miercuri, 18 mai 2022

Un fragment din „romanul vieții”

 


1. În 2016: în clasa unde am fost elevul liceului LIE C-ța (la 50 de ani de la înființare)



2. În curtea liceului, cu cei câțiva colegi din clasa mea, prezenți și ei la evenimentul de 50 de ani de când luase ființă acest liceu.


Jurnalul Adrianei *   

 

                                                                                                             O zi înainte de 1 mai

       Cum vine dragostea? m-am întrebat și eu într-o zi. Am citit undeva că e ca un miracol. Ce e un miracol, dacă nu ceva care nu se întâmplă în fiecare zi! Adică, ceva care nu se aseamănă cu nimic din ce ai cunoscut până atunci... Eu așa mi-am zis. Când l-am cunoscut pe Vlad, cred că am înțeles eu din privirile lui, mai întâi, că cerșea să fie lăsat singur, că-i plăcea singurătatea. Dar când a dat cu ochii de o fată care l-a privit drept în ochi, prima oară în viața lui, cum mi-a și zis, am înțeles că nu mai putea fugi, și chiar de-ar fi făcut-o ar fi fost prea târziu. De la un timp a început să vină tot mai des pe strada mea și să mă caute. De la o vreme tata a devenit tot mai curios. Mă întreabă de ce ies tot timpul cu Vlad la plimbări. „Ți se pare că nu te ascultă când zici să nu depășim ora cutare sau cutare? Vlad e un prieten bun și mă scoate din singurătatea de acasă. Are și un dar de a povesti că îl ascult mai mereu și tot nu mă satur de tot ce-mi povestește. El vorbește și eu ascult. Tac și ascult” „Și ce vrea băiatul ăsta de la tine? Una-două îl vezi cum apare la poartă”. „Tata!?... l-am amenințat. Am și eu un prieten bun și tu crezi că îi sar de gât ori de câte ori vine pe aici. Gata, nu vreau să mai discutăm subiectul ăsta!” Și am plecat supărată de m-am închis în camera mea. Ce-l apucase? Prietenia e un lucru frumos atunci când se întemeiază pe o dragoste reciprocă. Și nu i-am arătat lui Vlad că am altceva, în afară de prietenie, pentru el. Când mă întreabă dacă îmi face plăcere să mai vin, îi spun scurt: „Dacă mai vrei, vino, dacă nu, o să înțeleg asta!” Dar, uite, vă mărturisesc sincer! Îmi plac plimbările la brațul lui. Aș sta alături de el și aș tace mereu ori de câte ori îmi povestește despre niște hazlii întâmplări ale unui oarecare Don Quijote plecat în căutarea Dulcineei sale alături de țăranul acela scutier, parcă Sancho Panza, nu? Îmi vine să-l iau în brațe și să-l sărut pentru dulceața povestirilor sale. Simt că și el își dorește asta, dar când încearcă așa ceva, mă lipesc cu obrazul de umărul lui, îmi las capul pe umăr și mă lipesc cu trupul de pieptul lui. Dacă ați ști ce bine mă simt așa!? Mă mângâie cu mâna trecută după ceafă și mă sărută pe părul capului. Mă trec fiorii și simt furnicături prin tot corpul, chiar simt niște vibrații ciudate. Brrr! Simt că mă cutremur numai când mă gândesc la toate astea. Ce sentiment ciudat să te simți acoperită de brațele sale care te caută ca și cum nu ești acolo...

                                                                                                                                1 Mai 

       Azi m-a scos la plimbare, dar am avut parte de o surpriză. Ne-am dus în gară și acolo mi-a spus că vom merge la pădurea de la Valu Traian. „Și dacă voi întârzia acasă? Tata n-o să mă mai lase să ies, altădată!” – l-am implorat din ochi, dar Vlad m-a liniștit că vom fi la timp, înapoi. În pădurea de la Valu Traian, într-o poiană cu multe și felurite flori de câmp, erau mulți turiști. Ne-am așezat la o margine și noi, și Vlad mi-a făcut surpriza să-mi citească o poezie de-a lui. I-am cerut hârtia ca să o am ca amintire. Suna așa:

        Deasupra arde o flacară; flacără-n a vieţii stea

        Herghelii de cai, caleașca, trag spre zările deșarte

        Doamnă, fii atît de bună, mută-ţi luntrea mai departe

        Nu se ştie cînd sub ţarmuri, ca sub fulger vom cădea.

  

 

      Singuri cu nisipul mării iarna rece val ne poartă

      Pescăruși catarge-n spațiu vor mai da din aripi, greu

      Doamnă și vei fi mireasă, cu al nopții corifeu

      Când voi trece-n luntrea ninsă, ca un glob de foc prin soartă.

      Mi-au plăcut mult versurile lui, mai ales că erau melodioase și aveau în ele multe imagini. L-am întrebat ce înseamnă corifeu, căci nu știam. Mi-a zis, ceva gen căpetenie, persoană însemnată, dar el s-a gândit la căpetenia nopții, luceafărul de pe cer. „Vai ce frumos!” – am zis eu. Și el mi-a mângâiat obrazul iar când mi-a pipăit cicatricea de pe obraz m-a întrebat iarăși: „Când îmi spui de unde ai semnul ăsta?”. M-am arătat îmbufnată și i-am zis că am încheiat subiectul ăsta mai demult. „Și că ai fost căsătorită!? Subiectul ăsta nu l-am închis” - și m-a privit în ochi. M-am ridicat în picioare și am spus că vreau să plecăm de acolo. „Mă faci să te urăsc, Vlad!” – i-am zis. M-a luat în brațe și a zis: „Gata!... Gata! Uite nu o să te mai supăr niciodată”. „Niciodată?”... „Niciodată, Adriana!” mi-a șoptit la ureche. Nu știu de ce am început să plâng. De durere, de umilință de slăbiciune? Niciodată nu aș fi putut crede că o fată poate ajunge atât de slabă, atât de neajutorată în fața unui băiat, că nu poate face nimic nici măcar să-și strige cinstea în fața cerului. „Dumnezeule! îmi spuneam. Dar e o poveste veche, ca un vis urât. De ce vrei tu să îl răscolești? De ce nu mă privești aș cum sunt în clipa de față? De ce Vlad? De ce?...” Întrebări care se scurgeau odată cu lacrimile. Căldura cu care m-a strâns în brațe, m-a liniștit. A jurat că nu o să mă mai supere. „Nu vreau să mă privești cu milă!” i-am spus. „Iartă-mă, fiindcă te iubesc și vreau ca iubita mea să facă parte din gândurile mele...” – asta am reținut-o și Doamne, cuvintele lui au fost ca o rupere de nori. Cred că s-a iscat, de atunci, furtuna în inima mea. Mai târziu, oare să înțeleg că se temea de dragoste? „Știi? Nu prea cred în vise”. Mi-a spus asta, a doua zi după prima noastră întâlnire, însă eu n-am prea înțeles dacă era prea devreme sau poate prea târziu un astfel de simțământ pentru el.

                                                                                                                  Peste alte trei zile

      Colac peste pupăză, a doua zi tata m-a întrebat cum am petrecut de 1 mai la pădure. Mă privea cu ochii reci și bănuitori. Am tăcut. De ce aș fi negat. Cred că cineva ne-a văzut la Valu Traian la pădure și i-a spus tatei. I-am spus să mă lase în pace că am și o durere de cap și nu am nici chef de vorbă. Dar tata a insistat bruscându-mă din nou de mână. Cred că am țipat așa de tare că s-a speriat: „Lasă-mă! Mă scoți din toți pepenii!” Frate, a sărit în sus când a auzit treaba asta. Nu am mai zis nimic și am fugit în camera mea. De obicei nu vorbesc așa grosolan cu tata. Dar m-a scos din sărite cu bănuielile lui. După o oră de la incidentul ăsta a venit Vlad. L-am auzit pe tata spunându-i în curte că nu mă simt bine și că ar fi bine să vină altă dată. Vlad a dat din mâini și a dat să se îndrepte spre ieșire. Atunci am deschis fereastra și l-am strigat: „Vlad! Nu pleca. Vino să stăm de vorbă. Am o mică migrenă, dar tu îmi spui ce ai mai făcut și eu o să te ascult”. A intrat în camera mea și părea stânjenit. Încerca să se justifice de ce a venit. „Lasă i-am spus. Zi mai bine cum o duci cu școala”. Am înțeles doar că se apropia bacalaureatul și acesta era ultimul examen din viața lui pe care trebuia să-l ia cu brio, ca apoi să se înscrie la facultate. La un moment dat s-a rotit prin cameră încercând să își amintească ceva. La un moment dat chiar m-a întrebat: „Autoportretul mamei tale a dispărut de pe pereți!...” „Ei,și?” „Voiam să-i mai analizez unele aspecte de culoare...” „L-am pus bine. De câte ori îl priveam îmi aminteam discuția avută cu tine. Devenise o obsesie... da tu ai venit pentru portretul mamei sau ai venit pentru mine?” – m-am arătat mirată foarte. Atunci mi-a spus povestea unei fete din satul său, care s-a sinucis din dragoste. Mi-a zis că i-a venit așa din senin amintirea acelei fete, Carolina parcă, care avea ceva din strălucirea ochilor mamei mele. Sau cel puțin așa și-o aminte el. „Și de ce s-a sinucis?” l-am întrebat. Mi-a povestit ceva tare încurcat. Că ar fi avut un iubit, activist de partid, venit odată cu colectivizarea în sat, că și-ar fi surpins iubitul, în cameră, cu mama sa. Chestii d-astea. Dar am tresărit și cred că am riscat să mă dau de gol cu migrena mea prefăcută când mi-a spus că prin sat se auzise că acea fată Carolina fusese abuzată și de tatăl ei care atentase la fecioria ei. „Nu se poate!” mi-am zis. Vlad face asta imprevizibil, sau urmărește un scop? Dar când spunea toate astea, pe față i se citea o neliniște teribilă. „Ce tot vorbești?” am întrebat. Cred că aveam pielea pe pomeții obrajilor, destul de încordată. M-am arătat uimită: „Vlad, tu improvizezi acum o nouă poveste?” „Da de unde! i-am auzit replica. Numai Dumnezeu știe ce a fost în realitate”. M-am strâns între perne și mi-am acoperit fruntea cu un prosop. Vlad a înțeles că ce spusese tata era adevărat și nu mă simțeam bine. S-a ridicat și mi-a dat mâna, zicându-mi că nu vrea să mă plictisească și îmi urează însănătoșire grabnică. A plecat dându-mi un bobârnac vârtos în braț și făcându-mi ștrengărește cu ochiul. O făcuse ca să pară cât mai firesc. Însă eu am simțit că îi era teamă de altceva. Ceva care să-l lege definitiv de mine. Dar cred că era doar o părere.

                                                                                                                   S-a dus și luna mai 

      Au trecut aproape trei săptămâni și Vlad nu a mai venit pe la noi. E supărat pe mine? Nici Mona, verișoara lui, cea care ne făcuse cândva cunoștință, nu a mai dat pe la mine. Ar fi trebuit să o caut pe Mona și să întreb, așa, în treacăt, despre Vlad. Dacă știe ceva. Dar nu am chef să mă toace la cap, acum când gândurile mele sunt în altă parte. Am început să mă gândesc cum e să mă îmbolnăvesc cu adevărat și cum o să se simtă Vlad dacă, din asta, chiar o să mor? Veți spune că e o copilărie, nu-i așa? Nici faptul că a venit azi vecina cu un motănel pe care îl ținea strâns în brațe, cu un teribil zâmbet de bucurie, nu m-a dat pe spate și nici nu m-a făcut să uit că Vlad nu a mai fost pe aici. Mi-a atras atenția vecina că purta o rochie din bumbac maro, fără mâneci și în picioare îi lipăia o pereche de papuci din pâslă. Asta chiar era de comedie. Papuci de pâslă în picioarele goale și un motan în brațe, era tot ce-i lipsea. Priveam la motanul din brațele ei ca la o stafie și cred că m-a luat tremuratul, că nici Vlad nu era acolo să mă fi luat în brațe și să mă încălzească, cât de cât. „Nu cumva ți-e frig?” am auzit-o la un moment dat pe cea care venise în vizită. „Nu, nu am nimic!” Și mi-am încleștat gura de nu am mai spus nimic toată seara, iar gândurile îmi era numai la Vlad. Dar cred, după cum mă spiona cu coada ochiului, vecina noastră îmi citea toate gândurile.

 

·       Fragment din romanul „Fata cu smochine” (povestea primei iubiri de pe vremea liceului).

      Notă: <<fragment redat din roman, acum la 50 de ani de la terminarea liceului L.I.E. Constanța, și unde pe 25 Mai se vor strânge în curtea liceului doar colegii din clasa paralelă (electroenergetica), dar nu (din păcate) și cei din clasa mea (mecanoenergetica)... și unde ar fi fost frumos să fie și clasa mea>>  Tudor Cicu.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu