O pendulare între posibil și real din „colivia de sticlă”
Încercând să
descifrăm odgoanele-legături ale acestei punţi de trecere: dinspre poet, spre
poezie, dinspre fiinţa sa materială spre fiinţa sa spirituală, nu avem cum să
ocolim acest avertisment al unei poete, constrânsă în „colivia de sticlă” al
momentului îngenunchiat de existența planetară a unui virus. Însă în tot acest
echilibru retoric al răzvrătirii și captivității noastre, o relație de
cauzalitate cu viața o are puterea de a acționa: „A venit acel timp în care am
fost nevoiți să coborâm în noi ca să ne înțelegem, să ne acceptăm și să ne
iubim necondiționat”- ne mărturisește poeta din Dobrogea. Cartea de poeme „Colivia de sticlă” (ed. Ex Ponto, 2020), a poetei Mihaela Meravei,
este un astfel de „spectacol existențial” (după Ion Cristofor), cu tot zbuciumul
și trăirile poetei în colivia de sticlă a „impunerii” ființei noastre pe vreme
de pandemie, în labirintul în care ne-a azvârlit întâmplarea, pentru a înțelege
că ai întotdeauna de dus o luptă cu tine însuți. Cartea, ca rezultat al
gândurilor îmbrățișate pe parcursul a șase săptămâni de izolare (denumite: săptămâna vieții, a omului, a coliviei, a
păsării, a speranței, a femeii-poem), nu-i decât labirintul unor căutări ce
continuă (în poezia ei) modalitatea ființării percepțiilor sale dionysiace, când
ludice și patetice, de ași sublima emoțiile între tragicul și absurdul
momentului. Cioran spunea în „Cartea amăgirilor”, că „cine a înțeles că lumea
asta nu întrece condiția amăgirilor n-are decât două căi: să devină religios,
salvându-se din lume, sau să salveze lumea, distrugându-se”. Nu căutăm noi
totul, în poezie, fiindcă am pierdut pentru totdeauna câte ceva? În poezie gândurile poetei trebuie să fie umerii pe care se
sprijină sufletul cititorului: „Acum știu că nu în exterior trebuie să caut
liniștea și iubirea, ci în mine însămi și, mai mult, în creație și creator.” Poți
fugi în afara iubirii? Cităm: „Trece viața pe lângă noi fără să ne dăm seama/la
început parcă nici nu o auzim/până când își ascute securea/și începe să taie în
carne vie,/să rașcheteze tinerețea cu tot mugurul visurilor...” („Pe lângă noi”). Și fiindcă de mâine
nimic nu va ma fi la fel (spune poeta), capetele balaurului „care-mi furase
lumina” trebuiesc tăiate, și așa cum Orfeu i-a mai cântat Euridicei sale, poeta
se zidește în această rugăciune a poemului „în timp ce inimii îi făceam scut
din amintirile unei poezii”. Cum timpul e o notă înaltă sub cerul poeziei,
rugăciunea spusă cu sinceritate o va multiplica și, astfel „număr de la mare la
mic umbra anilor/care m-au cutreierat ca pe o savană și/ori de câte ori deschid
clepsidra,/se repetă aceeași iubire...” („Mulțimea
unor mulțimi de inimi”). Din toate sentințele poetice ale unei prime
săptămâni cu care descoase viața, între limbajul intraductibil al sufletului și
cel al vieții, în care dumnezeu câștigă sfâșiindu-se în om, nu-i decât credința
că, rugându-se pe altarul creației, inima i se va preschimba în cenușă de
flori: „am ars tristețea ca pe o tămâie pe altar,/cuvintele mi le-am îngropat
în van, Părinte...,/iubirea n-a secat.” („Dincolo
de nori”).
„Inventând un timp
paralel, o viață, o iubire”, într-un anume fel lumea fiecărui poet fiind o lume
a simțurilor personale, noi credem că prin gânduri, simțurile noastre se
deschid spre taine. Convingerile sale estetice, suflul interior al sufletului
feminin (acest spațiu infinit al trăirior), sunt temnițele în care poeta
pendulează între măștile auctoriale ale imaginarului și năzuința faustică a
unui strigăt de descătușare. Altfel spus, „ezitând între taină şi nimic…”, o viaţă de căutări sunt tresăririle
poetei întemnițate în „colivia de sticlă”, undeva „departe de existența noastră
fizică”, convinsă și ea că „trăim într-un vârtej în care rareori avem timp să
mai privim în noi”, și în triunghiul de credință (consacrat de Iisus Hristos: adevărul, calea și viața) oscilează
între două lumi paralele, din care fragmentar tot cară, cară câte ceva, validează
simultan și ispita infernului din noi pentru a ne lămuri, ori pentru a estompa
taina constrângerii de a avea viziuni diferite dinaintea ferestrei prin care
privim, în transcedent, cum poate fi reprezentată lumea, „albului
mut,/înfricoșat”. Și toate astea, pentru ce? ne punem odată cu poeta
dobrogeancă, întrebarea. Stimularea frumosului, prin această trezire de
tămăduire a unei vieți în agonie, abia acum reprezintă starea normală a
lucrurilor ce trebuiesc înfăptuite. Adică: „În căutarea unei destinații pe care
nimeni nu reușise să mi-o dezvăluie” – spune ea. Și în orașul unde întotdeuana
se întâmplă ceva ciudat, tăcerea poetului se transformă în rugăciune: „Când
m-am trezit, pasărea mi se înălța dintre versuri/dincolo de umbrele morții și
oamenii,/ah, oamenii.../mi se păreau atât de frumoși cum se opinteau/la fiecare
sută de metri de urcuș sisific,/sorbind fericirea strop cu strop/din cocoașele
lor de dromaderi îndumnezeiți,/încât mi-au făcut poftă de viață!” („Oamenii mi se păreau atât de frumoși”) Dar
chiar suntem noi „captivi în colivia vieții”, în acest „vârtej” al trăirilor?
Nu cumva, noi nu ne-am zămislit mai mult poezia, decât ea însăși ne-a zămislit
pe noi (cum a voit să spună Montaigne?), sau dimpotrivă poetul este cel
intervievat și atenționat să nu-și piardă „ochiul spunerii” (cum ne atenționa
Nichita?). Pe steaua fără de nume a veșniciei, dar și „căutând o fisură în
burta cerului pe unde/să poată păși poeții cu arsenalul lor de cuvinte vrăjite”
- (dincolo de bine și de rău, din care este imposibil de evadat din colivia de
sticlă) -, poeta glosează cu amărăciune: „De timpuriu mi-au înfrunzit
degetele,/pentru ca din unghii să-mi picure cuvintele,/păsări au înnoptat în
mine ca într-un clopot de sticlă.”(„În
ultimul timp”) Cum ar fi glăsuit și David în psalmul 103, 1-13: „Cel ce
trimiți izvoare în văi, prin mijlocul munților vor trece... Peste acelea
păsările cerului vor locui, din mijlocul stâncilor vor da glas”. Dar poate
umbrele trecutului să-ți încătușeze visul? Un vis trăit, încă din copilărie, în
orașul tău? Cităm din eseul care prefațează săptămâna
păsării: „Brusc, m-au îmbrățișat pescărușii, locuitorii orașului apelor.
Mi-au întâmpinat gândurile, credința în frumos”. Și atunci?: „cum este să te
lepezi de orice pasăre/doar pentru a deveni tu însuți zbor/pentru o singură
zi.../de mare iubire” („Iarba încă nu
știe”). Și fiindcă „o perdea de lumină îi acoperea casa sufletului”, cum să
nu dai țipăt dorului din tine: „Cât de aproape eram de fericire!” Și astfel:
marea, pasărea, viața, timpul, inima, colivia și credința în El devin
simboluri, motive care o transformă prizonieră în arhitectura poemelor, ori
„umbra mâinilor dansând pe peretele coliviei”, înregimentând simptomele
frustării în „poteca unui alt început”.
Cum fiecare purtăm, în grade diferite, o
formă de romantism, nici poetul nu poate fugi în braţele dragostei, ca ultim refugiu,
de temerile sale. Prin poezie își construiește lumea din care să iasă ceva mai
întărit. Sau poate are obsesia că a moştenit
printr-o minune miracolul
unui hotar dintre lumi. Puse dinaintea minţii, fie de văz,
fie de închipuire, apropierile sale de acele porți ale irealității
pot însemna cheile participării sale la acest ceremonial al ridicării unor
lespezi de pe suflet. Și e posibil ca fluxul câmpurilor magnetice ale creierului (în
veghea de noapte dintr-o colivie de sticlă) să multiplice şi să deformeze realitatea.
Nici la Mihaela Meravei visul nu-i încearcă imaginaţia la cine ştie ce iscodiri
ale minţii, dar sunt semne că poeta îşi asumă acel coeficient de risc în a nu
strivi legătura lăuntrică a unui „eu reîncarnat” viețuind în ființa sa: „Poezia
mea este de profesie optimistă,/chiar și în condițiile de pandemie,/merge cu
nasul în vânt, jucând șotron pe stradă,/face piruete și fluieră la fiecare
trecător care/nu a priceput că treizeci de minute de citit/te scapă de toate
tristețile.”(„De profesie, optimistă”)
Suntem
la limita dintre relatarea exactă a clipei şi lumea ficţională a închipuirilor?
Ori mentalitatea fabuloasă a poetei acţionează cu alte elemente şi semne asupra
cititorului său spre a-l determina să-şi pună şi el acele întrebări menite să
redescopere lumea? Dar să-i auzim explicația (din eseul ce prefațează și „Ultima
săptămână” a cărții de poezie: săptămâna
femeii-poem). Cităm: „De ce am avut
nevoie de șase săptămâni de izolare ca să înțeleg că locul tău nu a fost gol?
Pasărea din inima mea și-a făcut cuib în acest fotoliu și a privit cu speranță,
prin ferestrele coliviei de sticlă, viața”. Cum de ce? Fiindcă „o femeie fără
poezie seamănă cu o icoană fără rugăciune” (cum spune și titlul unui
poem). Potrivit textului biblic o
spusese și Timotei 3, 1-4: „Vrednic de crezare este cuvântul”. Este
o fericire inspirația, dar pentru a scoate la iveală sufletul, când pătrunzi
dincolo de informația rece a ceea ce vezi, tehnica
poeticii-epice va trebui să surprindă și o pendulare între posibil și real a
celor deja trăite. Iar pe noi, poeta Mihaela Meravei ne-a convins că e
posibil.
Tudor
Cicu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu