miercuri, 29 noiembrie 2023

Cartea șoaptelor - un roman de Varujan Vosganian

 

„Cartea șoaptelor”... sau cronica de familie a unui popor trecut prin genocid *

     „Lumea de azi nu seamănă cu cea de ieri și nici cea de mâine cu cea de azi, căci lumea e din ce în ce mai grăbită”, scria Vorajan Vosganian într-un articol publicat în România Literară. Dar a surprinde, totuși, lumea de dinaintea ta, din timpul tău – și a o arăta așa cum e într-o carte,  multora dintre noi ni se pare un act temerar a unui vrăjitor amânat cum este scriitorul. Căci a descrie viața unei lumi, așa cum a fost, trebuie să o fi trăit pe a ta, deopotrivă, în tragismul și frumusețea ei, incluzându-i aici atât cerul, infernul, ființa umană și adâncimea sufletului ei cu tot haosul în care e împinsă să-și ducă acea ființă viața, încât și cititorul să poată spună că, da „cartea e și ea o lume”. Sau ca să-l răstălmăcim pe J.L.Borges, care spunea că „cel mai bun loc pentru a ascunde o frunză e pădurea”, atunci, cu siguranță scriitorul ascunde o lume în cărțile sale. Mai spunea Vorajan Vosganian în acel articol din RL, că omul are puterea de a uita, dar se cuvine, din când în când „să ne lăsăm purtați de sindromul retrăirii”; iar aceasta e menirea scriitorului, să aștearnă cuvintele „poveștilor trăite”, fiindcă odată scrise, ele nu se mai pierd, ci se adună laolaltă într-o frescă literară de mari dimensiuni care va dăinui și peste veacuri. Iar cuvântul, după cel De-al Doilea Război Mondial, devenise cel mai mare ucigaș care se lăsase într-un alt război peste Europa. Cum în istorie fotografia are valoarea documentului, în „Cartea șoaptelor”/ed. Polirom 2012 – ediția II-a – de Varujan Vosganian, desemnată în 2009 „cartea anului„ de RL și în 2015 „cartea-simbol pentru condamnarea crimei de genocid”, fotografiile țin adesea locul oamenilor vii care își spun povestea, așa cum a văzut-o fiecare dintre eroii acestei cărți. Cartea șoaptelor este cronica de familie a bunicului Garabet Vosganian dinspre tată și a bunicului Sertrak Melichian după mamă, așa cum o țes ei din amintiri și fotografii copilului Varujan, care stă la pândă, trage cu urechea și memorează fiecare amintire a lor cât și a tot felul de personaje anonime și colective, dar toate, cum spune autorul, „au purtat pecetea secolului XX”. Privite în acest fel, viețile bunicilor lui Varujan Vosganian sunt „un fel de cronică a lucrurilor neașteptate”. În același timp este un imn al suferințelor îndurate de poporul armean în perioada masacrelor din anii 1894-1895 și continuate cu suferințele îndurate în convoaiele de surghiuniți în Cercurile Morții și genocidul poporului armean ca urmare a deportărilor forțate din anii 1915-1916 și chiar mult după aceea. Convoaie mari pornite din frumoasele ținuturi ale Anatoliei către deșertul Deir-ez-Zor din Mesopotamia. Că din cei aproape un milion și jumătate de armeni deportați, doar zece la sută au ajuns la capătul deșertului în Mesopotamia. În familia sa, cât și-n multe alte familii, spune autorul, mulți s-au căutat unii pe alții, uneori s-au regăsit la mii de km. depărtare (Buenos Aires din Argentina, sau America), ori aici în România (Craiova, Focșani, Constanța, București etc), așa cum sute de mii de familii au avut de căutat pe câte cineva.

    „În copilăria mea am trăit într-o lume a șoaptelor”, notează în carte autorul. Memoria copilului reține o realitate, ficțiunea scriitorului redă o latură verosimilă a realității reconstruite pe baza unei documentări fantastice dacă refacem cu ochii de azi Lumea de atunci, când s-au desfășurat evenimentele, știind că fiecare om trăiește „într-o margine” a lui, cu viziunea lui despre lumea reală, iar singurul lucru pe care toți îl au în comun sunt poveștile din acel veac. Și odată cu apariția acestei fresce de mari dimensiuni numită Cartea șoaptelor, profeția lui Flaubert care spunea că „romanul își așteaptă Homerul său”, iată că prin acest autor prolific, având pe cei doi bunici (dinspre tată și mamă), supraviețuitori ai acelui veac nebun, profeția s-a împlinit.  

    Cititorul parcurge ca în Vechiul Testament, alături de poveștile celor doi bunici, poveștile ingenios elaborate ale lui Micael Noradunghian, Harutiun Khantirian, Arșag Savagian clopotarul, Harutiun Fringhian regele zahărului, Dicran Bedrosian cu pățania lui la sosirea bolșevicilor, Onik Tokatlian căpitanul de vas, Minas orbul, Sahag Șeitanian eroul groaznicei deportări spre Deir-ez-Zor, Virginica Papazian, Simon Șeitanian cel cu drama repatrierii, Mesia Hacerian securistul fără scrupule, Misak Torlakian cel cu căluții de lemn din operațiunea Nemesis, Mantu țiganul (șeful orchestrei de trompete, fligoarne și tromboane), Mitică nebunul tăietor de lemne și mulți alții. În Cartea Șoaptelor se mai povestește despre ziua în care s-au ars cărțile (periculoase pentru regimul pe model stalinist înființat la noi, întrucât „cărțile sucesc mințile și nasc dușmani ai poporului”, nu?), despre cruciada femeilor martirizate, ori despre progromul țărănimii la colectivizarea forțată, când tancurile și mitralierele aduse de tânărul Ceaușescu au tras fără milă în oamenii care refuzau, pașnic, colectivizarea, iar cu obuzul au „ucis” până și clopotul bisericii. Scrise parcă fără milă pentru ochii cititorului e scena omorârii și filmării de către legionari a lui Nicolae Iorga în pădurea de la Strejnicu, ca și scenele perhezițiilor de noapte ale noilor stăpâni instaurați odată cu sosirea tancurilor sovietice, când în miez de noapte armenii (așa zis „bogătașii dușmani ai poporului”) erau scoși din case și percheziționați la „piele” ca să scoată aurul ascuns, apoi violurile și bețiile din desele escapade ale soldaților ruși „eliberatori”. Rămân și în memoria cititorului dramele celor deportați în Siberia dintre repatriații în Armenia și din scrisorile lor, la adunările armenilor în cavoul lui Seferian din cimitir se decriptează numele acelui Staipelochian născocit de repatriați, ca avertisment la acțiunea de repatriere. Tot în cavoul lui Seferian cel emigrat la vreme în Argentina, se vorbește în șoapte acolo unde se discută despre abdicarea regelui, de alungarea episcopului armean și a mamei sale din Episcopia de la București, despre revoluția ungară și moartea lui Kenedi, ori se ascultă la „telefunken” radio Europa Liberă pentru aflarea știrilor înterzise în țară.

     Ficțiunea, spunea Vorajan Vosganian, are șansa să ajungă realitatea și să nască marea literatură, fiindcă ea, deși nu se suprapune realității, oferă cheia de la lacătul realității. Am reținut din biblie, ca învățătură, că „iertarea este privilegiul celor puternici”. Bunicul Garabet prin felul lui de a liniști oamenii, de a-i sfătui și lumina, încât să discearnă binele de rău, este un exemplu al Omului care iartă și ne duce cu gândul la întâmplarea lui Iisus pe munte, în fața stăpânului care-și bătea vita de povară că nu se mai ridica de jos, atunci când îi spune: „Și dă dovadă de bunătate în viață, ca să ai iertarea dincolo”. Prin poveștile fiecărui personaj din această carte, strânse într-o cronică mult mai mare, aducând mica istorie a fiecăruia pe scena acelui veac nebun, autorul a scos pe fundal marea istorie a tragediei unui popor de pe planeta aceasta. Pot spune că e și un fel de biografie „neromanțată” a autorului prolific, scriitor și poet de mare forță. După cum vedem Vorajan Vosganian apelează, în afara documentelor vremii, la reperele sale referenţiale: gândirea și filozofia creștină de la imnurile biblice, taine ale sufletului, ale reîncarnării în personaje ale copilăriei, dar și scepticismul cioranian simțit de fiecare dintre scriitorii care au descris, în adâncime, psihologia oamenilor din popor. „Pentru că nu poți schimba lumea de unul singur” (cum spune autorul), dar, aducând faptele unei realități și sub ochii cititorului, cineva tot va înțelege că împreună vom face lumea să se schimbe. Dacă și cititorul meu a înțeles că trebuie să iertăm, dar să nu uităm nebunia unui veac trecut, sunt și eu mulțumit că, iluminând brusc un înțeles, am adus „semnele” trecerii prin această epopee a scriitorului (la origine armean), acest vrăjitor al cuvintelor, cât mai aproape de fiecare.      

        

                                                                        Tudor Cicu

* comentariu susținut în amfiteatrul Muzeului Județean Buzău (acum un an) la o lansare de carte (proză scurtă-povestiri) a scriitorului Varujan Vosganian. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu