joi, 30 septembrie 2021

Mihaela Aionesei în... „Cerul de la capătul scării”

 Un destin, o cauză, o iubire… *

     Confesivă şi imaginativă, punând în ecuație lirică emoțiile și sentimentele, Mihaela Aionesei extravieţuieşte ca poetă nu atât prin optimismul în care arde ca un rug pentru neamul acesta prea încercat, cât prin vitalitatea textului epico-liricizat și cu multe conexiuni între puterea magică a gândului și cuvântului, dar mereu ataşată de melodicitate şi ritm. Cu „Cerul de la capătul scării” - (volumul de poezie i-a apărut în 2021 la Editura Rafet) -, suntem dinaintea unei cărți de poezie care se amplifică din strigăt în revoltă, cu obsesii pe care singurătatea acestor vremuri de pandemie (când „se asmut oamenii între ei/de nici Dumnezeu nu se mai miră”) le pudrează, când și când, în melancolii vindecătoare. Poeta se află într-un raport de dialog, de complementaritate, ca într-o conversație cu o imagine de altă factură, de tip abstract, cu egoul unei captive răzvrătite: „Nu-s decât o plăsmuire a minții/ cuprinsă de spaima izolării,/ un fel de iederă/ pe care încerci să te cațeri/ să-ți spânzuri fricile” (Femeia născută să semene păsări între ape). Cum lumea pare o răsfrângere pe o suprafață înșelătoare, din aceste spaime pe care ar trebui să și le înfrunte, și această revoltă dusă umăr la umăr cu propriul eu, întrezărim și modul ei de a stabili un dialog cu conștiința proprie: „Sunt timpuri viclene/ cu zile și nopți hoațe/ timpuri când se plânge/ și se râde deopotrivă/ cu masca pe față/ timpuri când se ascut/ săbiile pe la spate.” (Bate un vânt cumplit dinspre Dumnezeu). Poezia ei e ca o călătorie dintr-o realitate aproximativă printr-un labirint al vieții (prin care părea a se rătăci și miticul Tezeu, ca singurul mod de a se salva din moarte), fără a ști vreodată cât de lungă este călătoria aceasta prin lume şi nici când şi unde se va termina. Mihaela Aionesei o face, răscolind printre amintiri în acest labirint al vieții, pentru a se salva din moarte. Cum peste toate, în astfel de vremuri, s-a lăsat o liniște mai grea decât o pânză a înghețului, iar „oamenii stau ca niște condamnați în case”, din acest vuiet al destrămării,  tot acest zbucium interior, întotdeauna cel mai vădit semn al înțelepciunii este bucuria de a descoperi frumusețea gândului care stă la fereastra poemului, pândind o fantă de ieșire la lumină: „Am învățat să dansez/ cu moartea de gât/ în arșița lumânării/ și nu mă mai tem/ de nimic”.

      Există, totuşi, un optimism („mi-e dor în tăcerea serii/ să-ți citesc un poem și tu să râzi/ și să-mi spui că vom îmbătrâni etern”) în ceea ce spune. Fiindcă la capătul labirintului poveştile vor înflori din nou, chiar dacă mai puţin cu happy end, ori cu feţi frumoşi întorși acasă pentru a vedea ce au ascuns ai lui în cuferele la care au trântit lacăte grele, ele, ursitoarele. Și poate că iubirea va mai salva ceva, gata să trimită omenirea în tărâmuri necunoscute de ne mirăm că în urma noastră copacii rămaşi în picioare își murmură și ei cântecul lor: „Doar un ochi ațintit ca un piron peste lume/ definește iubirea –/ această pasăre evadată/ din om care umblă/ bezmetică prin lume/ fără să știe unde/ să-și facă un cuib statornic” deși, așteptând liniștea unui cer prăbușit „la capătul scării”, când orașul tresare în somn, ochiul vizionar al poetei se reconstruiește, în libertate, din lacrimile îndurării: „Sunt un om liber. Liber să râd, să plâng./ Liber să alunec prin fereastra larg deschisă/ ca o lacrimă scăpată din ochiul unui copil orfan/ ori ca un strigăt de luptă dintr-o haită de lupi.” (Libertatea de a fi asemeni mie). Pe de altă parte, descifrând limbajul cuvintelor în care se zidește biografic, unicitatea poetei care se confruntă cu misterul și capacitatea acestuia de a întrupa un spirit aflat în strânsoarea destinului, o pune în gardă cu atmosfera implicării mascate a unor pași șovăielnici: „Dar n-am timp.../ n-am timp să-ți mai spun/ că iubirea de azi n-are destulă/ forță să întoarcă începuturi din drum/ și scrum se va alege/ de tot ce n-am trăit la timp.” Toate acestea nu sunt decât reflectări dematerializate ale unor realități puse în ecuația generală a emoției și sentimentului, dar intuind prin cuvânt anumite mecanisme psiho-mentale în construcția poemelor, poeta dă și cititorului privilegiul de a se bucura și de a interpreta, în felul său, mesajul poetic. Și pentru că în poemele ei „e multă strigare”, iar „rugăciunile se înalță ca buruienile”, ca acea spiritualizare lăuntrică întâlnită la L. Blaga, întrezărim unele tușe ale unui autoportret (cu iubire, cu suferință, cu amintiri) și tendința de a detecta elemente stranii dintr-o realitate mereu în căutare de insolit: „O pădure de Iude îmi crește/ în piept și eu mă pierd ca sunetul fluierului în vântul/ năprasnic care îmi spulberă speranța de a-mi fi găsit/ în acest duel nesfârșit cu viața – tihna unui nou început.” (Ca o pasăre prinsă într-un clonț de lup). „Să consideri scrisul drept o rugăciune – iată câteva coordonate ale artei poetice propuse de Mihaela Aionesei”, scria Valeria Manta Tăicuțu despre poeta din Tîrgu Secuiesc. Și ne întrebăm: care să fie punctul final al unui drum cu două capete parcurs sub povara unui anotimp apăsător cum e al poeziei în starea de pandemie? Să înțelegem această tihnă ca pe o retragere în carapacea celei care se visează singura vizionară sub povara timpului?: „…niciun bărbat n-a reușit să fie rege/ peste singurătatea mea de femeie/ înveșmântată în giulgiul tăcut/ al zăpezilor de ieri.” De unde acest echilibru între realitate și ficțiune, înțeles ca pe o desprindere norocoasă a clipei?: „Din mocirla în care m-au aruncat/ încet încet m-am ridicat. Ca o mierlă/ trezită în miezul nopții am strigat:/ —Tu ești singurul meu Adevăr!” (Un spectator). Să simți ca Ion Pillat când vedea cum „amurgul moare jos în vale”, dar să nu stai ascuns între pereții casei, ci mereu pe metereze ca acel înger cu o trompetă albastră subsioară, pregătit să sune și chemarea nostră la Judecata de Apoi, cât și a celor care au gândit atâtea răstigniri a neamului nostru pe cruci: „Numai în inima țării/ miei pasc munți de jăratec/ setea și-o potolesc cu lacrimi/ și ca-n joia blestemată/ cântă cocoșii crucea se-nalță/ sărutul lui Iuda pe față mă arde/ când mai marii se-ntrec/ fără păreri de rău/ în a vinde Neamul meu...” (Stare de nestare). Acest drum, ales din dorința de a-și fragmenta trăirile epice, printre cei dragi și plecați la ceruri (vezi: Am îmbătrânit mamă; Împăcată; Târziul ), arată el direcția poetică, ori un concept estetic, la urma urmei? Sau credința puternic ancorată în suflet reprezintă o evidentă cale de salvare a omului? (vezi: Mărturisire; Trece un suspin de lumânare; Un spectator). Cititor și lector, împreună, suntem prinși cu ființa gânditoare la o lume apropiată de cea imaginată de Mihaela Aionesei, poate chiar aceea care deține controlul spiritual și izbăvirea noastră, cât și singura ieșire binecuvântată din acest labirint al vieții, în care cuvintele rostite sunt lumina cea dătătoare de viață veșnică:  „Vorbește-mi despre sensul acestui blestem/ în care ne învârtim ca doi cerșetori/ într-un cimitir căutând loc de odihnă trădărilor./ Despre tropotul lacrimilor și potcoavele lor/ neobosite în căutarea norocului” (Vorbește-mi).

   „Cum nu poți fi numai pământ fără un strop de cer”, așa a venit Mihaela Aionesei în poezie. Cu cerul ei! De aici încolo, lumea acum se naşte, acum moare, cioranian, dar în legile fireşti ale trezirii continue din somnul materiei. Ajuns aici, mi-e sufletul greu. Ca al eroinei Meggie (din Pasărea spin de Collen McCullough), care-i spunea lui Ralph: „Suntem ce suntem, asta-i tot... Fiecare își cântă cântecul, convins că este cel mai minunat cântec pe care l-a auzit vreodată omenirea”. Pasărea cu spinul înfipt în piept din cartea lui McCullough, nu știa ce legi implacabile o condusese la sinucidere, dar își începea pentru noi călătoria pe care avea să o sfârșească aruncându-se într-un spin, știind că va muri cântând.

                                                                                                                Tudor Cicu

                              

 * cronică apărută în revista SPATII CULTURALE/nr. 78 sept-oct - 2021


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu