vineri, 3 iunie 2022

Un om și o iubire... (o cronică)

 

„Un om și o iubire” pentru femeia imperială *

 

      În ultima vreme se vorbește tot mai răspicat de prăbușirea lecturii în rândul tinerilor. Și, în general, că oamenii citesc mai puțin. În mod special proza. De aceea să fi optat tot mai mulți dintre noi către poezie? E posibil. Fără doar și poate poetul, spre deosebire de prozator, vede lucrurile altfel, sim­te altfel viața, oamenii, poezia... Alta e dispozi­ția poetului față de temele existențiale (viața, iubirea, lumea înconjurătoare etc), ceea ce aduce textului liric o notă de meditație, de contemplare și melancolie care îl prinde de „gulerul hainei” și pe cititor. Ca subiect, eterna iubire (de la Ovidiu, Dante Alighieri și până azi la un Alain de Botton din Eseuri de îndrăgostit), a cunoscut incursiuni frecvente în literatura lumii, menite să dea consistență acestei bucurii a dragostei împărtășite. Omul, din firea lui, dorește să știe/să afle, până la capăt, cât de mare e iubirea lui, fiindcă în desăvârșirea sufletului său stă fericirea de a o cânta. Vali Nițu, în Enigmele poetului rebel (cartea a apărut la Editura BibliothecaTârgovişte, 2021), iubește senzual femeia lui, în cântece lirice cu amprentă epistolară înrudite cu eseul, în fapt, un buchet de prozopoeme lirice scrise pentru „femeia mea din vis”, sau cum o numea în cartea de poezie metafore din palma cerului: femeia ce dă viață; femeia ca un țărm; femeia – perla coroanei; femeia – poemul ce dă viață; femeia poetului hoinar; femeia cu părul de foc; femeia cu ochii de cer; femeia cu părul din vis; femeia cu nume de iris; femeie a timpului dezbrăcat de taine; femeia dimineților albastre etc. Pe lângă toate aceste metafore reținem: Aș putea să o compar cu floarea de colț apărată de înălțimea muntelui, ar putea fi floarea de cactus protejată de țepi, ar putea fi floarea de nu mă uita, ea este... unica și marea mea iubire...”, scrisă acum într-o poveste născută a trăi timpul. Pana poetului e prezentă în egală măsură cu aceea a eseistului prins în jocul intertextual a atâtor trimiteri metaforizate, ale unei regăsiri de sine în marea lui admirație pentru femeia visurilor sale. Ceea ce „pare” a lipsi din tabloul acestor cânturi imnice este chiar ființa femeii din vis, din aceste tranșee ale singurătății celui care scrie, și unde „gândurile ating clapele unui pian și aduc față în față secunda unei seri dintro împletire a sufletelor, sub forma unei inimi.”

     Cunoscându-l din cartea de poezie amintită mai sus, ca mare iubitor de metafore și construcții lirice care să prindă la suflet, poetul găsește un mod de a ne aduce soa­rele în suflet, după metoda imnelor orfice, ori acele cântece scrise de Dante Aligheri, în care, prefăcându-se că laudă doamna (din vise) pe care prinsese a o iubi după moartea Beatricei, aducea de fapt laudă Iubirii. La granița dintre real și imaginar, lunecând într-unul sau altul dintre cele două tărâmuri, atât ochiul poetului cât și al visătorului se fixează în continuă mișcare a gândului activ pe construcția textului eseu-elogiu, de  a scormoni metafore și a despica în patru enigma femeii zămislită în tablou: „S-a deschis cerul și văd imaginea iubitei mele, oriunde merg am la braț cântecul ei.” Trecerea de la un gen la altul, de la poezie, la prozopoem sau eseu și înapoi e ceva ludic: „e timpul mersului pe conturul unei adevărate povești de dragoste” - spune autorul, asociind și corelând idei și fenomene aflate pe diferite paliere ale sincerității. „Întotdeauna te voi picta în poemele pe care le voi scrie”, scrie el după o imaginară teleportare din cerul poeziei în prozaicul unui cotidian provincial. În constrângerile acestui imaginar bine intuit al poeziei, intensitatea gândului ne poartă către mitul zburătorului: „Mă strânge atât de tare că nu mai pot să scot nici un cuvânt, buzele îmi ard, degetele pictează pe trup o linie imaginară a destinului.” Cum noi suntem o specie grefată pe poveste, la care eul și propriul bine fiind centrul preocupărilor, nu avem decât să ne amintim, acum, ce zicea Orfeu în Infern: că nu dă întreaga eternitate a umbrelor întâlnite acolo pentru o clipă de fericire pe pământ. Și privită prin astfel de oglinzi ale imaginaţiei, e posibil ca lumea pe care încercăm să o descifrăm să ne pară, când o eroare don-quijotească, când o luptă captivantă, capabilă și cititorului să-i stârnească curiozitatea.

      Felul în care se întrețes unul pe altul, „poeticul” și „prozaicul” (ca un joc între aceste două tendințe), ni-l dezvăluie pe autorul acestor cântece orfice într-o lumină aparte: „Sunt o altă elegie cu chip de scorpion, tu ești metafora din palma cerului, noi suntem povestea vie a timpului ce aleargă spre un reper”... Și împreună „între azi și mâine, o punte nepregătită de final”, vom încerca să găsim și noi în decorul zugrăvit în culori de iubire, cu trăiri astrale, câte ceva pe marginea acestor enigme din viața poetului Vali Nițu, întrucât (o spune el): „viața poetului rebel este o enigmă” Așadar: 1) pe măsură ce înaintează în povestea epistolară, poetul devine tot mai mult un: „îndrăgostit de cuvântul-cuvânt.” 2) Nici noi nu știm (în acest reflex elegiac al unei meditații) dacă visul este mai adevărat decât realitatea. 3) Autodefinit poet hoinar în cartea sa de poezie, pentru că „în cuvânt e frumusețea unui sens atât de rar”, ce vis poate fi mai minunat decât cel pe care îl și urmezi acum, cu un scop: „Nici nu mi-am putut imagina ce înseamnă să-ți urmezi visul, să crezi în tine, în diminețile ce se trezesc înaintea ta, mereu pentru a spune: bună dimineața, poet rebel!.” 4) Destinul îi primește salutul iubirii pentru care arde intens în aceste cântece: „În brațele destinului trăiesc ceea ce-mi este scris în harta palmelor”, așa cum în poezia sunt atât de mâine (din volumul de poezie amintit), în harta palmelor intuia „destinația din anotimp/destinul din metaforele cuprinse în necuprins”. 5) Cu certitudine, această iubire este un vis, este trăirea din nopțile de toamnă și de iarnă: „amândoi rescriem și trăim ce doar am visat.”

      Vali Nițu scrie poeme direct în palma cerului, dar și în ploaia binefăcătoare: „Nu-mi pasă de ce plouă-n vreme” (spunea în metafore din palma cerului, fiindcă „ploile nu sunt decât lacrimile de regret ale lui Dumnezeu pentru imperfecțiunea lumii create de el” – (după Dumitru Augustin Doman). Numai că, poetului i-a fost dat să acopere acestă imperfecțiune cu cerneala cuvintelor sale: „Suntem ceea ce visăm, suntem ce gândim, suntem... o amprentă a particulei universale.” Mergând pe firul unei ziceri spuse de Lev Tolstoi („Învăț treptat să nu cuget fără iubire”), ori pe fraza rostită de Vali Nițu din aceste texte („Viața mă trăiește, eu – o scriu”), intuim că în această „poveste de dragoste” pentru „o imperială femeie dintr-o imperială poveste” –, concluzia pare evidentă: „nici nu-mi amintesc să fi scris vreodată un poem având cuvintele în dreptul inimii.” Ori cine știe să iubească poate să înțeleagă ce stă scris la intrarea pe poarta inimii – cum ne sugerează undeva. Sau cum scria în volumul de poezie amintit („în visul prins de mâna timpului”, ori „fără iubire aș fi undeva spre niciunde/alături de nicăieri”), acolo unde dragostea vindecă zodiile și se retrăiește în vis, povestea despre „cea mai frumoasă femeie, cel mai frumos cântec de iubire, cel mai frumos eseu, ceva ce vine de undeva de Sus, din rugă” este ca un leac vindecător pentru inima îndrăgostită, fără doar și poate.

      Nevoia obsesivă a autorului târgoviștean de a interpreta orice detaliu al bucuriei de a-și cânta femeia iubită este și drama acestui îndrăgostit etern, care penduleză între arderea lăuntrică și elogiul adus „femeii imperiale” din viața sa, chiar pare a fi și ținta după care tot aleargă fie în spațiul strâmt al redacției Impact (unde lucrează), fie în plimbările cu bicicleta sau la pas prin împrejurimile unui Turn al Chindiei. Și în fiecare din aceste momente, mereu în „competiție cu timpul”, acum „fiecare cuvânt pleacă spre tine iubita mea” (redau din poemul mireasa iernii a volumului de poezie cu metafore), întrucât, sugerează undeva, nimic nu-i fără rost și rătăcit lângă cea pe care o iubești și o divinizezi, în metafore ce au să dăinuie în acest tablou amplu, ci doar „frumusețea unei adevărate povești care nu se sfârșește”. La acest poet iubirea și sentimentele legate de o ea nu sunt nici ascunse, nici deghizate cu măștile zilelor care trec departe de „femeia-mister” din care s-a desprins dintr-un vis și se vor opri din nou în așternutul dragostei, ci exprimate și acceptate de 1+1=2 în intimitatea „camerei albe”, când el va privi în oglinda ochilor femeii imperiale și se va regăsi în „bărbatul ce poate dărui superbe sentimente în fiecare anotimp al vieții” și pe care poetul le va dezvolta, mereu și mereu, în poeme narative și confesive. Cât despre „femeia-mister”, poetul ne lasă să privim doar cu coada ochiului: „numai eu știu cine-i femeia imaginară, femeia din poveste sau femeia femeie ce mă iubește”. Dacă Divina Comedie era definită ca o viziune în formă alegorică, cartea lui Vali Nițu poate fi denumită o viziune a iubirii metaforizate în formă epistolară, în care el face din femeia visurilor sale centrul atracției sale în viață, încercând să răspundă unui larg câmp al imaginației prin recursul la un alt palier prozodic, oarecum la poemul în proză pe care îl vede ca pe un soi de prelungire a poeziei (de unde și referirile sale, ici-colo, la cartea de poezie metafore din palma cerului).   

    Poetul, acest condamnat la moarte într-o carte, va rămâne lângă femeia enigmă a unei vieți „într-o poveste născută a trăi timpul”și pentru a se regăsi, mai mereu, pe sine: „În fiecare metaforă mă regăsesc în poeme, m-am răsfățat în eseu, am devenit eul meu, nu mai sunt rebel, tu știi de ce, femeie din vis”. Sau (cum ne place) o femeie-mister, un poet rebel și o carte dspre destinul și enigmele femeilor din această lume. Habent sua fata libelli, cum spunea latinul Terentianus. Destin împotriva căruia Fortinbras dădea poruncă ostașilor să tragă salve, nu atât în memoria amicului său Hamlet, cât pentru tăria iubirii sale. Restul e tăcere... Toți visăm.

 

                                                            Tudor Cicu

* Cronica a apărut în revista LITERE/nr. 5 (266). Mai 2022


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu