Visând frumos, chiar și sfârșitul are un nou început
Pentru tânăra autoare Denisa Elena Cristian, elevă în a XII-a la liceul Alexandru
Marghiloman, încă din primii ani de adolescență, scrisul a devenit tărâmul ei
de vis, unde toți (omul care scrie, omul care citește) ne retragem pentru a ne
descărca sufletul de povara unor trăiri zbuciumate și duse pe firul vieții
trecătoare. Proza, devenind pentru ea și tărâmul unde se va lupta cu morile de
vânt, e speranța că suntem ființe participante și simțitoare la zbuciumul acestei
lumi invocate în narațiuni despre viață și destin până la granițele ei de
trecere dincolo: de la încercările primelor scrieri, la cea de acceptare a unui
destin de truditor al scrisului. Tânăra autoare buzoiancă și-a imaginat în
romanul ei Trăiește și visează (apărut la ed. Alchimia Cuvântului/2023, de 142
pag.) povestea captivantă a doi tineri, regăsiți după ani de tăcere și uitare,
într-o frumoasă idilă de dragoste pe care o deapănă antrenant în episoade
zbuciumate, căutând să obțină emoția cititorului. Cartea este scrisă pe
principiul capitolelor în foileton, sub forma unor relatări directe ale eroilor
narațiunii, mai exact, în genul unor scenete cinematografice, și unde
capacitatea de fabulație a autoarei iese în evidență. Aici se dovedește „un bun
mânuitor de destine” însăși autoarea, care face excelent trecerea de la un
capitol la altul, creând punți între personaje. În ciuda acestor structuri
scenice, redate cinematografic, textul reușește să fie captivant și poveștile eroilor
noștri sunt palpabile și credibile până la un punct. Și ceea ce este interesant
e că nu sunt create dificultăți în a urmări fiecare relatare, în fapt, a
fiecărui personaj în parte. E o poveste în genul literaturii fantastice (gen „fantasy”),
iar desfășurarea acțiunii are loc într-un univers imaginar, undeva la granița dintre real și
posibil, acolo unde cu ceva har scriitoricesc
are loc și acea intruziune a supranaturalului în lumea reală. Magia, evenimentele suprarealiste și întâmplările fabuloase sunt elementele comune
acestor lumi imaginare și acestui gen de scriere care presupune multă
imaginație. Beneficiind de forța imaginației, poveștile fanteziei sunt înconjurate
de un mister ce întrețin, mai mereu, personajele în fel și fel de intrigi, ca
și în povestea în care se desfășoară iubirea dintre Olivia și Marco. Olivia
visa să ajungă o mare scriitoare și pare că norocul îi și surâde în față. Este
la facultate în Olanda și locuiește într-un apartament împreună cu prietena ei
Lorelai. Se prezintă la un interviu și ca din întâmplare, în drum, destinul i-l
scoate în cale pe Marco, prietenul ei din copilărie, un tânăr imatur care o
făcuse să sufere ani la rând „din cauza lui fiind alungată de acasă” (avusese
chiar o viață distrusă, trăind uneori pe străzi). Asta se petrecea pe vremea
cât au fost împreună la același gimnaziu, mai apoi la același liceu. Totul
începe cu o intersecție în plină stradă a fetei Olivia cu băiatul Marco,
întâlnire ce avea să ducă la o iubire romanescă, acțiunea desfășurându-se ulterior
prin universitățile din America, apoi cei doi se regăsesc cu serviciul, în
diverse afaceri, prin Franța. Cum viața nu e întotdeauna roz, cei doi tineri
vor da curând „piept” cu secretele părinților. Idila nefastă dintre mama Oliviei,
Ingrid Cristescu, și Remus tatăl lui Marco, este și cauza necazurilor care au
alungat-o pe Olivia de acasă. Cei doi soți a mamelor eroilor noștri lucrează ca
piloți la aceeași companie de avioane și pentru a scăpa de rivalul său, Remus
(tatăl lui Marco) plănuiește accidentul în care va pieri Ric Cristescu.
Naivitatea mamei Oliviei și dragostea ei pentru perfidul Remus (tatăl lui
Marco), idilă care se duce în continuare, pare a aprinde fitilul unei noi drame
în viața celor doi tineri îndrăgostiți. Însă prietenii din jur sunt
atenți la desfășurarea iubirii dintre cei doi și mereu gata să pună umărul la
elucidarea intrigilor ce se țes de părinții acestora spre a-i despărți, și le
furnizează mesaje cu noi piste de cercetare. Aceasta
este doar atmosfera romanului pe care Denisa Elena Cristian ne-o induce în
povestea celor doi eroi. O poveste savuroasă și plină de suspansuri, aventuri
palpitante și iubiri de zile mari, în care naratoarea este și ea un
personaj neutru, dar unul care trage sforile celorlalți spre întâmplări cât mai
halucinante.
Denisa
Elena Cristian scrie cursiv (dialogurile abundente îți induc impresia că te
afli la o piesă de teatru), dar în același timp stilul propozițiilor scurte și
directe îți fac impresia că asiști la scene cu desene animate din viața unor
eroi detectivi, scene mult apreciate de cei mici. Modul convingător de a fi al
personajelor te bântuie multă vreme după ce ai lăsat cartea jos. Totul în acest
roman este viu și natural, deși unele întâmplări sunt de domeniul
imposibilului, iar universul descris, uneori straniu, este plin de necunoscut,
facțiunile și personajele care se înfruntă în intrigi complexe și întrețesute și
în primul rând Olivia, personajul principal, par naturale. Aceasta este dovada
vie că autoarea poate să dea viață și unui personaj feminin lipsit de
malițiozitate sau de superficialitate, cu la fel de mult succes ca și atunci
când creează personaje îndrăgite și sufletiste, ori anti eroi cu caractere
dubioase.
Vocaţia de a îmbina epicul şi liricul (atât de intuitiv şi natural) la o
vârstă atât fragedă nu poate să fie decât o vocaţie de începător care și-a
găsit calea, care nu vine la comandă atunci când narezi o poveste imaginară,
fiindcă trebuie să ai maturitatea și claritatea mesajului cât și acea pasiune crescândă
pentru actul scrisului. Sunt trăiri ce pot fi surprinse tot atât de bine și
într-o poezie, dar proza are ceea ce unii numesc percepția memoriei în a reda
ceea ce avem de comunicat prin scris. După ce lăsăm o carte jos mai toți
ridicăm ochii spre cer și privim în ochii vulturului care ne pândește de
deasupra și ne întrebăm de ce lumina lăuntrică nu-l orbește? Și întrebării
noastre îi găsim și un răspuns: mereu în căutarea pietrei minunate a
diamantului din povestea lui Andersen, memoria (care reține atâtea povești
găsite în lumea cărților), pare a fi lada în care își căuta trecutul, la
întoarcerea din „valea plângerii”, feciorul de împărat din basmul lui
Ispirescu, dar e tărâmul unde încap toate căutările de-acum și viitoare ale acestei
tinere autoare.
Tudor Cicu
Frumos!
RăspundețiȘtergere"Cartea este scrisă pe principiul capitolelor în foileton, sub forma unor relatări directe ale eroilor narațiunii, mai exact, în genul unor scenete cinematografice, și unde capacitatea de fabulație a autoarei iese în evidență." Asta imi aminteste de Colleen Hoover, o scriitoare americana, pe care am descoperit-o anul trecut, si care scrie carti pt tineri, in acelasi stil, al relatarilor directe ale eroilor. Bine, Colleen Hoover tese povesti de dragoste pe baza unor subiecte mai grele, precum abuzul in toate formele sale, copii abandonati de parinti, si altele.
Mult succes in continuare tinerei autoare! :)
A venit vremea să dau copiilor azi, ceea ce alții mi-au dat mie cândva: Totul depinde de ce fel de copii am fost şi noi cândva. Şi, noi chiar ascultam ca fermecaţi, pe lânga fusul şi fuiorul mamei, poveştile care ne-au încântat copilăria. Şi, atunci, ce ne lipseşte? Poveştile lui Andersen? Ale fraţilor Grim? Parcă, povestea familiei de şoareci „Roade-Mult”, care trăia sub patul unei cotoroanţe de babă, într-un bocanc descleiat, ne fermecase mai mult! Ne-am amestecat în acea copilărie cu lumea lui Jonathan Swift din călătoriile lui Guliver, şi cea a piraţilor plecaţi în căutare de comori, din cărţile lui Robert Louis Stevenson. Între mulți alții, mi-am petrecut eu, copilăria. Ei, noua generație, trec tărâmul (în scris) într-o altă lume decât a noastră. Ceva mai fantezistă: dar e bine că scot stiloul „de mareșal” al scrisului și pornesc la drum.
ȘtergereMulțumim pentru această recenzie amănunțită și incitantă a romanului Denisei Elena Cristian. Descrierea dumneavoastră a stilului cursiv și a scenelor aproape cinematografice mă face și mai entuziasmată să descopăr cartea tinerei autoare.
RăspundețiȘtergerePoate ar mai trebui sfătuită pe ici-colo. Dar dacă îmi citește blogul (și acest comentariu ca un sfat), poate... în continuarea poveștii din carte (se pare că o va continua, dacă nu cumva a și făcut-o), va ține seama și de aceste cuvinte: nu ştim niciodată cât de lungă este călătoria noastră prin lume şi nici când, unde și cum se va termina. Când crezi că un lucru oarecare nu te privește, adu-ți aminte că atunci când cineva e în pericol, toți suntem loviți! Viața e o călătorie care ne privește pe toți!
Ștergere