(așa era un cuptor la mine la țară pe vremea aceea)
Lăutarul
Floricel
De câte ori mă gândesc la satul meu natal,
dinaintea ochilor îmi răsare islazul unde aveau loc vestitele hore ale fetelor
și flăcăilor din sat. Și alături de țambalul tătarului Beniamin și acordeonul
lui nea Ionaș, strălucea vioara lui Floricel și corzile vestitei lui viori ce
umpleau văzduhul de acea stranietate a sunetelor care îți sălta piciorul pe
loc. Pe vremea când începusem a mă înfățișa și eu printre cei care căscau gura
și ochii la horele fetelor și flăcăilor, cam pe atunci, cred, tocmai citisem
Chira Chiralina de Panait Istrati și printre palicarii veniți cu clarinete,
piculine și ghitare, ce cântau la dezmățul din casa Chirei, mi-l imaginam și pe
nea Floricel al nostru cu vioara lui fermecată. Și mă pufnea de unul singur
râsul când mă gândeam cum avea să alunece și el la vale pe povârniș, prin acea
fereastră, de la o înălțime de doi metri, atunci când palicarii ăia fuseseră
surprinși de cei doi stăpâni ai casei, tată și fiu. Dar acum, sosit după
aproape treizeci de ani în satul în care m-am născut, am tras maşina la margine
de sat, pe islaz, aproape de cimitir. La ieşirea din sat se întinde în
depărtări câmpurile fără margine. Un fuior de fum albăstrui se târa spre cer,
dintr-o margine de drum. Nişte gospodari, pesemne, puseseră foc la grămezile cu
buruieni strânse de prin grădini. Mirosul acela de fum îmi stârni amintiri
triste. Gândul mă ducea peste ani şi ani în urmă. Ce ani! Ehei!… Am privit în
sus, apoi privirile mi-au alunecat de-a lungul cimitirului, grăbit să-mi trag
gulerul la geacă, în timp ce o pasăre, cu moţul ridicat în vârful capului,
tocmai îşi lua zborul dintr-un arbust pitic aflat într-un gard alăturat. Ce
legătură aveau toate astea cu amintirile mele? Doamneee!... Şi, mi-am adus
aminte.
Era într-o iarnă şi tocmai părăsisem cimitirul unde aprinsesem o lumânare la mormântul bunicului, când, o măzăriche rece a început să bată darabana pe tabla capelei de la intrare, de unde tocmai își întinsese aripile mari o pasăre necunoscută. Umbra aripilor, sfâşiind zgomotos aerul îngheţat, mi-a adus pe dinaintea ochilor imaginea îngerului zburând cu o vioară la piept, descoperit ceva mai devreme pe una din crucile din marmură albă, undeva la intrarea în cimitir.
Lângă o cruce de lemn, o persoană gârbovită aprindea
câteva lumânări. Mi-am făcut curaj şi am intrat în vorbă:
- Spune-mi mamaie, a cui e crucea cu
îngerul ce poartă o vioară, de acolo din colţ?
După ce a
mai moşmondit câte ceva (poate îngropând la baza crucii un muc de lumânare
aprinsă), umbra aceea s-a îndreptat spre mine, privindu-mă cu interes.
- Da’ al cui eşti maică? Eşti de pe-aici?
- Am fost cândva, de pe-aici din sat. Viaţa
m-a dus însă, departe de locurile astea. Uite! – am arătat, făcând un semn cu
mâna. Undeva pe acolo locuia bunicul Stoenciu Gheorghe, dacă-l ştii, şi ceva
mai încolo, se văd încă pe uliţă, acei salcâmi de la poarta unde era cândva
casa noastră…
Şi-a făcut
streaşină, palma, deasupra ochilor, şi a privit într-acolo unde arătam. N-o
ajutau pesemne ochii, ori nu era de prin părţile astea ale satului,şi nici
numele bunicului, cred, nu-i spunea mai nimic. S-a aplecat şi a mai înfipt
câteva cioturi de lumânări la baza crucii. Am privit-o cu interes. Credeam că
m-a înţeles şi că nu mai avea nevoie şi de alte explicaţii. Şi deodată şi-a
adus aminte:
- Crucea de acolo, zici? E a lu’ unu,
Floricel, maică! Petrică a lu’ Muta, se spune că ar fi ridicat-o.
- Şi, dacă aş vrea să stau de vorbă cu el,
unde îl găsesc, mamaie? am întrebat.
- Nu cred că poţi sta de vorbă cu el. Se
zice că, acum, e în America…
- E vorba de Muta de lângă grădiniţa veche,
mamaie? Muta, care era soră vitregă cu ţaţa Nastea a lui Colev?
- Atunci, eşti de pe-aici, mi-a răspuns
bătrâna. Dacă ştii toate astea, ce mai întrebi?
Văzând pe
faţa mea, nedumerirea şi mirarea, celui care oricum n-are cum să priceapă o
taină aşa mare, a dat din cap a lehamite şi şi-a văzut de treburile ei. M-am întors înapoi în cimitir şi am privit mai cu luare aminte acea
cruce şi acel epitaf: „Celui plecat să-i cânte acum şi lui Dumnezeu”. Şi se
iscălea mai jos: „P” Începuse să ningă rar, apoi se porni prin cimitir câteva
fuioare de nea împinse ici-colo de dușmănia crivățului. Undeva spre marginea
satului începură a lătra câinii ca treziți din somn. Asta mi-a amintit de nefericitul
ce înnebunise de groază, cu contrabasul în mâini, aflat în câmp la „Căţelu”,
din romanul Groapa lui Eugen Barbu.
Dar şi de vorbele aceluia, spuse celorlalţi ţigani lăutari înzăpeziţi cu
instrumentele în plin câmp, cu lupii dându-le târcoale şi aşteptând să le pice
la ospăţ încă o victimă: „–M-auzi, nene Mitică?” Dar morţii nu mai aud, sau mai
ştii? Vioara lui Floricel era vestită nu numai la noi în sat, ci şi în satele
vecine. Mai ales duminicile, acolo pe islazul satului, când era hărmălaie, horă
mare. Printre flăcăii bine dichisiţi, fetele frumos gătite şi aranjate, şi
bineînţeles babele aşezate pe scăunelele aduse de acasă, vioara lui Floricel
făcea minuni. Mi se părea mie, ori cu siguranţă vioara sa, înlocuia prin
măiestria scripcarului o întreagă orchestră. Pe Floricel îl întovărăşea prin
preajmă umbra unui copil sărăntoc, care nu ştiam al cui este, întotdeauna uimit
şi vrăjit de arcuşul viorii.
-
„Mă, ăsta a lu¢ Muta, ce te tot zgâieşti pe acilea,
io-te la el mucosu?”- se răţoia câte unu la copil; dar el numai se strângea cu
picioarele pe de lături, şi asculta vrăjit mai departe. Poate că şi ochiul
clipind şmechereşte a „ei!, lasă-l şi mata, ce-ai bre cu copilul?”, pe care îl
arăta Floricel ăluia, potolea repede gâlceava abia iscată. „Pesemne l-au
fermecat şi pe el vioara şi sunetele ei fără seamăn” –părea să mai spună
maestrul. Aş fi dorit şi eu să ţin înfiptă lângă ureche vioara aceea şi numai
printr-o simplă atingere, sunetele ei să-i vrăjească pe cei din jur. Unii chiar
argumentau altora: „Asta da muzică, te saltă singură de pe loc”, însă eu, cu
toate că mă holbam ca şi ceilalţi şi căutam să-mi apropii de suflet această
muzică şi acest instrument, în realitate n-am reuşit niciodată. Uneori, serile,
gândul că vioara lui Floricel stătea atârnată de vreun perete ori zăcea prin
vreun cufăr al casei, mă rodea şi mă durea în acelaşi timp. În sunetele viorii
lui Floricel, auzeam şi plânsetul şi jalea şi optimismul, chiar dragostea de
viaţă, de frumos al acestui popor, de ani şi ani. Şi în visele mele vedeam
vioara aceea cum mă chema, mă îndemna să întind mâna şi astfel să nu mai fie
decât a mea. Rămâneam însă şi în vis cu mâna întinsă după acea vioară, pentru
care aş fi furat şi eu, asemeni lui Jean Valjean al lui Hugo, cel care
şterpelise doar o banală franzelă. În loc de rugăciunea la care ne punea mama,
mă rugam cerului ca şi fără vioară cântecul să irumpă din mine de peste tot,
din toată fiinţa. Nu spunea Platon, că „omul este o ființă în căutarea
sensului?” Poate că de-aia ne-am născut, îmi ziceam. De ce o fi spus Coleridge,
că toţi oamenii se nasc aristotelici sau platonieni, rămâne de discutat. Însă
pot spune, cum a rezolvat ecuaţia aceasta, I. Budai-Deleanu: „Dumnezeescul
Platon şi el/Bea, mânca cumsecade, domneşte;/Nici iscusitul Aristotel/Nu trăia
fără vin, carne şi peşte/Pentru aceea, de ale lor cărţi învăţate/Şi acu ne
mirăm; şi cu dreptate”. (Ţiganiada C.10
v.9). Lui Platon îi dădea mâna să spună că orice ființă caută, de-a lungul
vieții, un sens. Ce sens să-i fi dat eu acelei inscripții de pe o cruce
dintr-un cimitir? Cred că și gândurile îmi erau tare încurcate. Să fi dat fuga
după femeia aceea ca să aflu mai multe decât știam? N-aș fi căzut în cealaltă
„încurcătură de minte”, a unui alt personaj, ce avea ceva, cu nişte ghete
ghinioniste? Acordorul de piane Murkin, din schiţa Ghetele (de Cehov), avea tot motivul să dea toată vina pe „blestematul
servitor” Semion ? Dar mie, abia venit după atâția ani în satul natal, îmi
lipsea trăsătura esenţială a „omului rănit”, zugrăvit de scriitorul rus.
Atunci? Cineva, pesemne, din adâncul „ființelor” noastre paralele, tot se uită
în interiorul celor două lumi, să descopere angoasantele relaţii dintre ele. Ne
mai trebuie și răbdare. „Dacă nu dormi, ţi se poate tulbura mintea” – îmi
sugera bătrânul pescar al lui Hemingway. Mă găseam deja în fața crucii de
marmură a celui care fusese, cândva, vestitul lăutar al satului. Dar cum să îți
exprimi un așa gând într-un cimitir? „M-auzi, nene Floricel? Măcar mata să mă
auzi!”- îmi venea să strig de acolo din faţa crucii din marmură albă. Privind
însă însemnul acelei litere enigmatice dăltuită-n piatră, mi-am dat drept pildă
cugetarea lui Goethe: „Lumea nu este a celor care pot, ci este a celor care
vor”. Şi la urma urmelor, ce s-o fi făcut cu copilul lu¢ Muta? Și mă simțeam atât de singur, încât zadarnic căutam sprijin
în cel care zăcea sub acea cruce de marmură. „Uite unde am ajuns nea Floricele,
îmi ziceam. Satul freamătă undeva departe, mulți dintre copii de-atunci
rătăcesc undeva, risipiți, prin lume, iar noi doi, față în față, singuri ca în
vremurile de odinioară”. De-acolo din mormânt lăutarul îmi transmitea, pe
nuștiu ce căi, că lumea mea și a lui se duce încetul cu încetul, că nimic din
ce a fost nu se mai întoarce vreodată. Ca și acea nemaipomenită clipă din viața
lui Franz Liszt, relatată de Ion Roșioru. Ne-o spusese
Ştiam
cam pe unde locuia ţaţa Nastea, aşa că, am întors și atunci maşina, şi i-am
căutat casa, nerăbdător să aflu povestea acelui Petrică, ridicătorul de cruci
atât de ciudate pe aici. Păscusem împreună cu tata, oile, prin părţile acelea.
Erau, dincolo de acele căsuţe, unde locuia şi ţaţa Nastea, nişte gropi şi râpe,
iar prin desişul nepătruns al mărăcinilor, îmi împiedicam măgăreaţa şi mă lăsam
în voia viselor, la umbra câte unui arbust sălbatic. Diavoliţa de măgăreaţă,
făcea ce făcea şi scăpa de laţul cu care-i împiedicasem picioarele, şi trecea în
lanul de sparcetă de peste drum, trăgând după ea şi oile care se grămădeau
buluc. Numai ce-l auzeam pe tata: „Oile mă! Ia măgăreaţa aia din lan!”. Îmi era
atât de ciudă, încât, tot amarul mi-l vărsam pe spinarea măgăreţei, îndesându-i
ciomag după ciomag pe spinare. Da, multe neplăceri, multă supărare, îmi
pricinuise pe vremuri, unele amintiri de prin acele părţi ale satului. Acum,
capătul acela de sat, era cufundat într-o vrăjită tăcere de moarte... Din acel
colț al satului nu mai rămăseseră decât mormane de dărămături. Mi-am aruncat
ochii în împrejurimi. Nici țipenie de om. Bălăriile crescuseră cât cucuta de
înalte. Undeva, mai la stânga locului spre care căutam a fi fost casa Nastei,
cineva dăduse foc la o grămăjoară de ierburi uscate și fumul venea în fuioare
subțiri către mine. „Nu se poate (mi-am
zis), dacă va continua așa vom ajunge să fim devorați, ca-ntr-o șerpărie, de
tot felul de gângănii. Cine mă vede pe-aici, crede că m-am pierdut în partea
asta a satului.” M-a scos din încurcătură un om care trăgea de funie o capră:
- Nu eşti de pe-acilea! Şi
fiindcă am încuviinţat din cap, a continuat: Înţeleg! Te uiți spre locurile
unde a trăit Muta. Văd eu că ai privirea pe ruinele alea. Apoi să ştii
dumneata, că, pe Muta au găsit-o moartă în casa ei. Uite! – îmi arătă cu mâna –
vezi acolo, în dreapta? N-a mai rămas decât un perete şi plita de la bucătărie
. A murit de moarte bună, sărmana. N-a avut pe nimeni s-o îngroape. Nastea,
proprietara locului, vânduse casa şi plecase de aici. Au pus mână de la mână,
de au îngropat-o creştineşte. Locul acela e al nimănui. E pustiu, după cum
vezi. Cine să-l revendice?
- Poate fiul ei, Petrică! am zis,
aşa într-o doară.
- Ha! Ce spui mata… Bună glumă!
Păi, cică acesta e acum prin America, ce să mai caute unul ca el pe la noi?
- Dar crucea? Crucea din cimitir,
de pe mormântul lui Floricel? Floricel acesta, cânta la vioară, parcă… la
horele din sat. Se spunea despre o legătură a lui cu Muta. Poate Petrică ăsta,
era copilul lor… Chiar nu ştii nimic?
M-a privit la
început, cu neîncredere. Mintea lui părea încurcată într-o zăpăceală de
supoziții greșite. Sta pe marginea şanţului, gata să ridice un picior şi să o
ia din loc, să mă lase baltă în mijlocul drumului.
- Uite, ce e, unchiule… (M-am
apropiat, aşezându-mă cu fundul pe un dâmb de iarbă.) Am trăit prin locurile
astea, cândva. Acum, văd, e totul schimbat. Şi locurile, şi oamenii. S-au
schimbat multe. Eram doar curios. I-am văzut crucea în cimitir. O bătrână mi-a
zis câte ceva. Nici ea nu ştia mai multe....
Mi-a cerut o
ţigară şi după ce şi-a aprins-o, s-a aşezat turceşte, cu picioarele sub el,
alături, pe dâmbul de iarbă. Capra începuse să pască iarba de la picioarele
noastre. Din când în când ridica botul și arunca spre noi câte o privire
nătângă. Am înţeles că omul acela avea să-mi spună câte ceva, atâta timp cât se
va consuma ţigara. Părea nedumerit, semn că că nici el nu ştia prea multe. Și
am bănuit că avea să mi le înflorească, ori poate le „chisnovea” (cum zic
bătrânii) după capul lui. Că, odată, acum câţiva ani, când trăia „Muta”, a
venit unul îmbrăcat „americăneşte” şi i-a dat bani mulţi Mutei, să-i spună,
dacă unul Petrică, cam de seama sa, fusese copilul conceput cu Floricel. Muta
s-a speriat, văzând banii ăia mulţi, dar şi ochii scrutători ai tânărului,
care, parcă îi trecea prin faţa ochilor unele imagini cunoscute. N-a vrut să
spună nimic. A strâns banii într-o basma, apoi l-a împuns cu degetul în piept:
„Tu… tu… ăăă… nu?!… P… Pe… ică!” şi s-a retras câţiva paşi dinaintea
străinului, apoi a luat-o la fugă spre sat. Și striga ca apucată de necuratul.
Oamenii au lăsat-o în pace, crezând că-i nebună. Se spune că străinul acela a
dormit o noapte pe plita aia dărâmată. Cert e, că a doua zi, nimeni nu l-a mai
aflat pe aici. Dar, nu peste multă vreme, o maşină papuc, a oprit în dreptul
cimitirului şi lumea din sat s-a trezit cu acea cruce ciudat ornamentată, având
pe frontispiciu imaginea unui înger cântând la vioară. Iar mai jos, la baza
crucii, pusese acel epitaf care nu lămurea pe nimeni: „Celui plecat să-i cânte
acum şi lui Dumnezeu”. Cine dăduse banii, cine plătise muncitorii ăia, asta
chiar nu se cunoaşte.
Când i s-a
stins ţigara, omul s-a ridicat de jos, mi-a întins mâna şi a dispărut, ceva mai
în jos de locul acela, după o portiţă, cu capră cu tot...
„Cum au mai
trecut anii?”, mi-am zis. Și cu gulerul tras la geacă, acum după treizeci de
ani, am renunțat să mai intru în cimitir îndreptându-mă spre mașina lăsată pe
islaz, spunându-mi că dacă Dumnezeu se va fi îndoit
cumva de „rătăcirea” lăutarului Floricel, în acea viață, şi îi va fi
încredinţat cândva și lui o misiune, acum cine să-l mai afle, fie și printre
amintiri, rătăcit pe undeva prin ceruri, prin lumea domnului desfăşurată într-o
continuă parabolă cu viața unora dintre noi. Așa au mers lucrurile de la potop
încoace, spunea și G.G. Marquez, în romanul Un
veac de singurătate, însă eu chiar mi-aş fi dorit să mă desprind de
locul acela, după o scurtă rugăciune, dar cei pentru care aveam a mă ruga îşi
trăiseră viaţa, pesemne, înainte de a mă naşte. Şi atunci, nu-mi rămânea mie
decât să încerc, aşa cum credeam eu, ca întors la masa de scris, să le rescriu,
din puţina lor viaţă, câte ceva din ce au trăit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu