joi, 15 aprilie 2021

Însemnări la o carte (Reflectii poetice) vol. II

 

O tratare lirică în „reflecții poetice”

                 (vol. II)

 

„…Fidelitatea față de cartea supusă analizei și o evidentă dragoste, soră cu evlavia, pentru poezie fac din Reflecții poetice (de Ottilia Ardeleanu, apărută la ed. Ex Ponto -2020) o carte cu personalitate, care să vină în întâmpinarea nevoii oamenilor de cunoaștere afectivă a esențelor lumii noastre” – scrie Diana Dobrița Bîlea în cuvântul înainte care prefațează primul volum. Că tot aminteam – în cronica la vol. I – de plăcerea cititorului (inclusiv prin citate savuroase), mărturisesc că am fost toată viața un visător „greu de strivit/furam stelele de pe cer şi le scuturam pe sub uşile învinşilor”, cum îmi spunea poetul Costel Bunoaica, cândva. Asta trebuie să facă poetul şi în ziua de azi, îmi sugerează comentariul celei din primul volum și asta se străduiește Ottilia Ardeleanu în cronicile celor 27 de autori din cel de-al doilea volum: să nu lase timp întunericului să pună „lacăt la uşi”. E suficientă și o astfel de tratare lirică a relației dintre un poet și opera sa, adusă de cronicarul de întâmpinare, într-o carte de comentarii critice?, îmi fusese întrebarea pe tot timpul lecturii. Răspunsul nu poate fi decât afirmativ. Altfel, dansul sacru al poeziei ar deveni un fel de pantomimă deşartă printre oglinzile acelor cărți comentate, în care orice ecou şi orice zumzet al vieţii adevărate se va stinge dinapoia ferestrelor peste care s-au tras obloanele. La o adică, regretabilul fenomen social al scăderii fascinaţiei lecturii, inclusiv în rândurile tineretului, constituie problema pe care autoarea acestor reflecții caută să ne-o evidențieze prin versurile care se impun, în primul rând, prin imaginea şi bogăţia invenţiei. „Îi e totuna unei cărți în ce împrejurări va fi deschisă: într-o bibliotecă, într-o chilie, pe masa de studiu de acasă, în pat, în tramvai, sub un felinar, în tren. Important e ca să fie citită”, notează autoarea, redând un citat mai amplu din Gabriel Liiceanu. (vol. I/pag. 125) Autoarea reflecțiilor poetice ştie că pentru a capta şi atenţia cititorului trebuie să pună şi întrebări, pentru că bulbul poemelor care germinează în alegorii enigmatice cu personaje simbolice, nu de puţine ori cu detalii autobiografice,  trebuie să nască şi o asemenea întrebare. Cunoscuta butadă despre scrisul că 1% e inspiraţie şi 99% e transpiraţie, este mai adevărată ca oriunde în elaborarea unui poem. Iar diversitatea stilurilor (în poezie) îi conferă cronicarului posibilitatea de a pendula între lectura strânsă și aplicată pe text și noi metode de lectură ale studiului pe text, din care câștigă modul nostru de înțelegere a scrisului, pentru o sentință mai nuanțată sau mai apropiată de percepția noastră. Punctând epidictic aura poeziei unui anume poet, insistând pe individualitatea fiecăruia în parte, interpretând într-o ecuație personală acel spațiu poetic al fiecăruia, cronicarul face o selecție critică a valorilor fiecăruia (în poet/poetă a unei ironii fine, cu suflu terapeutic, nostalgic ori optimist, supramelancolic, descriptiv, elegiac, metaforic, oniric, tactil-oniric, insomniac, al comparațiilor, al nedeslușitului, al incertitudnilor, al nedumeririlor, mistic-religios, meditativ, cugetător, confesiv, modernist, suprarealist)... dar mai toți căutători ai iubirii, ai relației cu Dumnezeu-viața-singurătatea-tristețea-copilăria-moartea-timpul etc. Vorbind despre stilul scrierii unui poet/poetă, cronicarul folosește comparația cu stilul consacraților (păunescian, coșbucian, nichitian, baovian etc), iar în cazul unora selectează cuvintele sinonime unei anumite laturi a vieții, sau acele cuvinte dominante, ori oscilațiile din aria lor poetică, ca „repere adânci în sufletul și poezia” unde poetul își arcuiește stările specifice.      

    Radiografiind trăirile interioare ale fiecărui poet/poetă comentat, Ottilia Ardeleanu caută (pe tărâmul poematic, în registrul lor liric) noutatea adusă de autorii în cauză, dar și versurile inspirate relevat, și care să rezoneze cu propria sa frecvență. Și cu acestea intrăm și noi, odată cu autoarea, în lumea unora din cărțile comentate: Maria Postu (cu vol. Din spatele ferestrei) la care „totul pare un tablou suprarealist”; Teodor Dume (din Temnița de sub rană) „un poet al umbrelor”  cu „o transparență a sinelui despre care poetul nu se sfiește...”; Nichita Danilov (din Centura de castitate) „adeptul poeziei de lungime, cu trimiteri filozofice și un bogat conținut afectiv”. Iar poezia acestuia „este una de căutare, de eliberare bazată mult pe amintiri, crâmpeie” de viață; Iulia Pană (din Rigla de aer) ale cărei poezii sunt „lungi confesiuni despre familie... mai degrabă prozopoeme pătrunse de un stil povestit, atrăgător”; Cristina-Monica Moldoveanu (din Cântece pe sub ușă), având poeme ce „seamănă cu povești de ascultat cu luna pe perete, când somnul se întretaie cu visele”; Mihaela-Roxana Boboc (din Spovedania oaselor), nimeni alta decât „poeta care se spovedește prin poezie” și vede în acest volum de poezie „un plâns tomnatic, monoton, bacovian, interior și inaudibil lumii”; Carmen-Tania Grigore (din Secvențial) la care descoperă cum „sunetul iubirii va fi unul tânguitor, de clopot vestitor de o altă plecare în etern” și „pe bună dreptate, secvențialul liric al Taniei Grigore, se conduce într-un sentimentalism de adâncime”; Teo Cabel (din Labirintul) este „poetul căutării sensurilor prin cuvânt, ale cărărilor de rătăciți care ar putea să se mântuiască prin poezie”, un „plastician al cuvintelor”, cu o poezie „de anvergură” și poet cu un „stil meditativ, contemplativ, dar fără a cădea în melancolii copleșitoare”; Ana Urma (din Isadorable), cu acel „volum muzical” în care „adună toate artele într-un tablou expresionist: poezie, dans, muzică, pictură” și un vers „narativ, povestit, pe alocuri cu tentă elegiacă”; Daniela-Luminița Teloacă (din În absența din preajma Copacului), arătând „o poezie evocatoare, captivantă și de o cromatică stilistică bine lucrată”; apoi îi enumeră câteva din atributele-amprentă ale acestei poete cu „un suflu terapeutic” și o poezie „de tip memorie afectivă”; Violeta Petre (din Ninsori albastre) este poeta de la malul mării cu o poezie ce are „ritm, rimă și mult suflet marin violaceu”, oscilând „între nostalgic și optimist”; Gabriel Hasmațuchi (din Noduri), poetul care nu folosește titluri, ci se folosește de numerotarea latină „conferind astfel conținutului senzația de noduri”, într-o poezie de „înălțare futuristă” și nuanțând în ipostaze poetice diferite: „noduri-sentimente, noduri-teme, noduri-credință” etc; Gabriela Ana Bălan (din Ochii leului berber), poeta cu „un umor ascuțit” la care „ironia sarcastică este un punct forte”, și într-o poezie de un dramatism aparte „privind condiția femeii” autoarea acestor cronici consideră „că revolta interioară este un manifest menit să trezească mândria feminină și să așeze femeia în postura unei ființe care gândește...” și tratează „sentimentul iubirii” într-o „manieră ludică, degajată, pământeană...”; Spiridon Popescu (din Diavol cu coarne de melc) și cel atât de frumos recitat de actorul Florin Piersic cu Doamne, dacă-mi ești prieten, cu poezia cât „un alai de regrete, tristeți, împăcări cu sine, revolte interioare, poetul trăind la maximum aceste stări în contextul social-politic al vremurilor noastre”. Autoarea dobrogeană îi remarcă poetului „acel duh bacovian”, iar întreg volumul îi pare „o dedicație lui Dumnezeu, un transfer între sinele autorului și divinitate”; iar Gela Enea (din Eu sunt Lilith) e poeta cu o „vădită îndemânare poetică în redarea unor ipostaze dure, neplăcute, caraghioase chiar” (însă) „este o bună traducătoare de emoții și, mai ales, emițătoare de astfel de stări, uneori până la lacrimi”... și deci „un arsenal de sentimente”.

      Așadar, literatura va rămâne modul său de a trece prin viață și de a trăi viața scriind-o odată cu această tratare lirică a relației dintre poet și poezia sa, dintre fluxul de emoții transmise către cititor. Fără doar și poate, Ottilia Ardeleanu, o poetă risipitoare cu darurile sale, vede lucrurile la modul contemplativ și sim­te poezia în simbioza dintre trăire și fantezie, păstrând (totuși) distanța dintre închipuire și trăire, punctând pe dispozi­ția poetului/poetei față de temele existențiale (viața și moartea/iubirea și dezamăgirea), ceea ce aduce însemnărilor din acest volum o notă de meditație, de contemplare și melancolie. Ceea ce-i apropie aproape pe toţi, în accepţiunea cronicarului din volumul menționat este: atmosfera, misterul, căutările fiecăruia, scormonelile lingvistice, taina rostirii şi modul de a atinge veşnicia din absolut.  Fiindcă în contact cu fiinţa suprapersonală a speciei din care a răsărit fiecare poet/poetă comentat de Ottilia Ardeleanu, nu reflecțiile poetice convertite în idei cu un anumit grad de romantism o legitimează în a-şi oferi decizia pertinentă, ci situaţia de a prezenta în sens de universal spiritul, fiinţa celui analizat, dar și apropierile noastre de acele porți ale „necunoscutei”, din fiecare poem, pot însemna cheile participării sale la acest ceremonial bine ascuns și chiar topit de autor în substanța cărților sale.

                                                                                                Tudor Cicu 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu