(marea ca și trăirile noastre sunt nețărmurite ... și nimeni nu poate ști unde începe și unde încetează realitatea)
Portretul din vis
(sau, portretul zărit la gazda mea
din liceu, în camera enigmatică)
În Biblie (Daniel, cap.1, v.17), ni se
spune că numai „…Daniel putea să tâlcuiască vedeniile şi visele”. În copilărie,
mama era cea care ne tâlcuia, la toţi, visele şi nălucirile. După ce ne tâlcuia
câte un vis, ne povestea din „Facerea”,
cum, noaptea în vis, a venit Dumnezeu la Abimelec… pentru Sarra, femeia lui Avraam. Nu
prea înţelegeam, pe atunci, unde bătea mama, cu tâlcurile ei. Aveam să fac o
punte de legătură, între vorbele mamei şi relatarea din Cartea Cărţilor, peste mulţi ani, când, citind „Idiotul” lui Dostoievski, am rămas
descumpănit o vreme, cu privire la scena în care prinţul Mâşkin o
„reîntâlneşte” pe frumoasa şi faimoasa Nastasia Filippovna, în casa
Epancinilor, pentru prima oară. „Dar cum de ai ştiut că sunt eu? M-ai mai văzut
undeva înainte?” – îl întrebase Nastasia Filippovna pe prinţ. „Văzusem ceva mai
înainte portretul dumitale şi…”, încercase o explicaţie prinţul. „Şi mai ce?” –
fu curioasă Nastasia. „Pentru că erai, întocmai aşa cum mi te-am închipuit… mi
se pare şi mie acum că te-am mai văzut şi altădată…”. „Unde? Când?”, insistă
frumoasa rusoaică. „Ochii dumitale îmi par aşa de cunoscuţi… dar nu, e cu
neputinţă! Am spus-o într-o doară, fără să mă gândesc… N-am locuit niciodată în
Petersburg. Poate… în vis…”. Asta era! De aici încolo, începea pentru mine,
povestea portretului văzut în vis şi regăsit cândva, în camera enigmatică, cu
multe jucării, din casa primei mele gazde de pe vremea primului an de liceu,
1967. Gazda din primul an de liceu, undeva prin cartierul constănţean Berechet,
părea ruptă din paginile descrise de Honorè de Balzac. Atât nea George, cât şi
„baborniţa” care-i era soţie, erau doi bătrâni cărpănoşi, avari şi ursuzi, şi
peste poate de bănuitori. Patima beţiei o aveau amândoi. Câteva luni, am trăit
alături de ei, clipe demne de pana lui Dante, autorul „Infernului”. Avusesem, în camera unde dormeam, cândva, acasă la
ţară, o icoană reprezentându-l pe Sf. Gheorghe ucigând balaurul. Copilului,
care i se închina smerit sfântului din acea icoană, îi veni foarte greu să se
acomodeze, printre străini care nu se închinau nimănui şi nici nu aveau măcar o
icoană în casă. Iar toate astea nu aveau cum să nu mă trimită la vorbele lui
Panait Istrati: „Fiecare nație se roagă lui Dumnezeu în felul ei, dar toate îl
batjocoresc la fel”. Dar, mai presus de toate, nu mă puteam acomoda cu zgomotul
oraşului, cu trenurile care cutremurau casa, din jumătate în jumătate de oră.
Cei doi bătrânei purtau tot atâta respect lui Dumnezeu, precum dracul, tămâiei.
Nea George, care era „frăţie” cu tata – adică îi fusese cavaler de onoare, pe
vremuri, la nuntă – mai era cum era, însă mătușa Petria, baborniţa lui de
nevastă (nici nu merită ea, a-i pomeni numele) era din cale afară de rea. Mă
teroriza, ca pe un biet copil „aruncat” printre străini, cum aveam a mai întâlni,
mult mai târziu, prin schiţele lui Maxim Gorki. Mi-aş fi luat geamantanul cu
cărţi şi caiete, precum şi cele câteva lucruşoare primite de la mama de acasă,
încă din primele zile, şi m-aş fi tot dus, m-aş fi tot dus, dacă...
Aici începe povestea portretului din vis,
reîntâlnit în camera enigmatică a jucăriilor, din acea stranie casă a gazdei
mele. Pentru a vă face o imagine asupra casei, trebuie să ştiţi că acei doi
bătrânei locuiau într-o bucătărioară joasă (cu un tavan aplecat), unde dormeau,
găteau şi îşi petreceau mai tot timpul. Pe mine mă „izolaseră” într-o săliţă
scundă, cu un pătuţ tare (senzaţia mi-o dădea salteaua, parcă făcută din
papură) şi înghesuit după uşa ce avea, cât de cât, o corespondenţă cu
bucătăria. Acolo, la o măsuţă joasă, îmi şi făceam lecţiile. Şi, indiferent cât
se va chinui bietul Vanea, în camera alăturată, să înveţe pe de rost
acele câteva versuri, din „Evgheni
Oneghin” de Puşkin, tot se va găsi un Semion Ilici Pracikin (din schiţa „Prost dispus”, de Cehov), care se va
plânge, necontenit, pentru cele opt ruble pierdute la jocul de cărţi. Cam asta
era atmosfera din casa gazdei mele. Nopţile îmi erau adevărate coşmaruri, căci,
de dincolo de uşă, răsuna până la mine cearta bătrânilor, dedaţi acelei patimi
a beţiei şi a jocurilor de cărţi, de care am amintit. În toată casa aceea, o
singură cameră nu-mi fusese arătată, iar speranţe de a afla, vreodată, cam ce
se afla acolo, nu prea aveam, căci baborniţa de mătuşă ţinea cheia la
cingătoarea de la brâu. În zadar, în lipsa bătrânilor, încercam a forţa uşa
enigmatică, şi a-mi face vise şi deşertăciuni, din noianul cuvintelor care mă
asaltau noaptea înainte de culcare. Cum ar fi spus, mai exact, Eclesiastul (în
cap.5, v.6): „Căci din mulţimea grijelor se nasc visele şi deşertăciunile din
prea multe cuvinte”. Şi nu pot spune, că, în somnul acelor zile, visele au fost
puţine. Din contră. Într-unul dintre ele, descopeream dincolo de enigmatica
uşă, ceea ce Ali, din faimoasa poveste a Şeherezadei, descoperise de unul
singur. Alteori, mă trezeam, transportat în camera de fată a bătrânei din „Marile speranţe” strigând-o pe Estela. Și
o visam pe domnișora Havisham luând o bijuterie de pe masă, punând-o pe pieptul
tânăr și frumos al fetei și în părul ei castaniu: „A ta să fie, într-o zi,
drăguțo... Vreau să te văd jucând cărți cu băiatul ăsta.” „Cu băiatul ăsta? Dar
e un băiat de țăran!” – se îmbufna Estela. „Ei și? Poți să-i zdrobești inima.”-
hohotea domnișoara Havisham, în visele mele zbuciumate. Câte vise! Asta, până
într-o zi, când, încercând pe furiş una dintre cheile găsite, cine ştie prin ce
colţ al bucătăriei, am descoperit, cu uimire, că enigmatica uşă a acelei camere
cedează, şi pătrunsei, destul de speriat, în acea cameră interzisă. Tot ceea ce
se afla acolo, părea neatins de vreo mână omenească, de ani şi ani de zile.
Strania senzaţie mi-a dat-o acea neclintire, „ca de muzeu”, a tuturor
lucrurilor din acea încăpere. Patul mare, elegant, din lemn masiv cu
incrustaţii în tăbliile laterale, cum nu mai văzusem vreodată, cu acele
cuverturi frumos aşezate, în culori de-ţi luau ochii şi, mai presus de toate,
jucăriile! Peste tot jucării... şi păpuşi de tot felul (mari şi mici),
pretutindeni: pe tăblia patului, prin colţul de cameră, pe scaune, pe masa din
stânga bibliotecii, şi chiar în bibliotecă. Într-un cuvânt, ochii mei de
adoloscent nu ştiau asupra cărei jucării să se oprească. Am rămas, în cele din
urmă, îndelung, în faţa bibliotecii pline de cărţi, cu o dorinţă nebună de a le
răsfoi, de la un capăt la altul, în cel mai scurt timp. Mâna, însă, mi s-a
oprit întinsă şi nemişcată, întrucât, privirea mi-a fost atrasă de ceva
deosebit. Dintr-o ramă, frumos aşezată pe raftul din mijloc, mă privea, cu ochi
mari, melancolici, dar şi cu o undă de tristeţe în ei, o fată fermecătoare, cu
păr buclat, lung revărsat peste umeri. Semăna cu cineva dintr-o fotografie
descoperită în manualele de liceu(?), sau eu o întâlnisem undeva într-o carte,
tare mult aducea cu acel portret văzut undeva. În acea cameră enigmatică,
încărcată de jucării, portretul, pe care îl descoperisem, îmi stârni admiraţia
şi curiozitatea de a afla cine era cea din fotografie. Mi se părea cunoscută.
Şi, cred că o văzusem în vis. Eram chiar sigur de asta; dar când, cum, în ce
împrejurări, nu-mi aminteam în acel moment. Am închis uşa, fară să ating ceva
anume, şi aşteptam, ca în vis, să vină Dumnezeu la mine (cum spunea mama,
cândva, că El venise la
Abimelec) să-mi spună: „iată visul, iar tâlcuirea lui o vom
spune împreună, înaintea tuturor celor care vor să-l afle”. Aşa ceva însă, era
imposibil să se întâmple. Ştiam, din „Facerea”
(cap.41), că doar Iosif îi tâlcuise faraonului visele sale. Şi, totuşi,
într-una din seri, am fost trezit de vocea unui clopoţel de fată, care-şi certa
părinţii bătrânei, dincolo de uşa unde îmi era înghesuit patul. În faţa fetei,
cei doi bătrânei păreau nişte omuleţi fără apărare. Nu ziceau mai nimic. Iar
fata, apărută în miez de noapte, îi certa de zor. Am ciulit urechile să
desluşesc acele vorbe. Din când în când, baborniţa de mătuşă căuta să-i mai
tempereze furia fetei: „Veronica, mamă!... de ce să îl fi dus în camera ta? E
un copil de la ţară... Pune mâna... strică ceva. Aia trebuie să rămână camera
ta, mamă...” N-am să pot uita vreodată fulgerele, ca niște scăpărări de
chibrit, din ochii fetei. Mă vedeam în postura acelui copil zugrăvit de Panait
Istrati în nuvela Codin. Cum era el urcat pe gardul casei și o urmărea pe Anastasia, mama
lui Codrin: „Alături, pe prispă, mama Anastasia se ghemuise lângă cadavrul
fiului ei, cu o lumânare de cinci parale în mână. Îl privea cum privești o
râmă”.
Ca un șoarece vârât sub pătură, să nu mi
se audă nici măcar răsuflarea și a mă da de gol că le auzisem discuția, cred că
aș fi vrut să mă fi luat somnul și să nu aflu ce și-au spus, una alteia, în acel miez de noapte. Însă, doar aşa am aflat,
din întâmplare, că necunoscuta care descinsese acolo în noaptea aceea era fata
gazdei, că era studentă la
Bucureşti, şi că o chema Veronica. Îşi certa părinţii pentru
inumanele condiţii în care ţineau în gazdă, fie şi un copil „rău” de la ţară.
Faptul că nu mai venea pe acasă, îmi trezi bănuiala că nu-şi iubea părinţii,
pentru „apucăturile” lor. M-am dat jos, tiptil-tiptil, din pat, şi am aruncat o
privire prin ochiul de geam acoperit de o perdeluţă. Am făcut ochii mari și
mi-am acoperit gura cu palma. Fata de dincolo de geamul acelei uși semăna
izbitor cu portretul cuiva. Unde-l mai văzusem? M-am retras sub pătura mea și am adormit
cu gândul la acel chip ce părea a nu-mi mai da liniște toată noaptea. În zori
m-am trezit cu enigma fetei, gata rezolvată. Chipul fetei semăna izbitor cu
Veronica Micle. Ca şi iubita lui Eminescu, ori portretul văzut în vis de
prinţul Mâşkin din „Idiotul”, şi
această Veronică avea să rămână doar un portret văzut la un miez de noapte. În
zorii aceleiași zile, pe când nici nu mă trezisem încă, enigmatica fată avea să
părăsescă locuinţa şi să ia trenul, de la prima haltă a staţiei Berechet,
înapoi spre Bucureşti. N-am mai revăzut-o, şi, cititorii mei, trebuie să ştie,
că, aici se sfârşeşte povestea fetei, surprinsă într-un portret, pentru că, nu
peste multe zile, aveam să-mi iau inima în dinţi şi să-mi caut o altă gazdă,
ceva mai pământească. Altfel, aş fi încheiat precum Iov (cum spunea în cap.7,
v.14): „atunci Doamne, tu mă spăimântezi cu vise şi mă îngrozeşti cu năluciri”.
Şi, să fi tremurat în lumina zilei, pentru ce? Aşa, însă, am rămas cu gândul că
şi într-un portret se ascunde, uneori, câte un suflet mare, iar lumea viselor
noastre tinde spre el, ca spre centrul ei.
Tudor Cicu
Îmi imaginez reacția studentei când a aflat că „acel copil de la țară” plecase în altă parte.
RăspundețiȘtergereHarul și talentul sunt la înălțime. Altfel cum ar fi creionat, scriitorul, toate aspectele relatate aici? Iar noi, cititorii, cum am fi putut înrăma aceste portrete?
Mulțumiri pentru o lectură plăcută!
Gina!...de-acolo m-am mutat la o gazdă, undeva peste liiniile de tren, în cartierul Medeea (cam la 1 km de vechea gazdă), dar nu am mai dat pe la „frăția” George (cum îi zicea tata) și nici pe la mătușa Petria, deși nu-mi era greu să o fac. Și-apoi, timid cum eram, sigur m-aș fi pierdut dinaintea fetei gazdei, chiar dacă întâmplarea mi-ar fi adus-o în față. Pesemne celor veniți de la țară, și trăind aici la oraș, în singurătate, Dumnezeu nu le mai dă o a doua șansă pe pământ. Dar mi-a dat alte noi prilejuri de a cunoaște oameni și a trăi altele, momente mult mai uimitoare... căci după această gazdă am mai schimbat încă vreo 10 în cei cinci ani de Liceu. Culminând în anul cinci cu cele povestite în romanul FATA CU SMOCHINE. Mulțumesc pentru comentariu și lectură.
ȘtergereCe dovadă mai bună că am trăit și am simțit, dacă nu amintirile? Bucurați-vă, așadar, că aveți ce să vă amintiți și ca atare, să povestiți! Mulțumiri pt împărtășire!
RăspundețiȘtergereVine o vreme când dialogul acesta (dintre autor-cititor) este necesar pentru a compensa dorința unora de a povesti despre orice, cu tăcerea și uimirea altora, înțelegând abia după aceea, în viață, ce ni se întâmplă, și de ce ni se întâmplă toatea astea. Cititorul e cel care va spune, în final, dacă am adus pe lume un „cântec” în inima cuiva, în neasemuita noastră luptă cu cuvintele. Mulțumesc pentru comentariu.
Ștergere