miercuri, 1 februarie 2023

Cartea de poezie (Mihai Marian)

 


Ieșirea dintr-un labirint cât de cât epic

 

      Pentru Mihai Marian (autor a două cărți de poezie, organizator al unui club de lectură numit Noise Poetry, traducător de poezie din limbile italiană, engleză, franceză, germană și spaniolă), logosul e însăși ființa care se întrupează din cuvânt, pentru a transcende din realitatea concretă în cea imaginară, cât și pentru a trece cu ușurință din abstract în concret. Am în față, trimisă de poet, printr-un amic, o carte cu un titlu interesant „în timp ce tu”/ed. Charmides, 2022; și care mi-ar spune mie că poezia se asociază în mințile noastre cu stări tulburi, confuze „despre această realitate îmbâcsită/pe care abia o mai respirăm”. Și unde, toate trăirile și senzațiile noastre mă duc cu gândul că poetul e pentru cititorul său un ghid vrăjitor, un magician al labirintului său cât de cât epic, din care tot el te scoate în cele din urmă pe cărări neumblate cu o idee deschizătoare de perspective nebănuite, care să te facă să te dai de partea magicianului, cu tot ce se mişcă firesc prin lumea ce o creionează. Și ne întrebăm: poate fi desprins (el, poetul) de un real suficient sieși, autotelic? Să vedem: „...în orice/direcție aș merge, peste tot e o negură/densă, solidă ca smoala. și nu știu dacă asta/este chiar lumea mea interioară cu totul, sau/doar peretele, interfața care desparte punctul/de plecare, de o altă lume...” (și mai departe) „...îmi doresc/doar să supraviețuim împreună, să încercăm,/ca două gloanțe trase în același timp să/penetrăm inima nopții, târându-ne după noi/cozile de cometă” (engramă). Este, desigur, un alt fel de descompunere a realului, un fel de a fi acoperit de ceața unei vizibilități aparente pentru cineva pus să contemple spectacolul lumii, absorbit de liniște și tăcere, sub scutul căruia urmărește „oamenii și întâmplările lor/firul chiar și celui mai mic eveniment” (cum ne spune în tropism). Așadar, putem spune că avem, în această carte de poeme, fereastra prin care i se oferă cititorului o privire de ansamblu, dar și tabloul complet al imaginației poetului; unul care acceptă secvențe halucinante și care unindu-se cu perspectiva reală a unui „ferestre” prin care privim viața, cât și amprenta ei, uneori fantastă, dă realului percepția unei lumi posibile în sfera imaginației. Și atunci, da!, „scriem pentru a susține această lume fragilă”...„scriem să ni se întoarcă morții”... „și o creionăm pe fetița care pândește/să elibereze pasărea/din sacul de pânză în care se zbate”. (din ***, poemul final).

       Deschid la întâmplare cartea și dau de poemul intitulat „vion”, un cine-poem al nuanțelor, poem-impuls al multor stări cioraniene, și unde frica de a „tăcea” a făcut (de-a lungul vremurilor) un zid obsesiv din frigurile multor poeți. Poem capcană („cu o mie de picioare alergând oriunde” cum spunea Nichita), poem scris în instantaneul oricărei vieți, în clipa ce trece, în care poetul construiește printr-o acumulare de mici detalii, locuri ascunse ochilor: („unde păstrez șuvița de păr tăiată la botez/și osemintele unei broaște”). Locuri care le deschid oamenilor și poarta unor trăiri halucinante, sau a unor senzații ce stau sub semnul generos al poeziei și care i s-au fixat și poetului buzoian, care ni se destăinuie, fără a ne da și tâlcul poveștii: „ce știu eu e că mintea mea e un câine înghețat/care se ascunde prin scări de bloc și/tremură de fiecare dată când se deschide o ușă”. Când un poet dorește să preia în „povestea” sa câte ceva din pulsul unei lumi aflate în continuă mișcare și transformare, înțelegem că în povestea sa lumea nu e doar un spectacol al existenței fizice, un continuum existențial ori un proces de umbre ce se furișează incert spre cine știe ce univers îndepărtat, ci îi oferă, dincolo de tonul confesiv și reflexiv al scrierii încarcerate în vastitatea timpului, o perdea a amintirilor, un suflu hieratic derulat în stil cinematografic: „în zadar scormonesc în amintire după ceva de/neiertat,/ceva care să mă înfioare,/în care să văd strălucirea apei trase la closet,/dar nu există nimic furișat în sus pe treptele/memoriei./se zguduie nebunește orașul când/umbra proiectată în lungul străzii/face schimb de păr, cartilaje, oase și sânge cu trupul” (în timp ce tu).

    Poet înregimentat în suita poeților lirici de o complexitate aparte a percepției, având intuiția celui care simte și surpinde momentul când ochiul ațintit se deschide unei mai largi perspective asupra fenomenului, dar și vizionar asupra lumii fascinante care i-a fost scoasă în cale, Mihai Marian înclină spre o participare ceva mai sumbră asupra unor realități. Pesemne o altă fațetă a unei realități, în care sentimentul alienării din atmosfera sumbră a spitalelor (și în care își proiectează ființa vremelnic prizonieră „în minuscula noastră închisoare”), e soluția ieșirii din această lume ce pare insuportabilă: „pentru cei câțiva pași pe care am reușit să-i fac până/la baie,/pentru mărul din care am mușcat/când am mințit medicul/despre anxietatea mea,/despre atacurile de panică/și lipsa de somn./atunci el a spus ceva,/nu am înțeles ce,/dar am început să simt cum pieptul/se desface ca o portocală” (fallschirmjāger). Iar din această perspectivă, a spaimelor stârnite, de „zile când singurătatea se transformă în furie/și-n alcool,/într-un cancer asimptomatic,/apoi devine iarăși singurătate”, ni s-ar releva ca un poet înzestrat al poeziei cotidiene de perspectivă pesimistă, decepţionistă ori, mai degrabă, liric vorbind, în telurismul fluvial al stihuirii şi în expresia biruitoare a spaimelor autogenerate, și unde „pure funcții matematice (sunt) ziua și viața”.

      Decorul predilect al poetizărilor din acest volum sunt trăirile marginale, tristețile și singurătățile apocaliptice locuite de o lume degenerată, unde „imaginile se succed rapid dând naștere/unor viziuni interioare”, sau cum scrie Teodora Coman (în caseta coperții a IV-a): „miza discursivă” a poetului buzoian este „să  creeze spațiul fluctuant de comunicare”, ca în „acest început de tristețe” (titlul unui poem). Alteori, cu acea plăcere estetică de a medita asupra dimensiunii posibilului în hipertext, ne vorbește despre ceea ce se mai poate zări printr-o fereastră aproape mătuită: „de la fereastra mată nu pot vedea cerul sau oamenii/mergând spre cealaltă parte a zilei/și nu știu dacă ce se aude sunt urlete de durere/sau strigăte de bucurie./rămân cu ochii închiși până acasă,/păstrez în minte o ultimă imagine a ta/așa cum/pe retina unui mort rămâne întipărită/ultima clipă a vieții sale” (JPEG). Și dintr-o arie lirică de texte meditative (cu care „își regizează sensibilitatea”) cu adnotări imprevizibile ale unor felii din viața sa, constatări subsumate leitmotivului singurătății printre oameni diferiți, alunecăm pe neobservate pe tărâmul unde „se joacă intertextual și nu-și refuză o tușă de moralist” (după Ovidiu Nimigean, în aceeași casetă a coperții a IV-a). Redăm dintr-un poem „mă apropii tot mai mult de televizor,/o tristețe sclipitoare și încăpățânată/îmi împăienjenește privirea/încerc să disting fețele din mulțime,/privindu-i, înțeleg/că ziua de ieri este o patrie/din care au emigrat cu toții” (time-shift).

      Un înger lyric/păzitor îl spionează din cețurile acestor oglinzi a cuvintelor, acolo unde proiecţia logosului cu însăși ființa presupune o desprindere a sufletului de trup, o ardere a cuvintelor în lăcaşul gândirii. Ori, noi cititorii săi, tocmai pierzând această legătură, prin poezie nu facem altceva decât să refacem legătura cu cea de a doua fiinţă care există în fiecare... și spunem că e și scopul celor din lumea autenticismului 2000-ist.

  

* Cronică apărută în revista LITERE/nr 1. ianuarie, 2023

                                                                                Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu