duminică, 27 martie 2022

Un om, o carte, un destin

 

Un om, o carte, un destin *

        Ovidiu Dunăreanu își scrie cărțile ca de pe „un tărâm de poveste” pentru a surprinde o lume (aparent) basmică a spațiului dobrogean. Ținut fabulos în povești magice, fantastice, învăluite în mister: „Partea de sud-vest a Dobrogei, de la Dunăre, îmi place să cred că este comitatul meu literar”, spune într-un dialog purtat pe teme literare. Este acolo, în acea parte mirifică a Dunării, o lume care „purta cu ea întâmplări” și pe care omul, de oriunde ar fi el, le-a căutat cu insistență și credință povestea. Asta arată cât de legat este literar și biografic Ovidiu Dunăreanu de o geografie a zonei de sud-vest a Dobrogei: „Un teritoriu epic, unde obișnuitul se împletește cu fabulosul, dând sentimentul unei libertăți fără margini”. Cultivarea miticului și basmicului în creația sa i-au fost repere de suflet într-o proză de atmosferă, de fantastic și oniric. Cărțile lui sunt oglinda magică a fluviului Dunărea, acolo unde suntem prinși și noi, ca cititori, în sfera realismului fantastic cu „oameni și  lumi” ce s-au îndulcit cu miraculoase legende, datini vechi, fapte pescărești, toate petrecute sub pecetea tainei ce răstoarnă în cititor un amestec de imagini imprevizibile care generează povestea. Povestea care îi oferă cititorului întâlniri succesive cu lumi posibile, lumi labirintice cu trăiri și încercări ale vieții. Pe timpul lecturii cărților sale nu ai cum să realizezi când trece din real, pe nesimțite și firesc, către lumea ficțiunii. Cartea scoasă recent, Polifoniile sinelui, apărută la ed. Ex Ponto (2021), întrunește genul prozaic al unui amestec  de epic și meditativ, de pagini jurnalistice și viață, de glose și proză, cu dense inserții psihanalitice și tot atâtea teme de reflecție pentru un narator cu predilecție aici, confesiv. E relația sa cu lumea cărților sale, o lume pictată de privire, excelând în observații de mare finețe în tabloul multor trăiri captivante, prin acel joc de oglinzi, așa cum o face în partea a treia din această carte, Cioburi din oglinzile memoriei. Pagini de jurnal. Ea cuprinde o serie de însemnări adunate de prin file de jurnal, cu predilecţie în evocarea toposului natal (satul Ostrov), îndeletnicirile oamenilor, atmosfera familială, portrete, amintiri. Amintirile sunt însăilate într-un ecou arhaic de un lirism răscolitor, dar bine dozat cu veghea conştientă a scriitorului ce va fructifica cândva, în prozele sale, aceste detalii generatoare de emoţii şi meditaţii despre o lume ca nimeni alta: „Partea de sud-vest a Dobrogei, de la Dunăre, are un farmec, o neîmblânzire care te iau în puterea lor de cum îi calci hotarul”. Și înțelegem că e mărturisirea de suflet, lăsată și celor care îl citesc: „Aici am început să născocesc istorisiri și să le aștern pe hârtie, plăsmuiri în care să dezvălui misterul din oameni și viața lor...” Jurnalul dezvăluie Ostrovului substanța unui timp sideral ce a reținut în „materia” lui acel trecut îndepărtat, dar și întâmplări dintr-o „altă dimensiune, o altă lume”, mai exact acel filon mai puțin sesizat al întâmplărilor pipăite cu văzul. Peisajul acestor locuri de la Dunăre, și care ne-a dat un prozator ce „nu poate veni de nicăieri și pleca oriunde”, a avut norocul acestui pictor dăruit cu vraja transformării lor în imagini plastice, reflectate ca într-o oglindă fermecată, oglindă ce surprinde întregul tablou al acestui ținut fabulos al Dunării. „Important este să intri în literatură cu o lume care să fie numai a ta”, spune el în jurnal.

       Ceea ce prinde în această carte (lumea locurilor sale natale cu partea de sud-vest a Dunării și Ostrovul în prim plan, cu descrieri grefate pe poveste), are o eleganță stilistică inconfundabilă, precum  și frumusețea stilului adoptat tensiunii narative, totul într-o imagine captivantă a acestei zone geografice, incisivă, stârnită să stimuleze fiecăruia curiozitatea. Cititorul ne va crede (lecturând aceste pagini de memorialistică), că acesta este şi sentimentul pe care l-am avut pe timpul lecturii acestei cărţi insolite şi de bună seamă că intimitatea unei asemenea lecturi poate avea şi stranietatea unei contemplaţii a unor zone din partea de sud-vest a Dunării, prea puțin umblate și de un farmec aparte. Iar Ovidiu Dunăreanu este un autor autentic ce are harul de a pune în mișcare acest spațiu al dorinței de a surprinde acel „ceva”, așa încât și cititorul să-l poată percepe. Să scrii cu detaşare despre depărtările înstrăinate în tine e ca şi cum ai participa la desfăşurarea letopiseţului dobândit de pe urma unei lupte pe tărâm literar o viață întreagă, cu mici aluzii la stările sufleteşti ale acelui autor încarcerat în acele exerciţii de singurătate, la care a și fost expus când și-a scris cărțile despre care face referire în ultima parte a jurnalului său. Paginile finale ale Jurnalului ne arată un memorialist cu nebănuite trimiteri care, în subtext, sugerează îndemnul diaristului de a zăbovi cu folos şi cu plăcere asupra creaţiilor expresive ale unor oameni participanţi intens la bucuriile şi dramele lor.

       În partea a doua a cărții, intitulată sugestiv Biblioteca pontică. Impresii de lectură, se povesteşte, fără a intra în profunzimea textelor, însă cu o eleganță stilistică de lector atent la formulări memorabile, întâmplări din viața celor comentați, cu ceva introspecţii în creaţiile celor menționați și scene edificatoare din acestea. Tot ceea ce este strâns în această „biblotecă pontică” stă sub aspectul unor schiţe de portrete, pendulând între a povesti şi a emite reflecţii despre terapia scrisului celor care l-au asigurat, cum arăta și Murakami, că „romancierii sunt ca peștii; dacă nu pot să meargă  drept înainte, în apă, mor”. Făcând o pledoarie pentru această „specie literară” (comentariul de carte), autorul se înarma cu infinită răbdare pentru a nu claca sub presiunea atâtor idei ce dau în clocot şi a-şi apăra punctual de vedere ca pe unica şansă a celui ce va lua contact cu autorii respectivi, cu continua lor trăire în necunoscutul care vine spre tine din această bucurie și zăbavă a citirii. Goethe avea dreptate: tot ce-i aproape acum, se îndepărtează în următoarea clipă, dacă nu aşterni şi pe hârtie „momentul”, ca şi cum ai fi fost într-o altă lume, străină ție.

     Indiscutabil o parte din farmecul deosebit al paginilor narate, ce au tot parfumul evocării și aparţin unui procedeu jurnalistic, se configurează în prima parte a cărții: Fereastra dinspre mare. Restituiri. A strâns în acele articole un amestec de autenticitate și realism magic, configurând viziuni cinematografice de o frumusețe ce trece de bariera primei lecturi. În fond, găsești în acele schițe o neostoită căutare și fără de sfârșit a sinelui. Paginile curg, lămurind ele însele că sentimentul e bine surprins în cuvinte, iar cuvintele vin, se înşiră unele după altele, sugerându-ne ideea că lumea este făcută din corespondenţe între trăirile prezente şi reverberaţiile sufletului, la tot ce a însemnat trecut în viaţa noastră, în viaţa altora. Și că întâmplările, ce ni se par acum neînsemnate, deţin taina multor necunoscute, iar o explorare a lor, peste o vreme, devine o necesitate: „...nu există nimic mai minunat în lume decât să scrii”. Retrospectiv, pasiunea pentru lectură a copilului de la ţară capătă în memoria diaristului o semnificaţie şi o încărcătură narativ-evocativă pentru tot ce va lăsa scris în cărțile de mai târziu. Munca de informare și documentare bibliografică, pe care a practicat-o timp de peste două decenii la Biblioteca Județeană Constanța, i-au făcut „o imagine exactă despre literatura scrisă în Ținutul Mării”. Evocările unor tablouri „în icoane şi imagini”, despre un trecut trăit pătimaș între cărți și oameni, mai întâi la revista Tomis, mai târziu la Ex Ponto, au însemnat ceva în „vieţile cărților scrise”. Iar întâmplările cu cei dragi, poveştile adevărate auzite acasă, vor însemna cândva pagini de proză cu mult mai multe infinite sensuri. Cred că aceste descrieri sunt cele mai frumoase părţi din acest volum. În cazul lui Ovidiu Dunăreanu, sub condeiul său (notând instantaneu fiecare amănunt surprins în drumurile sale), totul devine viu, încât ajungem să bănuim că el a tras „cinematografic” totul, în lăcaşul memoriei; şi acum ne redă, intact, filmul acestor aventuri în afara unui timp istoric.

      Prin lirica acestui buchet de evocări şi adnotări despre tot ceea ce-i omenesc şi de esenţă umană, autorul volumului ne-a demonstrat că avem în scrierea acestei cărți o anume poetică a unei narațiuni cu linii, forme și culori, exprimând sentimentele în tablouri expresiv epice. 


 * Cronică apărută în Vatra Veche nr 3 (159)/Martie 2022

                                                        Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu