vineri, 15 decembrie 2023

Antologia „Crăciunul cel bun”/2023

 


E vremea ... colindelor și a bucuriei de Crăciun

             (cuvânt înainte la Antologie)

 

      Odată cu luna decembrie și apariția primilor fulgi de zăpadă, pe aici prin părțile noastre de țară (cum ar spune cronicarul vremurilor de demult), așa cum sunt rânduite pe această lume mai toate, lumea creștină se pregătește de întâmpinarea Crăciunului. Și încep, prin satele noastre, copiii a umbla cu hăitul pe la casele gospodarilor, mari și mici trăgând trăistuțele prin troiene, dacă va fi să ningă, ori doar prin noroaiele ulițelor, de va fi să plouă, pe când alții se vor cuibări la gura sobei lângă bunici și părinți pentru a asculta minunății de povești, care cum s-ar părea tocmai acum de Crăciun își deschid și baierele sacilor și poveștile de tot felul. Și acum, iată-ne și pe noi cronicarii, strânși lângă aceste pagini, așternute aici din toate bucuriile lor (că o lume frumoasă și întreagă le este copilăria), în texte cu sufletul acelor trăiri evocate, fiecare, după puterile lor, fiindcă are ceva frumos ca cerul, veșnic ca albastrul lui, cântarea copiilor de pretutindeni care ne fac să tresărim când auzim pe la ferestrele caselor, urarea: „Sculați, sculați, boieri mari!” Și pe bună dreptate că aveau părinții noștri a numi Crăciunul o sărbătoare a copiilor, căci mai ales al copiilor era Crăciunul, și cum venea, pe gloată, ori prin troiene, porneau în cete pe la case. Și acum, ajunși maturi, ne mai întoarcem cu gândul la felul în care li se ura cândva, celor „boieri” un grâu în pai ca trestia, în spic ca vrabia, pentru ca vreun uncheaș ori o mătușă să deschidă ușa și să ne strecoare în trăistuțe câte o nucă, un măr, un covrig sau niște colaci cât roata morii. O singură noapte, câte povești nu aducea! Din păcate, se uită ele, cu vremea, colindele. Dar poveștile despre noaptea de Crăciun merg mai departe odată cu copiii noștri și în ziua de azi, căci minunea minunilor tot Crăciunul rămâne. Pentru acești copii, care o dată pe an se întrec să scormone cu propria gândire imaginarul acestor povești de Crăciun, a rămâne doar „niște scormonitori printre cuvinte, ori doctori de suflete” – cum ne place a-i numi -, fără a pipăi cu sufletul și inima tot ce-i mistuie în interior, e ca și cum ai privi cu uimire stelele, neînțelegând cine a făcut atâta cale să le aprindă. Pornind de la încercarea de a înțelege și de a interpreta „povestea acestei zile”, fiecare dintre participanții din această antologie Crăciunul cel bun, interpretând în felul său sensul și dimensiunea etică a narațiunii lor, (mici texte prozaice/sau poezii, cum se vede), și-au adus după puterea și forța imaginației clipa acelui concret surprins pe viu, riscând « prozaizarea » şi un mic artificiu de diminuare a lirismului pe care ni-l dă textul eseistic. Căci, cu mult înainte de apariția tiparului, scrisul a fost tărâmul de vis unde mai toți (omul care scrie, omul care citește) ne retragem în tăcere pentru a ne descărca sufletul de povara unor trăiri zbuciumate și duse pe firul vieții trecătoare, a unei lumi invocate în narațiuni despre viață și destin, până la granițele de trecere și acceptare a unui drum lung de truditor al scrisului. Și asta, fiindcă mulți vor încerca, mulți se vor pierde, iar cei care vor izbândi, a lor va fi veșnicia de a rămâne înscriși într-o carte care să fie citită și peste mulți ani. Iar vocaţia de a îmbina epicul şi liricul (atât de intuitiv şi natural într-o narațiune sau poezie) nu poate să fie decât o vocaţie îngerească, care nu vine la comandă. Să-l credem doar pe poet, cel care (ca soldatul) nu are viață personală, cum zicea Nichita. Ori că scrisul, în cazul domniilor lor, autorii antologați (cum spunea Panait Istrati: că „pe coala de scris trebuie să-ți picure sufletul”), a venit de la sine, sau e doar mâna destinului? Și nu există decât un singur răspuns cert: la masa de scris nu te învață nimeni cum să scrii, nici nu scrie altul în locul tău, iar drumul pe care ai pornit ca scriitor începe cu mult înainte de a începe să scrii.

      Cu această nouă antologie a etapei a II-a/2023, a concursului „Nașterea Domnului, prilej de bucurie sfântă”, cam toți cei înscriși în această carte se plasează într-o stare de confort spiritual specific textului basmic și poeziei admirative/imnice, adică sunt din acei autori care vin în fața cititorului pentru a le împărtăşi din bucuria unui suflet îndrăgostit de „arderea” ca o torță a tuturor cuvintelor ce transmit imaginație într-un text. Și nu în zadar mulți dintre ei „trag” după propriile puteri, cu forța imaginației creatoare, atât cât o au, câte un semnal de alarmă, întrucât totul a devenit azi foarte aluncoasă panta de a prelua copy-paste modelele unor căi bătătorite de alții, pentru că tinerii nu mai au modele în eroii cărților scrise de înaintași, ci văd mai degrabă modele în „scriitorii” de pe Facebook ori „influencerii” care cultivă o lume a drogurilor, infracțiunilor și „norocului” fără muncă. Pentru unii internetul nu constituie doar un loc social pentru creativitate, ci un mare pericol care îi paște și în care societatea îi împinge pe copii fără ca ei să și știe să se păzească de pericolele pe care acesta le generează. Mulți însă au înțeles că doar povestea și lumea minunată, pe care o cuprinde cu imaginația lor, este calea spre mântuirea sufletului... și au pornit deja la drum pentru a-și realiza visul. Nu asta făcea și „fetița cu chibrituri” din povestea lui Andersen, atunci când dădea flacără fiecărui băț de chibrit? Când scrii o povestire într-un text, cât mai micuț, te gândești să dai viață statuii încremenite, ca Pygmalion, Galateei. Şi copilul își lasă amprenta în povestea sa, cu bunicii şi amicii cu care şi-a petrecut, acolo, în locurile natale, copilăria. Și nu ai cum să nu-ți pui întrebarea: oare de ce sunt poveștile copilăriei nemuritoare? Nu mai aștepți răspunsul și scrii. O poveste din viața ta... pentru a rămâne în clepsidra timpului: precum Cireș Ema Nicoleta din „Bătrânul ursuz” într-o povestire cu haz și ceva spaime, ori Bălan Rebeca- Teodora din „Poveste de Crăciun”; apoi Dumitru Karla Marina cu „Copiii care voiau să-l vadă pe moș Crăciun”; Ilie Ioana cu „Dorință de Crăciun” sau Manea Anisia Maria cu „Dar de Crăciun”. În cazul altora se vede că Dumnezeu a semănat pretutindenea suferinţe – cum scria I. Peltz că „oamenii săraci n-au niciodată dreptate”. E și în cazul schițelor celor doi: Sava Raisa Andreea din „Mulțumim că suntem, din dragoste mântuiți” și Sterie Diana Maria cu schița „Un cozonac iertat de Domnul”. Alți mici autori, precum spiridușii din poveste, parcă îi zărim cu năsucurile lipite de fereastra imaginației, visând cum la prima ninsoare vor ridica din nou un om de zăpadă, pe care-l vor transforma în Moș Crăciun ce are să se ridice până la stele cu sania lui, odată cu visele lor, de unde să ridice o mână peste planeta noastră și să facă minuni. Iată cam ce îl roagă pe Moș Crăciun, într-o scrisoare neobișnuită, unul dintre autori, adresată direct de Alexandra Gheorghe. Cităm: „Ți-am scris această scrisoare, o scrisoare-ecou ce îmi doresc să îți dea forța de a face, pentru noi, mulți ani de acum încolo MIRACOLE. Te aștept cu nerăbdare și îmi doresc ca și anul acesta să reușești ceea ce pentru noi toți pare imposibil – adică să aduci lumină în casele noastre și promit ca în ceas de seară să te salut de la fereastra mea, privind spre cer – spre cerul care cerne miracole.” (din „Miracolul zilei de Crăciun”). Tot o scrisoare emoționantă scrie Roșca Mara-Maria cu a sa „Scrisoare către Moș Crăciun”. Și a venit rândul să amintim de povestirile în care se petrec și altfel de minuni (multe dintre ele scoțând la lumină bunătatea, iubirea și multe sentimente umane). Și mai amintim aici, doar unele texte ale unora dintre ei: Ioniță Ana Maria cu „O minune de Crăciun”; Ghinea Iulia Maria cu „Miracol de Crăciun”; Matei Larisa Florentina cu „Un Crăciun diferit”; Cojocaru Ioana cu povestirea aproape romanescă „Crăciun cu dorul fulgilor de nea”; Gheorghiu Bianca-Maria cu schița „Orice copil merită un cadou” și Denisa-Elena Cristian cu o proză intitulată „Minunile Domnului” despre un fapt chiar emoționant. Peste alți autori antologați aici, trenul tristeţii trece peste scrierile lor de parcă nimic nu mai face parte din noi, oamenii. Deși triste, peste aceste întâmplări un fluviu de bunătate curge în continuare (prin texte) – care e, pesemne, și viaţa lor. Totul tremură în univers iar poveştile cu final fericit vor poposi şi la urechile celor ce n-au vrut să audă că, dacă n-am scrie despre drama semenilor noştri, „timpul ar trece peste noi cu nepăsarea lutului grăbit”, cum ne avertiza marele dramaturg Will. Și vom aminti aici pe Nițu Ioana-Violeta cu schița „Ileana”; pe Vasile Ayanna cu „Laura, miracolul de Crăciun”; Tudor Andrei_Mario cu schița „Tablou de Crăciun”; Sarivan Anisia-Ștefania cu „Un Crăciun fără cadouri?” și Dobre Bianca Maria cu schița bine scrisă „Amnezie de Crăciun”.

      Trecem acum și către poezia micuților autori din această antologie. Azi, tot mai mult, poezia a devenit o himeră care ia pentru fiecare autor un alt chip. Cum s-a ajuns până aici, la a face aproximări mai mult sau mai puțin reușite ale ideii abstracte de poezie, enigma stă doar în volumul imens de poezie (antică, veche, clasică, modernă) care trebuie citită, căci la urma urmelor suntem cam ce am citit de-o viață. Dar fără o poezie emoțională, care să și ascundă o mică poveste, un tâlc, o parabolă, publicul nu va veni către poet și poezia lui. „Poezia nu se vinde, poezia nu se citește, poezia nu mai e importantă. În aceste zile se poate trăi foarte bine și fără poezie... Și apoi, poezia e doar una dintre multele forme de expresie artistice de a fi în lume, de a gândi lumea și pe sine, înăuntrul ei” - scria Doina Ioanid - într-un eseu. Faptul că nu se mai citește poezie îi întristează și pe poeți. Când scriu poezie, mai toți copiii visează că odată cu prima zăpadă, în timp ce Moșul își aleargă renii printre nămeți, bucuria lor trebuie să fie o portavoce a momentului întâmpinat cu drag: Crăciunul. Acum aș fi stat de vorbă cu tine, cititorule, imaginându-ne că ne-am dat întâlnire cu poezia lor pe podul de aur al cuvintelor și tu trebuie să știi că în timp ce le citeam versurile, sufletul îmi sta pe o creangă de sorcovă ninsă și-n frigul acela un leagăn îmi era imaginația micuților versificatori. Să amintim câțiva dintre ei: pe Vlasie Victor cu poezia „Iarna”; pe Gheorlan Tudor Mihail cu „De Crăciun”; Stoica Florin cu poezia „Crăciunul”; Sandu Bianca Alexia Maria cu poezia „Ajunul de Crăciun” sau Rădulescu Alexandru-Ionuț cu poezia gingașă intitulată „Îngerul Crăciunului”.

       Mulți au înțeles bine că li s-a cerut o scriere concentrată cu mesaj puternic, ceva scurt, la obiect, un vis ori o idee, sau un text scurt cu impact emoțional cât o privire asupra lumii printr-un monoclu și mai ales, trăirile lor, sufletul lor depus pe coala de la masa de scris a fost și scopul acestui concurs. Să le urăm să urce „bolovanul” poveștilor cât mai sus, așa cum zeii Olimpului l-au ales pe Sisif să facă această trudnică îndeletnicire.

 

                                                         Tudor Cicu

                                          

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu