joi, 3 martie 2022

Cartea sfinților (de Dan Norea)

 

Pe urmele Genezei vechi și noi  *   

 

     Când pe urmele întâmplărilor din Vechiul și Noul Testament (al Bibliei) își pornește un umorist căutările, trebuie să te aștepți să-ți spună pe undeva, ici-colo strecurat în scriere, că omenirea are mare nevoie în aceste vremuri grele de speranță, de povești, fie și „învăluite” într-o ceață mistică și amestec de credințe și fapte, de povești despre bine. „Stadionul tuturor sfinților” (declarat de către autorul ei, Dan Norea, ca „romanul unui bibliofil”), a apărut la ed. Ex Ponto, în 2021, nu neapărat numai pentru „cei fascinați de textele biblice” (după propria mărturisire), dar construit pe structura basmului, în nota ușoară de umor a stilului său, autorul separă ontologic și geografic tărâmul mitizat al Bibliei și îi oferă și cititorului un câmp deschis studiului și aprecierilor a ceea ce Lumea de dinainte și după Hristos s-a făcut imagine prin biserica Lui. Umorul este o armă puternică dar riscantă şi se spune despre epigramistul/fabulistul etc (creatorul de umor) neîndemânatic, că se poate răni singur. Posibil ca fluxul câmpurilor magnetice ale unui creier inspirat (fie și al unui umorist) să multiplice şi să deformeze realitatea, dar visul și căutările lui nu-i încearcă imaginaţia la cine ştie ce iscodiri ale minţii, deși sunt semne că autorul îşi asumă acel coeficient de risc în a nu strivi legătura lăuntrică a unui „eu reîncarnat” într-un personaj biblic viețuind în ființa sa. Biblia este o carte rară și prețioasă. Povestirile atâtor autori, scrise de-a lungul timpului (care nici azi n-au încetat a scrie după textele canonice), și lucrate după texte și vieți ale unor personaje biblice din Vechiul Testament, sau Noul Testament din Sfânta Scriptură, fac parte din procesul fiului lui Dumnezeu la care au contribuit și scriitorii.

      Contrastul cu textele biblice este complet, nu doar sub raportul de fabulos ori mitic, ci este, mai ales, despre semnificația acestor destine biblice, în scopul de a oferi răspunsuri la întrebările ce preced povestea și suficient de a oferi înțelegerea unor lucruri din Facerea acestei lumi așa cum a gândit-o Creatorul ei. De aici deducem că pentru toți, lumea poveștilor biblice a fost și este o redută formidabilă a rezistenței, chiar dacă pentru povestea aia, ca să fie înțeleasă, trebuia străbătut un labirint încâlcit. Făcând proiecții cu trăirile și viețile noastre, petrecute în timp, descoperim variante nenumărate în care poveștile oamenilor s-ar fi putut transforma în adevărate istorii de viață. Dacă la autorii care au preluat din Biblie diverse teme, în naraţiunea lor, nucleul mitic era situat în plan central iar elementele de basm sau de mitologie pătrundeau nestingherite în cadrul obişnuit al prozei, la Dan Norea personajele din capitolele (Facerea, Îngerii, Raiul și Iadul, Patriarhii; Frații, Regii, Profeții; Femei ad-mirabile etc), capătă pe parcurs o identitate firească în această continuă fugă narativă din real în areal şi au o taină a percepţiei informaţiei primite. Înlăuntrul nostru (pare a transmite autorul), sălășluiesc o mulțime de vieți neîncercate: „V-am spus de mult că poveștile din Biblie, mai ales cele ale Vechiului Testament, seamănă uneori cu cele din 1001 nopți” (pag. 112). Pe parcursul desfășurării scrierii sale, autorul nu ezită să facă judecăți de valoare literară și evaluări, uneori ironice la percepția unora despre societate, alteori severe, dar juste, iar aceste judecăți venite doar să completeze profilul unor lumi în oglindă, când învăluindu-le în propriile lor veșminte mitice. În cuvântul înainte, însuși autorul ne face următoarea mărturisire: „Sper pentru noi toți că secolul în care ne aflăm deja va fi religios și umoristic. Că cele zece porunci și alte pasaje din Biblie vor fi citite și recitite nu cu încrâncenare, ci cu zâmbetul pe buze”. Trezit (cu imaginația) în Rai, autorul constată nu numai că băutura și mâncarea este la discreție, dar „dacă voiai să compui un sonet petrarchian, venea muza potrivită”. Peste tot erau ecrane uriașe unde vedeai cam tot ce se petrecea pe Pământ. Ajuns și în Iad, constată că nu e o prea mare diferență de ceea ce văzuse pe Pământ, întrucât toți primeau cam „ceea ce au oferit altora în timpul vieții”. Pornind pe urmele personajelor din Vechiul Testament, viețile primilor patriarhi ai Bibliei (Avraam, Isaac, Iacov...), au trebuit să fie evidențiați, mai degrabă, ca primii strămoși ai Mariei, mama lui Iisus, apoi sigur, urmărind riguros genealogia copiilor lui Adam și Eva, puțin umor nu strică și cititorului să afle câte ceva „nespus încă” despre Abel și Cain. Fiindcă, mai întodteauna, fie că e vorba de cei doi frați, ori de fiul risipitor, „pilda se vrea un exemplu de dragoste, toleranță și iertare”. Tot în aceeași notă de umor citim cu uimire despre soarta unor copii aruncați pradă râului și salvați prin nuștiu ce miracole, și ele aflate sub oblăduirea lui Dumnezeu (e povestea copilului lui Danae făcut cu Perseu, povestea celor doi gemeni Romulus și Remus „aruncați” în Tibru, ca și salvarea copilului Iisus de la furia lui Irod cel Mare, regele Iudeei). Ca în basmele noastre cu Făt-Frumos urmează la rând poveștile regilor celebri din vechiul testament (Saul, David, Solomon). Nu lipsesc din aceste povești, profeții: Ilie, care a intrat și în tradiția noastră populară cu celebra expresie „A venit Sfântul Ilie, ne-am... în pălărie”; Isaia, cel care a prezis cel mai precis nașterea, minunile și patimile lui Hristos; Ieremia; Iezechiel, Daniel, Iona – cel din burta balenei; apoi viețile unor femei „ad-mirabile” din Sfânta Scriptură: Estera, Susana, Maria Magdalena, Dalila, Iudita, Irodiada și Salomeea etc. Un capitol despre ultima cină a lui Iisus (cina cea de taină), cu ceea ce s-a întâmplat în acea noapte în Grădina Ghetsimani și mai apoi în palatul marelui preot evreu cu tot procesul lui Iisus ținut cu ușile închise. Iar în cele două milenii care au urmat răstignirii lui Iisus (acesta știind că „doar prin sacrificiul Lui se putea naște noua credință”), cu intermitențe, linșajul teologic s-a împletit, nu arareori, cu linșajul sângeros al apostolilor lui Iisus și al multor altor credincioși, capitolul al 13-lea din cartea lui Dan Norea devenind o filă nouă la cartea-document care se tot scrie despre procesul fiului lui Dumnezeu.        

       Filtrând doar ceea ce-i hrănește punctul de vedere, Dan Norea surprinde în romanul său „bibliofil” o imagine captivantă, incisivă, capabilă să stârnească curiozitatea. Povestirile sale sunt creatoare de poveste, de ficțiune (ca în cazul lui Thomas Mann, Dan Brown, Irving Stone, Vergilius etc... la care face uneori trimitere). Finalul care îl pune și pe cititor în fața unei provocări a citirii calendarului ortodox, cu toți sfinții adunați ca „pe un stadion imens... numit Stadionul Tuturor Sfinților”, se parcurge ca și cum fiecare om/sfânt este o lume... Viața, moartea, culorile iubirii, sunt pentru fiecare ființă umană noi și irepetabile, însă o nouă geneză pare a se ivi la orizont: a altui Adam și o „nouă Eva” în postura unui robot pozitronic. Și cititorul se amuză, nu se amuză, dar înțelege că dincolo de tonul ironic/de umor al naratorului, aproape nimic din ce se narează nu ține de senzațional, deoarece el vede totul derulându-se cotidian sub ochii lui, chiar dacă i se conturează la orizont o lume bizară care reprezintă imitația burlescă a unei lumi imaginare. La scriitorul constănțean Dan Norea există o uşurinţă de a mânui epicul, liricul, ironia, suprarealismul, jocul ludic al unei imaginații fără margini... că toate sunt stări ale prozei umoristice subtil stăpânite într-o cheie care i-au pecetluit şi cimentat stilul său inconfundabil.

 

Tudor Cicu * cronică apărută în revista LITERE/ nr. 263, februarie 2022

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu