„Îmi aud iarna”...
și alte scrieri de Paulina Georgescu
Cărțile scrise de Paulina Georgescu
descriu cu multă sensibilitate lirică labirinturile și resorturile tensiunilor
lăuntrice (în special ale sufletului feminin), ale norocului și nenorocului în viață,
al fericirii și nefericirii. Scrierile ei sunt narațiuni psihologice,
investigații ale unor suflete (cu coborâri adânci în abisurile conștiinței
personajelor) și explorează vina, frustările și destinul, ascuns în viața de
cuplu (vezi: „nuvela un roman scurt” – după expresia lui Rebreanu – din „Victoria”/ed. Teocora, 2020). Acestui
personaj îi vin ca o mănușă vorbele Anei Pavlovna, confidenta și dama de onoare
a împărătesei Maria Feodorovna, care la începutul romanului „Război și pace” a
lui Tolstoi, spunea: „...mă gândesc adeseori cât de nedrept este împărțit
norocul în viață!”. Nuvela e din categoria acelor povești de viață ce ar fi
putut face parte din lumea fiecăruia. Numele eroinei este edificator pentru
triumful unei vieți plină de zădărnicii și nedreptăți ale destinului. Iată în
câteva cuvinte mărturisirea autoarei despre carte: „I-am cunoscut povestea. Am stat cu ea de vorbă. Am plâns. Și-am învățat
ce înseamnă să fii puternic”. Despre carte, Gheorghe Postelnicu scria că
este o proiecție dramatică a luptei omului cu el însuși, iar Girel Barbu
punctează învierile continue ale eroinei, care „te face să uiți de toate
durerile, chinurile și zbaterile scrisului”. O viață plină de nenoroc o
urmărește pe eroina acestei nuvele: mama muribundă lăsată de soț în casă, cei
doi frați luați în mașină, cu forța, de tatăl drogat, accidentul ce are loc cu
mașina condusă de inconștientul tată, despărțirea fraților la spital,
orfelinatele îndurate, trecutul „ca șters, din memoria” fetiței, căsătoria
eșuată a Victoriei (urmată imediat de întâlnirea cu Radu, pe care-l iubește
sincer), regăsirea fraților... toate acestea nu par a o doborî pe Victoria,
întrucât retragerea în templul artei (pictura și scrisul) îi va fi salvatoare.
În concluzie, să dăm glas chiar autoarei: „Va
șterge toate urmele lui (ale lui Radu – n.n). Și gândurile. Nu vrea să se mai gândească cât de hăituit este Radu.
Privirea lui, când de fugar, când lascivă, o înspăimântă. Sunt doi de-alde
Radu. Și nu știe care dintre cei doi va învinge...” O carte despre cumpeni
și destine.
INCURSIUNE PRINTRE AMINTIRI: ed. Teocora/2020 este o carte despre copilărie, ivită dintre
amintirile și zvârcolirile acelui suflet fărâmițat a unei autoare, care din
prezentul unei realități, și care doare,
preferă să caute printre amintiri fetița din trecut, adică pe cea închisă
într-un alt timp îndepărtat: „Mă doare satul românesc cum a ajuns. Mă doare. Și
nu doresc să sufăr. În locul lui, am preferat teleportarea” (scrie în cuvântul
înainte la carte, chiar autoarea Paulina Georgescu). Tot din prefața cărții,
ne întâmpină același sufletist al scrisului, Girel Barbu, care arată că această
carte este „povestea vieții” autoarei. Intrăm și noi în poveste: de-a lungul râului
Rîmnicu-Sărat se ridica, mândru odinioară, satul Dăscălești despărțit de cele
două cimitire, de satul Nicolești. Mulți locuitori, cărora pământul le-a supt
vlaga, au plecat din lumea asta. „Pământul
le-a furat feciorii. Au vrut pământ. Și l-au avut. Să fii țăran nu e ușor.
Sudoarea de pe fruntea lor eu am văzut-o...”, scrie autoarea. Au mai rămas
câțiva, trăind printre umbrele amintirilor, sau a ceea ce au fost cândva. Una
dintre aceste umbre este și țața Fănica (mireasa de odinioară) care abia își târăște
galoșii pe drum. Mama autoarei, acum rămasă acasă, cu buruienile din curte, o
așteaptă să vină acasă. Stilul acestei scrieri este idilic și elegiac în mare
parte. Drumurile făcute cu vaca la păscut, serile petrecute la bostana
bunicului, amintirile de la serbarea școlii, escapadele copiilor la scăldat și
multe altele, sunt scrise cu farmecul unei penițe înmuiată în apele sufletului.
Revolta autoarei, pe când era elevă, e stârnită și de vorbele profesoarei care
îi amenință cu „sapa și prașila câmpului” dacă nu vor învăța carte. Panait
Istrati (care pare a zugrăvi cel mai bine lumea acestor fericiri și nenorociri
ale unei copilării dureroase), scria undeva: „Dacă suntem fericiți e din
întâmplare, iar dacă suntem nenorociți, e tot din întâmplare. În marea asta
plină de stânci, care e viața, barca noastră e dusă în voia vânturilor și
oricât am fi de iscusiți, nu putem ocoli mare lucru”. Incursiune printre amintiri e o carte scrisă cu sufletul, pe ale
cărei pagini, într-adevăr i-a picurat sufletul, autoarei.
ÎMI
AUD IARNA/ed. PIM, 2021 (poeme) e chiar sufletul acestei autoare buzoience.
La Paulina Georgescu, în cartea de poezie stă chiar sufletul întregului trecut
cu trăirile și visele sale. Iar sufletul autoarei este unul al candorii și
frumuseții pentru toate cele trăite, și asta, pentru că devenim (odată cu
trecerea timpului) ceea ce am crezut în lupta aprigă cu viața, iar formarea
noastră ca scriitori depinde și de ceea ce citim. Se poate spune că odată cu
trecerea timpului, viața și trăirile noastre ne hrănesc scriitura. Discursul
poetic al autoarei, prin lumea asta mult grăbită, este unul
pseudo-autobiografic, despre viață și toate lucrurile și elementele
existențiale care ne înconjoară. Versurile din această carte merg pe aceeași
formulă lirică a notației, a observației pe care o aduce în poetica
confesională. Amintiri scormonite în lăcașul memoriei sunt recuperate și
transformate (cu ajutorul eului poetizant) în incursiuni cu amprentă
confesională. Poezia Paulinei Georgescu este o poezie a uitării și împotriva
uitării, și forța ei lirică vine din lupta pentru libertatea spunerii, devenind
o manifestare pură a frumuseții. Am senzația că poezia, aici, este un refugiu
în cuvântul poetic ca urmare a unor trăiri absurde, o canțonetă (cantata ei poetică)
împotriva trăirilor ce au înfrânt rezistența ființei umane: „dansând pe/nocturna lui Chopin/mâine/știu că
fluturele meu/își va frânge/aripile/dansul lui va cădea/în uitare/și tu vei
cădea,/iar eu/nu mă voi îmbăta/cu iluzii” (incertitudine).
Poezia
devine și câmp de refugiu în izolare și spaime: „Viața mea,/ascunsă printre cuvinte,/se chinuie să-și tragă/ultimul
suflu.” (Am tras oblonul). Suntem atenți și la acele versuri aproape
picturale ce fac o fuziune a două lumi, cea a gândirii și cea a sentimentelor
caracteristice omului contemplativ: „gânduri...
gânduri... bolovani/incomensurabili de gânduri/cad, cad peste liniștea
mea/se-aud picurând rănile mele” (din Gânduri... gânduri). Dar și face
analogii cu lucruri și elemente ce aduc în discuție visul: „ieri a poposit la mine în poartă/neguțătorul
de vise/m-a întrebat/și pe mine de vreau/unul să cumpăr/i-am răspuns că
doresc/cât mai multe” (neguțătorul de vise). Când și când
câte o pală de nostalgie intervine în potențialul vizual al poemului. Iar
versul devine acum dominat de acele stări sufletești generate de o conștiință
apăsată de întrebări nepuse încă, dar care îi clocotesc ființa: „Îmi aud iarna/și tot mai multe ninsori/mi
se-așază la tâmplă/clopoței de argint/mi se răsfiră prin gânduri/și bat
zurbagii/să m-anunțe/că iarna iubirii/m-acoperă” (Îmi aud iarna). Poemele,
așa cum le-a gândit, au și acea abilitate menită de a reduce suferinți cicatrizate
pe rănile mai vechi: „calul din
mine/obosit și însetat/începuse să necheze/lovind cu zăbala/în poarta iubirii
închise”, ori „pasărea stătea cu
gâtul pe eșafod/nu mai scotea niciun tril”...
Există o subtilă comunicare între viața
trăită și planul divin, în alte poeme, dar în general frazarea poemelor e
dinadins fracturată și întreruptă, înainte ca misterul să fie atins ori diluat,
poate din dorința autoarei de a rămâne intact și decriptat, după dorință, în
mintea cititorului. Fiindcă, în aceste poeme, Paulina Georgescu își simte
„sufletul înfășurat în ele”.
Tudor Cicu
Frumos! Câți scriitori buni avem, despre care nu știm/ nu se știe la nivelul țării...
RăspundețiȘtergereInteresant nu e asta, ci faptul că azi, 10 iunie, invitat la prezentarea de carte a acestei autoare, în afară de „Îmi aud iarna” pe masa de prezentare mai se aflau alte trei cărți (proză); două dintre ele, de ale căror titluri nu auzisem (una scoasă în 2021 - cu prefața făcută de mine (știam ceva, dar nu mai mi-aduceam aminte că aș fi scris) și celelalte două în 2022 de care chiar nu auzisem). Cele postate în acest blog sunt ca urmare a invitației de acum câteva zile, de a vorbi la prezentare despre una dintre ele și la „repezeală” a trebuit să le parcurg, ca să îmi notez câte ceva de care să mă leg la prezentare. „Furia” și plăcerea cu care observ că scrie... m-a lăsat fără grai!
RăspundețiȘtergere