luni, 6 decembrie 2021

Cronica de familie... (la un roman de Adrian Nicola)

Cronica de familie și „judecata dreaptă” a soartei, în compoziția armonioasă a romanului realist.                   (* cronică apărută în revista CALIGRAF nr. 235 din decembrie/2021)

În structura romanului realist și obiectiv, alta decât cea a romanului de analiză, ori a  romanului psihologic, în care prozatorul să facă în așa fel încât detaliile epice să împingă și cititorul în a plonja, analizând textul, când într-o direcție, când în alta,  receptarea narațiunii unui astfel de roman este în strânsă legătură cu starea de fascinație a celui aflat în actul creației. Ori scriitorul Adrian Nicola, în Lazaretul demagogilor (431 pag./ apărut la ed. Ex Ponto – 2021), știe să trezească nu numai interesul, ci și plăcerea cititorului, de a descoperi adevărul însoțit de frumusețea unor trăiri firești, trăiri care să-l emoționeze. În Cuvânt înainte, cele câteva rânduri lămuritoare, autorul ne informează că romanul face parte dintr-o proiectată trilogie, din care a apărut volumul Prizonierul, dar „fiecare dintre romane are înțeles de sine stătător”, având și o continuitate de personaje, în primul rând pe cel principal, Iorgu Tănăsache, zis Prizioneru. Prin acest personaj (numit când Prizioneru, când Iorgu), Adrian Nicola a reconstruit, în plan realist, parabola celui care, călcând cu moartea pe moarte a dat viață unui personaj de talia Victoriei Lipan din Baltagul lui M. Sadoveanu. Această dominantă a scriiturii reliefează o imagistică a Sinelui și vine să fixeze, în mintea cititorului, un personaj care trăiește într-un scenariu psihanalitic, în care fraza că „viața nu este un loc sigur” îl va urmări pe eroul romanului până la capătul vieții. Acesta, întors din prizonierat din Uniunea Sovietică, după 10 ani, nu mai este recunoscut de nimeni, deși lăsase acasă pe soția sa, Victorina, și pe cei doi copii, Nicu și Ana. Însă, după cum îi fusese declarat oficial decesul pe front, cei din familie, împreună cu soția, îi făcuseră și o înmormântare formală în cimitirul satului Segarcea din ținuturile Olteniei. Cum Victorina, curtată asiduu de Petrache Barabulea, se măritase cu acesta și aveau împreună un copil, pe Mihai, Iorgu Tănăsache se retrage în pustietatea unor locuri, la câmpie, cu Mitrana, nepoata grecului Spiros. „Ieșind din lume” aceștia își fac un bordei în pământ cam pe locul unde grecul Spiros încercase să ridice o casă. Și acolo, la locul numit Caraiorgu, vin și cei doi copii ai săi, Cora și Tudorel. Iorgu Tănăsache („despre care mulți nu credeau că este el, fostul lor consătean, bănuind că după fața schimbată de război și suferințe s-ar putea ascunde vreun spion al rușilor sau al Securității”), este un personaj bine individualizat, un caracter puternic, domină printr-o înțelepciune socratiană, dar și prin talentul narativ, mereu dublat, în graiul neaoș, oltenesc, de Mitrana și de către avocatul Alexandru Blănaru, alt personaj cheie al romanului. Prin prezența sa, legătura între secvențele romanului, ca narator prim, este asigurată. Adrian Nicola aparține categoriei scriitorilor realismului care creionează o psihologie a țăranului român, cu secvențe și întâmplări asemănătoare unui puzzle, oglindind episoade din viața personajelor creionate, ce duc o luptă inegală cu dictatura care se întinde ca un nou cerc al infernului, cu frica, trădarea, dezumanizarea și prăpastia creată între oameni. El îmbină diegeza scrierii cu introspecția și cu analiza psihologică, pentru a surprinde romanului subtilitățile sufletului unui personaj ca Prizioneru, ce își păstrează până la sfârșit luciditatea și spiritul de om de neînfrânt, sporind și dramatismul acțiunii. Chiar dacă autorul are o nestăvilită voluptate a povestitului, incitându-şi personajele să-şi dea de o parte tensiunea trăirilor şi să-i dea siguranţa cititorului că se află pe un balansoar la capetele căruia se află viaţa reală, atât cu cele rele, cât și cu cele bune. Autorul întruneşte toate calităţile unui prozator care nu-şi torturează cititorul cu alambicate construcţii literare, are mai curând, ca trăsătură, acea tendinţă sau dorinţă de a istorisi firesc şi a puncta doar frumuseţea narării directe, de a oglindi o realitate din care cititorul, cu siguranţă, îi va descifra şi „cheia” unei căi decise pentru eroul romanului, în planul ticluit numai şi  numai de Cel-de-Sus.

Construcția romanului ne amintește de acea contopire a planurilor pe linia sondării intime de tip proustian cu o mare capacitate de sincronizare între romanul modern psihologic şi romanul epic de acțiune. În fapt, în timbru pregnant autoreflexiv, autorul aspiră spre o contopire a contrariilor în rostirea intimă, vădind o grijă aproape pedantă pentru o competiție browniană a lumii întrebărilor hamletiene despre oferta destinului. Dar plonjarea sa confesivă, în trecut/prezent, îşi are drept coordonate carteziene, atât pe abcisă cât și ordonată: iubirea cu durerile, micile bucurii ale sufletului cu victoriile sale și temniţa împovărătoare a gândurilor cu viaţa provocatoare, trăirile şi pârjolul ei. Lazaretul demagogilor este și povestea înfruntărilor surde între oamenii aflați pe trepte sociale diferite,  cu lovituri „pe la spate” (loviți de drame în fața cărora cei mai mulți ar fi clacat fără drept de apel...), în care se amestecă vinovăția și răzbunarea. Astfel, romanul se construiește armonios din registre diferite și complemetare pe o gamă largă de intrigi, montând în fluxul memorialistic, fluidul epic al unor întâmplări desfășurate aparent „la cald”. Este o carte despre autoexilarea omului la singurătate din cauza răutăților celor din jur, despre suferință, apologia iubirii, un roman ancorat în realitate, îndemnând și cititorul la propria reflecție despre „marile mistere” ale vieții: dragostea, moartea și timpul care nu are răbdare cu niciunul dintre noi. Romanul evocă într-un stil cursiv și „tranzitiv”, aproape cinematografic, despre acele vremuri ale unui început de eră a socialismului în țara noastră, urmând firul vieții de zi cu zi a celor din familia lui Iorgu Tănăsache, mai exact, drama existenței umane marcată de suferință a două familii din câmpia Olteniei, în acei ani de după Cel de-al II-lea Război Mondial, dar și creează atmosfera unei țări sufocate moral, justificându-și titlul. Țara însăși devine un lazaret al demagogilor (vezi situația copiilor din internat, ori a celor din pușcărie și conturată de spusele lui Petrache Barabulea).

În acest roman, scris când la persoana III-a, reconstituind cronica de familie a celor din neamul Tănăsache, din întâmplări auzite de avocatul Alexandru Blănaru de la copiii lui Iorgu (din prima și a doua căsătorie), dar și fapte și acțiuni relatate la persoana I-a petrecute de avocat în preajma lui Prizioneru, accentul cade pe construcția celor două personaje centrale (Iorgu și Mihai) și evoluția lor, din punct de vedere mental și sufletesc. Talentul autorului, axat (în narare) cu precădere pe adâncimea impresionantă şi incomensurabilă a Fiinţei Umane, de a pune ideile în pagină (cu alte cuvinte, simțul lui epic) este remarcabil. Viața celor doi eroi, în contextul social, istoric și politic de la începuturile socialismului „importat” din Est, este grea: „...între oamenii urbei s-au născut în ultima vreme mulți lupi flămânzi de putere, hiene perfide” – îi argumentează Mihai iubitei sale. Ajuns pedagog la Grupul Școlar S.D.V. într-un internat de băieți adunați de regimul care voia să facă din ei „viitori constructori ai societății”, deci să modeleze conștiințe, caractere, dar siliți să trăiască „sub umbrela spaimei”, Mihai observă că spre deosebire de externi, internii sunt timizi, retrași și triști: „Parcă nu știu ce trebuie să facă atunci când este vorba de o fată, de o melodie la modă... Când ajung de poarta internatului sunt debusolați, nu știu încotro să o apuce.” Într-o discuție avută de Mihai cu avocatul Alexandru, aflăm că la internat copiii aceia sunt tratați mai ceva ca deținuții sau internații din lagăre. Odată cu sosirea lui Mihai la internat, elevii interni „păreau că și-au găsit eroul, privindu-l pe acesta cu mult respect și cu admirație, căutându-i apropierea”. La internat se întâmplă multe lucruri urâte, iar asocierea internatului cu „republica ideală” a lui Pitagora, nu-i departe de adevăr. Când republica lui a eșuat, oamenii „l-au considerat mai mult demagog, ca toți demagogii din vremea noastră” – vine explicația unei bibliotecare din internat. Lui Mihai încep să i se însceneze diverse „vinovății”, dar la timpul acela se întâmplau multe „iar oamenii nu erau proști să nu-și dea seama că nu trebuia să fii vinovat de ceva ca să sapi o grămadă de ani la canal”.  Iorgu, la rândul lui, este spionat și turnat „cât mai sus” de chiar omul cules de pe drumuri și ținut ca îngrijitor pe simbrie și mâncare sub acoperișul său. Ca în cele din urmă, acel Dumitru cules de pe drumuri, să fugă de la Iorgu cu o parte din turma de oi și un măgar. Până și „tovarășul Gheorghe”, un cineva aflat la conducerea statului, sosit pe acele meleaguri iarna, la o vânătoare, ospătat și primit să se odihnească de vitregiile iernii în bordeiul lui Iorgu, se dovedește „omul din umbră” pus să-i zdrobească sufletul și să-i ruineze familia. Victorina, prima soție a lui Iorgu, după căsătoria cu Petrache Barabulea (care pentru o crimă avea să înfunde pușcăria), avea să moară „de inimă rea, de supărare adică.” Scena morții Victorinei și sosirea lui Iorgu la căpătâiul ei este de un dramatism nemaiîntâlnit, așa cum e relatat de Nicu (copilul lor): „Când a intrat el pe ușă, mama, care până atunci, de multe zile, stătea numai cu ochii în tavan, s-a uitat la el și fața i s-a luminat. – Victorino, i-a zis tata prinzând-o de mână, ce a făcut, fa, câinele ăsta de Dumnezeu cu noi? Mama a închis ochii pentru totdeauna ținându-l de mână pe tata, iar zâmbetul și lumina au rămas pe chipul ei. Nu s-au luat de acolo nici când gorniștii îi cântau „Despărțirea”, iar groparii băteau în cuie capacul tronului, la cimitir.” Ca peste ani, întors de la București, unde plecase, de blagoveștenii, să ducă o traistă cu pește tovarășului Gheorghe „binefăcătorul” său, să asistăm și la moartea celei de a doua soții, Mitrana. Și să ne urmărească strigătul de om mult încercat de soartă: „- Mitranăăăă! Mitranăăăă! Ridică-te, fa femeie, că-mi îngheață sângele fără tine. Scoală-te, fa muiere, doar nu te apucași să mori! Stelele mamii ei de viață!” Scena din final, cu cei doi cai, care „trăgeau cu sârg carul mare, încărcat cu lucrurile de o viață și pentru o viață, peste care se odihneau două trupuri, pe drumul albastru, știut, către o lume spre care fuseseră mereu mânați”, este apocaliptică.

Iubirea, această ferestruică prin care oamenii pot comunica cu inima, devine „tărâmul” care salvează personajele de fălcile distrugătoare ale concasorului unei istorii din care aparent nu se poate evada și doar în acest tărâm s-a putut crea o fantă de lumină, de claritate și sudare a fisurilor sufletești, într-o epocă întunecată și ambiguă. În prim plan se află povestea romanțioasă de dragoste dintre Mihai și Lutmila, în celălalt plan, să-i zicem tot al întemeierii unei familii, avocatul Alexandru Blănaru este un fel de umbră tăcută a întâmplărilor din preajma lui Iorgu, cu  iubirea adevărată pentru Cora, pe care, într-un fel de ceremonial simplu, emoționant o va cere de soție, spre surprinderea, dar și încântarea tuturor, acasă, la Caraiorgu. Așadar, în roman se prefigurează două planuri narative care au ca țintă căsătoria. Este vorba de evoluția lui Alexandru pentru Cora, dar și a lui Mihai pentru frumoasa Lutmila. Mihai, fratele vitreg al Corei, e un flăcău cu armata făcută, lucrător conștiincios în fabrică, al cărui destin avea să se schimbe din momentul când i se propune să devină, peste noapte, membru de partid, ca să poată fi „avansat” pe postul de pedagog în internatul S.D.V. al liceului fabricii, unde au fost aduși tineri de pe la sate, din familii sărace și cu probleme „pentru a învăța o meserie, mai puțin carte”. Aici, Mihai în calitate de pedagog, avea să se întâlnească în fiecare zi cu o lume pestriță, abjectă moral, în funcționarea căreia dominau reaua credință, delațiunea, suspiciunea din rândul colegilor, cărora încerca să le opună altfel de educație dată elevilor interni, bazată pe principiile morale sănătoase pe care și le însușise, atât în familie cât și în armată.

Originalitatea și modernitatea acestui roman complex și tulburător în același timp, scris cu talent narativ și descriptiv nu mai pot fi puse la îndoială, dacă avem în vedere că, în paginile romanului cititorul descoperă numeroase scene realizate parcă de un mare artist plastic. Vezi: cap.6 – „Scos din fiare”, despre datina alungării soartei nefaste la lunatici; cap.8 – „Cine pe cine a iertat?”, despre pețit; cap.10 – „Iadul alb”, despre iarna „ca un vis alb și urât”, mai ceva ca moartea; cap.11– „Recrutarea”, despre recrutarea de informatori făcută de organele Securității Statului; cap.14 – „Tudorel”, despre sârba încinsă de Iorgu și Mitrana, în târgul Dăbulenilor; cap.16 ­– „Iadul deportării”, despre necazurile deportării forțate a celor incomozi regimului, tocmai în inima Bărăganului; cap.29 – „Focul și apa”, despre incendiul „pus” la Caraiorgu.

Cu acest mit al învierii și revenirii acasă, ori al morții celor două soții, pe care îl trăiește Iorgu Tănăsache, în această pendulare ludică, cu tot clocotul sufletesc, autorul va lăsa loc şi altor cuante de timp care să lărgească, mereu şi mereu, alte orizonturi de interpretare unui virtual cod al tragediei, și unde imaginaţia sa se va cristaliza în alt orizont al unor scrieri viitoare.

Tudor Cicu