vineri, 26 noiembrie 2021

„Omul dintre două lumi” - (Diana Dobrița Bîlea)

 

„Omul dintre două lumi”, un roman din sfera realismului magic *

 

      Scriitoarea Diana Dobrița Bîlea, cu cartea sa „Omul dintre două lumi” (Ed.Ex Ponto, 2017), face să tresalte de bucurie inima cititorului fiindcă, iată, lumea basmului e la ea acasă în acest roman. Această carte prezintă, în complexitatea plăsmuirlor sale, o explorare imaginară în spaţiul nebănuit al magiei, al conviețuirii dintre oamenii aflați la granița dintre două lumi, într-un sătuc situat la Dunăre. Este un roman ce face parte din sfera realismului magic, cu toate minunățiile pe care le născocește autoarea dobrogeană, este un poem basmic. Este o carte admirabilă pe care de fiecare dată o vei citi cu plăcere și cu uimirea că a putut încăpea în ea atâtea istorii, profeții și viață, tradiții, superstiții, credințe și obiceiuri străvechi. Este și un roman al magiei unor trăiri, de la primii fiori ai dragostei între doi tineri, de la nașterea omului și până la moartea sa, dar și al fascinației vieții aşa cum este aceasta astăzi.

Narațiunea sintetizează două perspective care, în mod obișnuit, sunt antagonice: perspectiva rațională asupra realității și aceea a acceptării supranaturalului ca normalitate. În cadrul acestei orientări literare, a realismului magic, descrierile cele mai realiste se împletesc cu elemente fantastice și onirice, cu motive din mituri și din basme, dar explorează, din prima clipă a întâlnirii dintre un el (perspectivă ireală) și o ea (ființă pământeană) până la ultimul moment al regăsirii, spațiul basmului popular de la noi, într-o proză care îndeplineşte aproape exemplar condiţiile care definesc genul realismului magic, cum sunt, de exemplu, aceste personaje cu puteri magice apărute în lumea firească a satului.

Romanul este o alegorie a două conștiințe ce ajung să conviețuiască, ba chiar să se împletească, fără a da impresia că cele două suflete bântuie prin lumi diferite, dar care nu îşi pot depăşi condiția de a ieși din tărâmul binelui și al răului. Evenimentele ce i se vor derula cititorului sub ochi prezintă viața studentei Ileana, acțiunile sale îndrăznețe pe tărâmul mirific al Dunării („cu poveștile ei cu tot și cu lumina, înnebunitoare, a soarelui”), temperate de prudența prietenei Luana, într-o aglomerare a detaliilor şi a patimilor: iubire, ură, violență, delir, sete de cunoaştere. Ca o trăsătură generală: este și un „roman basmic și poematic” (definiție dată de Ion Roșioru) ce împleteşte realul cu magicul, un roman psihologic, sociologic, filosofic, de meditație și comunicare între semeni etc. Autoarea a reuşit să cuprindă în acest roman toate aspectele complexe ale unui sat ce încorporează elemente mitice sau fantastice într-o ficțiune realistă. Cu alte cuvinte, elementele magice (ale credinței populare, ori din superstiții și ritualuri păgâne) sunt considerate întâmplări normale. Realitatea și fantasticul coexistă într-o societate umană cu credințe obișnuite, dar autoarea conduce firesc firul epic al poveștii de dragoste între Ileana (studenta de la medicină venită de la oraș) și Călin, „om doar pe jumătate”, poveste petrecută la granița dintre cele două lumi intangibile. Este o frescă a lumii basmului: speranţa care nu moare niciodată, credința oamenilor, apocalipsa calamităților naturale (aici seceta), moartea care vine ca o continuare a vieții pe pământ, profeția omului etc. Firul epic (deși romanul nu se axează pe nararea unor acțiuni principale) este descrierea poveștii de dragoste dintre Ileana, sosită în Gârliciu taman în preziua desfășurării ritualului numit „Caloianul” (menit să alunge seceta și să aducă ploaia în zonă) și podarul Călin, un tânăr care are puteri paranormale şi care atrage atenția fetei prin ciudățenia sa de a vorbi cu șacalii din pădure. De-a lungul ei, povestea de dragoste se împleteşte cu evoluţia satului, oamenilor din satul de la Dunăre întâmplându-li-se multe: secetă, invazii de suflete păgâne în insula Pastrama, bătăi de clopote scufundate și prevestitoare de nenorociri (sau de bucurii!), apariția balaurului, iadul sufletelor celor înecați în Dunăre și care mențin în zonă o atmosferă apăsătoare etc. Puterea de imaginație cu care autoarea a creat fresca unei lumi aflate în chinga superstițiilor, de la începuturile ei și până la ridicarea la cer, nu este altceva decât transpunerea în literatura cultă a unui univers spiritual rural dominat de credinţa în duhuri suprafireşti ascunse în elementele naturii și-n dezlegarea ploilor, ori în mersul pe apă, în vrăjitoare ce ştiu a farmeca și descânta, în demonismul erotic din noaptea de sânziene, în scena reînvierii tânărului înecat, în vise cu semnificaţie („Să fi visat totul? se întrebă ea”), în călătoriile și aparițiile eroului Călin dintr-o lume în alta. Toate acestea culminează cu întâlnirea „de dincolo” cu părinții morți și cu nunta neobişnuită din finalul romanului. Până şi eroina Ileana este descumpănită: „Doar că ea avu norocul să fie iubită de un Călin despre care începu să se întrebe dacă era într-adevăr viu sau dacă nu cumva fusese ucis și sufletul lui se afla acum sub robia balaurului”. Sub aripa ocrotitoare a iubitului care o veghează de oriunde s-ar afla și trăind sub imperiul acestei magii, Ileana nu are cum să nu se întrebe totuşi, punând uneori totul pe seama minții sale rătăcite: „O fantomă? se întrebă fata tremurând. O proiecție a minții mele? Sau un om care trăiește între două lumi dintr-un motiv care deocamdată mie îmi scapă?” E cert: Ileana trăiește o magie scoasă în evidență prin tăria, credința în iubire și forța de a dărâma ziduri ridicate în calea ei, prin dorința de a se întoarce la omul iubit și de a se reintegra în supranaturalul unei lumi basmice.

Dacă la începutul romanului se întâmplă doar minuni aflate la limita realității: Ileana îl scapă pe tânărul Ifrim de furia unei peștoaice cu colți ascuțiți, tot ea cu ajutorul unor plante vindecă  rănile pescarului Florică, botează copilul unei femei căreia îi muriseră primii patru născuți, se mai auzise că vindecase niște oameni ai satului doar stând de vorbă cu ei etc. Acestea capătă aură hiperbolizată, pentru ca în decursul narațiunii minunile să se dezvolte, culminând cu eliberarea sufletelor celor înecați și captivi sub cupola din adâncul Dunării.  De aici încolo planurile se succed fulgerător între cele două lumi (noaptea de dragoste „dintr-o altă lume”, moartea copilului nenăscut într-un accident și revenirea lui miraculoasă la viață, nașterea copilului Ilenei în apa Dunării), spre uimirea nu doar a prietenei Luana, dar și a preotului care „se gândi că oile sale o cam luaseră razna, iar el, păstorul, nu fusese atât de vigilent încât să nu le lase să se îndepărteze așa de tare”. Axul în jurul căruia se rotesc personajele este Călin, care devenise balaur „ca să-i apere pe oameni de rele”, iar satele din jur trăiesc povestea balaurului ridicat dintre ei. Este personajul prin ochii căruia vedem felul în care se transformă oamenii acestui sat de la Dunăre după ce trec prin nenumărate întâmplări. După cineva din sat, dintre bătrânii cu darul profeției, Călin se întoarce după șapte ani sub înfățișarea unui cerb care o va purta pe Ileana într-o călătorie prin lumea „de dincolo” la întâlnirea cu cei dragi duşi de mult timp. Viața satului se schimbă în urma reîntoarcerii lui Călin, prefigurând destinul unei viitoare lumi conduse de iubirea între oameni, sentimentul care poate învinge și moartea.

Povestea acestui sat mirific de la Dunăre, Gârliciu, a iubirii necondiționate între o pământeană și un om trăitor între două lumi, constituie o saga și o alegorie basmică. Având exemple ilustre în lumea realismului magic (Gabriel Garcia Marquez, Mircea Eliade ș.a.), Diana Dobrița Bîlea e magicianul care știe să facă realitatea și fantasticul să fuzioneze, iar  inserturi de acest tip într-o narațiune îşi trage seva din mitologia satului românesc din zona mirifică a Dunării, din fabulosul de inspiraţie folclorică locală. Din perspectiva teoriei realismului magic, putem asemui povestea cărții cu cele ale autorilor sud-americani, dat fiind că şi în realismul magic sud-american fabulosul este tot o explorare a poveștilor tradiţionale locale. Iar cititorul, după lectura cărții, n-are decât să se întrebe: ce a fost real şi ce s-a întâmplat doar la nivelul visului, al imaginaţiei autoarei?  Va fi cititorul prins într-un labirint al elementelor reale şi fantastice, la graniţa dintre a crede şi a nu crede? Noi credem, la modul fericit, că da!

 

* Cronica a apărut în revista SPAȚII CULTURALE nr. 79/noiembrie-decembrie 2021

Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu