duminică, 3 decembrie 2023

Cartea de poezie buzoiană (azi: Valeria Manta Tăicuțu)

 


Poetul revoltat va sfârși ca „pasărea spin”, doar cântând. *

 

 

      Poezia discurs, cu încărcătură lirică, este autentică atunci când sentimentele celui care o scrie sunt autentice și o transmite în scriere. „Poetul... un evocator (spunea Anatol France). Dacă îl înțelegem suntem la fel de poeți ca el”. Între coordonatele lirice confesive și „trăirile” ficționale ale unei imaginații bogate arătate de cel-care-scrie, cu elemente de biografie da data asta implicită, un astfel de discurs poetic este retrăire, fiindcă locul din care începe orice trimitere la viața reală, având amprenta prozopoemului care explorează vina, frustările și destinul ascuns în trăirile unui poet, te conduc la ideea că detaliile epice sunt menite să reproducă realitatea, pe de o parte, dar și de a o transfigura, de a-i oferi semnificații nebănuite, pe de altă parte. Cititorul care îi va citi cartea de versuri „Pântecul fierbinte al urii” (apărută la Editura Editgraph, 2023), a poetei Valeria Manta Tăicuțu, va găsi acolo o poezie aflată mereu în elansare, îi va prilejui un festin emisiv în care imaginația deosebită a poetei este esențială, deoarece ea vine acum cu acea amprentă menită să suplinească unele goluri pe care le reprezintă, în mulțimea de idei, memoria. Primul ciclu al cărții, intitulat „subteranul perfect” are foarte mult din inventivitatea imagistică a poeziei postmoderniste, iar a o mai aşeza şi în forma discursului prozopoematic presupune o experienţă îndelungată într-ale poeziei. Ciclul  la care facem referire poate fi decriptat asemenea unui tablou iluzoriu al unor „decepții-revoltate” pentru poeta împinsă fără voie în lupta cu morile de vânt din orașul care „mai mult tace, așteaptă și el o minune”. Unele secvențe din îndepărtata adolescență par mai degrabă obsedante și, dintr-un orizont tot mai îndepărtat, ele devin acum mărturia directă a unui suflet aflat în căutarea propriei condiții de poet ce are ceva să transmită confraților care pescuiesc în apă tulbure, în contextul eufoniei textuale și semantice. Prea mulți urcă pe podiumul unde trebuie să troneze doar adevărata poezie, iar acești „pescari de apă tulbure”, se întrec în cântări aberante, cerând „nedilematic demitificarea poetului, ca reacționar” – cum spunea Magda Ursache într-un eseu-pamflet. Într-o țară unde peste 90 la sută dintre români nu cumpără nicio carte într-un an, dar nici nu se prea omoară cu cititul, poetul și scriitorul român, fără partenerul de dialog, cititorul, pare a fi o Cassandră care vorbește în pustiu. „Uneori cade cerul pe mine”, ne mărturisește Valeria Manta Tăicuțu, dar încă ar mai fi o speranță, zice poeta, pentru „că pământul n-a luat-o razna (ca noi toți),/că nu se duce învârtindu-se în neant,/că mai există, cum cred proștii,/speranță” (căderi). În marea brambureală în care s-a scufundat cultura, azi sunt premiate cărți care au în spate manevre dubioase, sforării, telefoane, intrigi de culise, iar „Dumnezeu face și El ce poate ,,intră în inimă în ochi scoate gloanțele de-acolo face curat pentru ziua de mâine/întotdeauna vine o zi de mâine” (somn cu vise rele). Acest prim ciclu „subteranul perfect”, pare descrierea unei societăți în care am ajuns târâți cu forța, cu voie și fără voie de la Domnul, al cărui plan pe care îl are cu noi toți, iată, ne scapă deocamdată. Dar cum singurul arbitru între poet şi lume este Dumnezeu, dacă Dumnezeu chiar există, îl va salva. Iar dacă El nu există (și nu ne-am dori să postăm în figura unui Ivan Karamazov resemnat), atunci nu ne rămâne decât să „cumpărăm vorbe duioase, înșirate sub formă de poeme neapărat religioase, poate psalmi, poate ode, sigur rugăciuni, Cel de Sus să facă bine să dea, dacă nu El, cine, guvernul parlamentul haita de lupi de la marginea satului, urșii gunoieri care rostogolesc tomberoane și beau sucuri la pet printre gratargii de weekend,/cine să dea, tata mare?” (comerț cu apă de ploaie). Se pare că am ajuns să ne rugăm la Dumnezeu să ne îngăduie pe acest „pământ de cumpănă” numai cât putem citi și scrie, chiar și în această țară ce tinde spre un deșert unde nimic nu răsare, sau un tărâm siberian înghețat: „ce Paște frumos am avut, ce ploaie l-a scăldat, s-au revărsat peste el toate lacrimile bolnavilor, ale copiilor orfani, ale bătrânilor, ale săracilor/e plină țara și pline sunt și bisericile de ei/doar lor li se mai arată lumina din lumină/lumina durerii cea lină” (din aceeași poezie de mai sus). E trist, nu? Trăim aceste „tristeți legitime” în care șansa ta ca poet (ne sugerează autoarea), e să suferi și să mergi mai departe. Dar, pornind încă înainte de a scrie pe acest drum unde soarta ne-a împins la singurătate către masa de scris, noi ne-am ales drumul, nu-i așa? „Ori suferi mai departe și te vei prăbuși pe drum, ori îți bandajezi rana și mergi mai departe”, spune o zicală din popor. E nevoie uneori să existe câte un Diogene înlăuntrul nostru, care să ne arate, fie şi la flacăra lumânării, frumuseţea omului. Dar unde ne sunt poeții?, ne întrebăm odată cu poeta Valeria Manta Tăicuțu. Unde sunt ei în orașul acesta care „mai mult tace” și așteaptă și el, odată cu noi, o minune? Să auzim: „...ce-o fi și cu orașul ăsta, e tata contrariilor, îți zici, tot mai rătăcită pe străzile lui care dau una într-alta și împreună în nimic și nicăieri” (rătăcire). Păi, compun și ei „ode lăbărțate, poeme borțoase, care nasc pui niciodată vii, dar asta nu conteză în viață și poezie” (cercuri lepădate de vânt). Cum merg lucrurile, progresiștii ne croiesc drumul spre acea lume imaginată de Aldous Huxley, lipsită de religie, de familie, de cultură, de orice. Și „ce poezie-naltă să scrii când freacă menta/prin patrie atâția tâmpiți și tehnocrați/cu toții din buricul satanei emanați/și puși pe legi și taxe enorme sub dementa/lozincă a nevoii de-a fi în rând cu lumea” (sonet 1).

       Un al doilea ciclu „rudele nimicului”, în care ni se confesează cu ironie pamfletară, scris cu mai multă dragoste și purificare îngerească, are o vădită trimitere în spațiile sacre ale sfințeniei cuvântului înălțător la templul rugăciunii, deși revolta și răzvrătirea poetei, ca o declarație de ură, este evidentă: „mă mir că n-am dat colțul, că n-am murit de greață/în lumea fără noimă, în care poezia/nimic nu mai înseamnă, e rece și semeață/și inutil, în clocot când dau și le fac față,/dar scârbă celor care ne irosesc hârtia,/mă pierd pe sub gunoiul urcat la suprafață” (sonet 4). Tot mai mult se aude că în ziua de zi nu se mai citește poezie, ori dacă se citește, totuși, e prea puțin. „Cine ne mai citește?” – se întreabă și poeta. „E peste tot un zuruit de nuci găunoase căzute pe asfalt, pe bucățile de beton sub care iarba așteaptă să treacă vremea asta și să vină alta/cuvintele fără miez provoacă boli grave, secetă, dezastre naturale câteodată un tsunami, mânuitorii lor se ciocnesc între ei, își ciocnesc orgoliile...” (pe întuneric). Pasărea cu spinul înfipt în piept, din cartea lui McCullogh, nu ştia ce legi implacabile o condusese la sinucidere, dar, îşi începea, pentru noi, călătoria pe care avea să o sfârşească aruncându-se într-un spin, ştiind că va muri cântând. Unii dintre cei care scriu poezie par a nu cunoaște mesajul acestei povești: „nu-i vreme de scris, e vreme de murit, prea mulți trag cu pușca în cuvinte, dau tunuri, țepe, lovituri sub centură și pământul rabdă” (din aceeași poezie de mai sus un pic, dar vezi și sonet 5). Autoarea consonează și cu structura narativă a unui discurs poetic împachetat în tristeți fine și punctează câte ceva din mesajul „omului revoltat”. Dar despre fericirea încoronării poeziei cu acest décor/peisaj elansat cu delicatețea și inefabilul ființei umane, mai mereu se află sub intenția acelui sacrificiu edenic (din care „oamenii lipsesc”), și nu poate să pună stavilă urii: „de ce mă lași, Iisuse, în patul de cenușă/și mă obligi să zgârii cu ochii și cu moartea/asfaltul care șade lipit ca o căpușă/de trupul meu cerându-și cu lăcomie partea?/m-ai părăsit în zarva acestei haite crude/pornită să înșele, să mintă și să fure/să toarne în zănatic ison de paparude/blesteme cât nu poate credința să îndure/.../nu pun opreliști urii ce crește și se zbate/precum ivan turbincă în procopsit guleaiul/cu moartea păcălită și popii dând din coate” (febra nimicului). Luându-l ca arbitru numai pe Dumnezeu la masa de scris, poeta își ridică „ochii și glasul” spre acesta, precum o făcuse și Solomon în cântarea cântărilor, punându-l ca pe o pecete pe inimă.

       Cât despre orașul său, unde doar se poate visa „alei cu pavele pentru plimbări romantice” pe faleză, poeta (înțelegem), nu prea are cu cine vorbi, n-ai unde fugi din acest peisaj în suferință, unde doar „vântul de noapte te poate speria, te orbește, te face să scrii despre lucruri dubioase”. Dar orașul nu-l vede pe poet și în timp ce „e tot mai frig, fereastra se umple de litere,/semn de iarnă prelungită/limbajul codificat al fulgilor de nea se întâlnește cu vaietul/petalelor smulse din cireș, cu sughițul câtorva crenguțe de caprifoi și cu trilul stins al unei mierle rătăcite/va fi prăpăd, suspină niște cuvinte poetice/...și /nu-i poet care să nu jelească mierla din neagra pădure/a lui Trakl, simbolul ei de moarte și frig” (va fi prăpăd).

     Senzitiv-imaginativă, văzută printr-un tunel al memoriei, care nu-i decât un tărâm de „ruine psihologice (după Freud), poezia Valeriei Manta Tăicuțu anunță neîndoielnic o schimbare în sensul găsirii timbrului propriu, ceea ce în planul expresiei poetice conturează un univers personal pe spirala devenirii și a unei gândiri poetice mature, de a-i oferi și poeziei multiple semnificații prin cultivarea intuiției și a revelației.

 

* Cronica va fi publicată în revista URMUZ/ nr. 11-12 

                    

                                                               Tudor Cicu

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu