joi, 1 februarie 2024

Semnătura indiană (sau) vainateyananda... lui Radu Sergiu Ruba

 


Orbul dinaintea zidului... ca în parabola lui Bruegel cel Bătrân.

      Romanul lui Radu Sergiu Ruba (Semnătura indiană), aflat la granița dintre narațiunea analitică și cea psihanalitică, m-a teleportat spre Kafka și Bruegel cel Bătrân. Spre Kafka cel care spunea că „visele nu pot fi interzise”. Iar spre Bruegel (cel din pictura cu „parabola orbului”) pentru sugestia orbului pus dinaintea zidului, trăgându-i pe toți după el, fiindcă de va fi altfel, chiar ne-am înşelat cu toţii şi tare mă tem că vom încuraja la celălalt capăt, tocmai pe cel care are ochii legaţi, tot insistând să privească prin cârpa cu care e legat la ochi. Şi acela tot nu va vedea nimic. Știa securitatea vechiului regim că cel din fruntea orbilor putea fi periculos? Or, chiar tulbura acea realitate și ordinea existentă a unui veac în comă, a unui veac de terorizare a unui întreg popor? Nelipsindu-i în final o intrigă în genul romanului polițist, cât și acea înlănțuire de fapte firești cu fapte senzaționale, putem să-i creionăm romanului aura unei povești cât se poate de reale în literatura confesională. Prin ce cod secret înţeleg unii acest roman? În cele două texte de pe coperta a IV-a (Dumitru Augustin Doman și Bogdan Alexandru Stănescu), ne argumentează că avem dinainte un „roman unic” în literatura română și „cel mai autobiografic” al autorului. Pe vremea când se întâmplau cele din roman visul era interzis pe scena unde Făuritorul a gândit Geneza. Poarta asta a înţelegerii chiar nu-i pentru oricine. Kafka a spus-o cel dintâi în Procesul, iar Bruegel cel Bătrân (în Pilda orbului) a zugrăvit-o. Aflat între cele două ipostaze autorul îmbină diegeza scrierii cu introspecția și cu analiza psihologică, ca element de studiu, pentru a surprinde romanului subtilitățile sufletului unui personaj care își păstrează până la sfârșit luciditatea, sporind și dramatismul acțiunii.

      Viața poate fi și frumoasă, chiar dacă Biblia ne amintește că, de cele mai multe ori, ea este o mare deșertăciune. În romanul său „Semnătura indiană” (având 476 pag, apărut la ed. Trei, 2021), Radu Sergiu Ruba ne conduce și la ideea că traumele vieții pot fi și vindecătoare, atunci când faci totul din dragoste și rațiune, iar cel mai bun mod de a dezamorsa conflicte, emoții etc., e să îți depeni povestea în desfășurări epice, autobiografice, cât mai logice. Dacă acceptăm să nu fim singuri în acest demers al luptei până la capăt, atunci putem să închidem amintirile cât mai bine ca să nu rămână doar amintiri, ci lucruri vii, prezente în viețile noastre, care să ne schimbe și pe noi în bine. Prietenia legată de cei trei prieteni de școală (Pado, Roșca și Gyuri zis Tityrus), loialitatea acestora, îndeamnă la o îndelungă reflecție asupra psihanalizei evenimentelor. Alteori chiar asupra raporturilor dintre „vainatayananda” (Ruba), ca semnatar al scrisorii, și cei care au trăit în preajma lui, marcând din perspectivă psihanalitică finalitatea procesului de individuaţie și duc încadrarea romanului într-o tipologie psihologică.

      Semnătura indiană (titlul cărții amintind de numele indian vainateyananda cu care copilul orb semnase scrisoarea adresată Europei Libere) este o carte despre întâmplări adevărate și visele care fac să merite totul, în timp ce noi, cei care îi citim cartea urmărim în continuare, cu ochii minții, o narare analitică. Iar lumea nevăzută, de dincolo de imaginația noastră, se cere descoperită cu toate riscurile. Dar nu o lume văzută în logica basmului, ci una periculoasă, crudă, agresivă. Avem dinainte un roman analitic, naratorul dovedind în primul rând că este un portretist psihanalist și bun analist al substanței umane, iar în al doilea rând un povestitor de mare  profunzime, viziune și o construcție impecabilă a narațiunii. Această dominantă a scriiturii reliefează o imagistică a sinelui și vine să fixeze în mintea cititorului un personaj care trăiește conștient într-un scenariu psihanalitic, în care fraza „viața nu este un loc sigur” îl va urmări pe eroul romanului până la capătul vieții. Naratorul are o voce interioară ce te ține de mână pe tot parcursul lecturii și chiar te ghidează de cele mai multe ori, cu empatie și înțelegere printr-o poveste sinuoasă, traumatică de cele mai multe ori. Incursiunile mereu prezente în poezia unui Blaga, Barbu, Minulescu, Nichita Stănescu, Rilke, Whitman, Blok, Seferis, Esenin... apoi lumea romanescă din Thomas Mann, Balzac, Swift, Cervantes etc., venite ca un îndemn la acceptarea misterului, a realităților, uneori atât de prezente, încât toate spaimele ori rătăcirile poetice sunt percepute ca etape traversate în căutarea iubirii și adevărului. Și firesc, după aceste incursiuni, nu ai cum să nu-ți pui întrebarea: Unde să fugi, atunci când lumea prezentă nu îți este prielnică, dacă nu în tine și lumea cărților? Prin ele autorul creează o lume vie, cu tensiunile sale, cu supraviețuirile sale, cu acel „al doilea simț” (în lipsa văzului) al omenescului vibrant în trăiri atât de dramatice. Codul mitic în care suntem invitați să-i citim povestea este sugerat nu doar de cruzimea cu care fosta securitate se năpustește asupra elevului orb de la școala de nevăzători din Cluj corp comun cu a internatului aflat pe strada B.N. Antal 31, ci și de șirul greutăților întâmpinate de-a lungul anilor de elevul care „îndrăznise” să trimită o scrisoare la Europa Liberă, în München. În scrisoarea care fusese interceptată de securitate (această mașinărie draconică pe care n-avea cum s-o înțeleagă), copilul orb Ruba ceruse pentru el și prietenii Departamentului clasei sale niște melodii, la modă în Occident, dar avusese și „îndrăzneala” să încropească la adresa conducătorului „mult iubit” un text incisiv și analitic, considerat de securiști defăimător și periculos prin asocierea lui Ceaușescu cu dictatorii Nero și Hitler, ba chiar să emită puncte de vedere critice cu privire la Tezele din iulie/1971 emise de Ceaușescu imediat după vizita în China, Coreea de Nord și Vietnam. Anchetele care aveau să urmeze la securitate după interceptarea scrisorii, au câte ceva din absurdul descris de Kafka în Procesul. Suntem pe linia subțire a tărâmului ce desparte indignarea noastră de revoltă, incluzând aici și ura individuală a naratorului, de a unui popor întreg față de regimul instaurat în țară de familia Ceaușeștilor. Singura oază de liniște și de refugiu pentru copilul orb o constitue „închipuita” iubire pentru Else. Apelând la ea, în memorie, aceasta îl va scoate din marea încurcătură și orice poticnire în a lua o inițiativă, atât în timpul anchetelor cât și după aceea. Imaginara Else îi vine în ajutor și-i va scoate la lumină gânduri care se anchilozaseră de nemărturisire. E prezentă până și în discuții purtate în lumea cărților din marea literatură universală. Acestora li se adaugă memorabile amintiri care îl poartă pe cititor prin unele întâmplări cu mai multă primejdie reală decât par în relatare. Vezi: pățania de la patinoar și prima confruntare cu miliția; plăcutele întâlniri cu George Nicolescu (cântărețul orb, unul dintre colegii din clasele mai mari); participările la cenaclul literar din Cluj și întâlnirile cu scriitorii Ion Cristofor și C. Cubleșan; scena sărutului dat elevei ucrainence Anfisa Havrileț; întâmplarea din biserică și după aceea cu Evangheliile tipărite în Braille dăruite de părintele Farkas; jocul de fotbal cu cutia de conserve pe platoul de ciment din curtea internatului, când toți se deplasau „ca liliecii, prin ecolocație”; scenele cu cititul cărților sub nucii din curtea școlii și perfecta integrare a „lumii inofensive din cărți” în tot acest întreg. Și apoi drumurile unde e purtat ca un sac de cartofi de către securiști în clădirea unde au loc interminabilele anchete despre scopul scrisorii adresate Europei Libere și unde probabil securiștii se distrau pe seama copilului orb, care cum ziceau ei: „a uneltit împotriva orânduirii noastre socialiste și a ordinii de stat”. Iar episodul cu scrisoarea trimisă și care n-a mai ajuns la cei de la Europa Liberă continuă și după investigațiile securității din Cluj (după alți douăzeci de ani), la București. Aici, față în față cu securistul Vistrian C. Vistrian, în biroul de la Ministerul Educației unde lucrase ca inspector după terminarea Facultății de Filologie și Limbi Străine, Ruba va descifra lucrurile trecutului și se lămuresc, acum, multe necunoscute de pe timpul traumei iscate de acea scrisoare. Acum ne vom lămuri și noi de ce nu mai fusese pus sub supraveghere când urmase cursurile Facultății din București.    Această extraordinară confesiune analitică este, în fond, o scriere politică pentru care întrebarea <<Cum de-a fost posibil așa ceva?>>, dacă nu ar fi fost scrisă cartea, pesemne n-am ști să ne răspundem și ne-ar urmări mereu. O întrebare care obsedează fiecare cititor (care n-a trăit acel trecut), dar care firesc și-ar fi pus-o deși n-ar ști să răspundă. Readusă în memorie ne dă forța să credem în existența altor tărâmuri și ne transformă, din simpli cititori plictisiți, în căutători ai mântuirii noastre, dar și un indiciu că locul unde trebuie să mergi ca să-ți reaprinzi speranța este trecutul nostru.

 * cronica va apărea în nr 1/2024 al revistei Cafeneaua literară/Pitești

                                                                 Tudor Cicu

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu