maria Alexia), care e povestea celor 15
frați crescuți de una dintre fetele rămase „uitate” de părinți, acasă, în
noaptea de Crăciun. Iar povestirea „Acasă
de Crăciun” (de Gheorghe Alexandra Anamaria), de un stil aparte, face o
punte „între bucurie și lacrimi, între împăcare și regăsire, între lumină și
gânduri reci” etc.
Să sperăm că stilul fiecăruia nu
va mai putea fi confundat, atunci când cititorul va parcurge celelalte schițe
și poezii alese de noi din creaţia de până acum a fiecărui autor: și amintim
aici pe Lazăr Alexandra-Elena cu „Schimbarea
destinului”, povestea unei fetițe orfane pe care Crăciunul o va găsi,
împreună cu mama ei adoptivă, fericită. Apoi Mocanu Andreea Elena cu schița „Primul Crăciun departe de tine” are o
povestire emoționantă cu un copil care primește miraculos o scrisoare de la
bunica lui plecată la stele. Frumos scrisă și educativă și această povestire. Moldovanu
Maria Alexandra cu poezia „Al nostru
brăduț”, așterne imagini superbe în versuri cu muzicalitate și un tâlc al
poveștii. Molnar Sasha scrie elegant schița „Drumul către casă” și dovedește har și talent în narare. Are
duioșia și bucuria scrisului. Iar Nan Andreea Bianca cu povestirea amplă „Călătoria unei adolescente în Laponia”,
recurge la un vicleșug (visul Rebecăi) pentru a da un semnal copiilor
răsfățați, rebeli și neascultători față de părinți, că trebuie să schimbe ceva în viața
lor, iar sărbătoarea nașterii Domnului, pentru creștini, e tocmai un asemenea
prilej.
Prizonieri ai cuvântului
„rostit” în scris, fiecare din aceştia au intrat în Cetatea Cuvintelor,
fluturând şi arborând deasupra capetelor, „armurile” poleite ori ştirbite ale
sufletelor lor ca pe un stindard al unui cântec de biruinţă. Enumerăm câteva nume
participante la concurs, care ne-au mai atras atenția: Rădulescu Alexandru
Ionuț, Stuparu Adelina-Elena, Șolcă Miruna, Zotolea Bianca Cristina, Tudor Andrei Mario ș.a.
Am arătat până aici că există, totuşi, un optimism în ceea ce scriu
micuții noștri condeieri. Semn că poveştile vor înflori din nou, chiar dacă mai
puţin cu happy end, ori cu feţi frumoşi întorși acasă pentru a vedea ce au
ascuns ai lui în cuferele la care au trântit, lacăte grele, ursitoarele la
nașterea fiecăruia. Iubirea poate va mai salva ceva, gata să trimită planeta în
tărâmuri necunoscute, de ne și mirăm că în urma noastră, chiar când școala nu
mai insistă pe lecturi puternice ale marilor clasici, copacii rămaşi în
picioare își murmură, încă, acel cântec al lor. Un cântec auzit doar de cei cu
lecturi „la lumânare” (știți voi la ce fac aluzie!) și iviți prin farmec ca din ghiocul bătrânei
țigănci. Şi spun asta pentru că (după o sugestie borgesiană), poezia/și proza
nu e mai puţin misterioasă decât nuştiu ce legi care leagă şi ţine Universul intact
şi nedefrişabil.
Tudor Cicu
(membru USR Filiala Dobrogea)
Frumos! E bine ca vin tinerii din urma si ca exista astfel de preocupari in randul lor!
RăspundețiȘtergere