luni, 15 martie 2021

„Cuțit fără copac” - cronică de carte

„Cuțit fără copac” – de Ildiko Șerban (ed Neuma, 2020) *

Motivul umbrei a constituit de-a lungul vremii, subiectul preocupării multor scriitori pentru a crea momente emoționale în ceea ce este tulburător în artă și care să transmită idei și stări de spirit. La Shakespeare motivul umbrei era interpretat ca întruchipare a sufletului despărțit, ca o umbră, de trup, iar eseistul japonez Jun'ichirö Tonizachi, în „Elogiu umbrei”, prevestea dispariția unei lumi a tradițiilor, spre deosebire de Andersen al cărui basm (numit „Umbra”) transmitea câte ceva din parabola celui care și-a pierdut-o. Revelator, în esență, mi se pare și îndemnul liric al lui J.L.Borges care, scriind „Elogiul Umbrei”, transmitea cititorului ideea că emoţia poetică „şi nu informaţia sau raţionamentul” la o tipăritură versificată este ceea ce îl aşteaptă pe cititor după consumarea acesteia. În volumul de poezie, intitulat oximoronic Cuțit fără copac de Ildiko Șerban (editura Neuma 2020), în linia expresionismului inventiv al creației lirice, poeta din Arad imprimă realităţii un fel de viziune dinăuntru sinelui devenit oglindă a gândirii poetice și vine în întâmpinarea cititorului cu o poezie feminină a cărei combustie e o cugetare într-un joc spiritual-manierist printr-o translație de la real la imaginar. Dar îi dă poeziei un ton liniștitor, de „mătase a tăcerii” (cum nota Rilke în poezia sa); parcă îşi desenează visele (gândurile) în forme ale cuvântului veghind asupra sinelui și merge pe o cale intuitivă în „partitura căutării” și construcția tabloului ideatic:

„Ai fi putut țipa ca un vultur/în neștiut/când pe coama unui nor/

plângea buciumul/căutându-mă/ți-aș fi cusut ie de rouă/și ițari

de lumină/dacă te auzeam/dar în umbra tăcerii/nicicând/nu sunt” (Umbra țipătului).

Poeta poate fi decriptată, ca având o mare fascinație pentru o anumită geometrie a cuvântului, unde și defragmentarea unei simple imagini stop-cadru devine o transformare de tip introspectiv. Dar când citeşti aceste crochiuri aforistice, gen haiku, „e ca şi cum ai pipăi abisul” – cum ar fi spus Cioran –, îl rosteşti în gând, taci şi asculţi: e ca şi cum furtuna ar încremeni într-un pahar. Autoarea folosește, în poezie, imaginea proiectată a umbrelor în a reda aparențele determinate de percepție și imaginație şi subminează ideea până în cele mai neumblate hăţişuri, dar rămâne tot timpul în comuniune cu tine însuţi şi cu gândurile tale. Poemul final „Umbra nu e poezie” e ca o fugă obsesivă într-un coșmar, iar salvarea din acest coșmar al unui eu dominat de prea multe umbre devenite o povară pentru frumusețea din fiecare locuitor al planetei, este tot poezia:

„din senin am devenit liberă în orbire/și am început să logodesc

umbre de cuvinte/cu niște copaci/într-un templu ciudat se aude/

se logodește se logodește/cu inelul acesta se logodește/o umbră

ce nu e poezie/cu niște arbori/invers crescuți/în noi” (Umbra nu e poezie).

Autoarea acestor poeme în imagini concentrate este deopotrivă şi pictor şi muzician, având ca protagoniști la această punere în scenă întunericul și lumina, și înzidirea lor în moarte și viață. Suntem, așadar, pe tărâmul alunecător al disputei dintre umbră și sufletul nostru:

„Urcarea asta pe creste de umbre/sfârtecă gândul/aerul e gol/și e tare

frig spre în sus/rămas fără amprente/mă învelesc în pielea unui tril/

țâșnit din nicăieriul/umbrelor/ce urcă fără mine/creasta” (Umbre pe creastă).

În această „furtună de umbre” se simte plăcerea ei de a medita („doar ochiul ce scapără/aprinde în celălalt/furtună/cu umbre”), de a surprinde liric sinele nostru întunecat, cunoscut în psihologie și sub numele de sinele din umbră, mereu aflat în dispută cu latura umbrită a conștiinței noastre. „În căutare de zid”, nimeni nu trăieşte în afara poeziei, pentru că altfel realitatea e doar un paravan între ceea ce distingi, de ceea ce necesită închipuit, înțelegând „că totul e un război/ce mă așteaptă și pe mine”. Dar plonjarea ei pe teritoriul poeziei meditative, în timp, îşi are drept coordonate tridimensionale: iubirea prezentă, viaţa provocatoare cu trăirile ei şi moartea, ca „alunecare” pe „malul celălalt” unde, „puteai urla în vâltoarea apei/oricum nu auzea nimeni/dacă ai ajuns acolo”. Ne aflăm în situaţia poetului sfâşiat de singurătate şi tristeţe, împovărat de gânduri filosofice, prilejuind de aici încolo un dialog despre rostul vieţii şi, moarte - ca ultim tărâm al vieţii:

„Când taie/cuțitul cu două tăișuri/râde și spune/negrul

nu-i greu de spintecat/privești brațul ridicat/îți aduni

sfios frunzele/asculți râsul acela/și când pipăi al doilea

tăiș/știi că nu mai poți fi copac/nici zi nu mai poți fi/

așa că în întuneric/de bună voie/aluneci” (Cuțit fără copac).

Uneori, limitând nuanțele unui expresionism la vedere (și ne amintim de tabloul „Țipătul”, de Edvard Munch), poeta monologhează în înserarea focului sacru al gândului, devenind o tensiune suficientă sieși. De această dată, axa dominantă a poetei este cea a poeţilor nocturni care se furişează la infinit printre nuanţe şi a poeţilor de investigare a fiinţei cu identităţi multiple şi obsesive, definitiv ancoraţi în lumea deşertăciunilor, „în care din oglinzi/curge cerul”:

„Numai țipătul acela prelung al privirii/cutreieră somnul/

o amprentă zimțuită/ce scrie povestea/zvâcnește în stern/

ne ninge cu lumina frântă/din comete/și printre ele/

penumbre se logodesc/cu țipătul” (Dincolo de logodne).

Încheiem prin a puncta ideea că poezia sa „nu e despre cuvinte/alăturate inteligent”, ci este plină de chei memorialist-autobiografice (mai mult sau mai puţin marcate), ori purtătoarea unor simboluri nedesferecate în „ultimul spectacol” văzut „dincolo de fereastră… prin pânza de păianjen”, într-un joc „de-a v-ați ascunselea” cu viața și te îndemn, cititorule, în a-i găsi toate cheile de la sipetul cu poezie veritabilă.

* Cronică apărută în revista LITERE (Târgoviște)/ nr. 251 februarie 2021

Tudor Cicu