vineri, 18 octombrie 2024

Arca lui Poe (poezie) - cartea buzoianului Laurențiu Belizan

 


  Acolo unde logosul e însăși ființa...  din realitatea concretă în cea imaginară *

 

      Poet înregimentat în suita poeților novatori-vizionari, aflați mereu în căutarea unei realități care să includă viața ca exercițiu poetic, și de o complexitate aparte a percepției, având și intuiția celui care simte și surpinde momentul când ochiul ațintit se deschide unei mai largi perspective asupra fenomenelor, Laurențiu Belizan înclină spre o incursiune metatextuală în teritoriul poetic. Pesemne nu face decât să împingă granițele ariei sale poetice spre noi concepte și o altă fațetă a unei realități, în care imaginația, uneori la limita suprarealistă, să facă parte din lumea unui matrix al închipuirilor. Iar din această perspectivă, a spaimelor stârnite, când nu „te poți opri din drum,/să descoperi superbele nimicuri ale zilei”, ni s-ar releva ca poet înzestrat al poeziei cotidiene și de o îndrăzneală inedită în reprezentarea suspansului întreținut de lentila ochiului. Și de fiecare dată în telurismul fluvial al stihuirii sub un unghi diferit de observație. În expresia biruitoare a spaimelor autogenerate, și unde „firesc ar fi să plăsmuim noi concepte”, el ridică această răzvrătire interioară la formele unui curs neîncetat al gândului liber: oare „ne putem permite încă o zi?” Laurențiu Belizan din volumul de poezie „Arca lui Poe” (apărută la ed. Junimea/2024) e poetul care simte nevoia să redea energia lumii așa cum o primește în momentul de creație, iar viziunile sale despre lumea înconjurătoare sunt vaste, cuprinzând și zonele nebănuite ale unei percepții deosebite, arătând pe de o parte, prețuire intuiției și revelației, pe de altă parte, o trecere a universului exterior în cel lăuntric: „știu, știu, întâmplările sunt stupide/dacă nu nasc revelații./da, iadul stă în detalii,/dar și paradisul, uneori./dacă hoțul ar fi lăsat rama Giocondei/pe acel perete alb-larvar,/în câteva nopți ar fi reapărut/ca pisica lui Schrӧdinger,/încerc,/încerc să trec prin alveolele zidului/fiecare linie a trupului tău.” (iubita lui Schrӧdinger). În arealul poeților buzoieni Laurențiu Belizan își face un loc singular în plutonul poeților experimentali deschizători de noi direcții. Așa cum o făcuse, îndrăznind, Rimbaud în poezie, și nu întâmplătoare e trimiterea poetului la acesta: „cerșetorul din colț recită acum din Rimbaud”. Fiecare vers al său e o lume văzută cu o imaginație care trece de plăcerile livrești ce îi definesc respirația poeziei scrise, iar în „călătoria” aceasta încearcă a-i pune și cititorului, dinainte, o bogăție de informații despre lumea văzută doar prin lentila sufletului său. Deocamdată întrebarea stă în percepția cititorului nostru de a-l situa pe poetul Laurențiu Belizan în gruparea care practică un lirism metafizic, ale cărui coordonate sunt: pe verticală (o transcendere în lumea obsesiilor și revelațiilor provocate de amalgamul unor emoții aflate la capătul gândului) și pe orizontală (surprinzând această tehnică mecanicistă a desfășurării unei imagistici stranii în raport cu realul). Lirismul lui merge pe firul unor teme extraterestre, acolo unde poetul observă și examinează (în același timp) stări noi, neelucidate de o minte normală, dar în această deschidere pentru viitor, în căutările febrile a zonelor neexplorate de poeți (unde doar „noi dresăm metafizica” și doar „noi construim obsesiile” – cum afirma într-un poem fracturist Ruxandra Novac), semnificația din spatele cuvintelor arată o tatonare a acestor noi tărâmuri poetice, prin simboluri. Și nu preferă să-și lămurească cititorul, însă, în dorința de a și-l apropia, îi furnizează destule elemente ale lumii prin care cotrobăie în căutare de noi înțelesuri: cum ar fi cele din „boarea cărților citite care ar fi tot atâtea vieți trăite”. Așa cum un alt poet, Ștefan Baștovoi, spunea: „atunci mă vei vedea la capătul/gândurilor/privindu-te/ca și cum nu aș fi plecat niciodată”. Primul ciclu intitulat „Blockchain” e baza lui de date, unde lumea nu e doar un spectacol al existenței fizice, un continuum existențial, ci o „realitate-n emisie”, ori un proces de umbre ce se furișează incert spre cine știe ce univers îndepărtat care îi oferă, dincolo de tonul confesiv și reflexiv al scrierii încarcerate în vastitatea timpului, un suflu hieratic derulat în stil cinematografic. Dar „ce blasfemie să încerci definirea poeziei” (spune poetul), fiindcă (doar bănuim asta) poezia sa are tangenţe cu pictura şi tabloul suprarealist al filmului gândit de Hitchcock. Mesajele cifrate şi recepţionate ca de „pe planeta micului Prinț”, ne dau senzaţia acelui gând prins prizonier într-un labirint tare încâlcit.  

      Poate că va veni o vreme când vom evada cu toții în spațiul extins și fără granițe al imaginației poetice, dându-i coerența unei lumi în ființă, ori poate doar atunci drumurile noastre vor fi retrase din memoria celor rămași să povestească și altora despre cei care ne-au așteptat o viață la capătul lor, iar stilul nonconformist al poetului buzoian ne va dovedi că poezia e un ecou al acestor multe întâmplări în care l-au zidit cuvintele simbol: „sunt aici și dincolo,/un bărbat aproape copil,/aproape bătrân,/cu amintiri irizante/prinse-n viscerele timpului” (poem în bernă). Și, în definirea poeziei (ca în cel de-al treilea ciclu al volumului „Poeticum ex machina”), îl găsim visând poezia, chiar din tabloul ei, întrucât „am reușit să înșel timpul câteva milisecunde”.

      S-ar mai putea întreba cititorul nostru, care nu dă de căldura unui suflet care să-i transmită acea emoție așteptată, unde o fi sufletul poetului, dar agățându-ne de un fir nodal locuit de un ochi suprarealist și abstract, ce ne va deschide și poarta unor trăiri halucinante, or a unor senzații ce stau sub semnul generos al poeziei și care i s-au fixat nepieritor în memorie, răspunsul trebuie căutat în chiar limba acestor trăiri pe care le „vorbește” chiar sufletul.  Drumul acesta, care se bifurcă în poezie și un fel de a fi neimaginat, are taina rostirii ei, dar e și punctul de pornire al avalanșei lirice dintr-o poezie nouă în raport cu cea încifrată: „peste aproximativ patru miliarde de ani/Calea Lactee se va ciocni cu Andromeda./în principiu asta mă sperie,/aș vrea să pot zâmbi,/să îți spun că e prea departe apocalipsa;/avem timp să respirăm pe îndelete,/să mergem pe jos în jurul lumii,/să citim, să facem dragoste, o casă,/să disprețuim cu pasiune, adică toate nimicurile care alungă plictiseala,/dar parcă tot mai mult mi-e teamă/că într-o zi nu te voi mai recunoaște-n mulțime” (ayahuasca). Avem aici tabloul complet al imaginației poetului; unul care acceptă secvențe halucinante, dar unindu-se cu perspectiva reală a unui „ferestre” prin care privim viața, cât și nota fantastă ce dă realului percepția unei lumi posibile în sfera imaginației. Pe de altă parte, descifrând limbajul cuvintelor în care se zidește biografic, tabloul „găurilor negre de aiurea și de aici,/spre acest trotuar de provincie” completează un autoportret încadrat în singurătate, dar confruntat cu misterul și capacitatea acestuia de a întrupa un spirit aflat într-o strânsoare a destinului cu toți poeții acestei lumi (cum frumos zice Radu Vancu, în caseta de pe coperta a IV-a). Îl cităm: „pe care nu un profet, ci un poet va încărca toată frumusețea care trebuie salvată” în Arca lui Poe.

      Poemele din ciclul al doilea „Mântuire în miniatură” capătă, acum, câte ceva din conceptul de reinventare a poeziei pe care o trâmbița Rimbaud în poezie. Cioran spunea în „Cartea amăgirilor”, că cine a înțeles că lumea asta nu întrece condiția amăgirilor n-are decât două căi: prin credință să se salveze desprinzându-se din lume, sau să salveze lumea distrugându-se. Și în poezie gândurile poetului trebuie să fie umerii pe care se sprijină sufletul cititorului. Este, desigur, un alt fel de descompunere a realului, un fel de a fi acoperit de ceața unei vizibilități aparente pentru cineva pus să contemple spectacolul lumii: blocurile se înclină ușor,/se visează Turnuri Pisa,/deasupra, ici-colo,/nori negri de consoane miros a ploaie -/ploaia care potopește, care primenește./rup înfrigurat/o filă din Cartea Amăgirilor și fac o luntre -/o arcă a lui Poe/Alan Poe,/în care doar poeții pot urca,/niciodată coborî” (arca lui Poe).

      Miza discursivă a poetului buzoian este să  creeze spațiul fluctuant de comunicare, ca în „aum” (titlul unui poem) și alteori, cu acea plăcere estetică de a medita asupra dimensiunii posibilului în hipertext, ne vorbește despre ceea ce se mai poate zări printr-o fereastră aproape mătuită. Puse dinaintea minţii, fie de văz, fie de închipuire, apropierile sale de acele porți ale irealității pot însemna cheile participării sale la acest ceremonial al ridicării unor lespezi de pe suflet: „râd și plâng, nu știu ce este mai tragic,/să scrii poeme sau să combați un sofist/care își scurmă creierul/să înțeleagă umanitatea,/să descifreze algoritmi și legi ale firii?” (aum).

     Și cu aceste gânduri ne desprindem de tărâmul unde poetul buzoian îndrăznește intertextual și nu-și refuză o tușă din „determinismul cuantic” și efectul coriolis  „dintre toate teoriile despre salvare” a poeziei.

 * cronica a apărut în revista LITERE/Târgoviște (nr. din octombrie 2024)

                                                          Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu