vineri, 12 martie 2021

Cartea de poezie: „La cumpăna furnicilor” (Ildiko Șerban)

 

La cumpăna furnicilor” – de Ildiko Șerban (Editura Partoș, 2020) *

 

      Notasem undeva cum că, în „Poessie”, Tommaso Campanela – prin 1921 – făcea următoarea afirmaţie, scriindu-i, se pare, lui Galilei: „Eu învăţ mai mult din anatomia unei furnici sau a unui fir de iarbă”. „Pentru că furnica are un simț estetic” (spunea și poeta Ildiko Șerban), spre deosebire de noi oamenii care ne vom „plânge în palme/cenușa”, când vom „întregi furnicarul de stele/dintr-un alt fel de mușuroi”, îmi sugera poeta din Arad în poemul „Mușuroaie” din volumul de poezie La cumpăna furnicilor (Editura Partoș, 2020). Iar furnicilor le dau un anume presentiment al morții, din disperarea de a salva, în fața atacatorilor, mușuroiul:

                             „Oricât ai învârti o furnică/ea chiar nu o să amețească/

                                rotirea și falsele indicii/nu o vor opri să meargă/acasă/

                                își va scutura antenele/când goliatul din tine/va întregi

                                furnicarul de stele/dintr-un alt fel de mușuroi. (Mușuroaie).

      Și asta pentru că toată ordinea lucrurilor este răsturnată și „pe cumpăna furnicilor/ele au universul lor”, unde, fiecare insectă sau om, ar fi vrut să desfacă lucrurile făcute de Creator. În virtutea unei corespondențe cu un sentiment trăit, poeta din Arad, își surprinde cititorul prin construcția unor poeme reprezentate simbolic de acele trăiri fragmentare pe scena lumii, în tablouri aparent suprarealiste. „Ea realizează o pictogramă interesantă, ca și cum ar încerca, într-un limbaj poetic propriu, sacadat, să traducă impresii, amintiri, duioșii...”, scrie în postfață Raluca Faraon. Fragilitatea acestei lumi închipuite de poetă, într-o construcție a poemului configurată prin limpezime și transparență sentimentală, degajă delicatețe și suavitate, ambele surprinse ca într-un joc liric, într-o idealitate fulgurantă și secvențe de suprarealism pur. În compoziţia sa vizionaristă, lirismul e doar o rezultantă a unor „semne şi semnale”, un fel de karmă a regăsirilor în labirintul creaţiei. Astfel, discursul său poetic cu speculaţii aforistice (gen poezia haiku), îl introduce pe cititor în scenariul regizat de nonconformista poetă „într-o altă fantă de înțelegere”, „fiecare zidește o imagine/în ochii celuilalt”:

                            „oamenii merită să fie scriși în cuvinte/nu numai sculptați în pietre/

                                spuneam/și tu ai zis/asta e poezie/Era spre seară și parcă ploua cu

                                flori de tei./Am pornit spre sunete/căutam o vocală nenăscută/

                                ca dar pentru oamenii care meritau cuvintele” (Oloidul).

      Volumul ei de poezie este o carte constituită din „firimituri” de viață sub forma unor secvențe cinematografice gen flick flash-uri, iar căutările ei poetice își vor privirea focalizată pe reflecția unui transfer de substanțialitate a participării cuvintelor în construcția poemului. Versul la care recurge poeta e scurt, concis, iar sugestia secvenței proiectate e constituită din stări sufletești nedefinite, dar făcute să atragă atenţia, ca firul întins al undiței:

                            „Îmi gonesc caii iluziilor/prin liniștea nefirească/a zilei./

                               Dau bice/și chiui./Oamenii râd./Mi-e liniște.” (Iluzii).

      Autoarea „ficţiunilor” sale suprarealiste, refuză din instinct inerția în gândire și putem spune că, de cele mai multe ori, le transferă din dilatarea excesivă a imaginaţiei sale: timpul? („el nici nu există/amintirile spun o poveste/în care ai respirat cândva”); spațiul „aleargă”; tăcerile sunt „zdrobite în timpane”; o vioară „țipă de frig”; ploaia? („și-n ploaia asta ciudată/doar zăpada geme/lipită de tâmpla ta”); vântul? („pictează urma/rândunicii”); privirea? („e pusă deja în sipet”) etc. În acest „spectacol” al vieții, poeta își anunţă intrarea, de una singură, în jocul poetic:                    „Ehei! Cum rotesc eu luna/ca pe un ochi/căutându-te”(„Paralelipiped”), pentru ca, în izbucniri de metafore poetice, dragostea să biruie:

                            „Ai văzut vreodată adâncimea luminii?/Dar gânduri pictând

                                tăcerea?/Rădăcini de nisip/Iertând verdele?/Am tăcut./Nu,

                                nu mai văzusem așa minunății,/ eu nu eram poet în clipa/

                                în care ochii tăi/au răsărit peste lume/eram doar uimită/cum

                                nu exista nimeni în tot universul/care să-și  închipuie/

                                iubirea mea/pentru tine” (Ochii ei).

      Văd în această implicare interstițială a tablourilor suprarealiste, în oglinda textului, o alegere estetică proprie în lumina tot mai clară a viziunii sale despre poezie:

                            „Ochii! Vreau ochii!/Ei nu mint./în oglinda aceea/agățate în

                               vița de vie a copilăriei/visurile aleargă cu eșarfe de borangic/

                               prin grădina bunicii/Sub tălpile cât frunza de potbal/iarba

                               încă frăgezește./Da, ochii/Scânteia ultimă din ei/foc pentru

                               lampioane/ce înalță răvașe.” (În sfârșit).

      Poeta alătură dragostei („o poveste de dragoste/pe care vrei să o spui/cuvintelor”), o altă fereastră prin care să privim aceste treceri ale noastre prin viață, nu ca pe un basm de tinichea, ci ca pe ceva al nostru, din clipa când ne vom pierde pe Calea Lactee, în dans de „salsa”, înainte de acels ultim salt „pe care nimeni/nu îl cunoaște”. Iar pe această poartă fără zăvor, ce nu are taine alese, nici eliberări sofisticate ale gândului, ne vom îndrepta „spre propria bancă” (vezi poemul „Banca”), și vom privi, și noi, noaptea  care „își scrie poemul” (vezi poemul „Și totuși”).

     Te îndemn, cititorule, să-i deschizi larg porţile unei cetăţi a Poeziei – meritate.     

 

                                                                          Tudor Cicu


* Cronică apărută în revista ARCA (de Arad) nr. 1/2021

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu