luni, 2 august 2021

Noaptea pisicilor cărunte (cronică de carte)

 

Între noianul de gânduri și cuvinte *

      În singurătatea sa cu vecinătatea cerului, omul va medita mult la iluzia veșniciei sale, cât și la viața asta trecătoare - dar, cum poezia va rămâne și după noi, vom încerca împreună cu cititorul nostru, drumeț și el pe calea întortocheată a sufletului, a ne teleporta în spațiul ideatic al poetei Ștefania Oproescu, stabilită în Focșani și născută în Pătârlagele de Buzău, pentru a-i descifra taina unui suflet [care] se rostește și palpită „dincolo de gardul ce desparte închipuiri”, în labirintul în care „cuvântul mereu/nu are decât început”. Pentru autoarea din volumul „Noaptea pisicilor cărunte” (apărut la ed. SudIS, 2020), poezia va rămâne modul său de a trece prin viață și de a trăi viața scriind-o sub semnul generos al unei poezii structurate în așa zise secvențe ale unor micronarațiuni lirice. Căutând în aventura ei lirică, ce include și adevărurile, descoperirile, revelațiile ei în raport cu viața, în spațiul extins și fără granițe al imaginației, cititorul va oscila între real și imaginar, încercând (și cu ajutorul nostru) să surprindă o radiografiere a trăirilor ei, epicizant relatate și desprinse din rana pe care încearcă s-o-nchidă în această captivitate lăuntrică a unui suflet zbuciumat. Dar ceea ce caută lectorul în fiecare poet/poetă, în jocul ascuns al cuvintelor dintr-o poezie, e adevărul însoțit de frumusețea unor trăiri firești, trăiri care să-l emoționeze și să-l pună în situația de a-și gândi propriile convingeri în legătură cu viața. Și atunci te bucuri odată cu cititorul, că numai astfel o adiere a mesajelor de tip epistolar îți poate trece pe deasupra și tu faci, odată cu ele, să se-nalțe cohorte nebănuite de gânduri, stând ca la pândă, ori „ca ochii lupilor în haită/sclipind în noaptea crâncen de albă/a foamei...” Și sunt gânduri care revin obsedant pe timpul lecturii, și cu înfiorare „se războiesc pentru vreun oarecare adevăr”. Risipind fericit și unele trăiri sentimentale pe scara unor rațiuni tăgăduite ale neliniștii sale, poemele aparent ascunse, în texte cât mai concise, o avantajează pe Ștefania Oproescu, și ca din respirația celui rămas singur, oricât ar fi de urâtă moartea cântată de poeți, misterul momentului când ne vom înfățișa la Judecata de Apoi să rămână același: „Eu n-am dat examen/de intrare în viață./Am încălcat în neștiință/Porunci./Am furat glasul mamei,/mi-a fost rugăciune/cântecul de leagăn./Icoană, cerul înrămat în fereastră,/Înfricoșată voi sta la judecata de apoi/ca la prima spovedanie/când m-a întrebat preotul/dacă mi-am supărat părinții…” (La judecata de apoi). „De fapt, poezia Ștefaniei Oproescu are ca piloni de bază credința, familia, sentimentul de dragoste, evocarea trecutului și meditația asupra prezentului”, spunea Corneliu Vasile, vorbind despre poezia autoarei. Dar virtutea acestor poeme este felul neașteptat de a emite reflexii, urmate de o a extensie misterioasă a gândurilor în fuziunea cuvintelor: „Întrupate, cuvintele îmbracă/epiderma fragilă a oglinzii/cu două fețe/care respiră realități diferite/și în care penumbre/iau locul limpezimii seducătoare a viselor” (Cuvinte). Pe de altă parte, descifrând limbajul cuvintelor în care se zidește voit, și doar fragmentar, tabloul este confruntat cu misterul și capacitatea visului de a întrupa un tărâm al Frumuseții și Izbăvirii „înainte să se destrame de tot bocetul/care se îngână, ecou strivit între două lumi”, fiindcă în desfășurarea lui narativă, uneori poemul e un soi de jurnal al clipei; trăire, extaz, meditație, revelație... într-un prezent etern al trăirii. Și amintim, aici, poemul Intersecție (un frumos poem confesiv), în care viața pulsează cu locurile natale și un răzor aflat dinaintea cositului („melancolice răbufniri ale amintirilor)”; un bun prilej de „ieșire din vis”, la intersecția cu meditația: „Toate acestea nu sunt vis,/ci Taina, miracolul în care așteptarea/s-a intersectat cu simțirea”, iar întoarcerea acasă seamănă cu cea a feciorului de împărat, care, tot rătăcind pe un tărâm al uitării și-a adus aminte de locurile în care s-a născut: „Merg acasă,/dar acasă nu mai locuiește cuvântul,/s-a topit și toamna,/Acasă vântul înghețat mătură memoria” (Merg acasă).

       În unele poeme, prin care întrezărim câteva tușe alb-negru ale unui autoportret cât de cât fugar (cum e și poemul care dă titlul volumului), cititorul are tendința de a detecta imagini halucinante din această captivitate lăuntrică a unui vis trăit cu „o spaimă sufocantă”, de parcă am asista (ca la lecția de anatomie a lui Rembrandt) la spectacolul nocturn al poeților strânși la lecția lor de poezie: „Trecuse de mult ora două/când unul a început să vorbească/despre noaptea feerică, nesfârșită/a pisicilor cărunte,/Se agita, flutura o listă de nume,/cerea voluntari, garanta cu viața.,/Atunci mi s-a făcut teamă cu adevărat/Întârziasem acasă fără să spun cuiva,/intrasem periculos de mult în noapte.” (Noaptea pisicilor cărunte). Poetă a nostalgiilor după vremuri demult apuse (unde și imaginația noastră e alimentată abundent de miturile și întâmplările locurilor noastre natale), vremea poveștilor trăite prăbușește peste noi depărtarea ce ne separă „de fulgerul prin care/am văzut împreună viața.” La intersecția acestui gând cu viața, lumea acestor micronarațiuni lirice ne pare o răsfrângere, ca-n oglindă, pe o suprafață înșelătoare, dar și un anumit mister plonjează mereu în trecut, unde tot ceea ce este amintit trăiește, deși (spune poeta) „nimeni n-a reușit agățat de cuvânt/să sară zidul/peste minus ori plus infinit”... Și totuși! Nu ne rămâne decât să plonjăm în apele îmbietoare ale poeziei cu astfel de emoții articulate, care țin de un anumit nivel de sinceritate: „ - Cine e?/- Poezia!/- Și ce vrei?/- Sunt flămândă, dezbrăcată,/cerșesc un strop de ceva,/orice aveți de oferit.” (Poezia). Iar când poezia îți va bătea la ușă, tu, cititorule, fii pregătit să-i deschizi și să dai și speranței câte ceva din optimismul celor care vin sub cupola ei ca sub acoperişul unde suntem sortiţi a ne măsura destinul. Acolo, între noianul de gânduri și cuvinte, o simțim pe autoarea acestui volum cu sufletul agățat de cuvintele magice ale îndemnului care impune nenumăratele transmigrații la existență, dar și speranța că numai ea, frumusețea cuvintelor rostite, va salva totul.

* cronică apărtă în nr 77/2021 al revistei „Spații culturale

                                                                      Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu