Umbra misterioasă din poeme *
Tudor Cicu
Umbra mea urcă pe scenă (apărută la ed.Neuma,
2020 ), a poetei Any Drăgoianu, e cartea propriului demers în care se
(trans)substanțiază o reconfigurare a
imaginii despre sine și care capătă nuanţe nebănuite. O carte de poeme
în care poeta îşi pune tot mai multe întrebări referitoare la elementele care o
definesc din interior şi nu dinspre exterior, ca „un soldat retras în pustietatea sufletului”…
„sperând că/ într-o zi/ poemele îmi pot
salva/ sufletul.” Poeta din Gorj nu are agonia învinsului rănit de Destin,
dar își expune propriile răni ca arme posibile în expansiunea revoltei care
așteaptă doar acea scânteie pornită de la un avertisment „despre cum ar trebui să fie lumea”, fiindcă „oraşul acesta blestemat se scufundă/ ca o navă sabotată de propriul
echipaj”. În cuvânt înainte, Horia Gârbea scrie că în acest volum „privirea
(ideatică – n.n) este însă mai largă,
se simte o tentație a împăcării cu Universul și Destinul”. Strigătul ei nu e
unul al disperării cât al unei realități ce nu-i mai poate promite o stare normală
a lucrurilor, dar atenţia îi este la sunetul gongului dat de timp și la imensul
gol care trebuie umplut cu cuvinte, nu la priveliştea pe care o va dezveli
cortina gândurilor: „pe la 9 şi un sfert/
a început să ningă/ mi-am luat umbra şi am plecat spre casă/ în mine strigă
altă femeie/ una ce se lipeşte de zile/ ca sângele de trotuar” (început de
strigăt).
„Cine sunt eu/ şi de ce e atât de îngustă
scena” – iată o primă întrebare ce ar fi sunat și în misterul nopții de la
Elsinore (din Hamlet). Păi ce ar mai fi zis străjerul de la Elsinore despre
toate acestea? Și ce tâlc să fie în versurile „care-a legat la jugul zilei
noaptea?”, cum încerca umbra hamletinaă să ne spună. În poezie, postmoderniştii fac din năzăririle lor artă,
creaţie, ducând mai departe gândurile lui E. Cioran care ne vorbea despre o lume văzută cu „un ochi pe gaura cerului”. Un prim
răspuns al poetei: „viaţa mea/ un
zgomot ciudat în afara gândurilor” - și ar părea s-o găsim închisă în
propriile gânduri care o atrag în acest travaliu sisific al unui zbucium
interiorizat. Cum însă „mereu ne înghesuim pe holurile înguste/ ne
certăm între noi/ ne sfâşiem ca lupii/ vânând scaunele regale/ până să ajungem
în balcon/ ca să facem semne mulţimii”, acesta poate fi visul ei de a
cuceri fericirea vieții, adică printr-un strigăt eliberator menit să dezlănţuie
schimbarea. Iar viața pe scena lumii e un șirag de iluzii risipite în
dialogul, surd, cu celălalt, mărturisind că poemul acesta „l-am scris duminica trecută când tu dormeai/ atât de aproape de mine ca
o cicatrice pe salteaua moale/ aveai un braţ aşezat pe ureche şi nu-mi păsa ce
visezi/ te agitai des/ chiar vorbeai în somn despre facerea lumii/…/ nu ştiu
câţi morţi ai pe suflet/ şi nici de ce ai fost ales să treci din carnagiu în
carnagiu/ ca un lup alungat din haită.” (poemul neființei)
Poeta care
scrie poezie, mizând pe un biografism evocator, e o voce cu un discurs al eului
biografic, glosând despre o poveste cu cei dragi, despre copilărie și iubire,
ori acolo unde ard lumânarile vii în candela drumului pavat cu vise frumoase și
o acută însingurare poate fi decriptată din tonul ei, din ce în ce mai
sfâșietor: „casa rămâne goală/ numai eu
şi îngerii mamei/ între noi o linie albă/ trasată pe podea/ ca un gard viu/ de
câte ori vreau să-i întreb/când îmi vor aduce înapoi copilăria/ cuvintele rămân
lipite pe buze/ ca seminţele de in” (îngerii mamei).
De puține ori mi s-a întâmplat să citesc ceva sau despre cineva și să mă cuprindă fiorii; semn că trebuie să fac cunoștință cu poezia Anei Drăgoianu. Mulțumesc!
RăspundețiȘtergereAre multă intuiție a lucrurilor care ni se întâmplă. Ex: ne „certăm între noi/ ne sfâşiem ca lupii/ vânând scaunele regale”. Dar și iertarea (în tabloul surprins al poeziei)care nu ne mai aduce, azi, față în față. Și nici noi (se pare) ironia amară din acel umanis al lui Esenin: „Astăzi celor ce râzând mă latră/Și nu mamei, spun cu glasul sec:/Nu-i nimic!Mă-mpiedicai de-o piatră,/Toate astea până mâine trec.”
RăspundețiȘtergere