„Împreunăzborul” a două suflete despărțite de malul Prutului
La masa de scris - de-o parte
lumea cu realitatea ei, de alta, imaginația noastră, iată cum îngredientele
prozei: acțiunea, neprevăzutul, suspansul și imaginația, dar mai ales, trăirile
omului-care-scrie, care i se lipesc de retină și cititorului (fără de care nu
se poate scrie proză) – așadar, doar aici, la masa de scris, suntem pe tărâmul
marilor reculegeri, în care Gândirea va trebui să cerceteze o altă lume şi să
nu tremure în această nouă lumină. De aceea realitatea și imaginația, cu câte
ceva între real și posibil (între cele văzute și cele nevăzute) nu se mai opun,
ci devin subansamble sudate, un „aliaj sui-generis”. La prima vedere, „împreunăzborul” născut „dintr-o încrucișare
de priviri” (cum spune unul dintre autorii cărții asupra căreia am poposit
acum), ori prin intermediul unor epistole sosite „de pe un mal pe celălalt de
Prut, de pe un mal de timp pe celălalt” (cum certifică cel de-al doilea autor),
fie că ascunde printre gândurile transmise în epistole unele cerințe ale
imaginaţiei, fie că reflectă năzuinţa ascunsă a celor doi „coautori” care au
ţesut această poveste. Iar acolo pe câmpul tărâmului imaginat în scris, cartea
„Împreunăzbor”
de Roxelana Radu și Victor Cobzac (apărută la ed. Rafet, 2023) este „povestea a
doi oameni pe care îi desparte Prutul”, dar pe care îi unește Cuvântul”, sub
forma unor proiecţii construite pe dialoguri îmbrățișate cu sufletul. Și
memoria celor doi e un labirint continuu, în care autorii pozează în
purtători ai flăcării ce va scoate din povestea lor Frumusețea la liman.
Căci „viața fiecăruia din noi este construită dacă nu din întâmplări, atunci
neapărat și din mici întâmplări”, ni se mărturisește, în carte, unul dintre cei
doi epistolari... și „fără trecut nu-i viitor” sună mesajul unui poem scris și
trimis partenerei de dialog, de către celălalt.
Acum, când scriu aceste
rânduri, mă gândesc la cele spuse de autoarea Roxelana Radu: „amândoi suntem
maeștri emeriți ai vorbei, simțirii, omeniei, ai dragostei de Neam și Țară”, un
crez al realismului în scriitura autorilor de față. Mai pe scurt: „de acasă am
venit acasă” e mesajul transmis și cititorului. Iar cititorul știe că lui Don
Quijote al lui Cervantes lupta cu morile
de vânt îi reușise fiindcă acesta iubise mai mult lupta decât succesul ori
victoria. Lumea întreagă,
dezvăluită de scriitura fiecăruia dintre autorii de față, se desfășoară în fața
cititorului ca un labirint, iar focul polemicii, la care este invitat
criticul care se va apleca asupra cărții, este o chestiune secundară. „Şi lumina luminează în întuneric şi întunericul nu a
cuprins-o.” -, stă scris în Cartea Cărților. Cuvântul ca și lumina este
o chemare a unui om către alt om, în vederea unirii/comuniunii lor, ori de a defini
logic lumea în care trăim, o lume „scrisă de doi frați.../de-un
sânge,/În-mu-ind... cu pana-n... dor...” (versifică Victor Cobzac). „O carte
despre noi. Despre părinți, pământ, neam și țară” (grăiește Roxelana Radu). Fiecare
însă își spune povestea care e a unui om, a vieții care l-a condus către
momentul destăinuirii din suflet, până când celălalt preia discuția și o duce
mai departe. Fiecare dintre cei doi autori își construiește propria imagine a
lumii de dincolo de povestea auzită sau trăită, la care mai adaugă propriile
dorințe și frici. Unele lucruri în viața noastră nu se schimbă, oricât ne-am
pune de-a curmezișul lor, dar dialogurile ni se par indicatoare către adevăruri
ascunse. În plus marea, plaja, feeria toamnei din descrieri ne predispun la
contemplare, ori dimpotrivă, ne pun pe gânduri în legătură cu lumea în care
trăim. Călătoria lor epistolară are rolul de a uni destine aparținând unor
ținuturi cu totul diferite, despărțite doar de apa unui Prut mult cântat. Iar
aceste „popasuri” epistolare îi oferă cititorului mereu câte un stop-cadru
neașteptat, fiindcă doar așa se înțelege că frumusețea atemporală e surprinsă
de sufletul melancolic a celor doi, în a
descoperi cum se îmbină cele două culturi puse față în față din cele două țări,
în a descoperi povești de viață fascinante într-un jurnal epistolar sentimental
scris în doi. Scriitura acestei cărți epistolare este plină de pasiune,
eleganță narativă și ingeniozitate reportericească, că ajungi să fii și tu
curios, să le cauți poveștile, să te muți mereu dinspre ceva înspre altceva.
Mai în toate aceste epistole, întregind un jurnal sentimental, autorii se
fixează pe meditații lirice pe marginea vieții și a morții, iar cele întâmplate
într-un cotidian frământat de angoase și tulburat de convulsii ne arată cât de
efemer este destinul omului. Numeroasele lor confesiuni, mărturii și schimburi
epistolare devoalează situații diverse din uriașa pânză de situații din etapele
vieții fiecăruia: marea care îi atrage ca un „magnet” și „bucuria de viață”;
trăirile unuia alături de poetul Grigore Vieru și poezia lui în memoria celuilalt;
copilăria și satul natal în amintirile fiecăruia; amintirea părinților „când
Mama și Tata erau întreg universul nostru”; nu lipsesc nici evocările atâtor
drumeții și călătorii în țară și peste hoatre; apoi despre iubirea ei la „prima vedere” și căreia el îi evocă „universul” unui întins poem
despre iubire; precum și însemnările din vremea pandemiei și „noaptea Învierii”
sărbătorită de biserica ortodoxă română etc.
Ochiul scrutător „ca o singură
vedere” a celor doi autori, aflat între văzute şi nevăzute, se îndreaptă
dinspre „patria adoptivă” spre „cealaltă țară” pentru a-şi pune în evidenţă
sclipirea, materia acestui spaţiu cuprins între
şi între. Misterul acela blagian al
lucrurilor trăite la țară, fiecare într-un alt colț de lume, ar fi (nu-i aşa?)
o teză comună, intuită de cei doi, și de bună seamă povestea „acelor fărâme din
copilăria” unuia sau altuia e în acest caz, numai în acest caz epistolar, o
auroră de gânduri. Vedeţi? Ne punem firesc şi întrebarea: aceste întâmplări
„vis în vis” („simțite prin inima celuilalt”) care, vrăjite sau nevrăjite, sunt
ca nişte fiinţe care „îşi dau drumul
pe frânghie” dintr-o „țară în altă țară” (despărțite doar de soartă), s-au „petrecut”
ele vreodată dacă n-ar fi fost scrise? „Căci, la urma urmelor, ce altceva este împreunăzborul, dacă nu lumea văzută
prin ochii celuilalt?...” Iar câștigul celor ce vor citi toate aceste trimiteri
epistolare, dinspre poezie la poveste, e singura speranță că tot ce au gândit
autorii se poate înfăptui în izbânda binelui. Pentru că atâta timp cât e
povestea biruitoare în viața noastră, este și speranța un mare adevăr. Și toți avem o mare admirație pentru poveste. Cei doi
„coautori” ai cărții fac parte din poveste. Toate vor fi amestecate, în pălăria poetului Victor Cobzac/și
jurnalistei Roxelana Radu, ca şi cum ar fi fost dintotdeauna adevăruri. E ca şi
cum ar fi spus J.L. Borges: „Se pare că cel care s-a întors sunt eu”, pentru că
„eu aud tânguirea lor... Iată povestea vieţii mele”. O poveste în care fiecare cititor va face o plăcută călătorie imaginară
prin viața celor doi, spre a descifra sensul liric al versurilor, dar şi partea
ascunsă în gândurile epistolare. Gânduri care ţin de bucuria simţurilor, ori ce
ascund un tâlc numai al lor.
Tudor Cicu
"Împreunăzborul", ce titlu inspirat! Mulțumesc pt aceste cronici, așa mai aflăm și noi ce comori literare avem în țară, care merită să fie cunoscute ! :)
RăspundețiȘtergereArmele bisericii sunt (dintotdeauna): rugăciunea și Cuvântul. Citind această carte (autorii au numit-o „roman”, eu am așezat-o la genul epistolar/jurnalistic), dar cu arme diferite cei doi autori (unul liric -poet prin evidență- celălalt mai mult memorialistic - fiind jurnalistă de profesie -), au, totuși ca armă comună: sentimentalismul evident în această junglă a sentimentelor „scrierea sinelui în spațiul spiritual-universal”. Fiecare cu forța lui creativă, ca o călătorie între inimi.
Ștergere