duminică, 22 august 2021

Liga Scriitorilor Filiala Buzău - cu o nouă Antologie (a copiilor care scriu)

 

Despre copilărie, speranță și darurile lecturii

 

     „În ziua când nu reușești nimic, lumina care-ți cade pe mâini te mâhnește”, spunea un poet, convins că doar acele cuvinte buchisite de-un copil, ascultându-le, le vei simți ca pe razele de lumină ale galaxiilor rotindu-se prin spații. Câteodată apare în fiecare dintre noi, nevoia imperioasă de a spune adevărul nostru. Şi nu-l putem spune oricui. Şi nici ascunde în noi la nesfârşit. De aici şi eroarea în care a căzut Ana, din „Moara cu noroc” a lui Slavici. Ana lui Slavici, ca și Anna lui Tolstoi visa la o iubire care să atragă atenția cuiva în această viață. Toți visăm. Până când lopata unui gropar îți vântură tigva de colo până colo. Ca și craniul pe care groparul i l-a arătat lui Hamlet în cimitir și despre care spunea că a avut cândva limbă în el și era în stare să cânte. Memoria acelui craniu, înțelegea groparul care îl descoperise, deținea o anume experiență a vieții. „Copiii din țara dorului” (din antologia cu același nume, editată de Asociația Liga Scriitorilor Filiala Buzău), își asumă această experiență a vieții care le stă înainte prin versuri îndrăznețe, gânduri-eseu, mici schițe în proză, așa cum înțeleg ei că scrisul devine măsura și expresia unei existențe, unii o caută prin scris și pictură, dar ambele îi stimulează micului autor conștiința, având mai întâi un rol terapeutic. Toți suferim când din viața noastră pleacă oameni, simțindu-ne amenințați de oceanul pusietății. Și pentru a nu deveni captivi în acest ocean de pustietate, alegem calea scrisului. Ceea ce o fac și copiii din această antologie. Uneori, încercările lor de a ajunge la acel binecuvântat tărâm al tinereții fără bătrânețe, copiii recurg la poveste ca prim șiretlic al atragerii cititorului. Ca în parabola învățăceilor și mentorul lor, care spune așa: odată un învățăcel enervat peste măsură că învățătorul pare să aibă mereu dreptatea de partea lui, se sfătuiește, pe ascuns, cu colegii săi, cum să pună la cale o farsă care să-l detroneze din postura de atoateștiutor pe înțelept. Și se pun de acord ca cel care a venit cu această idee să ia un pui de vrăbiuță, să-l țină ascuns în mâini și să-l întrebe pe înțelept dacă pasărea ținută prizonieră în căușul palmelor e vie ori e moartă. Hotărâseră împreună cu învățăceii, că dacă înțeleptul va zice că e vie, cel pus să-l înfrunte să răsucească iute gâtul păsării și să i-o arate că e moartă. Iar dacă va zice că e moartă, copilul să-i dea drumul păsării ca să zboare și astfel să-l facă de rușine în fața copiilor, dovedint, prin asta, că nu știe totul. Zis și făcut. Cu pasărea ținută la spate, în palme, a sosit și clipa ca acel învățăcel să-și întrebe mentorul: „Învățătorule, vrăbiuța ce-o țin în mâini e vie ori moartă?” Învățătorul l-a privit lung și după o clipă de așteptare pentru toți cei aflați de față, i-a răspuns: „E ceea ce ai gândit înainte de a pune întrebarea, fiind în mâinile tale, soarta acelei pasări ține doar de tine.”

    Revenind la antologia de față, în urma lecturării ei, rețin doar (de pe unde?) că J.L.Borges trăsese concluzia că s-ar fi înțeles din Evanghelia după  Ioan, că poetul este o făptură „întraripată și sacră” care nu poate compune nimic dacă nu se află în acele momente de inspirație străină unei stări de normalitate, adică un fel de nebunie căreia îi cade pradă. Asta poate să fie adevărat. Doar că poetul, coborât la starea de moment a divinității, în momentele de înălțare în Cerul Inspirației sale le și rostește. Despre asta, Vasile Voiculescu spune într-un singur vers din „Magii” că „...nu știau unde-au s-ajungă, știau atât, ce vor găsi!” Nu e doar un exercițiu terapeutic scrisul ca atare, ci mai curând o cuprindere a realității din cele mai puternice trăiri ale noastre, o confirmare că viața nu e doar ...vis, iar copilăria nu e doar o etapă din viață, ci chiar viața. Fiecare poezie sau bucată de proză din această antologie îmi pare un ciripit de pui golaș în cuibul gol (de la geamul de unde vă scriu), amintindu-mi că trecutul e ca o pasăre care nu s-a putut desprinde să-și ia zborul spre ținuturi mai călduțe (ca-n povestirea lui I. Alex Brătescu-Voinești, cea cu puiul de prepeliță), dar și prezentul e iluzia ce se destramă ușor sub ochii copilului, atunci când își scrie poezia/proza și alunecă, printre amintiri, într-o fântână a timpului. Unii dintre micii autori au nostalgia copilăriei, și vocea lor e un strigăt: „Nu pleca copilărie, nu mă părăsi! Nu lăsa oamenii să devină triști în lumea maturității! Ajută-i să mai trăiască acele clipe când nu aveau griji și nici măcar nu simțeau urmă de supărare.” (P1. Curcubeul sufletului, copilăria) Alții își radiografiază trăirile interioare și își pun în ecuație sentimentele și emoțiile pe acel anotimp din viață, numit copilărie: ”Numai când te gândești la cuvântul „copilărie”, în mintea ta, deja, se adună cele mai  frumoase povești ale acelor vremuri, spuse de bunicul la gura sobei, în timp ce cocea niște mere, sau rostite de buzele dulci ale mamei, înainte de culcare.” (P27. Copii din țara dorului). Unii fac această coabitare între lyric și epic în versuri cât de cât capabile să te teleporteze în viața lor: „Sunt un copil ca orișicare/ Mi-e viața un izvor de bucurie” (V37. Copilărie)  Iată ce ne spune un copil vizionar:  „Copilăria este un tărâm magic. Nu ştim când şi unde începe şi nu ştim când şi unde se termină.” (P12. Copilăria, cel mai frumos basm)  Toate întâmplările fericite (sub forma unor amintiri), copilul le ține într-un echilibru fragil peste viața care se trece: „Pe sub nucul cel bătrân/ Amintirile le-atârn./ Tare dor îmi e de tine/ Și de zumzet de albine/ Și de alergat pe dealuri/ Înălțând noi idealuri.” (V1. Unde ești copilărie?).

     Vine o vreme când, rătăcind printre amintiri, ţi-ajung la ureche vorbele speriate ale acelor muze măiastre: ,,–Ai trecut, nefericitule, în Valea Plângerii!”. Mi-l închipui şi pe cel care scrie, alături de voinicul din poveste (și chiar transformat în el) - căutând într-o parte şi alta, cu barba albă până la genunchi, ridicându-şi pleoapele ochilor cu mâinile... şi abia umblând, nu găsi decât un tron hodorogit, îl deschise, dară în el nu găsi pe ai săi; săltă capacul chichiţei şi un glas slăbănogit îi zise: „– Bine ai venit, că de mai întârziai, şi eu mă prăpădeam”. De aceea unii aleg să viseze la călătoriile interplanetare : „Poate că descoperise tărâmul lui „tinerețe fără bătrânețe”. (P4. Călătorie imposibilă); sau au visul de a fi pasăre: „V-aţi gândit vreodată ce frumos ar fi dacă am fi cu toţii păsări?” (P8. Viața unei păsări). Visele altora prind imaginație sub semnul generos al frumuseții locurilor natale: „Deși știu că am visat, sunt sigură că energia acelui minunat copac și-a făcut loc în imaginația mea și niciodată nu o să mai intru într-o pădure fără să îmi aduc aminte de vis și trăirile parcă reale.” (P13. Copacul), iar alții au frumoase și neuitate amintiri despre anii de școală:Copii, haideți să vorbim despre școală ca despre „casa din vis”. (P2. Casa din vis)  Și parcă Stephen Leacock, spunea: „Nu este greu să scrii. Iei hârtie și un creion, te așezi și scrii ce-ți trece prin cap. E ușor să scrii – greu e doar să-ți treacă ceva prin cap”. Și, sigur, îți va trece dacă lectura cărților nu-ți va lipsi zi de zi. Și ce lume vei descoperi în acele cărți care îți sunt ca apa dintr-o fântână. Iar pe pământ nu-i nici o fântână îndeajuns de adâncă, la care ciutura ta să nu ajungă spre a-ți potoli setea. Căci doar prin cititul cărților, dobândim raza care ne va lumina viața: „Ca prin magie, cartea a început să îmi vorbească, spunându-mi ca eu sunt personajul principal și că a sosit momentul să continui chiar eu acea poveste.” (P6. Povestea unui înger) (sau) „Voi fi un semn „de carte”” – spune (P5. Semnul de carte). Citind o poezie în care îți regăsești și câte ceva din trăirile tale, e ca și cum tu ai fi vrut cândva să o scrii. Cam ce vreau să vă spun acum, toate astea, seamănă un pic cu „stranietatea” senzaţiei, pe care Dorian Gray (personajul lui Oscar Wilde) o avea, ori de câte ori îşi privea tabloul, asupra căruia dăduse „glas” dorinţei năstruşnice, ca el să rămână tânăr şi portretul să îmbătrânească. Înţelegea însă bine, că portretul deţinea şi taina vieţii lui şi, acum (privindu-l), îşi dezvăluia povestea. Iar în cazul unora, speranța în frumuseța interioară: „Sunt convinsă că toți avem o oglindă fermecată. O oglindă care reflectă interiorul, nu exteriorul oamenilor. (P21. Copilăria – casa sufletului meu). Sau un ecou venit de departe: „Satele noastre sunt goale acum.../ Bunicii aceia sunt pe un alt drum.../ Dar ei? Ei, copiii de altădată?/ De ce acceptă atât de ușor,/ Să se stingă lumina copilăriei lor?...” (V11. Ecoul copilăriei). Acum, singur la masa de scris, fiecare dintre cei antologați aici, au văzut și ei la ce război nemilos (scrisul) și-au făcut valiza. Pesemne, când nu mai ai speranța care să te lege de viață, te simţi ca o fântână seacă. Arunci piatra şi după un timp auzi ecoul impactului, un sunet surd, şi cam atât. Dar de reținut: important este doar „tăria” condeiului cu care autorul își duce, până la final scrierea. E nevoie uneori să existe câte un Diogene înăuntrul nostru, care să ne arate, fie şi la flacăra lumânării, frumuseţea omului. Omul, ca și craniul lui Hamlet (de care spuneam la început), știe că acel cântec al său îi poate lumina drumul. Cum încearcă și unul dintre copiii antologați să ne sugereze: „Spune-mi, ce cântec să ascult,/ Pentru a înţelege gândul cel mut?/ Spune-mi, cum să şoptesc,/ Ca vocea luminii să o răspândesc?” (V10. Îngerul meu).

     Mulți vor fi aceia care au tot crezut că mâna cu care scriem e prinsă de pământ printr-un simplu joc de degete. Nimeni nu se bucură în zadar, nimeni nu se întristează în zadar fără să cunoască (dintre toți cei cuprinși în această antologie), toate cântecele și poveștile celor mai curajoși și talentați dintre ei, plecați fiecare pe un drum al lor. Cineva spunea că picătura străpunge piatra nu prin puterea ei, ci prin cădere repetată... așa și cu poezia/proza unora dintre cei antologați aici, care de la o vreme, va face galerii și prin munte.

 

 Notă! P1,2,3... n (sau) V1,2,3... n sunt prozele/versurile celor prinși în volum, în ordinea publicării în Antologie. Numele acestor copii nu-l facem cunoscut, surpriza revenind Filialei Ligii pe 31 august cu ocazia festivității de premiere de la Centrul Cultural Marghiloman/Buzău. 

 

                                                                           Tudor Cicu

                                                          (membru USR Filiala Dobrogea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu