joi, 23 decembrie 2021

Cartea de eseu (Elena Căpățînă cu „Depinde de noi”)

 

Cheia unor lecții de viață   

 

      Cititorului îi este dat să parcurgă (cu ochii, mintea și inima) o carte de eseuri (19 la număr), într-o carte de suflet: Depinde de noi (de Elena Căpățînă/ ed. Alchimia cuvântului, 2021), în care autoarea acestei cărți despre „niște” lecții de viață, își propune, în fiecare din articole, o „decodificare a informațiilor primite de-a lungul veiții” – după cum ne mărturisește în Jurnalul imaginar ce ține loc de „cuvântul înainte” semnat de către autoare. „Numai rostit, cuvântul își poate împlini rostul adânc, acela de a fi vehicul al revelației”, spunea Matei Călinescu. Și ca un bun „observator cu ochii sufletului”, autoarea cărții de eseu se pune și în fotoliul comod al povestitorului de basm, și care, ca la o șezătoare apare în fiecare dintre noi nevoia imperioasă de a spune adevărul nostru. Şi nu-l putem spune oricui. Şi nici ascunde în noi la nesfârşit: „Așa mi-am descoperit biserica din inima mea, templul Duhului Sfânt. Și toate acestea, să le descoperi, să te descoperi, depinde doar de tine”. Cartea se adresează celor aflați pe băncile școlii, tinerilor care pășesc cu neîncredere în viață (și nu numai lor) „spre a-i ajuta să-și descopere propria inteligență, pentru a-și cultiva darurile, talanții din propriul suflet”. Descoperiți-vă singuri, adevărata valoare! - e mesajul autoarei. Fiindcă (și o spune în stil socratian): „Așa cum Creația începe cu noi înșine, tot așa și schimbarea pe care și-o dorește fiecare dintre noi, să înceapă cu noi înșine: cunoscându-ne, (scoțând întâi bârna din propriul ochi și apoi paiul dintr-al celuilalt), descoperindu-ne tainele și talanții...”.  Povestea parabolă, care îmi vine acum în minte, spunea așa: „cine dă, lui își dă, cine face, lui își face!”. Ea spune cum un cerșetor bătrân, întorcându-se acasă, la coliba lui din pădure, după ceva drum prin lume, obosit și flămând s-a oprit la poarta unor case mari, arătoase. A simțit că acolo stau niște oameni înstăriți și-i vor da o bucată de pâine să o pună în traistă și să aibă acasă ce mânca. A bătut în acele porți și când s-a înfățișat (intrigată de arătarea în zdrențe a cerșetorului), dar și auzise ce îndruga moșul: „cine dă lui își dă, cine face, lui își face!”, aceasta a izbucnit: „Aha! Deci tot un cerșetor e la ușa mea, nu mai scapă lumea de voi!”. Și a ieșit intrigată la porțile unde se afla cerșetorul. „Ceva de mâncare, un colț de pâine, ceva!”... a zis moșul. „Așteaptă aici până coc pâinea și-ți voi da!” – i-a răspuns cu țâfnă, femeia. S-a dus în casă, a plămădit o pâine din aluat (după ce a turnat în făină și un pumn de otravă), a copt apoi pâinea în cuptor și i-a adus-o proaspătă cerșetorului de la poartă. I-a băgat-o în traistă, spunând printre dinți: „Să ai de la mine, iar „moartea” n-are să te mai aducă din nou la poarta mea!” A plecat moșul, a ajuns acasă la coliba lui de la marginea pădurii și tocmai se pregătea să scoată pâinea din traistă să mănânce, când din pădure a apărut un tânăr fercheș, cu arma de vânătoare la umăr și un câine după el. „Moșule! – i-a zis, cum l-a văzut. De două zile rătăcesc drumul prin pădurea asta și sunt mort de foame. Dacă ai ceva, fie-ți milă de un rătăcit la vânătoare și dă-mi ceva că nu mai pot”. Moșul a privit pâinea abia scoasă din traistă și a zis: „Tocmai am primit-o acum o oră din sat, am bătut la porțile mari ale unei vile și o femeie... așa și așa, mi-a dat pâinea asta. Ia-o și mănâncă sănătos tinere, ești tânăr și oi fi având nevoie, eu oi mai găsi câte ceva prin bordei”. A luat tânărul, pâinea și a mâncat-o toată cu poftă. Ajuns acasă, la mama lui, tânărul a căzut lat jos și se văita de stomac. „Ce e, ce e?” - se văita mama lui în jurul copilului ei, neștiind ce să facă mai întâi. Acesta i-a povestit ce și cum, apoi de moșul care i-a dat pâinea tocmai primită de aici din sat de la o femeie. „Aoleu?” – a început femeia să se vaite... realizând că nenorocirea tocmai ea o provocase. Așadar: „cine dă, lui își dă. Cine face, lui își face!”

      Am spus pilda asta ca să înțelegi, cititorule, că tot astfel, cu ajutorul pildelor, al proverbelor și zicătorilor populare autoarea se face plăcută și urmărită cu mult interes pe tot parcursul lecturii. Fiindcă povestea-parabolă e un îngrășământ al spiritului, iar autoarea o face și ea, călătorind „cu gândul” și privind viața „cu ochii sufletului”, dar lăsându-și imaginația să zburde nestingherită. Despre tainele din cărțile citite de-a lungul vieții, și descoperite „...ca pe miriadele din Cuvântul de la început”, nu tăgăduiește să ne transmită, cam ceea ce stă scris și în cartea sfântă: Ci în legea  Domnului  e voia lui şi la legea Lui va cugeta ziua şi noaptea” (Psalmi cap. 1/v.2).  Mesajul care se desprinde din aceste eseuri, e ca tinerii să ia din când în când BIBLIA și să citească câte ceva din ea, pentru că frica de Dumnezeu (cum spune un proverb) este începutul înțelepciunii. Și să nu creadă cineva că numai dacă cerem ajutorul lui Dumnezeu și-l chemăm prin rugile noastre, el vine să ne acorde ajutorul. Chemat sau nechemat, Dumnezeu va fi de față în toate momentele vieții noastre. Într-un prim eseu „Proverbe și ziceri românești”, Elena Căpățînă face o pledoarie pentru limba vorbită, cotrobăind, ici-colo, pe tărâmul din lumea basmelor, acolo unde fiecare copil pătrunde în lumea frumuseților create de popor în limba graiului său: „M-am regăsit între cei care confecționau buzdugane din cuvinte pure, românești, iar acestea loveau, cu putere, atunci când trebuia să ne atenționeze că ne depărtăm de Cale.” Fiindcă proverbele, zicătorile, pildele noastre populare au acea frumusețe care „a fost pusă de Dumnezeu la vedere” și sunt „adevărate reguli de conduită”, care au o morală desprinsă din viață. Un oarecare filosof, Kretschmer, afirma că pentru oamenii normali morala e prețuită ca sarea în bucate. E necesară, dar să nu abuzăm de ea. În analiza factorilor care intervin în construcția psihismului superior al oamenilor, Kretschmer a ales numai unul: „dinamismul vieții instictive”. Instictiv își începe autoarea căutările despre iubire și mulțumire sufletească în următorul eseu „La pomul lăudat”, pornind de la ideea că și un pom, ca să crească frumos, în armonie, trebuie stropit „cu atenția mea, cu iubire, cu mulțumire, ar fi fost la fel de frumos ca pe vremea copilăriei mele”. Și asta, dacă „vrem să învățăm ceva sau să schimbăm o stare cu una mai armonioasă”. În „Cinstește-i pe bătrâni, căci și tu vei fi bătrân”, lecția de viață a bătrânilor noștri sună ca în acel motto la eseu: „Cine n-are bătrâni, să-și cumpere!” Bătrânii, acești necunoscuți care suferă în tăcere, închiși între patru pereți fără posibilitatea de a ieși pentru a cere ajutorul cuiva, sunt oameni singuri, suflete căzute în depresie. Loviți de drame în fața cărora cei mai mulți dintre noi ar claca fără drept de apel. Ce putem reține din acest interviu interesant cu un bătrân?... 1) „Lasă-ți intuiția să zburde și să-ți decodifice informații cu care intră în rezonanță sufletul”. 2) Un bătrân este iubit de copii „prin poveștile pline de tâlc din care poți învăța istorie adevărată”. 3) Un dar de preț: „iubirea (lor) necondiționată” 4) „Mulți citesc, dar puțini înțeleg și deslușesc misterul din spatele cuvintelor” – scrie autoarea. Totuși, mă îndoiesc că mulți citesc, întrucât statisticile recente spun că peste 90 la sută dintre români nu cumpără nicio carte într-un an. Iar scriitorul român, fără partenerul de dialog, cititorul, pare a fi o Cassandră care vorbește în pustiu. Dacă ne gândim că oamenii citeau, în loc de altceva, într-un timp în care toate lipseau? Alte statistici arătau că 38% din cei care totuși, au citit o carte, nu înțeleg nimic din ce citesc, iar 31% din români n-au citit vreodată o carte. Iar dacă e să ne raportăm la țările în care cititorii au citit măcar o carte pe an, suntem pe locul 27 din 28 de țări ddin Europa, continentul în care s-a făcut statistica. Că doar 16% din tinerii noștri spun că au citit lunar câte-o carte, să înțeleg că e mulțumitor?... În fine: 5) Despre cele „șapte științe fundamentale (muzica, matematica, chimia, fizica, astronomia, biologia și filosofia), aflăm din acel interviu cu un bătrân, că nu întâmplător au fost ele gândite, ci sunt desprinse din lucrarea „Facerea Lumii” în cele șapte zie de creație ale lui Dumnezeu. Așadar, să-i cinstim „pe cei bătrâni și de sfat să le mulțumești”. Dintr-un alt eseu intitulat ”Matematica” înțelegem că această știință este limba cu care Dumnezeu a scris Universul, și după Platon „cea mai înaltă formă a gândirii pure”. Autoarea face o pledoarie pentru puterea unui punct care are curajul să se miște și din mișcarea lui „să ia naștere o nouă REALITATE”. Ca învățătură (scrie autoarea), „depinde de noi dacă suntem curioși, manifestându-ne intenția de a ne lărgi Calea” spre cunoaștere. Ușor, ușor, eseurile încep să se construiască armonios din registre diferite și complementare. Cum e și următorul eseu: „Cel fricos îi înfricoșează și pe alții”, scris ca povestea unui ținut cu „oameni-copaci”. Pornind în căutarea unei păduri vrăjite, autoarea găsește o lume în care, privindu-ne ca într-o oglindă, putem descoperi în fiecare adevărul după care alergăm de-o viață.

       Kafka ne atrăsese atenţia, că „nu putem vedea adevărul, dar putem fi adevăr”, în lupta noastră cu acel raţionament care râvneşte să aducă lumină într-o ceaţă de mistere. După ce-ai gustat din înșelăciunile vieții, aceste sfaturi ale înțelepților ți se par că au venit prea târziu. Sau poate că are dreptate Socrate: „Dacă nu acum, atunci când?”. (Se spune că Socrate, care a ales să moară bând cucută, după ce alții dăduseră infama judecată ce-i hotărâră soarta, a chemat un profesor de muzică să-l învețe să cânte la harpă. Când unul dintre jurați s-a mirat că un om care mai avea doar câteva ore de trăit are o astfel de dorință, Socrate ar fi spus ceva de genul „Dacă nu acum, atunci când?”. Are o logică dorința filozofului? ne întrebăm noi. Are. Pentru că filosoful își credea sufletul nemuritor). Lecții de viață găsim și în eseul „O mână spală pe alta și-amândouă obrazul”, unde suntem purtați prin copilărie, punctând pe însemnătatea cuvintelor din popor: „cei șapte ani de-acasă” și învățămintele care se desprind de aici. În „Ascultă cu urechile, vezi cu ochii, dar tacă-ți gura!”, avem de reținut fraza: „Am pierdut măsura, vorbind verzi și uscate, luându-ne gura pe dinainte, lungind vorba, având, de multe ori, piper pe limbă.” De unde și zicala: „Cine seamănă vânt, culege furtună!” Cu o trimitere la pilda semănătorului din Biblie, eseul „Cultura este ceea ce rămâne când ai uitat tot ce ai învățat”, are bucuria frumosului mesaj literar, că doar prin cultură „sămânța căzută în teren bun, rodește înmiit”.

      Întrebarea e: cât îi reușește autoarei să descopere gândurile cititorului aflat dincolo de fereastra la care stă la pândă cel care scrie? Așa cum viața celui care scrie este chiar lumea firească și nu tânguirea sa într-o icoană, uneori paginile scrise devin un soi de jurnal al clipei; trăire, extaz, meditație, revelație... într-un prezent etern al trăirii în poveste (vezi și „Cu furca-n brâu, cu gândul dus...”). Cunoașterea de sine ( frumos spus!) „este un prim pas spre însănătoșire”, iar „valul vremii ne coboară dacă uităm de valul vieții care ne ridică”. Confucius ilustra această idee prin pilda țăranului neliniștit de faptul că holdele sale de grâu nu creșteau de la o zi la alta, văzând cu ochii: el s-a dus să le smulgă pe jumătate, să le tragă în sus, ca să le facă să crească mai repede.

      Atunci, unde să găsească un copil aflat pe băncile școlii, ori un tânăr căruia i se adresează autoarea, cheia înțelegerii fericirii? Îndemnul acestor lecții de viață este: citind cât mai mult, descoperind în hățișul acestor întâmplări ale vieții toate aceste taine ale ei, fiindcă „a venit timpul să ne maturizăm! Să fim conștienți de mediul înconjurător și de faptul că noi influențăm totul”. Cu toate acestea iluzia realității dorite e atât de puternică, încât senzația de teamă a existat permanent în viața copiilor lipsiți de busola unor cunoștințe temeinice. Și da! Viața planetei depinde de noi. Primul gând în scrierea acestor articole au trimis-o către acel copil care nu știe cum să treacă peste un eșec, cum să-l „administreze” (ar spune psihologii), cum să învețe din aceste experiențe de unul singur. Articolele din această carte îi oferă un răspuns, acela unde să caute el răspunsuri. Nu căuta să înțelegi totul (decodificăm noi efortul autoarei), dar măcar ține minte unde trebuie să cauți când vei avea nevoie de un sfat, de o pildă ajutătoare, cândva. Iar cea mai bună educație este să îi amintești mereu și mereu copilului tău despre învățăturile BIBLIEI. Să cauți Biblia, și când se ivește ocazia deschide cartea cărților și citește-i din învățăturrile lui Iisus. Fiindcă, în viață, ca simbol al credinței, trebuie să crezi în ceva. Unii cred în Dumnezeu, alții în știință, fiecare crede ce crede, dar esențial este să crezi în ceva, să poți iubi curat și să ierți întotdeauna. Dacă ne vom lăsa pradă unui drob de sare creat de fricile care anulează rațiunea (ca-n povestea lui Creangă), copiii vor ajunge să nu mai găsească, niciodată, „talanții din propriul suflet”.  Aceasta E CHEIA pentru taina lumii; pășind peste FIINȚĂ, în adâncul tuturor lucrurilor. Adică, o nesfârșită căutare a singurului lucru care există în lume, mai bine zis, chiar LUMEA ascunsă într-un cuvânt magic, povestea scrisă.

 

                                                                                  Tudor Cicu

                                                                           (membru USR Filiala Dobrogea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu