marți, 13 octombrie 2020

O carte de pamflet spumos. (Dan Dinu)

 

Oglinda în care ne privim*

      Într-un pamflet este atâta sarcasm, câte „ghiulele” sunt în praful de pușcă, ne sugera Balzac, vorbind despre pamflet. La urma urmelor, pamfletul este un text de cuvinte „nevinovat”, dar care te poate târî „în drojdiile și poșircile purulente” ale momentului, cum zicea Tudor Arghezi. Ca formă de exprimare artistică, ori gen literar, pamfletul este unul dintre punctele în care scriitura literară și cea jurnalistică se intersectează. DEX-ul ne explică și el, cum „pamfletul este o specie literară (în versuri sau în proză) cu caracter satiric, în care scriitorul înfierează anumite stări morale, concepții politice, aspecte negative ale realității sociale, trăsături de caracter ale unei persoane etc.” Dar în pamflet, făcând o radiografie cu umor și ironie a societății, cu cât inspiri o simpatie mai generală pentru o anumită cauză, cu atât inspiri o „bunăvoință” mai puțin înțeleasă din partea susținătorilor acelei cauze. Și asta, pentru că ironia, caracteristica de bază a pamfletului, a constituit, încă de la începuturile acestei specii literare, un mijloc eficient (speculând cu violență aspectele negative ale realității) de atragere a atenției asupra anumitor probleme sociale și politice, anumite vicii ale unor persoane sau grupuri de persoane etc, în unele situații, de eradicare a acestora. Cu „Pamfleții de marț' ... și alte Cele, Triste și Vesele” (apărută la editgraph Buzău, 2020), autorul ei, Dan Dinu, ține să ne precizeze că „aceasta este o nakazanie, adecă învățătură și certare celor mari și puternici”, un fel de scut iluzoriu al scrierii în „ordinea” unei societăți plecate pe arătură - „pe care pamfletarul vine să o tulbure cu zurba lui de vorbe, pe care oricum nu le bagă nimeni în seamă”. Dar, vorba latinului, râzând îndreptăm moravurile, așa că „luând faptul divers la trântă și prezentând-ul precum în oglinzile de bâlci, deformat, hazliu, dar reconoscibil, identificabil, gata de arătat cu degetul...”, să pornim și noi la drum. Nu de alta, dar în această carte cititorul va găsi un autor tot mai stăpân pe poveste, degajat și dezinvolt, alteori malițios și un fin moralist ironic pus pe glume. Pamfletarul își extinde cu dezinvoltură sfera investigațiilor în spațiul politic vorbindu-ne cu umor despre starea actuală a națiunii noastre cu drept de vot: „după deziluzia Iohannis, și nu a am fost singurul cuprins de lehamite, absenteismul a fost marca ultimelor alegeri”. Despre starea spitalelor în democrația mult slăvită, după o documentare ce nu ține de senzațional ci de un firesc al nefirescului ce frizează absurdul arată că „într-o săptămână de spitalizare am strâns material cât să scriu un roman...”, pentru că peste tot, în spitale, „,e un haos sanitar, în loc de măsuri țintite s-a procedat la ascunderea gunoiului sub preș”. Astfel, sunt luate la țintă mai toate domeniile infestate de corupție și nedreptate: un prim șoc, când intri în urbe dinspre Valea Buzăului, este strada Transilvaniei, întrucât „cum vii de pe Valea Buzăului, în zdrăngănit de osii și bielete, de-ți behăie mașina precum o târlă de ovine”, te și trezești la realitatea cotidiană, vrând-nevrând. Apoi, sunt fixate ca într-un insectar poliția, mascarada alegerilor („te vaiți de șvaițerul din buget și mai promulgi o salvă de speciale, ia la mită electorală, neamule!”), clientela politică ( ca în cupletul lui Tănase: „pleac-ai noștri, vin ai noștri, noi rămânem tot ca proștii”), pușcăriile „devenite pentru unii hotel de lux”etc. Prudent, autorul dă și un răspuns indirect întrebării „de ce fug românii din țară?”, evocând povestea unei familii a unei gimnaste buzoiene, „care nicio clipă n-au fost tentați, chiar în momente de disperare, să revină la sânul țării mamă” (fugiseră din Siria, unde încropiseră o afacere, după războiul civil adus de primăvara irakiană, undeva prin Islanda). Realitatea din care mușcă autorul, ca una alterată și care ne privește pe toți, este prezentată cu umor, dar unul de natură specială, iar râsul nostru devine un rictus de lehamite și disperare: „românii aruncă resturile alimentare pe marginea drumurilor, fără să folosească pubelele de gunoi. <Merg, mănâncă, aruncă > a spus premierul bulgar despre vizitatorii ce contribuie alminteri la PIB-ul Bulgariei”. Și la un moment dat îți și pui întrebarea, odată cu autorul acestor pamflete: Oare chiar s-a dorit o Românie fără apărare în toate domeniile? și care să poată fi controlată de alții știind că noi tot „votăm răul mai mic, punem ștampila emoțional, visceral, sau la nimereală”?

    Câteva titluri ale textelor cuprinse în această carte de pamflete atrag, firesc, prin caricatura, anecdoticul, poanta și alte artificii literare atenția cititorului. În pamfletul „Rățușca lui Andersen și Simona Halep”, șarzează grotesc și monstruos la adresa unor politicieni ai momentului: „s-a lăcomit madam Firea să ia caimacul și s-a fript ca Moromete cu mămăliga fierbinte!” A dispărut poiliticianismul și a răsărit propagandismul unora, că trebuie să mănânce și gura lor ceva pe seama victoriei lui Halep, nu? Cum știm că s-a și exagerat cu spectacolul de pe Arena Națională: „Țiriac s-a apucat de analize tehnico-tactice în public... despre Iohannis ce să zic, el chiar nu putea rata ocazia de vreme ce au stârnit alții valul... dar de cde s-a băgat și Patriarhia pe felie, mai greu de înțeles”. În altele, cum este schița „Drăcilă, Docilă și Somnorilă, basm de adormit naivii”, autorul face portrete, fixează situații și comportamente, înfierând oportunismul, naivitatea sau chiar prostia devenită de poveste. Și astfel, ca în orice poveste, aflăm despre Orbănilă „că e mai bun la zdrăngănit cobza decât la potcovit purecii”. Și asta în plină desfășurare a basmului, că „era pe vremea de se luau de gât lupii cu mieii de se sărutau, se înghesuiau destui la păcinte... și mulți strigară să se ducă Drăcilă de-a berbeleacul unde a înțărcat mutu iapa”. Și nu avem cum să nu ne oprim oleacă și pe la proza semiscurtisimă și satirică, chipurile fără intenții moralizatoare, dar parcă scrisă în colb de cronici vechi: „Iohaneus Vodă Reînscăunatul, vătaf Drăgnilă Zăbrelitul, Orbilă Mână-Seacă, și de restul norod”. Parodiind cu excelență o lume în degradare, când malițios, când îngăduitor, autorul pudrează discret cu armele pamfletului de moravuri, reflecția morală în corpul narațiunii cu accent satiric pentru că „fu însemnat anulu de această mărire, care unora le tulbură mințile și se crezură mai presus, pe atât avea să se sfârșească prost, de ziceai că s-a întors mașina lumii, s-a întors cu susul în gios...”. Și ce mai aflăm noi: că „biv vel logofătul Drăgnilă a luat calea ferecată a temniței, și a lăsat pe mărirea lui o paiață Dăncilă ce râdeau oamenii ca la comedii, că numai cu oiștea-n gard mergea...”. Iar la după cum bătu vânt de vremuri noi, alții veniți (musai hămesiți) „înțeleseră că tot noi, adecă dânșii au acum pita și brișca, iară de norod uită toți...”

     Și cititorul se amuză, dar înțelege că dincolo de tonul grav al naratorului, aproape nimic din ce se narează nu ține de senzațional, deoarece el vede totul derulându-se cotidian sub ochii lui și chiar dacă i se conturează o lume bizară care reprezintă imitația burlescă a unei lumi fanariote, mai există undeva „o Românie, aia aparent tăcută, de care uită mai mereu politicienii, aceea foșgăită, colbuită, șuie/amăruie, țara omului cu grijă pentru pâinea pe care trebuie să o pună pe masa familiei!”. Că parcă românului, atât îi mai lipsea „tichia de mărgăritar”, dar umorul, hazul de necaz, în vremuri de „schimbare, reformă, meritocrație, alea alea”... „râsul, fie el și străveziu pică mai bine la fiere decât rictusul înghețat în colțul gurii”. Mai ales când și tu, cititorule, ai fost contemporan cu aceste personaje care s-au umplut de penibil „precum Făt Frumos fiul Iepei”, iar „Baba Cloanța se crede zână și joacă șotron”, asta ca s-o dăm și pe povești, fiindcă oglinda în care ne privim cu toții, prin această frumoasă carte de pamflete, nu-i deloc confortabilă.    

 * cronica a apărut recent în nr. 72 al revistei SPAȚII CULTURALE        

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu