vineri, 19 ianuarie 2024

Azi: o antologie de poezie

 


Un tărâm fără granițe geografice *

      Aflată pe un tărâm fără granițe geografice în poezie (în încremenirea atât a spațiului cât și a timpului), și unde poeții nocturni au fructificat atât puterea cât și misterul cuvintelor, dar şi magia sensurilor pentru a descifra taina acestora, Ramona Müller, în dorința de-a relaționa cu „sinele din alter ego”, e convinsă că  poezia trebuie să fie atemporală, neconjucturală, expresie a unei lumi magice reale, nu înfrumuseţată, să aibă puterea să fie percepută estetic de toate categoriile de cititori cu sensibilităţi sau gusturi critice diferite. Cititorului nu-i poate scăpa însă percepţia acelor înfrângeri ale inimii, cât și a uimirii poetei în fața lucrurilor terestre (din antologia „Profa dintre păpădii și cactuși”, apărută la editura NEUMA/2022), către mai îndepărtatele înţelegeri astrale vânate numai de cei hărăziţi scrisului, simţite şi transmise în uimiri încremenite în materie şi cititorului de rând. Emil Cioran spunea că „înfrângerile inimii sunt pentru un bărbat prilejuri de meditație”, de aceea, citind poezia Ramonei Müller, mi-am pus întrebarea dacă și femeile pun la inimă astfel de înfrângeri, ori ele (meditația de după) îi înfrâng existența sau clipa fericită de-a relaționa cu ființa? Doar cei care n-au ajuns, prin lectură, la o experiență intensă și decisivă trăiesc viața la o tensiune care compromite nivelul meditației, nu și la poeta de față care a găsit un subterfugiu în poezie pentru a justifica starea în care cade pradă unui joc al gândurilor: „de ce îmi judeci visele/când ai fost în realitatea mea?/din naivitatea tocită de lacrimile îngerilor/rămâne salina unui strop de suflet” (sinele din alter ego). Realitatea unde presupunem că imersiunea autoarei i-ar oferi un fel de acces direct, este ea non-iluzorie, sau autentică? Ori ceea ce ni se pare „o realitate”, care permite o flexibilitate destul de mare, atunci când numim unele lucruri ca reale, este chiar o lume non-simulată și deci autentică? „Ca să poți visa îți trebuie o realitate” spune poeta, iar construcția poematică (aici o concretețe firească a frazei) vine și din nevoia de a reproduce o realitate impusă pe o formă de înțelegere și acceptare a visului. Și înțelegem că poetul/poeta este un „om al singurătății” la masa de scris. Știe că și-a ales singur/singură drumul acesta: „ori suferi mai departe și te prăbușești pe drum, ori îți bandajezi rana și mergi mai departe” sună o zicală. În poemul „când castanii înfloresc”, poeta face următoarea mărturisire și o redăm: „își așterne sufletul/pe foaie/el știe că singurătatea/s-a născut dintr-o rană deschisă”. Aici avem o exprimare simplă care trebuie să ajungă la cititor cu toate înțelesurile decriptate de noi. Citind astfel de gânduri ai putea crede că poezia ei, ca joc şi artificii, ne aminteşte de barocul cu substrat oniric al poeţilor nocturni reci-glaciali. Numai că poeta ştie că rostul gânditorului aplecat asupra cuvintelor este să întoarcă viaţa şi rosturile ei pe toate părţile. Următoarele versuri, ale altui poem intitulat „observații”, desferecă lacătul de la cufărul ȋn care ȋși ţine poezia: „…cum pot sunetele să atingă/papilele gustative/dacă din cerul palatin extrag/doar rădăcina verbului nebun/hai mai bine să lăsăm cuvintele/în pace/să facă dragoste/pe limba lor”. Aici poeta e un mic Don Quijote în lupta cu cuvintele, ca acela în lupta cu morile de vânt. Fiindcă ei, poeții, aduc în poezie o lume, mai trebuie doar să o impună și cititorului ca fiind numai lumea sa. Între simplitatea alcătuirii versului pe inovația obligatorie, imaginația va trebui să suplinească golurile memoriei în urma lecturii, căci acel poet/poetă, fără imaginație nu poate transmite cititorului că și el a fost inclus în povestea scrisă. Acum, însă, se află la acel prag când fiecare cuvânt are vibraţia unui mesaj menit a-i denunţa cu disperare exuberanţa ființei captată în poezie. În fine, cum s-o prinzi pe Ramona Müller într-o formulă? Fiindcă, aici, pe acest prag, aflată la limita unui suprarealism al perspectivei de a construi o realitate, poeta recurge la fracturarea percepțiilor despre lume, trăiri, sentimente... toate cu „spaime(le) ridicate” ale unei „femei care aleargă” – cum spune undeva.

      Pentru Ramona Müller (autoare a cinci cărți de poezie, dar și traducătoare a propriilor poeme din această antologie: în limbile franceză și germană), logosul e însăși ființa care se întrupează din cuvânt, pentru a transcende din realitatea concretă în cea imaginară, cât și pentru a trece cu ușurință din abstract în concret. Poezia ei se asociază în mințile noastre cu stări tulburi, confuze, despre o realitate încremenită, glacială, pe care abia o mai respirăm. Este, desigur, un alt fel de descompunere a realului, un fel de a fi acoperit de ceața unei vizibilități aparente pentru cineva pus să contemple spectacolul lumii, absorbit de liniște și tăcere, sub scutul căruia urmărește oamenii și întâmplările lor, firul chiar și celui mai mic eveniment: „mai ieri parcă eram/copila care-și dorea să poarte/pantofii de toc ai mamei” (cum ne spune în „mi-e sufletul plin de părinți”). Memoria are ea multe goluri, însă pe aceasta, a copilăriei, nu are cum s-o uite. Introspecția (și pendulările) poetei prin labirintul memoriei se face în salturile semantice ale unei fraze, voit a ne înrăma în cadrul generic a unor nostalgii de pe vremea când „fluturii din pieptul meu zburau spre alte vremuri”. Dacă mai există această pendulare între posibil și real (într-o scriere narativă), sufletul omului-care-scrie i-ar putea ajunge și la cititori, pentru a le pune imaginația la picioare. Oare întâmplător (?) Horia Gârbea nota în scurta prezentare de pe coperta a IV-a, că „pasiunea pentru ascensiunile montane” i-au sculptat acele „ferestre vizionare” ale „ochiului privitor” și în poezie? Acele ascensiuni montane, mai mult ca sigur, au pregătit-o pentru o evadare menită să dea contur și grație acelei singurătăți la masa de scris, ori să exprime drama separării de tristețe și a uimirii ce cadențează amintiri. Numai că lumea cu care poeta comunică vizionar nu și-a epuizat toate gândurile, are mereu de ascuns câte ceva: o precizie misterioasă, un fel de freamăt al sufletului ceva mai tulburător decât realitatea, acolo unde „strânge Carpații la piept/și coboară icoana Vlăsiei/în palma țării/peste Dunărea în ramă/și urcă din atlas/mai sus de amintiri” (profa de geografie). Risipind fericit și unele frustări sentimentale pe scara unor rațiuni tăgăduite ale neliniștii sale, câștigând și în imagine adâncimi și iluzii, n-a conspirat și ea la imaginea unei poete care deține cheia poemului condamnat în irizări secvențiale din acest biografism fragmentar al vieții? Deloc narativă în multe poeme o găsim în poemul „păpuși de cârpă” sub masca unui lirism ceva mai discret: „știți cum este să joci șotron/cu păpușile de cârpă?/știți cum este ca totul să atârne de un fir de păr/și să ții povestea legată de o sfoară?/e o întreagă scenografie de trupuri/ce își schimbă forma/cine aruncă primul piatra?/cine poate spune?/viața se desface în cercuri și numere/rotund vreau să fie totul/și să cădem în bucuria păpușilor”. Uneori din fuziunea celor două lumi, cea a gândirii și a sentimentelor, caracteristice omului contemplativ, ficțiunea e doar un mod de a ajunge din urmă realitatea. Iar în poemul „confesiunea păpușii voodoo”, dacă am face o incursiune în critica postmodernistă, care încadra o parte din poeții noii generații în categoria poeților nocturni, am spune că poeta Ramona Müller nu are ca țintă, neapărat, emoția, în prim plan, cât acea notație speculativ-intuitivă a unui biografism fragmentar, dar necesr în discursul ei poetic: „să îți gândești teama/dincolo de gestul improbabil/fără să fugi/mie îmi rămâne semnul din dreptul inimii/în timp ce voi citiți/confesiunea unei femei care aleargă/cu tălpile și mâinile goale”. Și atunci când scrie poezie doar schimbă conotația și sensul frazei versului în funcție de vibrația celui care își explorează sinele. În fond, nu asta încearcă și poezia să ne pregătească în noua ei direcție? E o întrebare.

     Așadar putem spune că avem, în această carte de poeme, fereastra prin care i se oferă cititorului o privire de ansamblu, dar și tabloul complet al imaginației poetei „într-un sens vital al zborului”, unul care acceptă secvențe halucinante, dar, care unindu-se cu perspectiva reală a unui „ferestre” prin care privim viața, uneori fantastă, dă realului percepția unei lumi posibile în sfera imaginației. Și atunci, da!, scriem pentru a „ascunde prelungirea jumătăților de întrebare”, scriem „pe fond doar un poem îmbrăcat în haine albe”... „pe același drum/către asfințit/cu spaime ridicate/din întunericul palmelor întinse” (din „cerșetorul de stele”). Constanta volumului de poezie (în fapt o antologie de autor cu texte selectate din alte cinci volume anterioare) este dată de dorința de căutare a unor asumate rezerve de veșnicie ale vieții, iar poemele din antologia-volum sunt scrise în aceeași notă profundă a meditației filosofice care impune nenumăratele transmigrațiuni la existență.

 

* cronica a apărut în nr. din noiembrie- decembrie/2023 al revistei ATENEU

 

                                                                     

                                                                              Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu