Emil Niculescu* (sau) poetul mathein din birja cu crai
Cu ani în
urmă, ajuns și eu pe meleaguri buzoiene, am întâlnit un poet învăluit într-o
umbră de înfrângere, iar în acea carte de poezie (Zona Zoster) -pe care mi-a dăruit-o- era lupta îngerului cu textul. Mi s-a prezentat
simplu: Emil Niculescu. I se mai spunea și poetul din „birja cu crai”, după un volum cu acest titlu, care i-a apărut prin 1996. Născut în Pleșcoi, despre care a scris poemul/catren Pleșcoiul bate Bucureștii: („Sat de
pastramagii și cârnățari/Pe-un deal, mănăstire fortificată”). Și tot ce oferea el, în poezie, sufletului căutător al cititorului,
dar și îngerului său păzitor era cuprins în acea frază a unui poem rămas în
memorie: „Poate că ruga asta-i o tristă erezie/Nu Gloria servindu-Ți, ci
propria-mi trufie”. Și chiar m-am întrebat, în această lungă viață cine îi era
mereu alături, când simțindu-se părăsit sau trădat, îi strecura misterios, în
suflet, împăciuirea cu lumea? Căci pe lângă dăruirea lui pentru poezie, Emil
Niculescu era și un atent cititor la cărțile altor confrați și le făcea
cronicile, apoi mai era, în viața civilă, bibliotecar (un fel de trăitor prizonier
în burta provinciei). Și mi-l închipuiam omorându-și tristețile printre
rafturile de cărți și stând de vorbă cu anticii și gânditorii presocratici și
raționaliștii platonicieni, ori aristotelieni, cu filozofii trecuți în
neființă, ori poeții veacurilor, îngânând cu cel mai apropiat sufletului său,
François Villon, celebrul „Mais oú sont les neiges d'antan?”, iar toate
acestea, cu influență în tot ceea ce a scris. De la ei să fi preluat Emil
Niculescu conceptul de joc liber al textelor literare, acest joc poetic
subordonat de logos, ca să aducă în poezia sa acea abordare
împăciuitoare/ludică cu lumea înconjurătoare, conferindu-i, prin vers, sens și
semnificație? Nu știu, totuși, în ce măsură viața în bibliotecă i-ar fi transmis
acea detașare a omului supus unui continuu proces de împăciuire cu lumea, silit
să se adateze și să supraviețuiască. Și care i-a modificat stilul de viață,
mentalitatea și în cele din urmă, destinul, concretizând informațiile acumulate
între pereții unei biblioteci și în poezia sa. Ultimul volum pe care ni l-a
lăsat (Jurnal de molimă/ed. Editgraph-2021), are amprenta acelei goane
după nou în alegerea rimelor, dar și acea rațiune rece, ironie tăioasă a
„moșului din poveste”, care cu un ochi râde, cu altul plânge. În mare parte,
poezia e alcătuită dintr-o strofă „epitaf”, unde substanța celor spuse este
mult mai densă și cu o viziune atotcuprinzătoare asupra vieții, iar sentimentul
„eu/liric”, aici, lipsește aproape cu desăvârșire. Şi spunem că și în acest
volum poetul practică fragmentarismul biografic, pentru a puncta ideea că
poezia sa este plină de chei memorialist-autobiografice (mai mult sau mai puţin
marcate), ori purtătoarea unor simboluri nedesferecate: „Da, am citit câte ceva
la viața mea/Din care „Cartea porților” lipsea/Ea, din morminte vechi,
egipțiene/Nu mi-a trecut sub ochi, o am în gene/Și nu știu, încă, atunci când
se moare,/Ce pași sunt de făcut spre trecătoare” (Cartea porților). E convins poetul: te îndoieşti, te codeşti, îţi
urli speranţa... ca de vieţuirea ta neverosimilă să nu te îndoiești când
poezia, în cele din urmă, îți va fura moartea (după Réne Char).
Volumul
conține cinci cicluri: Telespectator,
Metehne, Texte fetițodule, Arheologice și Contemporane, gândite „în descendenţă barbiană”, cartea situându-se
la graniţa dintre catrenul filozofic şi poezie, dar plonjarea sa lirică, în
timp, îşi are drept coordonate tridimensionale: iubirea prezentă, viaţa
provocatoare cu trăirile ei („cu zilele-ți, câte, n-o să le știi”) şi moartea,
ca „teritorii” de trecere pe malul celălalt, moartea fiind ultima care va rămâne la masa de joc „ca un ultim vieții vis”. În Telespectator sunt neliniști care se
resimt în torentul de răbufniri blamate, însoțite de unele stări de agitație ce
pândește calmul și echilibrul ființial al poetului: „Frig, ninsori, ploi – un
timp iabraș/Din rigor mortis aldămaș./Câini rebegiți, ai nimănui/Trec strada,
printre roți, tehui./Incendiare breaking-news:/Prin A.T.I. –uri paturi nu-s.” (Nervi de primăvară). În jurnalul său,
unde își notează zilnic câte ceva, ochiul poetului reține doar imagini ale
realității: „Precum nudiștii de la Vama Veche/Sunt puși, azi, în sicriu cei cu
covid” (Timp). Faptul cotidian este
descris la modul simplu, dar convingător: „Sprea fi, spre vară, relaxați c-un
ton/S-au declanșat vaccinuri maraton.” (Aprilie).
Un autoportet fugar, scrijelit doar în titlul poemului, e făcut cu un exercițiu
de luciditate al unui poet lucid și neiertător cu sine, dar oricâte dâre
autobiografice ar conține textele, nu aceasta îi este și intenția: „Gutenberg e
minat de mari avarii,/Se pustnicesc și bibliotecarii./Va reveni „în cărți” Nana
Mouscouri/Acum, când crește verdele pădurii?” (Sihăstriri). Prizonier al unei provincii „numite sarcastic felix” (după Theodor Codreanu), poetul e
obligat să-și asume rolul de martor neimplicat, fie pe al unui condeier cinic:
„Mijindu-și ochi miopi sub pince-nez,/Rămâne Conu' Iancu viul crez,/Că mergem
cu viteză spre absurd/În vuietul sirenelor de SMURD” (Crezul).
Metehne conține poeme aproape acuzatoare la îndemnul unora la
consolare și așteptări încurajatoare de la viață și trasează poemelor un
teritoriu al suferinței și neînțelegerii cu soarta: „Când trag pe dreapta, tot
pe dreapta dorm,/Prevenitor față de vreo apneie,/Și umărul mă-nțeapă
lungiform,/Ceva de nu-ți faci, puiule, idee” (Noapte de catifea). Atmosfera acestui ciclu e a unei prăbușiri în
interiorul gândurilor, a unui poet devenit grav la un moment dat, obosit parcă
de acest „joc” de-a poezia „din evantaiul amurgic mathein” (după Gheorghe
Istrate), cu timpul în curgere (vezi Spital;
Perfuzii; Disperare humanum...), recurgând la arma scrisului, singurul
anestezic al morții care îl face să nu se predea, să nu își rătăcească luciditatea:
„De pritocea Voltaire „Scrisori persane”,/În veac iluminist, mai toate vane,/Eu
am primit doar „Scrisori medicale”/La externări de prin varii spitale./Citindu-le
cumva mai printre rânduri,/Te duce-un gând spre fabrica de scânduri.” (Corespondență).
Texte fetițodule sunt nostalgii scrise pentru „prietenul
necuvântător”, cățelușa de casă, ce pare a înțelege că nici Moartea
chinuită de moarte de năstruşnicul Ivan Turbincă al nostru, nu poate schimba
cursul şi orânduielile lumii. Iar una din soluțiile de a ieși din această
capcană a nostalgiei timpului este detașarea, eliberarea din ea. În ciclul Arheologie, viața ca o comedie umană
pare a face jocul destinului, a unor zile ce parcă au fost ieri, a unor
prieteni care nu mai sunt: „Eram holtei, adică „sempre solo”/(Toto Cutugno).
Casa-i tot acolo./Estimp, într-o provincie mizeră,/Trăiesc, senect, într-o
garsonieră.” (Suvenire). Iluziile,
regretele, evenimentele sunt lăsate în urmă, deși nici timpul care a venit
după, nu rezolvă toate convulsiile, frământările, depresiile, însingurările:
„O, conifere devastate crunt/Și munți pleșuvi și cîte… Ubi sunt?/Mă văd silabisind
ca Emil Botta/În film: „-Li-chior o-ri-en-tal! Vreau nota!”/Vai, Doamne, ce
fantastice istorii,/Cu noi de-un leat, avură trăitorii.” (Bal la Nehoiu). Dacă există un ţel, apoi acesta nu poate fi decât unul
rimbaldian-apoteotic. În realitate el este deja un obosit de viaţă, înjosit de
consistenţa unor tandreţi refuzate (vezi Coca;
Telefonista), dar lumea nu se oprea peste aceste „frânturi de viață eronat
trăite”.
Ultimul
ciclu Contemporane, ce „frapează prin
barochismul expresiei și al prozodiei” (punctat, cândva, de Ion Roșioru), ne
oferă nu doar un fascinant spectacol al unei societăți care se mișcă
fabulatoriu într-un fel de bovarism exotic, ori privită „De la etajul patru, un
atol/Pe care am rămas în claustrare”, poezia lui nu mai are tumultul de a
transcrie o experiență vie, mundană cotidiană, „o lume crepusculară de crai
mateini” (după Theodor Codreanu), așa cum o făcea altădată, la începuturile
sale în poezie: „Moara și-a luat, cum e firesc, uiumul./Ia-ți sacul și te cară
către casă,/Bine îți șade, călător cu drumul./De rest, vin alții, cui că-i
pasă...” (Moara).
Cu acest volum
ne găsim dinaintea unui poet înzestrat al poeziei cotidiene de perspectivă
pesimistă, decepţionistă ori, mai degrabă, liric vorbind, în telurismul fluvial
al stihuirii şi în expresia biruitoare a spaimelor autogenerate. O lectură
atentă şi o analiză imanentistă, din interiorul textului, păstrând prudenţa
comparaţiilor, cu poezia lui Dimov sau Villon, va descoperi şi cititorului
lumea maladivă a alienării urbane construită pe afirmaţii incerte şi
indeterminări sufleteşti ale unui poet cu voce lirică originală și inedită:
„Poetul este veșnic neconsort,/Dar câte amăgiri fără suport!”. Poet cu o
simțire de cărturar însingurat, Emil Niculescu ne grăiește dintr-un „anotimp”
în care toți suntem doar în trecere pe scena la care poetul a și tras cortina
peste noi, cei care am rămas în casa gândului său, încă o vreme.
Tudor Cicu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu