marți, 2 iulie 2024

Romanul polițist - (o carte sosită de la Pontul Euxin)

 


Ghemul narativ țesut în jurul unui testament. *

      Pe vremea când citeam romane poliţiste aveam privirile aţintite pe fiecare pagină şi eram atent la detalii, sperând că voi fi cel dintâi care va descoperi criminalul chiar înaintea autorului. Aşa credeam pe atunci. Cu timpul m-am convins că nu era chiar aşa fiindcă, pe măsură ce citeam şi înaintam în lectura romanelor  poliţiste, iţele se încurcau într-aşa hal, încât, îmi spuneam, n-o să treacă mult şi o să cred că eu sunt autorul crimei. La unii autori observam un stil tot mai grav şi mai încrâncenat, iar poliţiştii şi detectivii particulari prezenţi în paginile lor anchetau prea solemni şi încruntaţi cazuri din ce în ce mai încâlcite şi mai pline de mister. Iar ca cititor nu aveai cum să nu plonjezi pe deplin în acea lume mereu aflată la confluența cu teritorii stranii, himerice. Una dintre notele distinctive ale romanului recent (dintr-o serie de alte cinci romane din Compania detectivilor ale lui Florin Alexandru – Collombo, un autor care utilizează în scrieri suspansul până la ultima pagină) este realismul scenariilor de film thriller/suspans. De vreme ce realitatea care se petrece, mai degrabă, undeva la granița dintre real și posibil, la granița dintre imaginativ și viața reală, lăsând viața să curgă într-un cadru la limita firescului, acolo unde cu ceva har scriitoricesc ar putea avea loc și acea intruziune a supranaturalului în lumea reală, realitatea devine ceva mai complexă decât orice creație literară gen fantasy. Și prin urmare, pentru a o reda, e nevoie de ceva înzestrare scriitoricescă. Ceea ce găsim din plin și în recentul roman din seria amintită, roman intitulat „Avangarda căpeteniei hâde” (ed. Ex Ponto, 2024/352 pag.), unde sursa de inspirație a autorului de romane devine literatura: arătând că lucrurile de felul celor prezentate în aceste romane şi lucrurile care se petrec cu adevărat în viaţă, constă în faptul că, ceea ce se întâmplă în viaţa de toate zilele, e întotdeauna incomparabil mai neobişnuit decât ceea ce se întâmplă în cărţi. Beneficiind de forța imaginației autorii de azi ai romanelor polițiste își scriu „poveștile” gen fantasy înconjurate de un mister care, mai mereu, întreține personajele în fel și fel de intrigi, miza urmărită rămânând în sfera tipologiilor umane cărora le oferă o atenție deosebită. Este un mod ingenios prin care se dă sens acțiunii și justifică și fanteziile autoarului romanului de față, care îi țese și cititorului o poveste captivantă, punând în personajele sale pasiune, dragoste, durere și ceva supranatural, toate mergând în aceeași direcție a aprofundării misterului proiectat pe tot parcursul narațiunii. Prin scenele cinematice care se petrec cu rapiditate în acțiunea romanului, deși par, inițial, fără o legătură între ele, bântuie un spirit malefic central (al jurământului depus de căpetenia hâdă din primele capitole ale romanului), spirit care le sucește mințile executanților ce acționează în numele sectei 22 („o sectă înființată pentru a atrage Compania detectivilor într-un ambuteiaj care să se soldeze cu pierderea de vieți omenești nevinovate”) și le populează cu imagini terifiante. Parcurgând, în final, un fel de cronică indirectă a unei familii a Custovilor, cu intruși aflați concomitent în lumea unui trecut misterios, pentru a pătrunde în lumea complicată a narațiunii de față, cititorul va trebui să se despartă de percepția unui realism-magic al realităților spațio-temporale din prima parte a narațiunii, a unor fapte petrecute cu 17 ani în urmă la un jaf obișnuit de bancă, pentru a descoperi în cea  de-a  doua parte a poveștii secretele  tuturor  personajelor   participante la desfășurarea evenimentelor ce ulterior au loc, în locuri stranii. Întâmplări care conduc și cititorul în aceeași direcție a aprofundării misterului proiectat pe marginea unui testament. În fond, mai toate crimele „îndeplinite” la comanda căpeteniei hâde de către cuplurile Alina/Geamida, Suzana/Viorel Moștiuc, Sidonia/Șurelea, membri ai sectei 22, se învârt în jurul unei crime spectaculoase, prin scena pe care ne-o propune misterul pe care-l suscită „grozăvia”, justificată de altfel, ce are loc asupra judecătorului Donea, într-o cameră de întâlniri erotice a hotelului Tornada. Stilul direct al narării din roman, „autenticitatea” întâmplărilor, elocvenţa desăvârşită a scrierii, necăutată, firească, te face să nu laşi cartea din mână. Florin Alexandru îi are ca protagoniști pe detectivii Companiei: Haralamb Gripină - șeful, Alex Dragu, Grigore Horozei, Marinuș, Ciprian Baltiș, Petre Stan, Tipăreanu, ca la final să încarce schema cu tinerii Claudiu, Măiță, Miruna ș.a. Flerul șefului Gripină, din final, care văzuse multe cazuri împuțite la viața sa și-i scosese sufletul tâlharii, asigură în Istria, la casa lui Ghiță Moștiuc, prinderea celui de-al doilea aghiotant al căpeteniei hâde, nimeni altul decât Pituliceanu supranumit și Robin Hood. Primul aghiotant al căpeteniei, Nicușor Pintilie zis Doctoru, va cădea sub gloanțele detectivilor chiar la mina de la Altân Tepe unde fusese ascunsă comoara hărăzită prin testament Cristinei, fata abandonată de Nicolai Custov, în parc, atunci când în urmă cu 17 ani dăduse atacul asupra băncii cu scopul de a avea suficienți bani cu care să plătească un detectiv spre a-i desluși ițele morții soției sale Olga. „Ce, credeți că ne aflăm într-un film, în care rola se învârte și imaginile ne lasă portițe de descifrare a mesajelor?” se întreba, la început, unul dintre detectivi.      

     Avem, aici, o poveste a cărei scriitură e mult înrudită cu tablourile cinematice, astfel încât cititorii să se poată raporta exact la tipul de personaj descris în aventura acțiunii, întrucât conține multe dialoguri scurte, cu pasaje descriptive ale unor locuri stranii și treceri rapide de la o secvență la alta, pentru a reda, în final, o narațiune din lumea fantasy, o poveste la limita bizarului și al imaginației, cu urmăriri ca-n filmele horror, cu scene halucinante în pădurea Slava Rusă, bizarerii petrecute prin tuneluri aflate sub pământ, dar și în obscuritatea unor încăperi ale unor locuințe famate în care se petrec scene terifiante, și crime lăsate cam peste tot în drumul membrilor sectei 22, ținta fiind casa bătrânei Natașa din cătunul aflat la marginea pădurii Slava Rusă, locul unde se va citi faimosul testament. Toate astea fac din această narațiune un roman polițist horror. Iar toate drumurile încâlcitei povești duc spre pădurea Slava Rusă și testamentul lămuritor al averii străbunicului Vladimir Custov. Iar secretele care se țes în jurul unui testament devin motorul unui ghem narativ cu tot ce presupune viața și goana după aur. Testament care lăsa întreaga avere Cristinei, iar după citire, martorii, aflând că bizarele condiții (virginitatea Cristinei și aflarea în viață a părintelui ei Nicolai Custov) nu erau îndeplinite, acum profitorii se vor îndrepta spre peștera „călugărului” pentru a negocia cu avocatul toate drepturile cu privire la avere. Pe acest straniu drum al întâmplărilor de tot felul cititorul va lua cunoștință cu trecutul misterios, halucinant al „călugărului” (dublura malefică a lui Iulian Șurelea, patronul hotelului Tornada, de unde și începuse nebunia). Toate iţele sunt descurcate de detectivi, ca urmare a scrisorilor trimise în vârful săgeților, în pădurea Slava Rusă, și încurcate cu dibăcie de „călugărul din peșteră”, nimeni altul decât Iulian Șurelea, cel cu dublă personalitate, și conduc în final la arestarea „căpeteniei hâde” „autoarea” din umbră a asasinatelor premeditate. Dar (încolţeşte întrebarea) cineva doreşte, înadins, înlăturarea Cristinei, pentru a le acoperi, celorlalți, matrapazlâcurile? La final, Florin Alexandru – Collombo încearcă să-și salveze personajul drag (aflat în persoana Cristinei), singura stăpână pe soarta ei, din multele personaje feminine, care, mai toate, au un sfârșit tragic. Pierderea misterului la final este dat la o parte dintr-o singură mișcare. Toate astea le va găsi și cititorul în mintea detectivului nostru, Haralamb Gripină, care joacă o carte mare în final, acolo unde scenele se succed ca la cinematograf. 

      Fiecare pagină a acestui roman remarcabil este un dozaj perfect între posibil-imaginar-supranatural, astfel încât acţiunea să nu cadă nici o clipă în derizoriu. Finalul e unul dramatic şi se citeşte cu respiraţia tăiată şi îi dă dreptul detectivului să concluzioneze: „Voi mi-ați făcut oamenii să sufere, noi v-am prăpădit. Nimeni nu se atinge de oamenii mei, dar voi încă nu ați învățat asta, nu-i așa? Jeguri umane!”. În roman acțiunea este atât de imprevizibilă și totul se întâmplă brusc, neașteptat, de avem impresia că suntem conduși de forțele întâmplării și ale coincidenței. Merită să citiţi cartea, având în vedere numărul mare de personaje implicate în aceeași poveste și intriga dintre ele.

* cronica a apărut în revista LITERE/nr. 291 - iunie 2024

                                                                                                            Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu