trecător grăbit prin timpul nostru.
(partea II-a)
Cu acest volum de poezie (Cupola
unei lacrimi) Ion Roșioru și-a făurit o manta lirică personală prin forța
debordant-vizionară a imaginației sale și atent la detalii, mai mult sau mai
puțin semnificative, cititorul de poezie se prezintă ca un observator mereu
curios la modul în care poetul își făurește lumea senzațiilor, a amintirilor, a
plăcerii și a durerii. Fiindcă, să scrii despre moarte, sau o poveste de iubire
demult petrecută, înseamnă să fii prezent acolo în „miezul fierbinte al
clipei”. Apoi să uite cu totul o parte importantă din acele trăiri, și să o ia de
la capăt pe foaia de scris ca să revii ca un Sisif, urnind povestea, tot de
acolo, din ceea ce a fost trăit, dar cu alte mijloace lirice, pentru a-și
descoperi o latură confesivă asumată ca atare. Și să scrii, să-ți imaginezi, să
visezi aducând în elide o nouă realitate, să încingi spiritele și inimile
cititorilor, să le transmiți și lor emoţia
revederii continue cu ecoul vastelor câmpii dobrogene şi freamătul pădurilor
din munţii Buzăului (locurile natale), cât și imaginile unor tinereţi ce nu pot
fi uitate, înseamnă să trăiești cu
intensitate o realitate concretă atemporală
sau veșnică, care se țese din și prin desfășurarea acțiunii, acolo unde
scriitorul este stăpânul spațiilor sale ficționale.
Gândul
poetic, boltit pe un cer numai şi numai al poetului, este plin de semne şi
tâlcuri, încât, pe drept vine și întrebarea: aceste trimiteri la zbuciumul unor
iubiri trecute este parte a mărturisirii, sau doar a imaginației deosebite?
Mesajul poetic răzbate din fiecare vers care îți oferă și ție, în ipostaza de
cititor, libertatea de a te plimba la nesfârșit într-un templu poetic aparte,
într-o alegorie a unei lumi distopice pe această temă atât de frecventă în
elidele sale: pierderea unei ființe iubite dragi, prin desfășurarea firească a
vieții sau prin imprevizibila moarte. Dar existând și speranța că scrisul poate
salva sufletul:
În
nescrumirea ei imensă iubirea ta-mi va apărea
Ca un regret cu
care-n spate voi coborî în moartea mea!
Sunt vinovat pentru că-n toamna ce şi-a
intrat demult în rost
Mă străduiesc
să-ntorc din cale o vară care nici n-a fost!
De-a lungul şi de-a
latul sorţii cad frunze tot mai argintii
Şi toate colmatează râul pe care-ai mai
putea să vii!
Se stinge candela plăpândă
şi moare focul în cămin
Şi-s numai lupi
flămânzi pe drumul pe care-aş mai putea să vin! (Se stinge candela plăpândă)
Împerecherea a două versuri cu semnificaţii diferite, dar conturând
împreună o vitalitate a imaginii dorite, iată o necrezută asociere a lor, a
potenţării unui sens anume, pentru a despleti „nuanțele spunerii”, și a
pecetlui cuvintelor rostuite în vers acea „nuanțare” a cuvintelor (după Roland
Barthes: „o privire frizantă” asupra așezării cuvintelor în text). Jocul acesta
de „mărgele” a alcătuirii elidei, metafora sugestivă în explorarea „nuanței”,
spre deosebire de poezia tradițională, capătă o expansiune totală a imaginii în
aria cuvintelor și fac din câmpul poematic un soi de jurnal al clipei; trăire, extaz, meditație,
revelație... într-un prezent etern al trăirii:
Bunica povestea de una niţel ţicnită şi râdea
Pe sub mustăţi şi
azi sunt sigur că-n acest rol jucase ea!
Rumânul tinerei
zărghite plecase vara la război
Lăsându-i toată
târla-n grijă pe când era cositu-n toi!
A pus pe unul
să-i cosească târziu un biet pogon de fân
Şi, pe la
prânzul mic, tocană de vinete i-a dus în sân!
Cum ambalajul
dintr-o frunză de căpcălan pe cale s-a
Ferfeniţit,
cosaşu-acasă s-a-ntors cu dezmăţata-n şa! (Cu dezmățata-n șa)
Ca să conteze într-un vers, nuanța frazei rostite trebuie
să invoce un sens, așa încât și cititorul trebuie să încerce, la rându-i, să
prindă acel sens. Fiindcă în contact cu fiinţa suprapersonală a speciei nu
imaginile convertite în idei îl legitimează pe poetul nostru în a-şi oferi
decizia pertinentă, ci situaţia de a prezenta universal spiritul, fiinţa
poetică. Natura maladiv-pesimistă a
poeziei din elide, cu suflu devastator pentru accentul liric al poeziei, macină
fiinţa poetului capabilă de un „optimism” interior-ascuns, însă pornit să
înfrunte această imagine dezolantă a unei perspective de „anotimpuri târzii”. Dar
repetarea unei propoziții dintr-un vers, în altele, deși ar părea că nu le
delimitează net contururile și le lasă nelămurite, adică nu-i cristalizează
strofei un sens, totuși, vine în completarea unui decor al întregului. În plus,
îți mai trebuie un lucru foarte important:
empatie, pentru că lucrăm cu oameni care nu sunt fericiți. Elidele lui
Ion Roşioru, cu aplecare spre poezia de dragoste, excelează, în retragere
interiorizată, printr-o notă dominant nostalgică plină de regrete, iar decorul
elidei-pastel ne oferă registre alternative ale unor note nostalgice. De exemplu: chiar când invocă nucul din grădină, sau
dudul, ori gutuiul, decorul nu pare să fie același, ci mereu altul: („Înţelegând
că scriu poeme despre gutuile ce-i cad,/ Gutuiul, ca recunoştinţă, a vrut să
m-avanseze-n grad!”; „şi cad gutuile-n delir”; „Din raiul meu trimit spre tine,
prin toţi gutuii ce se coc,/ Un freamăt proaspăt de iubire, un freamăt tânăr de
noroc”; „Dar timpul, lampagiu în soldă, stinge luminile-n gutui.”; „Făcându-mi
rondul de rutină pe sub gutui păşesc încet”; „Zoreşte, Doamne, aurora să-mi
bată-n geamul cu gutui:”) etc.
Același
decor, al grădinii de la țară, unde plutește amarnica întrebare: (”De ce oftau
aseară nucii?” - dintr-o frumoasă elidă), e nuanțat tot într-un anotimp al regretelor
târzii, în care undele fondului de trăiri afective şi ideatice, împinse până la
limita constructivismului pe acea presiune osmotică de convieţuire între
concret şi abstract, îl diferențiază pe poet de autorii care se plâng de
insuficiența limbajului în a le cuprinde gândurile... și putem exemplifica: (
„Azi noapte n-a căzut o nucă ştiind că zăbovesc la scris”; „Ieri, nucii mei bătrâni de-un secol au fost
la moarte condamnaţi:”; „Din ce în ce mai goală-i masa pe care-ntind gutui şi
nuci ”; „Umbrosul nuc de astă vară e-acum hieratic, trist şi gol”; „Să pot să
scriu un vers cu tine pe fiecare dintre nuci! etc).
Un alt decor bine nuanțat, în elidele lui Ion
Roșioru, este ploaia. Ca şi în elidele sale şi în realitate
plouă, ori de câte ori Dumnezeu e convins că cel plecat din lumea asta a
părăsit-o cu inima îndoită şi multă părere de rău (zice lumea); şi-mi vin în
minte versuri precum („Ascult cum ploaia-şi cerne
stropii ce parcă-s note de pian”; „Plouă rece. Unde-i oare ploaia noastră
de-astă vară?; „Plouă iar şi ploaia asta cu virtuţile-i divine/ Mă transpune-n
zeci de versuri avântat-alexandrine”; „Ne-a prins la primul picnic ploaia
într-o livadă de lămâi:”), care fără să
surprindă dintr-odată totul despre un anumit ritual, ceva tot i se transmisese
lui, de mai Sus. În popor se spune că plouă nu numai când mortului îi pare rău
că a părăsit lumea asta sau vrea întradins să atragă atenţia şi celorlalţi.
(Voiniţki, fiul văduvei Maria Vasilieva, avea următoarea replică în Unchiul Vania: „Iată, va ploua şi natura
se va împrospăta, se va înviora. Doar eu voi rămâne plouat. Zi şi noapte, ca un
spiriduş, mă apasă gândul că mi-am pierdut viaţa irevocabil”). Recunoaştem cu
toţii: nu ştim „de unde vin vocile, de pe lumea asta sau cealaltă”, dar acest
poet era un vizionar liric:
Poeţii spun că ploaia-i bună conducătoare de iubire:
Hai s-o lăsăm
şi noi, iubito, în vraja ei să ne aspire!
Poeţii spun că ploaia-i bună aducătoare de
noroc:
Hai s-o lăsăm
şi noi, iubito, să ne adune lângă foc!
Poeţii
spun că ploaia-i bună ca pâinea scoasă din cuptor
Hai s-o lăsăm
şi noi, iubito, să spună cât ne e de dor!
Poeţii spun atât de multe şi, cum o suntem
amândoi,
Hai să lăsăm, iubito, ploaia să mijlocească
între noi! (Poeții spun că ploaia)
Drumul dinspre poezie spre cititor trece atât de aproape
de suflarea Creatorului. Poetul cu flaşneta sufletului e mereu gata să-ţi
destăinuie fericirea acestor „trecători” din viaţa sa. Și unde moartea noastră
cea de toate zilele nu-i, în fond, decât o călătorie ludică ca o mişcare
permanentă spre ceva în care nu se întâmplă nimic cunoscut în afara acestei
deplasări ludice. Poate, doar o pândă, o pândă continuă, încordată, răbdătoare,
până într-o zi când Moartea ne va arăta un căpeţel de lumânare ce stă gata să
se stingă.
Tudor Cicu
Am adorat tot ceea ce a scris dl. Ion Roșioru. Ador tot ceea ce ați scris și dvs. acum, aici și nu numai.
RăspundețiȘtergerePe cer este o stea nouă. De acolo, poetul ne înțelege durerea. Vor rămâne valoarea și amintirile. Buzoianul nostru dă autograf pe veșnicie.
Prețuire, pentru fiecare cuvânt de lumină!
Îi citeam (uneori și comentam) poezia postată pe facebook și aveam senzația că ne-a introdus într-o poveste cu un decor din care nu mai voiam să ne desprindem. E poate senzaţia pe care am simţit-o când aminteam de acel „labirint de închipuiri” de care cuvânta Don Quijote mucalitului său scutier Sancho. Din anumite scrieri am înțeles că în tradiţiile extrem orientale, peştera este simbolul lumii. Dar în mitologia greacă (pe care am îndrăgit-o mult pe vremea când eram școlar), labirintul devine locul naşterii şi al iniţierii. Ieşirea din labirint, în poezie, poate echivala cu ieşirea din cosmosul de unde ne transmite poetul, povestea sa. De observat că, în poemele lui Ion Roșioru, niciun cuvânt rostit nu poate fi inferior universului său poetic şi că umbrele acestor cuvinte înlocuiesc un întreg limbaj prin imaginea lor, imagine care radiază tot: lume, univers, legături şi interacţiuni, fiinţă-cosmos etc. Mulțumesc de popas, Gina!
ȘtergereCe pacat ca l-am descoperit cand a plecat, ce bucurie ca ati scris despre dansul! Sa-i multumim pt ceea ce a lasat in urma!
RăspundețiȘtergereA dus o muncă de Sisif, în poezie, proză, critică literară... că mă și miram de unde atâta forță. Când i se trimitea o carte, de aici din Buzău, de la el de prin ținuturi elixine, chiar de oriunde, se apleca asupra fiecăreia și revistele din țară îi făceau loc în pagină. De altfel un om introvertit (părea a ascunde în el niște traume), iar blândețea sa, de pe chipul copilăros, nu îți făcea impresia unui critic sever cu cărțile confraților. Vorbea rar și puțin. Am fost de câteva ori în preajma lui: la Hârșova, la Buzău și la Filiala noastră din Dobrogea. De multe ori nu venea la întrunirile din Filială, fiind plecat la casa părintească din Dimiana de Mânzălești/Buzău. Nucii, gutuii, duzii și prunii pe care-i cântă în ultima lui carte de elide, pesemne de acolo sunt. Lumea tulburată de iele (în poezie), de fete și mirese tătare duse pe cal de feciorii ferheși, pesemne în Dobrogea le-a trăit, dar această îmbinare a celor două lumi par a reda un tărâm văzut de el doar în vise. Nu știm ce a fost în sufletul încăpător al acestui poet... pesemne o lume numai a lui. Am pierdut un poet mare! Drag de popasul tău.
RăspundețiȘtergereDa, nu stim ce a fost in sufletul sau, cum nu stim in general ce e in sufletul oamenilor... Mi-a placut ce a scris, atat cat am reusit sa citesc in prezentarea dvs. si in ce am mai gasit pe internet, chiar e de studiat. 😇
RăspundețiȘtergereO mare pierdere! Un omagiu frumos adus celui care a fost și rămâne Ion Roșioru. Să fie pomenit!
RăspundețiȘtergereCe tristă-i țara fără de poeți, nu-i așa? Și totuși, Dumnezeu are un plan cu noi, sunt sigur (au fost prizonieri români trimiși de ruși în Siberia. Cum să ne explicăm, că tocmai aceștia, trecuți prin infern (noi azi, am fi murit nici după o lună de „tratament” Siberia), au îndurat, și dus viața până la 90 de ani și peste... doar dacă Dumnezeu nu avea cu ei un plan de îndeplinit. Mă uitam ieri la TV Nașul... și Victor Roșca la 96 de ani povestea odiseea îndurată, mai întâi în Siberia, apoi în țară... fiindcă ȚARA nu i-a primit pe acești eroi cu brațele deschise... din contră, din gulagul sovietic unii dintre ei au înfundat pușcăriile noastre pentru înaltă trădare (luptaseră sub comanda lui Antonescu pentru eliberarea Basarabiei... parcă aveau de ales ce război trebuiau să ducă!). Marin Preda a fost urmărit și tracasat continuu că a vrut să-l reabiliteze pe Ion Antonescu și soldații aflați sub comanda sa, majoritate țărani... crezând că vor avea țara și pământul lor. Mă poți întreba ce are asta cu Ion Roșioru? Părintele lui, tatăl, îmi spunea, a căzut la Cotul Donului. Avea de gând să scrie un astfel de roman, spunea că trebuie să adune date de la oamenii din sat. N-a mai apucat, ori nu a fost mulțumit de ce a strâns de la martori... ici-colo! Nu știu să-ți răspund mai multe! Dar multe taine a dus cu el, acolo de unde scrisul lui nu o să mai ajungă la noi.
Ștergere