trecător grăbit prin timpul nostru.
(partea
I-a)
Motto:
„Un ciot de lumânare arde într-un
ghiveci de fier forjat:
Când se va stinge
flăcăruia, cel dus va fi deja uitat!”
(Ion Roșioru – din vol. Cupola unei lacrimi)
Nu s-a
crezut, multă vreme, că poezia e singura formă a rugăciunii noastre când va
veni vremea să ne fie dor de poetul care a fost printre noi și acum, iată! nu
mai e. Ion Roșioru, poetul inegalabilelor elide din ultima lui carte Cupola
unei lacrimi – ed. Ex Ponto, 2021 (trimisă mie prin Poșta Română), a
plecat la ceruri în biblioteca lui Dumnezeu, acolo de unde ne va veghea de
acum, scrisul, așa cum o făcea în timpul vieții. Cum spunea un alt mare poet,
de-acum încolo „ni se face toamnă/ bătând înspre iarnă”, dar nu-l vom mai găsi
nicăieri, oricât îl vom aștepta să ne uimească pe drumul dinspre poezie spre
cititor: „Din pivniţă vin semne certe că mustul s-a oprit din fiert:/ Îmi umplu
amfora albastră şi ies cu moartea să mă cert!” El a șters
iubirile de lacrimi și poezia de cuvintele ei, dar (unii dintre noi) poate au
să afle asta abia după dispariția poetului. Aşa cum au fost scrise, la vremea lor,
rubayatele lui Omar Khayyam erau o „petrecere” a unor evenimente şi pilde în
arena vieţii, o întrecere între viaţă şi moarte, cu zbaterile vieţii şi moartea
ca ţintă finală. Ion Roșioru mi se arăta un Omar Khayyam al zilelor noastre.
Când ne intersectasem pașii la Festivalul de la Rm-Sărat, îmi pusese în mâini
acel volum de versuri „Mir(easmă) de nard”
apărut la ed. Rafet, 2013 (115 p.), volum ce a fost încununat cu premiul Mircea
Micu la Festivalul „Titel Constantinescu”. Aveam să constat că făcuse un salt
în timp şi introdusese o nouă specie literară: elida (poezii formate prin împerecherea a două versuri rimate, cu
un total de patru astfel de strofe) - unde, prin puține versuri (opt), ritmate,
muzicale și imaginând tablouri de o rară frumusețe, își depăna necazurile,
durerile, nenorocirile, bucuriile şi speranţele, iubirile și neiubirile...
toate acestea i-au fost transmise, vizionar, ca „material” pentru arta lui
poetică, pentru a-şi cânta dragostea şi alina suferinţele, pentru a-și ostoi
zbuciumul și neîmplinirile. Acum, în Cupola unei lacrimi, Ion
Roșioru ne lăsa în cele 195 pag. cca „397 elide” - specie de poezie
cu formă fixă, cum spuneam - şi volumul cuprinde, pe lângă alte teme,
îndeosebi poeme de dragoste. Poemele au cantabilitate şi mult lirism, dar şi
naturaleţea rostirii din cele mai frumoase sonuri ale poeziei populare.
Întregind în intensitate tot ce ne putem închipui că înseamnă elida, ca poezie
existenţială, reflecţie umană, asemănări cu bocetul metafizic al doinei ori
baladei populare, împrumutând şi acele tânguiri din urmă ale poetului, tânguiri
ce coexistă în acest discurs cu fiorii epitalamului, la un arsenal tipic de
motive literare romantice şi post-romantice. Ca nimeni altul, în poezia de
dragoste vedea cu alţi ochi viaţa, avea darul de-a pipăi cu alte mâini clipa,
de-a auzi altfel curgerea vremii, de a muşina cu alte nări moartea. Asta, pentru că fiecare dintre noi avem alte înţelesuri
şi chei de descifrare a unor cuvinte precum: singurătate, iubire, dragoste,
moarte:
Mai pune doi butuci
în sobă şi hai să stăm alături goi
În chilioara mea în
care mireasma de gutui e-n toi!
Căuşul palmei să
mi-l umple de-a valma sânii tăi rotunzi
Şi-n lava sângelui
albastru, prinţesa mea, să mă scufunzi!
Din când în când,
cu vinul roşu din căni de lut să dăm noroc:
Să ne-mbătăm de
noi, iubito, să nu ne mai trezim deloc!
Oglinda numai să
ne-absoarbă în ochiul ei pe veci închis:
Să nu mai evadăm
din toamnă, să nu mai evadăm din vis! (Vis de toamnă)
Accentele de mare forţă în poezia lui Ion
Roşioru o constituie acurateţea limbii, tăria cu care vocala finală accentuează
imaginea căutată. Fiecare cuvânt iese în evidenţă printr-o sonorizare a
terminaţiei cuvintelor vocalizate. Ca şi cum sculptorul accentuează gravura pe
o placă de lemn, iar femeia de la războiul de ţesut încarcă ỉa cu aprinse
motive populare. Respectul faţă de limba română, ca atare, este
dominant şi frapează prin acurateţe.
E-ajunul Sfântului Dumitru şi mă despart de nucii mei,
Nu pentru c-aş pleca în lume, ci fiindcă-n moarte pleacă ei!
E-ajunul Sfântului
Dumitru şi nucii mei în cer se duc
Să-mi ţină loc în raiul unde voi fi şi eu ca mâine nuc.
E-ajunul Sfântului Dumitru şi nucii-n stive-o să-i adun
Pentru c-aşa a
vrut vecinul să-şi scape casa de taifun!
E-ajunul Sfântului Dumitru
şi nucii mă imploră mut
Să pun măcar ulei
de nucă în trista candelă de lut! (În trista candelă de lut)
Dacă în timpul acesta, autorul în
„biblioteca” Lui (din ceruri) caută să afle ce este moartea şi ţese şi toarce
la „cartea” lui, pe care noi doar o vom imagina, tot „toarce şi ţese”, noi
credem, citindu-l în cartea de față, cu care și-a tras o cupolă peste lacrimi,
că autorul se află în tărâmul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de
moarte. În drumul lui spre cititor, pesemne că luntrașul îl va întreba: „Ai
monedă?” Să zică da, îl va trece râul? Să zică nu, îl va lăsa? Fiindcă a „aşternut poemul zilei pe-o filă albă şi mi-am spus/
Că-n încleştarea mea cu moartea am o victorie în plus!” Ne aflăm în situaţia poetului sfâşiat
de singurătate şi tristeţe, împovărat de gânduri filosofice, când în odaie avea
să-i intre pasărea de catran a nopţii (corbul), prilejuind de aici încolo un
dialog despre rostul vieţii și labirintul în care ne azvârle imaginația unui
poet „cu grumazul întins sub ghilotină”:
Când,
după cum mi-i obiceiul, în zori s-adun gutui m-am dus,
Şi-am ridicat spre
crengi privirea mi s-a părut că-i una-n plus!
Era, vădit, mai luminoasă, mai
altfel şi bătea spre roz
Şi semăna leit cu
tine fiindcă era frumoasă coz!
Cu ochii pironiţi în ramuri
am admirat-o fascinate
Şi-atât de lung încât şi până
de ce venisem am uitat!
Aş mai privi-o şi
acuma cum te privesc pe tine doar,
Dar luna s-a
grăbit să plece şi-aştept să vină mâine iar! (Dar luna s-a grăbit să plece)
Forma prin excelenţă clasicizantă a
versurilor, au calitate unică a marilor creatori moderni şi, totodată, ale unui
neobosit şi avizat degustător de poezie autentică. Totodată, poetul elidelor
poartă resemnat regretul că norocul (parcă, înadins) e de cealaltă parte a
punţii pe care păşeşte poetul în viaţă: „Cea mai
profundă moarte-i viaţa: o ştii şi tu, o ştiu şi eu:/ Să nu ne mai minţim că
nu-e că-l mâniem pe Dumnezeu!” (sau) „-De ce la miezul nopţii noastre
ne-a colindat o cucuvea? -Probabil să ne-aducă-aminte că viaţa n-o să ne mai
vrea!”
Asemeni
lucrurilor ştiute sau neştiute, elidele poetului par a simboliza un „târg” al
destinului său; şi a cărui înţelegere ne dă, iată, târcoale: „Mă rup de crâşma
lui Esenin, mă rup de sania cu cai,/ Dar jur că într-o altă viaţă te voi păstra
cu mine-n rai!” (sau în alte versuri) „Bătrânul greier o să-ţi cânte Sonata
lunii-n Re minor:/ Ia cântecu-i reper şi vino să mă înveţi să nu mai mor!”. Sub această
cupolă a lacrimilor, poetul reînoda ghemul vieții, în clipele de singurătate,
într-o urmărire fără răgaz cu ceea ce i-a impus omului, Destinul; o alergare
tenace, pas cu pas, spre ceea ce-l îndepărtează tot mai clar de „Ea” (iubita, poezia ori moartea – sau
toate trei împreună):
În camera-i gătită, mama, sub busuiocul de la grindă,
Păstra de şapte sau opt lustri o mult prea tainică oglindă.
De mici împărtăşeam tabu-ul de-a nu ne căţăra la ea
Pentru c-altminteri chipul morţii în apa ei îl vom vedea.
Rămasă-a nimănui, oglinda, împuchistrată de vermină,
M-a implorat să-i tai o nişă în nucul nostru din grădină.
Adesea,-n zile lungi de vară, ajuns în faţa-i să mă rad,
Aştept senin până ce trece de-a latu-i un coşciug de brad! (Aştept
senin până ce trece)
Tocmai scrisese în cartea
Vieţii, despre această moarte a noastră cea de toate zilele şi moartea
fiecăruia de pe pământ: „Azi nu exişti sub
nicio piatră, însă-i posibil să fi fost/ Când sub cupola unei lacrimi îmi
căutasem adăpost!”, versuri aruncate în față viforului numit „iubirea
nemărturisită”: „La geamul meu dinspre niciunde s-a stins ce mai era de
stins:/ O să-l deschid ca-n gura mare să-i strig iubirii că m-a-nvins!” Elidele lui Ion
Roşioru (cu aplecare spre poezia de dragoste), excelează în retragere
interiorizată, printr-o notă dominant pesimistă: „Scrutez nălucile albastre ca-n jocul lor să te surprind,/ Dar nu te văd,
îmi fluier calul şi plec nemântuit de jind!” (și) „La Meteo
se-anunţă numai că sus pe creste vor fi ploi:/ La ce bun dacă-aud cum creşte
avan pustiul dintre noi?”... Că la masa de scris
(știa și poetul foarte bine), unde nimeni nu te învaţă să scrii şi nici nu
scrie în locul tău cineva, a fi scriitor înseamnă a te condamna la singurătate.
Intuiţia sa poetică din elide poate fi o artă, un joc, o ştiinţă, o determinare
logică? Iată un pol atât de îndepărtat (unde doar poetul hălăduie ori
rătăcește?) de ceea ce înseamnă, cu adevărat, poezia. Aventura cunoaşterii şi
inspiraţia limbajului – care transformă acest „corp” (trup) al cuvintelor în
imagine – pare a fi (după Bernard Noël) determinant în filozofia scrierii şi
înţelegerii ecuaţiei poetice.
Nici
nu s-a dus bine toamna și iarna bate la ușa noastră, tot mai săraci în poezie
după plecarea lui Ion Roșioru. Iarna a venit şi după Esenin, după Macedonski,
Eminescu, Labiş şi Nichita... (poeți pe care i-a iubit), doar să ne înveţe
sensul şi limbajul iubirii. Iubire pe care a tradus-o în versuri nemuritoare:
„M-ajunge crâncen dorul stepei de când ştiu c-ai trecut prin ea:/ Mai bine-aş
fi rămas acolo şi astăzi ar fi fost a mea.”
Pentru toţi cei
care l-au citit, versurile sale (fie în pantun, pantum, schaltiniena; copla;
sonetul, elegia, cântecul liric, poemul total, liedul, crochiul poetic,
distihul, tristihul, tetrastihul, rotruanja, balada… şi acum, elide...), ce stârnesc emoţia revederii
continue cu ecoul vastelor câmpii dobrogene şi freamătul pădurilor din munţii
locurilor natale, şi care îi readuc cititorului îndrăgostit de poezie,
imaginile unor tinereţi ce nu pot fi uitate, au ceva din autentica sfâşiere a
unui poet născut într-o manta lirică aparte, care va dăinui... și dincolo de
moartea sa fizică.
(va urma)
Frumos omagiu, domnule Cicu! Dumnezeu să-l odihnească!
RăspundețiȘtergereLoredana: nu pot (nici glas nu mai am!) să-ți răspund decât cu o coplă din alt volum intitulat „Își pierde urma inorogul (2016)a lui Ion Roșioru. Sugestive, ca mai toate poeziile lui:
Ștergere„M-am întors la țară. Casa n-are geam.
Morții își arogă viața ce-o mai am!
M-am întors la țară. Caut coasa-n beci.
Îmi surâd doar paingi și butoaie seci!...
M-am întors la țară. Tata e pământ.
Peste el își cerne floarea teiul sfânt!
/…/
M-am întors la țară. Țara-i cimitir.
Ca o vulpe vântul schiaună-n ceair!
/…/
M-am întors la țară. Râde greu blestem.
De-o să mor temeinic e de cât te chem!
/…/
M-am întors la țară. Nu mai sunt fântâni.
Cine să mai spună pilde din bătrâni?
/…/
M-am întors la țară. Ceru-aici e corb.
Vino cât cu ochii pot să te mai sorb!
(din „M-am întors la țară”, coplă cu varațiuni).
... când îl știam aici în părțile Buzăului, dinspre munte,la casa părintească... eram liniștit: știam că se reface și scrie poezie și cronici (că era asaltat de mai toți cu cărțile lor. Și nu-i refuza nici pe cei minori. Nu știu de ce n-am terminat articolul acesta... o începusem (mici frânturi), și tot amânam... până am primit vestea și azi m-am apucat să scriu cronica la modul serios. Asta e! „Săracă-i lumea fără pâine/Dar mai săracă-i fără de poeți!” (Nicolae Dabija: în „Săracă-i țara fără de poeți”)
Ce pavaj de lumină i-ați așezat pe drumul spre stele! Ce evocare a valorii! Ați scris cu sufletul, dle Tudor Cicu, așa cum merită marele nostru poet Ion Rosioru.
RăspundețiȘtergereDumnezeu sa-l odihnească în Raiul Scriitorilor!
Da, Gina! Toți știam că Ion Roșioru scria poezie de pe culmile unde se dialoghează, în direct, cu zeii. Va trece multă vreme până când „un alt poet va scrie pe dig și va visa/ Că-n lotca lunii intră ondina-n viața sa” - cum zicea într-o elidă. Pacea și liniștea cerească să-i dea Dumnezeu!
Ștergere