luni, 25 iulie 2022

Obiect în plutire (cartea de poezie buzoiană)

 


Gânduri și tăceri risipite în ascultare

 

      Când un poet dorește să preia în „povestea” sa câte ceva din pulsul unei lumi aflate în continuă mișcare și transformare, înțelegem că în povestea sa lumea nu e doar un spectacol al existenței fizice, un continuum existențial ori un proces de umbre ce se furișează incert spre cine știe ce univers îndepărtat, ci îi oferă, dincolo de tonul confesiv și reflexiv al scrierii încarcerate în vastitatea timpului, o perdea a amintirilor, un suflu hieratic derulat în stil cinematografic. Dar într-o societate în care se citește tot mai puțin, și tot mai puțină poezie, desfătarea prin lectură, percepută odinioară ca pe o tihnă a sufletului, nu mai implică atitudinea de siguranță a celui care caută realitatea propusă de autor, ci se îndepărtează precum un obiect în plutire pe un ocean imens. Obiect în plutire, cartea de poezie a poetului Teo Cabel (apărută la ed. NEUMA, 2022), impune o anumită cheie de lectură pentru cei din generația tânără, fiindcă din aceste tranșee ale unei poetici a realității, conversația sinelui cu propriile mirări duce către direcții nebănuite în „povestea” care acceptă un anumit joc al adevărului. Și surprizele continuă: frazarea concretă întreține suspansul și curiozitatea, ne menține alături receptiv pe frontul de limpezire al hipertextului, iar alegoria conceptelor (dar și a temelor consacrate) la care poetul recurge uneori, capătă expresie în aceste micropoeme ale unui eu meditativ-confesiv, gata înrolat pe un anumit orizont de așteptare față în față cu realitățile cotidiene. Într-o poematică a nostalgiilor, poeme prin care întrezărim unele tușe ale unui autoportret cât de cât schițat fugar, cititorul are tendința de a detecta elemente stranii dintr-o realitate mereu în căutare de insolit (vezi: Odinioară, tata; Albumul cu fotografii; Bunica; Sâmbăta neamului; Sângele adolescenței; etc) - „fie într-o re-evaluare a timpului trecut” (după Camelia Iuliana Radu), fie după tăcerile care le urmează imaginilor abia creionate, dar atent întreținute și studiate de poet. Și mai toate poemele din volum sunt scrise în aceeași notă profundă a meditației platonice asupra a tot ce asaltează ființa umană, în speranța că iubirea celor care visează frumos va salva totul..., ori au ca scop să prelungească și să intensifice câmpul vizual și dincolo de imaginația cititorului?: „tată, de ce se adună stelele la un loc?/unde? întrebă tata/pe cer/mă uit la carul mare apoi mut mâna/în partea opusă/spre orion/tata zâmbi: auzi la el, se adună stelele/la un loc!/și cu voce tare zise/așa gândim noi/și de ce stau pe loc?/cine le păstrează fără să se ciocnească?/stau mereu așa împreună,/nu se cerată? nu pleacă acasă?/tata se uită la mine/am zis ceva aiurea?/nu, dragule.” (Odinioară, tata).

      Acest joc poetic subordonat de logos, conferindu-i, prin vers, sens și semnificație, ar părea că ar fi aura unei mode de a face poezie, în manierismul unei generații de poeți ce țin neapărat să reinventeze o poezie neoexistențialistă, de semnificații metafizice, dar metoda lui Teo Cabel e, mai degrabă, cea a unui hiperrealist care percepe lumea într-o continuă metamorfoză. Poetul își evocă amintirile, trăirile adolescentine sau face portretele celor apropiați (ca efect al memoriei involuntare) ca și cum ar răsfoi un album cu imagini diverse, parcă strânse în scopul sondării unor zone abisale ale ființei. Iar poetul le decodifică semnificațiile, dându-ți de ghicit ceea ce simte sau și-a impus să nu simtă: „a rupt un măr/îl răsucea ca pe un glob pământesc/ochii îi luceau de frenezie/când a tunat/a scos chiot de bucurie/degeaba și-a acoperit gura/mergeam prin livadă/ea după pomi odată cu mine...” (Livada). Realitatea mundană, după cum observăm, este abandonată în favoarea unor compoziții stilizate, dar și complexe din punct de vedere al percepției neoexpresioniste. Îl simțim pe poet cu sufletul agățat de cuvânt, în vers („cuvintele se reconstruiau singure”; „simți/alegi cuvântul/sau te alege el”), iar drumul parcurs e al unui poet matur care ne conduce spre o poezie concretă a nostalgiilor date din dorința de căutare a unui microunivers concentraționar în poezie; dar și o evadare din acel labirint sufocant al realității: „Drumul meu o foaie de hârtie/De la... până la.../cu semnătură./exist/exist?/O stare de picătură azi/Una de... fulg mâine/Un gând/O tăcere risipită în ascultare” (Obiect în plutire). Unele dialoguri (ușor suprarealiste) au ceva din fascinația unui patinator care „valsează cu nonșalanță printre poetici diverse, mai vechi și mai atașate metaforei, mai noi și mai aproape de narațiune” (ca să-l cităm pe Horia Gârbea), dialoguri care adaugă reflecției sale poetice multiple posibilități de semnificare: „poeziile nescrise se uită una la alta/ne cunoaștem?/de când nu ne-am mai întâlnit/nu mai ești cum erai odată/nici tu.../da, nici eu/vezi că a luat creionul/pe care ne așterne?/nu știu/eu ajung mereu pe telefon/să ne auzim cu bine” (Dialog).  Aș spune că stratul de adâncime al acestui poet e lava fierbinte a unui ospăț al cuvintelor pe care le traduce în limbajul picturii și prin care versul devine tabloul din care se hrănește continuu actul creației sale: „Un soare se întoarce cu spatele/lumina se ascunde într-o icoană/cu brațe de lemn/le imit ridicarea/spre cer/ce apă rece în iazul ochilor tăi/stelele ard/eu, de ce?” (Natură umană).

     Devenind poet-observator, în raport cu propria conștiință, acum poetul transmite subtil coexistența și sugestia de poveste de imaginat și celui care contemplă tabloul poematic asemeni privitorului aflat ca dinaintea unui veritabil tablou cubist de Picasso: „parcă am ochi în talpă”; „în culorile străzii/ce scenă pestriță”; „visele sunt ca dinții aruncați la cioară/pe casă”; „frigul m-a bătut în piroane/dârdâie/tâlharul pe cruce” etc. Iar cel care privește tabloul are și convingerea că în aceste poeme se întâlnesc, din perspectiva artistului plastic, atât poetul-pictor cât și poetul-spectator. În labirintul căutărilor sale, acel decor in care se „ascunde miezul”, poetul Teo Cabel, topind în matrița poemelor secvențe de poezie concretă, găsește, în mod fericit, calea de comunicare cu cititorul. O cale mult mai rapidă și mai convingătoare cum e aceea din poemele ample postmoderniste și nu ai cum să nu simți, în tentația atâtor detașări închise ale tuturor acestor gânduri și tăceri risipite în ascultare, o tulburată chemare („într-un film fără peliculă”) către cititor.

 

                                                                               Tudor Cicu


* Cronica a apărut în revista ROTONDA VALAHĂ/nr 26 din 2022

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu