INTERVIU
CU SCRIITORUL TUDOR CICU
1.
Asigură publicarea pe blog un număr mai mare de cititori? De aprecieri
obiective?
Pentru a răspunde la întrebarea dvs. va
trebui, mai întâi, să vă citez tot pe dvs: „focul e totdeauna mai mic decât
cartea pe care o arde”. Eu pot să spun că blogul a fost un atelier literar
pentru mine, un fel de rug în care am ars puțin câte puțin, precum lumânarea ce
arde până la capăt. Am început să postez pe blogul personal începând cu data de
7 oct., 2011, și i-am pus capăt pe 29 august, 2016, după aproape 870 de postări
(adică 870 de zile de lucru în acest atelier). Mai exact, o activitate de cca.
6 ani. Dacă ne amintim că prima postare se numea „Să crezi în basm”, apoi cele
peste 87000 de accesări, mi-au confirmat că trebuia să cred în scris și că
rezultatul postărilor mele s-a materializat prin cele 20 de cărți care au ieșit
de sub „mantaua” acestui blog. Dacă am crezut în basmul postărilor pe acest
blog și că asta îmi va aduce un așa număr mare de cititori? La început nu visam
atât de departe. Mai târziu, văzând un așa număr mare de accesări (unele
depășeau cifra de 200 zilnic), mi-am zis că Dumnezeu o fi având ochiul cât ușa
și, pesemne, o fi având El socotelile lui! Dar experiența pe blog nu a fost
numai una trăită pe roze, că mă întrebam, uneori, precum Grișka din „Donul
liniștit” a lui M. Șolohov: „- O fi vreo nădejde, maică?” ”- Dinainte nu știe
nimeni, drăguță!”. Mi-au ținut firul întins, la comentarii, scriitori de seamă
precum: Marin Ifrim, Ioan Viștea, Ion Lazu, Nicolae Ciobanu, Liviu Ioan
Stoiciu, Florentina Loredana Dalian, Dumitru Augustin Doman, Dumitru Dănăilă,
Elena Lupșan, Luminița Zaharia... etc. Au fost și înjurături din partea unora,
porniți cu limbă de viperă și un dinte scos în față să are ca rinocerul lui
Ionesco, prin tarlaua lor cu barabule. Dar așa e întotdeauna: lângă greier stă
încolăcită și vipera.
2. Buzăul nu are o revistă culturală de prestigiu. Nu are universitate. Mediul şcolar are autori de cărţi, dar nu şi scriitori. Ce mai lipseşte culturii buzoiene pentru a se închega?
Când am venit (prin 2005, de la Berca) în
Buzău, am cunoscut o viață literară adevărată și o diversificată și nobilă scriere
a celor strânși în jurul revistei de atunci - „Renașterea culturală”. Din
păcate revista s-a stins prin 2012-2013 din prea multele orgolii personale. La
„Casa Sindicatelor” scriitorul Marin Ifrim ținea flacăra unei vieți literare a acestei
urbe buzoiene, prin acele faimoase și minunate lansări de carte. Astăzi Buzăul
nu mai are o revistă a lui, deși prin provincie ori prin diverse grupări au
răsărit și astfel de reviste (nota bene revistelor „Spații culturale” de la
Rm-Sărat și „Întrezăriri” de la Pârscov); iar lansările de carte se țin „când
și când” la sala de la Casa Marghiloman ori la Biblioteca „Basil Iorgulescu”.
În ziua de azi, Buzăul parcă trăiește blestemul profeției labișiene: „Nu mai
aveți o țintă și mlaștina v-a supt”, căci sub masca unor orgolii nejustificate,
nu le mai ajungem, unora, cu prăjina la nas. Unii au lăsat săbiile jos, a
neputință, alții ne îndeamnă să le trecem din dreapta fracturată de greutățile
și nenorocirile vremurilor până în ziua când scriitorii din urbea buzoiană se
vor trezi a urla, cu mâinile ridicate la cer, implorându-l pe Dumnezeu, ca
samovarele puse la focul sărăciei. Parcă trăim vremurile când Akaki Akakievici
al lui Gogol, tocmai spunea: „Ia te uită, ce încurcătură!” Nu exagerez când spun
că trăim ca în povestea aceluia cu „prostia omenească” încondeiat de Creangă.
Ce ne lipsește? Istețimea unuia ca Ulisse care să reconstruiască faimosul cal
de lemn din fața căruia troienii au surpat zidurile și au lăsat porțile
deschise tuturor. Din păcate, aici la noi, se construiesc prea multe ziduri și
prea puține punți.
3. Aţi susţinut realizarea unei cărţi de valoare împreună cu scriitorul Ion Lazu şi cu N. Ciobanu-Roman, o lucrare masivă de teorie şi de comentariu („Prieteni prin cărţi”, 2015). Cu poeta Mihaela Boboc aţi avut o frumoasă experienţă literară („Tătăruşca”, 2015). Comentaţi o dată sau de mai multe ori pe săptămână, cărţile cunoscuţilor. Cultivaţi parodia, o specie aproape pierdută. S-a uitat cam repede antologia „11 poeţi x 11 poeme”, 2010. Sunteţi prezent la întâlniri colegiale prin ţară. Ce anume determină şi susţine această diversificare proteică? Ce modalitate de exprimare vă reprezintă cel mai bine?
Aveți dreptate. După
încercarea nereușită de a uni poeții buzoieni într-o antologie („11 poeți x
11 poeme”), am ales calea de a scrie unele cărți ca și coautor. Mi-am zis că nu
poți trezi lumea, prin cuvânt, de unul singur. Dar și aici, ca pe Ivan
Turbincă, cel care nu era decât un cerșetor de tăcere la un capăt de pod,
nebunia asta m-a costat (în cazul unora), ori cum ar fi spus Lamartine: „Crezi
că lebăda care urcă spre soare, mai vede umbra aripilor sale pe valuri?”. Noroc
cu lecturile din tinerețe. Panait Istrati mă învățase că pe coala de scris
trebuie să-ți picure sufletul. Eu cred că sufletul mi-a rămas picurat în acele
cărți scrise. Am scris poezie, proză, critică literară și parodii. Din
nefericire, deși am nepublicate în volum peste 300 comentarii critice despre
cărțile dăruite sau primite, nu le voi publica într-o nouă carte, și asta,
pentru că tocmai cei despre cărțile cărora am scris, încurajându-i prin diverse
medalioane literare, m-au bălăcărit peste tot, cum le-a venit la gură, ca la
ușa cortului. Iar dacă tot m-ați întrebat, despre cartea mea de parodie,
spuneam așa: „Prin cartea asta am avut curajul să-i înfrunt pe zeii de
dinaintea mea. Poate va scrie și Istoria despre acest eveniment în viața mea,
ori măcar va spune, câte ceva. Dacă va spune!” Am început cu proză (debut
literar cu povestirea „O felie de pepene” în revista Tomis, nr. 4/1972) și am
continuat cu poezie (debut în volum, 2005 –„Cu marea în suflet”), însă, în
prezent mă voi axa pe roman.
4.
Aţi stors şi fagurele criticii, scriind mai mult decât cronică de întâmpinare,
o lucrare surprinzătoare despre poezia lui Ioan Liviu Stoiciu („Poezia şi
subteranele ei”, 2011). Care este povestea ei?
Încă
de la început, am convenit (împreună cu poetul LIS) că această carte reprezintă
doar un experiment eseistic şi că ea trebuie citită ca o carte de poveşti de
tot felul, în care, ce-a cunoscut „pietrarul” critic, a cioplit şi învederat.
Adevărul extras şi rostit de criticul Mircea Dinutz într-un comentariu, după
lectura acestei cărţi, mă duce cu gândul la cumpăna acelei fântâni rurale, prin
care un principiu înoată în sus, alt principiu se-aruncă-n sus, iar Adevărul
îşi duce în cele din urmă degetul la buzele arse şi triste, şi murmură ca efebii
Herei care întruchipau Soarele. În această carte am făcut legătura dintre
trăirile din copilărie ale poetului, structurate în atâtea versuri revenind
obsesiv către cititor, asociate – prin corespondenţă – cu ale mele. Numai
Poezia ridică lucrurile şi întâmplările oarecare la simboluri şi fapte
asemănătoare (ca-n vieţile paralele), prilej de a-mi trezi şi aduce cititorul
la divina lucrare a poetului. Măcar pentru acest gest (al spovedaniei din
subteranele poeziei existențialist/suprarealiste), va trebui cititorul să se
aşeze cuminte la altarul bucuriei de a descoperi povestea Scriiturii în Poezie.
5.
Dumneavoastră, Tudor Cicu, sunteţi un singular printre scriitorii buzoieni de
astăzi. Gândul vă poartă şi spre confraţii din filiala dobrogeană a USR şi spre
cei din Slobozia şi Urziceni. Cu ce preţ vă purtaţi acest destin?
M-am simțit bine printre
scriitorii buzoieni și cei din Slobozia, strânși uniți în jurul revistei lor
„Helis”, dar tot printre dobrogeni îmi este locul. Ca în versetul biblic:
„Trestia strivită nu va frânge și feștila fumegândă nu va stinge, până ce nu
scoate, spre biruință, judecata” (Matei, cap. 12,20). Nu se va ara marea cu boii, decât acasă la tine,
printre ai tăi, căci ceilalți vor preface judecata în otravă și rodul biruinței
în pelin. Întrebarea pe care mi-o puneți acum, pentru mine seamănă cu saltul
surd al fiarei, asupra oricărei bucurii ale mele, pentru că deși mă simt un fel
de exilat, ca Ovidiu la Pontul Euxin, nu uit să fiu încurajat de epitaful poetului,
scris pe statuia din Piața Ovidiu, locul unde am trăit momente din viața mea,
ca cele descrise în romanul ce mi-a apărut recent: ”Fata cu smochine”/2016.
6.
Vă mai amintiţi „Jurnalul de Vrancea”? Câţiva ani a strâns în jurul său
scriitori de mare valoare, adevărate conştiinţe civice. Era ca un cazan de
locomotivă. Nu se poate uita. Cotidienele buzoiene nu au pagină culturală sau,
dacă au, e ţinută de veleitari, care cred că, citind pe internet, pot scrie
20-30 de rânduri despre orice autor român. Cum comentaţi acest lucru?
Și „Jurnalul de Vrancea”
(ca și blogul lui LIS) a semănat cu un cazan de locomotivă pentru mine. Ne-am
simțit (cu toții) ocrotiți ca sub „mantaua lui Gogol” și ne-am hrănit spiritual
prin scrierile unor „Greuceni ai literaturii” ca: Marin Ifrim, LIS, Paul
Spirescu, Mircea Dinutz, Rodica Lăzărescu, ș.a. Era ca și cum spunea Gabriel
Garcia Marquez: „că nu ești de nici un loc atâta vreme cât nu ai nici un mort îngropat
în opera ta”. Și într-un caz și altul, acum, privind în urmă, mă simt ca
dinaintea mormintelor alor mei. Din fotografia de pe crucea părinților, mă
privește liniștită mama și un pic contrariat tata. Fiindcă dintre cei amintiți,
mai sus, unii au plecat din lumea asta, ceilalți s-au lepădat ca Petru, după
prima cântare a cocoșului. Și asemeni bătrânului neînvins de furia unei mări
potrivnice, omul hemingwayan din mine, își învinge, în continuare, de unul
singur moartea, prin scris.
7. La 26 de ani de la Revoluţie, oamenii de cultură manifestă din nou curajul de a tăcea, de a nu-şi spune părerea despre încercările puterii de a îngrădi exprimarea liberă şi drepturile fundamentale ale omului. De ce?
Nu știu ce-l făcea pe
H.C.Andersen (autorul fetiței cu chibrituri) să susțină cu tărie că, din
durerea cea mai aprigă poate țâșni bucuria, dar eu am aruncat în urmă buzduganul
amintirilor mele, și ce credeți? Mi-am reamintit despre acele vremuri când
copilăream în satul natal. Și, ce vremuri! Sunt atât de trist când mă
gândesc... Ca Vanka a lui Cehov, care îi scria bunelului: „Dragă bunelule, fă-ți
pomană și ia-mă de aici!” Și, cu acest gând îmi scriu cărțile. Așa am scris
„Azaplar”, „Tătărușca”, „Fata cu smochine” și scriu acum la „Pierduți prin
Siberia”, „Copil din flori”, „Arșița” ori „Enigmatica Ema”, având în urechi
vorbele mamei, rostite odinioară: „Nu mai visa copile! Du-te și tu cu copiii la
joacă”. Adică, să las cartea din mâini și să mă îndrept și eu ca toți ceilalți
spre cele pământești. De aceea las, câteodată, stiloul din mână și cartea să
alunece din brațe, de mă întreb: „Ce-o fi zis, oare, mama?”
8.
În literatura română contemporană, distingeţi vreo tendinţă bine conturată?
Vreun curent artistic individualizat?
Tendințe?... Eu cred în cei
care, în scris, au cutezat să iasă către Ființă și să-i pătrundă în intimitate.
Astăzi, unii scriu poezie transmodernistă ori suprarealistă cu intenția de „a
fixa amețeli” ale trăirilor lor, iar în proză se sondează și se caută adâncimea
sufletului omenesc cu „ceva” aplecare spre adevăr și ficțiune. Se vede
prăpastia, dar niciodată puntea dintre ele. Cred că puntea de care fac vorbire
se construiește cu multă migală și stăruințe de mare vrăjitor. Dacă o poezie e
rece și nu transmite nimic, ori proza tot ară un ogor gol, e pentru că nu are
nimic din emoția trăirilor existențialismului cultivat de înaintași. Prefer
cuvântul care stârnește emoția, nu fixația ori amețeala cuvintelor întoarse și
secate ca păstăile ce nu vor da sămânța unui „vrej de fasole” ce l-a dus pe Jack
până la ceruri.
9. Se crede că orice prozator are o mare pasiune pentru istorie.
Mărturisită sau nu. Primul dumneavoastră roman a fost, aş zice, istoric („Iarba
de mare”, 2006). Ce epoci, ce figuri ale istoriei naţionale vă impresionează
atât de mult, încât aţi vrea să le daţi viaţă în proza dumneavoastră?
Și „Iarba de mare”,
„Azaplar” ori ”Fata cu smochine” (dintre romanele mele apărute), au fost scrise
doar cu mâna pe umărul îngerilor care mi-au însoțit trăirile din viață. „Iarba
de mare” e povestea unei mari iubiri din adolescență, prinsă în context
interbelic. Dar toate romanele (scrise sau la care scriu) au câte ceva din
trăirile mele. Cu acest gând scriu, acum, la celelalte, ca și cum aș retrăi
totul într-un nou vis. Iar visul acesta
trebuie să curgă până la destrămare. Doar printre trăirile cu ai mei, în scris,
mă simt ca Gogol printre cazacii săi de pe Don.
10.
Ce înseamnă Negoşina pentru omul şi scriitorul Tudor Cicu?
Am senzația, când
mă aflu printre stupii mei de la Negoșina, că sunt tratat de toți cei din jur,
precum era la Iasnaia Poliana în pragul celor 82 de ani, marele scriitor rus
Lev Nicolaevici Tolstoi. Uite, acolo la țară, la Negoșina, unde am prisaca, printre
albinele mele, simt că toate acele orgolii (de care am vorbit) nu au nici o
noimă. Frumoase sunt zilele la Negoșina la începutul verii când fâneața e
plină de flori în toate nuanțele de culori! E tocmai perioada când albinele
zbârnâie ca avionele, prin aer, într-un dute-vino amețitor prin toată prisaca. De aici de la țară lumea se
vede altfel. Și tot de aici, din ograda socrilor
mei, de la Negoșina, privesc colinele și vârfurile pinilor de pe acestea, până
la Penteleul din zare. Doamne, câtă semeție!... Dar despre toate astea, am
scris deja un prim volum aflat la tipografie: „Scrisori din prisaca de la
Negoșina” (partea I-a: Libertatea de a citi).
11.
Care este explicaţia numelui dumneavoastră de familie?
E o poveste încurcată. Am întâlnit, pe vremea când citeam
„Victoria de la Oltina” (scrisă de Paul Anghel în 1961), un personaj cu numele
de Stoenciu Cicu. Scriitorul îl întâlnise prin docurile de la Oltina, ca
refugiat bulgar. Bunicul, pe nume
Stoenciu Gheorghe, era căsătorit cu Elisaveta şi a avut șase copii: Ion Cicu
(tata), Voicu Stoenciu, Maria, Paulina, Sava şi Ilie Stoenciu. Enigma mi-a
dezlegat-o bunicul. Tatăl lui Stoenciu Gheorghe (al bunicului) era Stoenciu
Cicu, venit dinspre Bulgaria şi stabilit o vreme prin portul dunărean, Oltina.
Străbunicii mei veniseră în Tătaru (fost Azaplar, de-l ştiam de satul
chinuiţilor), de la Dunăre, din satul Dunăreni, fostul Mârleanu. Bunicul,
înainte de cooperativizare, avea cai şi căruţă, făcea negoţ cu gaz şi sare,
cherestea, etc. Pleca prin Muntenia şi aducea de acolo alte produse. Nevrând a
intra la CAP i s-a înscenat că deţinea armă în casă. Au venit „băieţii – cu zel
de la celula de partid”, prin ’52 şi i-au băgat un pistol în haine, în timp ce doar
bunica era acasă. Apoi au descins la locuința bunicului şi l-au arestat, dar în
loc de judecată, l-au trimis la Canalul pe care îl construia DEJ. A stat
aproape doi ani. Când s-a întors de la Canal, familia i se destrămase. Cum
atunci, tatăl bunicului era pe moarte. Moșu' Cicu l-a chemat la căpătâi pe
bunicul (fiul lui) și ultima dorință a fost ca tata (primul copil), să-i poarte
numele. Bunicul l-a luat de mână pe tata (era déjà însurat cu mama care-i purta
numele de Stoenciu) și la notar i-a schimbat numele în Cicu. Mama a rămas până
la moarte, tot Stoenciu. Drama familiei bunicului, de mă va ţine Domnul, drept
la masa de scris, şi mă va inspira bunicul, de acolo de sus, de unde îmi
vegheză scrisul, o voi scrie în romanul „O VIAȚĂ ÎN ARŞIŢĂ”.
Reporterul care a consemnat: Gheorghe Postelnicu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu