O
tratare lirică în „reflecții poetice”
(vol I)
Dar pentru „a fi înlăuntrul fenomenelor” (cum spunea Nichita), să trecem la impactul lecturii (din primul volum) asupra cronicarului, încercând „un tușeu iubicid între o poemesă și un poeziu” (vezi cap. despre Luminița Zaharia cu vol. Singularia tantum). Vom descoperi o poetă cu „o singularitate veselă”, întrucât: „Singurătatea rămâne înăuntru. Doar veselia scapă fiindcă știe cum. Două jumătăți de măr: una otrăvită”. Pe de altă parte, temeritatea autoarei se asociază cu perspicacitatea și cu simțul rigorii, și continuă cu analize încărcate de blândețe și melancolie, dar cu o prospețime a receptării care ajută ideile să se îndrepte spre o viziune critică: „Ea știe să facă haz de necaz, îi place să diminueze dramele vieții și să mărească tragicomicul...Luminiței nu-i scapă nimic de sub ochiul satiric-umoristic: viața, moartea, miracolele, femeia, bărbatul, singurătatea, inspirația, dragostea, păcatul, iluzia, natura, codul bunelor maniere, visarea, povestea, zborul, realitatea.” Iar ceea ce caută lectorul în fiecare poet/poetă, în volumele analizate, e adevărul însoțit de frumusețea unor trăiri firești, trăiri care să-l emoționeze și să-l pună în situația de a-și gândi propriile convingeri în legătură cu viața. Astfel: la Ana Maria Gîbu (din Cafea cu zâmbet de rebelă) vol. ei de la 14 ani, spune că „nu fragilitatea vârstei șochează, ci puterea cu care acționează la această vârstă.”; la Teodor Dume (din Moartea, un fluture alb), poezia lui „este un cutreier între naștere și moarte”. Viața și moartea (în poezie) „sunt două liniști” la acest „poet al stărilor” (cu un concept de așteptare, de spovedanie, meditație, visare, nedeterminare, nedumerire... adică un poet al obsesiilor de tot felul); iar George Pașa (din Cântece din Alindoria) e un poet al „metaforelor delicate” și „un visător incurabil, îmbolnăvit de onirism”.
Uneori ne întrebăm dacă poetul chiar știe
totul despre existența lumii invocate în poezia sa, ori, maestru al
interpretării aurei de pe fruntea poetului nu e cine ne învață cum să găsești
ieșirea dintr-un labirint al cărților lecturate, ci e acela care ne învață prin
exemplul său consemnarea acelor pedanterii tehniciste și anticipări ale
substanței operei într-un nou labirint al scrierilor asupra cărora s-a aplecat
cronicarul. Iar
ceea ce caută el în fiecare poet/poetă, din volumele analizate, e adevărul
însoțit de frumusețea unor trăiri firești, trăiri care să-l emoționeze și să-l
pună în situația de a-și gândi propriile convingeri în legătură cu viața. La Melania Briciu (din Eu sunt Spartacus), aflăm că are versuri „de atitudine, de
propagandă a libertății, lucru care răzbate chiar și din titluri...(și) poemele sunt militante pentru
libertate în cuvânt, acțiune, gândire”, în vreme ce Angela Nache-Mamier (din scara
b apartament 3) este „poeta care administrează pastile de umor, picătura
chinezească a rânduielilor umane care situează femeia pe locul venit din
întunericul istoriei.” Având percepția privirii, în ansamblu, al decodificării
lucrurilor, caracteristic pentru autoare, atunci când analizează pe text o
anumită carte, Ottilia Ardeleanu implică o complexitate aparte a percepției,
ori simte și surpinde momentul când ochiul ei ațintit se deschide unei mai
largi perspective asupra fenomenului intuit de poet, dar și vizionar asupra
lumii fascinante care i l-a scos în cale. Ori,
poziția luată de cronicar e ca şi cum, împreună cu el, am privi ore în şir
cu fruntea lipită de „fereastra interioară” a poetului, încercând să descifrăm
odgoanele-legături ale acestei punţi de trecere: dinspre poet, spre poezie,
dinspre fiinţa sa materială, spre fiinţa sa spirituală. Adică privirea
cronicarului care ştie să-şi valorifice cuvântul și să facă din el clopotul său
de ceremonie la care ne adună dinaintea paginii scrise. În fapt, cum o și facem,
și ne aliniem la linia simțirii actului de creație, odată cu cronicarul, pentru
a găsi, în cazul poetei Gela Enea
(din Măști), singurul cod „al
prognozelor de orice fel”: „Metaforele nu-i sunt simple sintagme, ci, de multe
ori idei întregi încorporate în una sau mai multe strofe, până la întreaga
poezie”, cu finaluri „provocatoare, tranșante, dureroase, realiste”, adică acolo
unde „poeta deține cheia unei ironii fine secondate de un patetism programat.
Ea își controlează stările emoționale, nu lasă la vedere zbuciumul interior”. Primul
volum al „reflecțiilor” se încheie cu o cronică la vol. Lodebar al Danielei Varvara,
cartea „cu zăbrele imaginare”. În
poezia acesteia autoarea volumului insistă asupra cântecului de leagăn „al
pajurii aurii” (mai mult un descântec);
și continuă cu acel „cântec de dragoste și de moarte, fiindcă dragostea este
pasăre fără cuib care își înfige ghearele în carnea ființei, iar această ființă
își pariază dragostea pe moarte”. Astfel, autoarea știe să trezească nu numai interesul,
ci și plăcerea cititorului, inclusiv prin citate savuroase, din care siluetele
umbrelor imaginare, care îl macină pe poet, se hașurează cu umbrele celor care
luptă cu încăpățânare, cu morile de vânt în lumea reală.
Tudor Cicu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu