marți, 5 noiembrie 2013

433. Comentariu la romanul "Urma" de Adrian Alui Gheorghe

 1. Imagini de la lansarea romanului lui AAG.
 2. Daniel Cristea-Enache, anunţă un eveniment deosebit "La Bastilia"
 3. Ascult vocea actorului Vasile Murariu, lecturând din roman. Merita!
 4. Era momentul felicitărilor. Am fost primul care l-a felicitat pe AAG. Ştiam eu de ce!

5. Printre puţinele momente când stau "la o şuetă literară" cu cei din sală.

Urmele  misterioase (sau) latura Diavol-Dumnezeu a Omului
            (în romanul „Urma” de Adrian Alui Gheorghe)

   Părintele Gheorghe Calciu, care a trecut prin sinistra „reeducare” de la penitenciarul Piteşti, afirma că ea „a fost o lucrare satanică. Diavolul şi-a ales nişte oameni de acolo dintre noi care au fost înzestraţi şi de administraţie, şi de Satana”. Dacă şi-ar fi scris cartea, sub apăsarea acestor mărturii fără a ridica la rangul de vis, a unui joc romanţat şi pe alocuri, parodic, închipuit pe buza unei prăpăstii numită „viaţă”, naraţiunea lui Adrian Alui Gheorghe ar fi semănat ce cea a Apocalipsei şi cine ar fi suportat-o, fără coeficientul ei de realitate? Sub acest aspect, romanul „Umbra” a lui Adrian Alui Gheorghe, apărut la Ed. Cartea Românească, 2013, e un roman scris cu nobleţea unei închipuiri puse să creioneze parabola a ceea ce semnifică latura Diavol-Dumnezeu a Omului. Începută în preajma sărbătorilor de iarnă, mai exact la 18 Noiembrie 1960, acţiunea curge cinematografic. Pe zăpada din curtea penitenciarului de la închisoarea Aiud, ignorând zidul înalt de beton şi alte două rânduri de sârmă ghimpată, mult prea des întreţesută, apar urmele unor bocanci, într-un singur sens, dinspre libertatea de afară spre pavilioanele deţinuţilor. În roman, starea apăsătoare din închisoare este aruncată în aer de apariţia acestor urme, care, în mod ciudat, inexplicabil, veneau dinspre gardul de sârmă spre intrarea închisorii.  Cum s-ar putea explica o astfel de enigmă?! Venirea Mântuitorului în celulă?!? Cum nici un soldat nu semnalase vreo mişcare în zonă, urmele, în mintea gardienilor şi a directorului penitenciarului, sunt „un semn limpede de înfruntare pe care şi-o permite cineva care se joacă cu noi. Aceste urme sunt o declaraţie de război”. Şi, pentru că urmele, spre exasperarea directorului Geangu cât şi a şefilor de la centru, reapar la un interval de câteva zile, în penitenciar încep represaliile asupra deţinuţilor, pentru că „într-o închisoare de politici, în care fantomele se mişcă după bunul plac prin curte, cineva trebuie să plătească”. Anchetele care încep (cu zel patriotic) au mai degrabă, efecte umoristice. Gardianul Coţoi scoate de la deţinutul Ţurel, mărturisirea incredibilă, cum că nevasta deţinutului Urdea vine noaptea în celula acestuia pentru a-şi lua drepturile de femeie măritată. Un alt gardian, pe nume Bălăeţ, e convins că, ce susţinea banditul Cariban, era adevărat: „Maica Domnului vine! De la Maica Domnului sunt urmele...”. Iar un alt deţinut, pe nume Leţ, susţine că urmele ar proveni de la un călugăr care a murit aici, anul trecut, unul Daniil, şi care, acum, vine când are chef. Însă (vine precizarea), acesta vine să vegheze la căpătâiul celor care trag să moară. „Deja timpul a luat-o aiurea”, notează autorul, sporind tensiunea. În fine, ultima variantă a anchetatorilor, cea mai năstruşnică şi plină de un umor sarcastic, vine din partea deţinutului Cămărăşanu. „Banditul era un moşneguţ împuţinat de ani şi foame, cu ochi mici ca două puncte de mercur care se zbăteau între nişte pleoape prea largi”. Acesta, sub aspectul autodenunţului, mărturiseşte categoric, că urmele sunt ale lui. Cu ajutorul unei rugăciuni, Dumnezeu  îi permite să facă orice vrea. Directorul penitenciarului, Geangu şi ajutorul său Hegheduş îl pun la probă, iar acesta, după o transă ostentativ, expusă, relatează că tocmai a fost la Rădăuţi „unde o am pe fiica mea cea mai mare bucătăreasă la restaurantul pieţei” şi, că tocmai  s-a îmbuibat cu nişte jumări şi acum s-a întors. Nebunie curată, nu? Fapt care-i scoate din minţi pe şefii penitenciarului care hotărăsc să întocmească un raport amănunţit al tuturor declaraţiilor „stoarse” de la deţinuţi. Aşa se ajunge la ceea ce va însemna, de acum, parodia-umoristică, povestea trecută în irealitate, datorită deţinutului Gurii Lovin. Fostul artist de circ (un actor de la Circul Kiev pe care războiul îl prinsese, însă, la Bucureşti), prestidigitator şi bun iluzionist, are de ce să atragă atenţia cititorului şi să înebunească „şefimea” penitenciarului. Acum, scenele se derulează halucinant, dar, strict cinematografic. Asemănătoare întrucâtva, scenelor petrecute la Teatrul de Varietăţi (din „Maestrul şi Margareta” a lui Mihail Bulgakov), când un public numeros este eclipsat de iluzionistul Woland, clovnul Fagot şi motanul Behemoth. Dacă acolo, scenele erau gândite mistic, aici, la Adrian Alui Gheorghe, ele se petrec în plan ireal, dar, prin modul realist al narării, devin credibile. Acest iluzionist Lovin, ajunsese la Aiud, printr-o serie de gafe şi încurcături pricinuite din prea marea dragoste ce o avusese pentru o artistă din cupletul maestrului Tănase, iubirea sa trădătoare, una Carmencita. Cei douzecişicinci de ani de condamnare, ar fi fost o „bagatelă” pentru Gurii, cel care-şi închipuise, aici, o familie: din Carmencita, soţie şi cei doi copii virtuali pe care şi-i creştea în „tăcere” dacă n-ar fi intervenit raportul denunţător al unui mort, pe nume Moscaliuc. Scenele care urmează, nu-s întâmplătoare. Ele scot în evidenţă, prin contrastul trăirilor halucinante, latura Diavol-Dumnezeu al Omului posedat cu trup şi suflet vieţii din penitenciarele reeducării comuniste. Beţia cu vodcă care urmează, apariţia mortului Moscaliuc, pus să scrie raportul, transformarea paielor din salteaua lui Hegheduş, în macaroane, sunt scene gogoliene. Tabloul improvizat, al vizitei de la centru a colonelului Şoavă, parodiat de unul dintre gardieni şi satirizat cu toate slăbiciunile ce i se invocă, ca drept plată imaginară pentru aroganţa sa, îi va împinge la demenţă pe cei prezenţi. Ca după orice număr de iluzionism, urmează şi trezirea la realitate: înnebunirea lui Geangu, apariţia maşinii Securităţii, cămaşa de forţă şi numirea lui Şoavă drept comandant al penitenciarului. Odată cu sosirea acestuia ai crede că lucrurile se vor opri aici. Şi punct. Nu punem punct, pentru că urmele reapar prevestind reluarea Apocalipsei din închisorile unui regim stalinist-satanist. Ce s-a petrecut cu ilustrul iluzionist, deţinutul Gurii Lovin? Îl reţinem, când le spunea mai marilor din penitenciar: „Nu sunt un circar, sunt artist, domnilor!”. Apoi, cum îi transformase în păpuşi-marionete, că, doar-doar urma să i te adresezi din afara acelei realităţi, precum acea gloată, îngenunchiată de durere dinaintea crucii pe care era răstignit Mîntuitorul: „Fă ceva şi pentru tine şi salvează-te!”. Autorul ne trasează două coduri ale evenimentelor ce au urmat acestui scenariu suprarealist. Unul, în care Gurii Lovin este închis la zarcă şi îşi petrece ultimele ore din viaţă sub imperiul aiurării, fireşti, dacă  stăm să ne gândim la mărturiile deţinuţilor care au mai scăpat cu mintea limpede din acele penitenciare. Iar cel de al doilea tuşeu, ca un ecou, al morţii iminente, fie în plan supranatural, fie unul în plan demenţial (cum clacau mai toţi deţinuţii), autorul îl „condamnă” la moarte, prin împuşcare, în timp ce alerga „ca în vis” spre libertatea mult dorită. Romanul, în scriitura sa frumoasă, este unul izbutit. Percepţia acţiunii, datorită dialogurilor şi scenelor concentrate, devine, în crescendo, una palpitantă. Între real şi ireal, fabulaţie ori parodie şi revelaţia unei posibile evocări a îngerului trimis să toarne în urechea naratorului o altfel de memorie atemporală a unei a doua existenţe, din ceea ce s-a petrecut cândva, „golgota” acestui neam trecut prin malaxoarele durerii sub crucea reeducării prin penitenciarele anilor 60 stă sub intuiţia unui interesant prozator, pe numele său: Adrian Alui Gheorghe.

                                                                                 Tudor Cicu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu